Domů
Elektromobilita
Spojené státy hlásí ve 3. čtvrtletí 21% meziroční pokles prodejů elektromobilů
Tesla Model 3, zdroj: Tesla
Tesla Model 3, zdroj: Tesla

Spojené státy hlásí ve 3. čtvrtletí 21% meziroční pokles prodejů elektromobilů

Prodeje čistě bateriových elektromobilů a plug-in hybridů v USA klesly ve třetím čtvrtletí letošního roku meziročně o 21 % na 87 363 kusů. Pro celý rok 2019 analytici po prudkém meziročním růstu prodejů v loňském roce očekávají stagnaci či dokonce mírný pokles. 

Zpomalující ekonomika a nízká nabídka nových čistě elektrických vozů začaly ovlivňovat prodeje elektromobilů ve Spojených státech.

Podle zahraničního serveru Platts byly sice celkové prodeje elektromobilů v USA za první tři čtvrtletí letošního roku mírně vyšší ve srovnání se stejným obdobím roku 2018, tato data jsou nicméně ovlivněna prvním pololetím letošního roku, které bylo silnější než první pololetí roku 2018.

Prudký pokles prodejů ve třetím čtvrtletí letošního roku způsobil, že analytici začali zpochybňovat realitu dosažení celkových ročních prodejů mezi 345 a 350 tisíci kusy. V roce 2018 bylo přitom v USA prodáno rekordních 361 000 elektromobilů, a to zejména díky uvedení na trh elektromobilu Tesla Model 3.

„Uvádění nových modelů bylo od té doby malé, a to přidalo další tlak na snižování růstu prodejů v USA,“ řekl Zane McDonald, senior analytik pro oblast dopravy v S&P Global Platts Analytics.

Podle Platts dosáhly celkové prodeje elektromobilů ve 3. čtvrtletí 2019 hodnoty 87 363, přičemž zhruba polovina z této hodnoty (44 000) připadala na prodeje elektromobilu Tesla Model 3. Ve 3. čtvrtletí 2018 bylo prodáno celkem 110 483 elektromobilů, z čehož prodeje Tesla Model 3 tvořily 56 000 kusů.

Klesající podíl elektromobilů na celkových prodejích osobních vozů

Podle Platts klesá v posledních měsících také podíl prodejů elektromobilů na celkových prodejích vozů do 3,9 tuny.

Od ledna letošního roku se podíl elektromobilů na celkových prodejích pohybuje mezi 1,4 a 2,4 %. Historicky přitom nikdy nepřekročil 3 %.

Nejvyšší hodnoty, která činila právě uvedená 3 %, dosáhly elektromobily v USA v září, listopadu a prosinci loňského roku.

Vývoj podílu plug-in elektormobilů na celkových prodejích automobilů do 4,5 tuny. Zdroj Platts
Vývoj podílu plug-in elektormobilů na celkových prodejích automobilů do 3,9 tuny. Zdroj Platts

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Jiří
12. říjen 2019, 12:23

Ach jo, to si pan analytik moc práce nedal. Pravým důvodem poklesu je, že ve 3. kvartálu minulého roku se rozjela naplno výroba Tesly Model 3 a uspokojovaly se poptávky rezervací ze 100 % v USA. TM3 se tak prodalo 14250, 17800 a 22250. Toho již nelze dosáhnout z důvodu prodejů již pouze z objednávek a ne rezervací 2 roky zpětně a dále se produkce dělí i mezi Evropu a Asii a další, tedy do USA jde jen něco kolem poloviny. Pokud článek toto nezohledňuje, je naprosto zbytečný a místy i lživý.

Martin Hajek
12. říjen 2019, 19:13

Možná je dobré si ten článek opravdu přečíst... Já tam tedy čtu, že zdůvodnění je absence nových modelů elektromobilů, což je jinými slovy totéž, co píšete Vy. Ale hlavní závěr, že žádný zázrak elektromobility se neková a bez podpory EU a Číny bude mít Tesla problém přežít přicházející recesi, je celkem zjevný.

Juraj Kravec
12. říjen 2019, 20:57

Ja som nakoniec celkom rád za tieto názory, ze tesla pojde zachvilu ku dnu... bolo by dobre, aby cena akcii este nieco vyklesala, aby som nejake este dokupil... za par rokov budu vysledky a pocty zase ine a pesimisti len budu cumiet..

ale samozrejme sa mozem mylit...

Dušan
12. říjen 2019, 22:46

To čumím už teraz : )

Predávať produkt, ktorý je na otvorenom trhu nepredajný ja naozaj veľké umenie ...

Ale ak sa to zadotuje ... prípadne sa rovno zakáže konkurencia... tak to ide....

L
12. říjen 2019, 19:18

Neskončily tam náhodou na elektromobily už dotace ?

Dušan
12. říjen 2019, 22:42

Keby boli len dotácie ... vzhľadom na to, že motoristi vo všeobecnosti "nechápu" genialitu elektromobilov, tak im ich chcú politici nanútiť ....

Elektromobily sú za trhové ceny stále prakticky nepredajné a i napriek tomu, že ich u nás zvýhodňujú astronomické spotrebné dane na palivá.

Keby boli tieto "zázraky" aspoň ekologické ... tak OK, idem aspoň "zachrániť planétu" ... ale problém je to, že už vo výrobe viac zaťažujú životné prostredie a tá spotreba to už nezachráni i keby bola z obnoviteľných zdrojov.

Skrátka sú tak isto "ekologické" ako palivá z repky olejnej ...

energetik II
12. říjen 2019, 22:06

Nic divného. V Číně snížili dotace na nákup a už 3 měsíce tam prodeje elektromobilů také padají a to rovnou dvojciferně. Ukazuje se , jak velká je stále závislost prodeje elektromobilů na dotacích. Na dvou největších trzích, v Číně a USA prodeje elektromobilů padají, no jsem zvědav jak to nakonec skončí. Sleduji také stavbu obří továrny Elona Muska na ploše 860 hektarů u Šanghaje, kde se bude vyrábět Tesla-3. 7. ledna 2019 Musk zahájil slavnostně gigantickou stavbu Gigafactory-3 a některé informace říkají, že pozítří 14. října už sjede první Tesla z výrobního pásu. Uvidíme, pokud ano, zřejmě toto další - "čínské tempo" = postavit a zprovoznit Gigafactory na 860 hektarech - stanoví nový světový rekord pro výstavbu automobilky = 10 měsíců od prvního kopnutí do země po rozběh výrobních pásů . Slušné !

Dušan
12. říjen 2019, 22:37

Prečo ľudia elektromobily nechcú ?

Lebo sú nepraktické pre väčšinu z nich ...

U nás išli ministri "výhody elektromobility" presunom na z Blavy na stredné Slovensko, kde sa otvárali nové nabíjacie miesta ... cca 200 km a tak s veľkou slávou nasadli do elektromobilov .... a došli bavorákmi, lebo im cestou došla "šťava" ....

A nie každý má k elektromobilu bavoráka so šoférom : )

Rudy
13. říjen 2019, 11:04

Tesly se v Evrope prodavaji skoro za dvojnasobek toho, costoji v USA, a jaky rozdil je mezi ceskym a americkym platem? Veliky! Kdybych si tu Teslu mohl koupit tady v Cesku za americkou cenu, bral bych ji hned! Ale jen pokud bych nemusel platit pokutu 21% (DPH).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se