Domů
Elektromobilita
V Německu jsou preferovány autobusy na elektrický pohon před vodíkovými
Elektrobus společnosti ebusco provozovaný v Mnichově. Zdroj: MVG
Elektrobus společnosti ebusco provozovaný v Mnichově. Zdroj: MVG

V Německu jsou preferovány autobusy na elektrický pohon před vodíkovými

Dekarbonizace autobusové dopravy v Německu probíhá zejména směrem její elektrifikace, vodíkový pohon tvoří minoritní podíl. Důvodem jsou zatím nižší náklady elektrického pohonu. Dojezd elektrických autobusů v současné době dosahuje zhruba 150-200 km a jsou používány zejména na krátkých trasách. Ty vodíkové disponují dojezdem až 400 km, který lze obnovit během 15 minut, a hodí se tak na trasy delší.

Čistší autobusovou dopravu v německých městech, dle analýzy agentury Platts, zajišťují především vozidla na elektrický pohon. Na začátku roku bylo v Německu v provozu celkem 755 elektrických autobusů a 49 autobusů na vodíkový pohon.

Pro elektrická vozidla hovoří zhruba zatím dvakrát až třikrát nižší palivové náklady a podpora ze strany státu. Německé Ministerstvo životního prostředí uvedlo, že podpoří nákup zhruba 1 500 elektrobusů. Dotační program ve výši 600 milionů EUR (zhruba 15,8 miliardy Kč) pak půjde kromě nákupu samotných vozidel také na budování související infrastruktury.

Hamburk vymění 1000 naftových autobusů

Mezi německá města přecházející na čistší formy přepravy cestujících patří například Hamburk. Ten by měl do roku 2030 vyměnit celou svoji flotilu tisícovky naftových autobusů bezemisními vozidly. V loňském roce město uzavřelo kontrakt se společnostmi Daimler, MAN a Solaris na dodávku 530 elektrobusů. První šedesátka je již v provozu a dalších 140 autobusů bude následovat ještě v tomto roce. Kromě elektrobusů objednal Hamburk i padesát autobusů na vodíkový pohon.

Daimler u svých elektrobusů eCitaro uvádí dojezd až 200 kilometrů s 293 kWh baterií, která lze individuálně navýšit o dalších 100 kWh. Se 150 kW nabíječkou je pak elektrobus znovu připraven vyrazit po dvou hodinách. Oproti tomu vodíkové autobusy disponují dojezdem okolo 400 kilometrů s potřebným časem pro dotankování okolo 15 minut.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
František Ryšánek
12. březen 2021, 10:02

Našel jsem poměrně podrobný článek, co jsou zač ty baterie:

https://www.electrive.com/2021/03/03/actually-we-are-the-pioneer-of-solid-state-battery/

JD
9. březen 2021, 13:08

Nejen ve Wiesbadenu byly uvedeny do provozu elektrobusy Mercedes-Benz se solid-state bateriemy. Baterie neobsahují kobalt, mají kapacitu 441 kWh a měly by zajistit dojezd 200 km i v zimě.

https://www.electrive.com/2021/02/02/daimler-delivers-solid-state-battery-buses/

https://www.sustainable-bus.com/electric-bus/first-ecitaro-solid-state-batteries-eswe-wiesbaden/

Nicméně nyní jsou tyto autobusy stahovány ke kontrole kvůli možnosti zkratu:

https://www.electrive.com/2021/03/08/daimler-recalls-ecitaro-buses-with-solid-state-batteries/

T
9. březen 2021, 16:50

V pripade blackautu se zastavi cela evropa /a to je stale realnejsi/

Jakub
10. březen 2021, 00:18

Zastaví a pak zase rozjede.

Josef
9. březen 2021, 20:57

Mě se naopak tyto projekty líbí, protože autobusy mají velkou spotřebu nafty jezdí v průměru okolo 30 km za hodinu a po ulicích kde chodí mnoho lidí bezemisní elektromobil se pro takové využití přímo nabízí, jen by to chtělo trochu vyšší dojez a nebo vymyslet bezkontaktní nabíjení na některých zastávkách.

Vinkler
10. březen 2021, 15:55

Takové trolejáky už jsou, ale s krátkým dojezdem. Ony ty akecy zatím nic moc.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se