Počet dobíjecích stanic pro elektromobily ve Velké Británii překonal v tomto roce hranici devíti tisíc míst, čímž překonal počet klasických čerpacích stanic, kterých je v zemi přes osm tisíc. Více než jeden a půl tisíce stanic se řadí do kategorie rychlodobíjecích, přičemž ty během posledního měsíce přibývaly tempem více než dvou nových stanic za den. Prodeje elektromobilů v Evropě za první pololetí tohoto roku v meziročním srovnání výrazně vzrostly, oproti stagnujícímu trhu s klasickými automobily.

Velká Británie disponuje dle dat zveřejněných automobilkou Nissan více dobíjecími stanicemi než stanicemi čerpacími, a to téměř o tisícovku. Dobíjecí stanice totiž zažívají v Británii boom výstavby – jen za letošní rok jich přibylo 2 500 a jejich počet podle Zap-Map dosáhl 9 328 s kapacitou 14 821 vozidel.

„Mnoho spotřebitelů říká, že jejich příští auto bude elektrické. To znamená, že průmysl musí zajistit, aby jejich touhy byly splněny nejen autem – jak daleko dojede, jaké má technologie – ale i tím, jak interaguje s okolním světem – kde jej mohou dobít a jak pohodlné to pro ně je,“ uvedla Kalyana Sivagnanam, výkonná ředitelka Nissan Motors.

Oproti tomu klasické čerpací stanice svého vrcholu ve své stoleté historii již dosáhly v 70. letech minulého století, kdy jich v Británii bylo přes 37 tisíc a od té doby jejich počet klesá. Od roku 2010 se jejich množství pohybuje pod 9 tisíci stanicemi, s konkrétním počtem 8 396 na konci roku 2018.

„Překonali jsme původní obavy a úzkosti z dojezdu elektromobilů, které nyní překračují většinu každodenních potřeb zákazníků. Další výzvou je, aby nabíjecí infrastruktura držela krok s počtem elektromobilů na silnici a zkušenost s nabíjením byla stejně příjemná a bez námahy, jako je samotná jízda na elektrický pohon,“ dodala Sivagnanam.

Pomyslné vítězství v počtu stanic ovšem nezohledňuje další aspekty, jako je počet stojanů, u kterých mohou automobily palivo načerpat, nebo doba, za kterou stanice obslouží jedno vozidlo – v těchto směrech mají klasické čerpací stanice stále své výhody.

Budoucnost v rychlodobíjení?

Více než 1600 britských stanic patří do kategorie rychlonabíjecích a zvládne nabít baterie průměrného elektromobilu na 80 % do jedné hodiny. Dle dat Zap-Map přibylo za poslední měsíc 80 rychlonabíječek. Téměř všechny čerpací stanice na britské dálniční síti již disponují nabíjecí stanicí pro elektromobily a většina z nich je právě rychlodobíjecích. Společnost BP Chargemaster navíc zprovoznila v Británii první dvě z celkem čtyř set „ultra-fast“ dobíjecích stanic s výkonem 150 kW.

Většina majitelů elektromobilů ovšem logicky nabíjí svůj elektromobil doma a veřejné stanice používá jen při cestování na delší vzdálenosti – jen BP Chargemaster uvádí, že v Británii instalovala přes 40 tisíc domácích nabíječek.

Trh s elektromobily roste

Prodej elektromobilů v Evropě za první pololetí, dle dat Platts Analytics, v meziročním srovnání vzrostl o 40 % na 198 000 nových vozidel, zatímco prodej automobilů s klasickým pohonem meziročně o 2 % klesl. Nejvíce elektromobilů je registrováno v Norsku, které je nyní doháněno Německem s více než 100 tisíci registrovanými elektromobily.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *