Podle nových statistických dat přesáhl v březnu počet registrovaných elektromobilů a hybridních automobilů 60 % všech registrací. Přitom plně elektrické automobily a plug-in hybridy tvořily více než jednu třetinu všech registrací. Norsko tak postupně naplňuje své ambiciózní cíle v oblasti elektromobility a rovněž i ochrany přírodního prostředí.

Norsko bývá často ukázkovým případem země, kde se velmi daří automobilům s elektrickým či hybridním pohonem. Není proto překvapením, že se zde mezi nejprodávanějšími auty běžně vyskytují modely automobilů jako například Tesla Model S nebo Nissan Leaf. Mnoha fanouškům elektromobility proto přijde Norsko jako země zaslíbená, což dokazují i statistiky registrací nových aut.

Elektromobily mezi nejprodávanějšími auty

Podle nejnovějších údajů serveru Dinside Motor bylo za tento březen v Norsku registrováno celkem 13875 vozidel, z čehož 61,2 % tvořily elektromobily a hybridy. Konkrétně bylo v březnu v Norsku registrováno 2595 nových elektromobilů (EV) a 2042 plug-in hybridů (PHEV). Dále bylo registrováno 3396 nových konvenčních hybridů a dalších 465 elektromobilů prošlo přeregistrací.

Celkem tak dosáhlo za březen množství plně elektrických aut a plug-in hybridů čísla 5102, což tvoří 36,7 % ze všech registrací (započítány jsou i přeregistrace vozidel). Třetím nejlépe prodávaným vozem se stal Nissan Leaf s počtem 676 registrací. Přitom již byly i měsíce, kdy byly v Norsku Nissan Leaf a Tesla Model S vůbec nejprodávanějšími auty.

Štědrá podpora a ambiciózní plány

Prodeje elektromobilů by přitom v Norsku nemusely být tak ohromující, nebýt štědré podpory ze strany státu i samospráv. Uživatelé elektromobilů jsou zde například vyjmutí z povinnosti platit silniční daně a registrační poplatky. Nové elektromobily jsou osvobozeny od DPH i daní z prodeje a mezi další výhody pro uživatele patří například nulové poplatky za mýto, bezplatné veřejné parkování nebo možnost využívat ve městech vyhrazené pruhy pro MHD.

Důvodem všech těchto opatření jsou jasné plány Norska na dosažení 100% podílu nově prodaných bezemisních vozidel do roku 2025. To by spolu s dalšími kroky mělo vést ke snížení množství vypouštěného CO2 o 40 % oproti roku 1990. Některá města se přitom snaží jít ještě dál. Například norské hlavní město Oslo plánuje do roku 2020 zakázat vjezd jakýchkoliv osobních aut do centra a to bez výjimky.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *