Domů
Elektromobilita
Praha si nechá vypracovat koncepci rozmístění dobíječek pro elektromobily

Praha si nechá vypracovat koncepci rozmístění dobíječek pro elektromobily

Elektromobilita
20 komentářů
25. listopad 2019, 16:30
ČTK

Pražský magistrát si nechá vypracovat koncepci rozmístění dobíjecích stanic pro elektromobily. Materiál pro město vypracuje jeho firma Operátor ICT (OICT). Cílem města je mít 4000 až 5000 dobíjecích míst. Novinářům to dnes řekli primátor Zdeněk Hřib (Piráti) a radní Jan Chabr (TOP 09). V Praze je nyní zhruba 200 veřejných dobíječek a další mají soukromé společnosti. Majitelé elektromobilů mohou v Praze zdarma odstavit vůz v parkovacích zónách.

„V Praze přibývá elektromobilů. V roce 2018 jich bylo registrováno 1591, což bylo meziročně o 500 víc. Rozvoj elektromobility je dynamický a Praha musí být připravena. Bez těchto nabíjecích stanic je rozvoj nemyslitelný,“ řekl Hřib.

Vedení města počítá například s tím, že bude možné dobíjet auta z lamp veřejného osvětlení. Kromě toho mají vzniknout samostatná stání s nabíjecími stanicemi. Podle Chabra se město snaží, aby stanice nevznikaly živelně. „Praha potřebuje jasný plán, kde jsou třeba, a definovat místa, kde to dává smysl. A to jak z hlediska kapacity, tak přenosové soustavy,“ řekl Chabr.

ABB fast-charging station for electric vehicles launched at a Lidl store. Zdroj: ABB
Ilustrační foto

Studie určí také podobu dobíjecích stanic, jejich typy a rovněž způsob, jak budou majitelé elektromobilů za odebranou elektřinu platit. Jaká bude cena odebrané elektřiny, zatím není jasné. Podle Hřiba je možné, že bude pro řidiče výhodnější odebírat ji z infrastruktury vytvořené městem než ze své přípojky. Město prý ale nebude elektrický proud za odběratele platit.

Představitelé města rovněž uvedli, že stát počítá s tím, že do roku 2030 by v České republice mělo být až 300.000 elektromobilů. Třetina z nich má být v Praze.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
Energetik 007
26. listopad 2019, 05:54

Tady někdo nechodil do školy. Dneska má Praha 800000 osobních aut. V roce 2021 a 2030 až začne platit nová legislativa EU bude asi 1/4 elektro vozidel tedy 200 000 x 5 kW na jednu nabíječku a to nepočítám 25kW rychlonabiječky je 1 000MW příkonu navíc k maximu Prahy 1 300 MW.

Na to jsou dimenzované tak maximálně VVN trafostanice na obvodu Prahy ale ne distribuční síť. A to je jenom Praha.

Do 2030 nikdo žádnou elektrárnu taky nepostaví naopak Dukovany budou na odstavení a uhelky na severu taky.

Vinkler
26. listopad 2019, 06:27

Studie vám žádnou eletriku neudělá, ale i pro ni platí 1. fyzikální energetický zákon,

Pustíte-li z teplého zásobníku (dotace EU) energii do studeného zásobníku (například lavičky, či studie) můžete získat část toku energie = odklonit peníze jinam.

Pavel K
26. listopad 2019, 11:10

Myslite, ze svet funguje takto matematicky? Zkusme to. Nekde jsme vycetl, ze Praha ma 580 tis domacnosti. Takze v nedeli v 11 hod kazda bude varit vepro knedlo zelo s polivkou. To mate 1,5 kW trouba, 1 kW polevka, 1 kW knedliky. Nebudu pocitat zeli. :-) A uz vubec nebudu pocitat, ze v Praze vyjede metro ci tramvaj nebo by dokonce mel nekdo topeni ci TUV na elektriku. Vubec nepocitam, ze by i v nejakych obchodech ci podnicich byla jakakoliv spotreba. Takze jen ten obed si vezme prikon 2 GW. Jak to to maximum 1,3 GW zvlada?

A mam jeste blbejsi pripominku. Do skoly chodili vsichni, Od toho se prvnich 9 let jmenuje povinna skolni dochazka.

Samozrejme nabijecky musi byt rizene (uz spoustu let zname HDO), jiste Praha uvazuje o smart grids. A jiste i Praha vi, jaky je jeji prikon a o kolik a kdy by se zvedl pozadovany prikon. To, ze to neni v clanku primo uvedene (je to tam uvedene neprimo), tak neznamena, to nikoho odpovedneho ci z realizatoru nenapadne.

Energetik 007
26. listopad 2019, 11:53

Praha má maximální výkon 1300 MW z toho je 300 MW kritická infrastruktura. Po zvýšení počtu elektromobilů to vzroste o asi 1000 MW.

Každé odpoledne až přijedou lidé z práce tak zapojí elektromobil na nabíječku při 60 kWh baterií a 5 kW nabíječce to je 12 h nabíjení tady vám je HDO a smart grid k ničemu.

Pavel K
26. listopad 2019, 12:40

Jaktoze tedy nenastal blackout v ranni a vecerni spicce nebo prave pred nedelnim obedem? :-)

I kdyz by to vzrostlo o 1 GW (coz pro 200 tis aut nevzroste), tak zaroven s rozsirovanim nabijecek navysi i maximalni prikon, nebo to neni logicke?

Koukam, ze jste zkusenejsi elektromobilista jak ja, ze pocitate energii nutnu k nabiti auta z kapacity baterie (namisto ujetych km = chybejici kapacity (navic do 100 % nabiji jen clovek, ktery to druhy den bude potrebovat nebo naprosty technicky ignorant) ) a prikon v kazdem okamziku z maximalniho vykonu palubni nabijecky (ne dle potreb site). Proc by odbornici tvrdili, ze BEV zvysi stabilitu site, pokud by Vy jste mel pravdu?

Jeste budu hnidopich. 5 kW palubni nabijecku jsem jeste nevidel. Malobaterkace (napr. CitiGo) maji 1f 16A (3,6 kW) malo ukaznena auta s vetsi baterii maji 1f 32A (7,2 kW), nektra evropska auta uz maji i 2f (7,2 kW) a "prava" elektroauta 3 f 16A (11 kW), 25A (17 kW), 32A (22 kW) nabijecku. Z toho je patrne, ze pausalne pocitat s 5 kW nelze. Lze prave krasne pocitat s plynulou regulaci (osobne na zaklade nastaveni planovaneho odjezdu a min / max nabitim baterie v te dobe. Jak jiste vite, tak pokud nabijite na > 70 %, je vhodne tak ucinit co nejblize k zahajeni jizdy. Regulace by byla zarizena cenou = kdo necha nabijeni na distributorovi, ma nabijeni zdarma ci za pusu (reguluje sit), kdo potrebuje nabit rychle nebo hodne, priplati si (cena az do ceny rychlonabijecky) ).

Emil
26. listopad 2019, 12:53

Asi proto, že každá pražská domácnost nevaří v neděli k obědu vepřo-knedlo-zelo s polívkou...

Pavel K
26. listopad 2019, 13:44

Emil; Dekuji a stejne to bude s nabijenim 60 kWh hned jak auto pichne do zasuvky s trvalym prikonem 5 kW.

Tomáš Dvořák: Mam dojem, ze prumerny najezd je na pulce Vami uvadeneho udaje. Coz jen podtrhuje, ze zadna tragedie s nedostatkem distribucni kapacity se konat nebude.

Lubos Vozar
26. listopad 2019, 14:22

Tak ako budu auta s 60 KWh + bateriami, budu aj s mensimi pre mesto. Z vlastnej skusenosti nabijam 28 KWh raz za tyzden cez noc a vystaci mi to na cca 180 - 200 km, cize tyzden. Idea ze budu vsetci nabijat kazdy den je jednoducho vytrhnuty z reality.

Emil
26. listopad 2019, 14:27

Pavle, slyšel jste někdy o pojmu "soudobost"? Opravdu to není tak jednoduché, jak si představujete. Pokud se o tom chcete dozvědět víc, koukněte třeba na toto:

dspace5_zcu_cz/bitstream/11025/10076/1/DP_Hajek_Ladislav_10_130509_final.pdf

Tomáš Dvořák
26. listopad 2019, 13:06

Průměrný elektromobil nenabíjí přes noc 60 kWh, a to ani vzdáleně - to je fundamentální problém Vašich úvah a výpočtů.

Průměrné auto najede asi 15 tisíc km ročně, to je asi 41 km za den. V případě elektromobilu to znamená spotřebu cca 5-10 kWh za den.

Samozřejmě, že jsou auta, která se prakticky nezastaví, ale jiná zase celé dny jen stojí na parkovišti nebo v garáži. Pokud chcete počítat s velkými čísly, tak Vás zajímá průměr a ne nějaký extrémní dojížděč, co denně křižuje republiku z jednoho konce na druhý.

Energetik 007
26. listopad 2019, 15:04

60 kWh spotřebuje auto které jede plnou rychlostí a má motor 120kW za půl hodiny, ještě jste zapomněl připočítat topení chlazení..

Energetik 007
26. listopad 2019, 15:04

60 kWh spotřebuje auto které jede plnou rychlostí a má motor 120kW za půl hodiny, ještě jste zapomněl připočítat topení chlazení..

Antonín Mikeš
26. listopad 2019, 15:28

Ano pokud jede na plný výkon, což nikdy nejede (maximálně pár vteřin při rozjezdu a předjíždění).

Když spotřeba EV je běžně 20 kWh na 100 km tak zřejmě motor nejede stále na plný výkon.

Josef
26. listopad 2019, 17:16

Přesně. Obyvatelé Prahy z velké většiny pracují a studují v Praze, navíc jezdí po Praze především hromadnou dopravou (do práce, do školy, za kulturou, do fitness... Pokud už tedy jedou autem, tak buďto 5 až 10 km po Praze, například, když jednou na nákup. No a pak třeba jednou za týden na víkend na chatu, jednou za několik měsíců na dovolenou... Jen malá část obyvatel Prahy dojíždí každý den do práce desítky až stovky kilometrů za Prahu.

Tomas Dvorak
27. listopad 2019, 10:41

Energetik 007:

Sedněte do auta, co má motor o výkonu 120 kW, sešlápněte pedál na podlahu a podržte ho půl hodiny. Doporučuju nějaký testovací polygon. Budete překvapen, jak dlouhou cestu za tu půl hodinu urazíte.

Reálně mají elektromobily spotřebu cca 13 - 26 kWh na 100 km. Spotřeba s topením záleží na použité technologii, s tepelným čerpadlem nebo využitím odpadního tepla to nemusí být o mnoho více.

Každopádně 60 kWh denně je při uvažování velkých čísel naprosto přestřelený odhad (nejméně 5x).

pe
26. listopad 2019, 10:07

To je mimo od p.Bursika, ale stojany postavit muze,i kdyz nebudou cim krnit...Obrovske betonove kvetinace take radni koulili a ted nevi co s nimi....

Martin Prokš
27. listopad 2019, 11:30

Dobrý den

Kdyby 1/4 vozidel v Praze odhad tedy cca 200 000. Při průměrném denním nájezdu 40km při spotřebě 20kWh/100km (hlavně v zimě i s topením a svícením). To je denní spotřeba na individuální dopravu 1,6GWh. Kdyby průběžné nabíjení přes celý den (optimistický předpoklad, že všechna zaparkovaná auta se mohou nabíjet v průběhu celého dne pomalu) tak to dává celý den konstantní odběr 67MW. Lze ale určitě očekávat alespoň dílčí špičky a propady. Určitě nebude nerealistický odhad špičky tak 2,5 násobek průměru => očekávatelný přírůstek potřebného příkonu Prahy na nabíjení elektrovozů cca 168MW.

Jenže ono to tak nebude. Cena elektromobilů je tak vysoká, že ani Pražáci nebudou mít na výměnu 1:1 spalováků za elektriku. Počet spalovacích vozidel bude klesat se zhoršující se dostupností vozů na trhu. Elektro vozový park ale nebude růst tak rychle. Dále na 200 000 elektrovozidel je potřeba mít tak 100 000 veřejných nabíječek malého výkonu v podstatě u každého myslitelného parkovacího místa, aby bylo možné nabíjet opravdu průběžně stále dle výše uvedeného předpokladu. Tolik jich ale nebude, což znehodnotí další části lidí elektromobil - nedostupnost získávání energie. Takže další část lidí si elektromobil nepořídí. Takže o elektrosíť Prahy bych si takové starosti nedělal.

Na rozdíl od dopadů na životní úroveň obyvatel a jejich ožebračování diktátem elektromobility a zelené diktatury obecně.

Ondřej
27. listopad 2019, 14:09

Víceméně máte pravdu. Až na to ožebračování. Klasické hodnoty, tak jak jse známe dnes jsou právě tím co lidi ožebračuje. Projdetě si sídliště a uvidíte, kolik je zde aut zaparkovaných i druhý den na stejných místech. Zjistíme jaké je průměrné stáří aut a také jak je lidi využívají. To že jednou za týden jedou 50-200 km za Prahu k rodině nebo na chalupu a mají k tomu auto mi nedává logiku.

Pokud budu brát pořizovací hodnotu auta 150.000 CZK a to, že takové ojeté auto za 10 let odepíšu (bude již neprodejné), tak nás ročně stojí 15.000 CZK + dalniční známka 1.500 + pojištění cca 1.500 + pneumatiky (5 let životnost, zimní, letní, celkem 4 sady) cca 1.600 + provozní věci cca 1.000, drobné servisní až větší opravy 3.000. Za rok nás tedy takové auto stojí cca 23.600 Kč, no a teď k tomu ještě připočíst PHM. Pokud auto provozuji sám a jezdím sám, tak je to ekonomický nesmysl. Cesta jinou dopravou je vždy levnější už na porovnání s PHM. Pokud jsem ve 2, tak musím udělat cca 100 cest (o vzdálenosti cca 100 km), aby mě ekonomičnost auta vycházela lépe než při využití jiné dopravy.

Teoreticky tedy dává smysl mít auto pouze pokud má pár minimálně jedno dítě. Do té doby je vše diskutabilní. A už vůbec nehodnotím to, že při jízdě autem sám člověk ztrácí drahocenou komoditu řízením, když jí může využít na mnohem produktivnější věci... minimálně na sebevzdělávání.

Já v tom tedy vidím plus, že ne každý bude mít auto, protože nedává logiku aby každý měl auto.

Martin Prokš
27. listopad 2019, 15:47

Dobrý den,

(citace) Já v tom tedy vidím plus, že ne každý bude mít auto, protože nedává logiku aby každý měl auto.(konec citace)

A co nechat na každém to rozhodnutí, zda to auto potřebuje nebo ne? Proč by měl někdo rozhodovat o někom jiném, byť třeba nepřímo účelovým zdražením nebo znedostupněním dané komodity? Kdo bude rozhodovat? Nějaký moudrý rudý nebo zelený aparátčík? Já si chci o svém životě rozhodovat sám! Já sám nejlépe umím zvážit co potřebuji a chci!

Máme s manželkou momentálně 2 auta (vlastně 3, ale to jedno jde do šrotu a jen moje momentální neschopnost to fyzicky oběhat to zdržuje, ale to je detail). Takže Vám tedy nedáváme už vůbec žádnou logiku abych použil Vaše slova.

Momentálně jsem v situaci, kdy MUSÍM využívat hromadnou dopravu - zlomil jsem si nohu a nejsem schopen řízení. Přesto jsem schopen dopravy do práce hromadnou dopravou (bydlím i pracuji kousek od zastávky) a v práci mi zlomená noha nijak nevadí. Ale....

*) Veškeré vožení syna do školky a zpět je na manželce, která dělá na směny. Veškeré vyzvedávání dcery z doučování na přijímačky na víceleté gymnázium a z kroužků je na manželce. Takže je z toho opravdu hodně ztahaná a je to pro ni velice náročné.

*) Do práce a z práce jsem omezen jízdními řády a spoji. Zpoždění, ujetí spojů... Do práce těch blbých 22km jezdím 1h10min a zpět 1h5min když je vše OK. Většina toho času je čekání na přestupech. Místo 30-45 minut vozem podle dopravy. O nějakém "vzdělávání" si stejně můžu nechat zdát, soustředění se ve vlaku a autobusu když za chvilku zase přesedám je nesmysl.

*) Moje flexibilita v práci když je potřeba přijet dřív nebo se zdržet je ta tam.

*) Cokoli zařídit a kamkoli se dostavit na úřad je velký problém, málokdy pak chytnu rozumné spojení a zase čekám další půlhodinu až hodinu a půl na spoj.

*) Nakoupit nic stejně nestihnu. Respektive stihnu za cenu dalšího velkého čekání následně na další spoj.

Osobní doprava - auto je pro mě SVOBODA, nezávislost a normální fungování v rodině. Pro mou manželku je má volná pohyblivost naším druhým autem možnost také normálně žít a ne jen otrocky lítat práce - děti - nakoupit - obstarat babi, stále na hraně totálního vyčerpání. Už abych byl zdravý. A to žijeme kousek od Plzně a dopravní spojení k nám jakš takš funguje. Mnohé vesnice okolo jsou na tom ještě mnohem hůře.

Ona ani ta Praha není žádný med, bydlet na jednom okraji (nebo kousek za Prahou) a pracovat na druhém konci. Pár let jsem tam tak žil. Čímž nerozporuji, že je spousta lidí co má práci za rohem a vše zvládají s prstem v nose bez potřeby individuální dopravy.

Jo dokud jsem byl svobodný a bezdětný, tak to problém také nebyl. Autem jsem skoro nejezdil a dlouhá léta jsem byl bez něj, byl jsem pánem svého času mnohem více.

Pamatuji si své rodiče z 80tých let, kdy jsme měli jedno (ne úplně spolehlivé) auto na rodinu. Otec dojíždějící do práce na směny, také blbých 20 km přes hodinu tam a přes hodinu zpět. Matka jezdící autobusem do práce 10km, také ráno vypadla z baráku a večer se vrátila obtěžkaná taškama a stahaná. Jasně, nějak to šlo, ale dostupná osobní doprava by jim také dramaticky zvedla kvalitu života.

Každý má své preference a potřeby jiné, tak ať si podle nich žije, ale nevnucuje je ostatním! Ale to žádný aparátčík nebo svatý křižák zelené víry nepochopí.

Stas
6. prosinec 2019, 07:19

Všechny úvahy a počty jsou na nic! Jen jeden výpočet je nutný, REZERVOVANÝ PŘÍKON. Cca 5000 nabíječek * 22 kW = 110 MW a to je naprosté minimum

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se