Domů
Elektromobilita
Studie: Elektromobily vypouští během životního cyklu méně emisí než konvenční vozy

Studie: Elektromobily vypouští během životního cyklu méně emisí než konvenční vozy

Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) vydala zprávu, ve které hodnotí životní cyklus elektromobilů a jejich dopady na klimatickou změnu, kvalitu ovzduší, hluk a ekosystémy ve srovnání s konvenčními automobily. Podle studie Electric vehicles from life cycle and circular economy perspectives bateriové automobily během jejich celého životního cyklu emitují méně skleníkových plynů a škodlivin do ovzduší než benzinová a naftová auta.

Podle EEA běžný elektromobil během svého životního cyklu emituje již nyní méně skleníkových plynů a škodlivin než konvenční automobily. Emise bývají vyšší ve výrobní fázi elektromobilu, ovšem naopak nižší během jeho využívání. Velikost rozdílu emisí mezi oběma skupinami automobilů se odvíjí od velikosti automobilů, elektroenergetického mixu a zda je elektromobil srovnáván s benzinovým nebo naftovým autem.

Zpráva ovšem potvrzuje, že při současném energetickém mixu EU a při zohlednění emisí během celého životního cyklu automobilů jsou emise elektromobilů v EU nižší o 17–30 %. Pokud by uhlíková intenzita ekonomiky Unie nadále klesala, jak se předpokládá, tak by emise mohly být nižší až o 73 % do 2050.

Dopady elektromobilů, benzínových automobilů a naftových automobilů na klimatickou změnu. Zdroj: EEA

Výroba elektromobilů poškozuje ekosystém

Elektromobily jsou také výhodnější pro lokální kvalitu ovzduší. Elektromobily by také mohly přispět ke snížení hluku dopravy ve městech, kde je pomalejší doprava.

Velkým problémem je ovšem výroba elektromobilů. Elektromobily mají závažnější dopady na ekosystémy než konvenční automobily. Důvodem je zejména těžba a zpracování kovů a těžba a spalování uhlí potřebného k vyrobení elektřiny využívané ve výrobním procesu. Očekává se ovšem, že nízkouhlíková výroba elektřiny bude v Evropě a klíčových produkčních oblastech baterií (Čína, Jižní Korea, Japonsko) růst a tyto dopady budou zmírněny.

Srovnání dopadů výroby elektromobilů, benzínových a naftových aut v různých kategoriích. Zdroj: EEA

Potenciál cirkulární ekonomiky

Jak již bylo zmíněno výše, výrobní fáze elektromobilů má poměrně závažné dopady na ekosystémy. EEA navrhuje, aby byly tyto dopady minimalizované přístupem cirkulární ekonomiky, která umožňuje opětovné použití a recyklaci.

Tento přístup by bylo vhodné aplikovat například u baterií. Pokud by se jejich výroba standardizovala, bylo by snadnější je následně opětovně využít. Dále zpráva doporučuje využívání sdílené mobility.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
Ja
1. prosinec 2018, 07:02

Elektro auta nemají nulové emise elektřina se u nás ve velké míře vyrábí v uhelných a jaderných elektrárnách ty buď vypouštějí spodiny nebo zanechávají jaderný odpat nehledě na problém likvidace baterií pod slovem eko se skrývá super byznys který s ekologií moc nesouvisí

mykanec
1. prosinec 2018, 09:25

Nemohu se zbavit pocitu, že váš komentář sám o sobě je už mnohokrát recyklovaný, neustále se opakující "odpat".

"… vypouštějí spodiny…" se vám též moc povedlo, o vynechání jakékoliv interpunkce nemluvě.

Vedro
1. prosinec 2018, 15:43

Pořád se tu řeší auta.Mne by zajímalo když v Hamburku nastartuje loď tak co chtějí omezovat.Pouhý kšeft a oblbování lidí těch normálních.Nic jiného v tom není.Na loďaře si nedovolí to samé pochybuji,že budeme mít elektro-dopravní letadla.No logicky vzato vlezme zpět do jeskyně a příroda to vyřeší bez nás..........Bohužel

Milan Vaněček
1. prosinec 2018, 16:25

Jsou dvě roviny problému. Jedna je jednoznačná: emise z aut koncentrované v malém objemu (třeba ve městech,...) zabíjí. Můžete si to zkusit, vlezte do garáže a zapněte motor svého auta. To se netýká lodí na moři a letadel ve vzduchu.

Druhá rovina jsou změny klimatu. I když nevíme jak velký je příspěvek člověka a jím emitovaného CO2 (vědecká evidence a modely dávají odpověď že dominujíci ale jiné zas že je dost pod 50%, tedy minoritní). Tady je třeba globální pohled a odhad kolik a jakých skleníkových plynů je uvolňováno do atmosféry.

Emil
1. prosinec 2018, 17:58

Až na to, že to, co Vás zabije z běžícího motoru v garáži, je oxid uhelnatý. Ten Vás ale může zabít i třeba z plynového kotle. Ve městě na otevřeném prostranství nikoho oxid uhelnatý z dopravy nezabije.

Takže případného zájemce, který by chtěl obětovat svůj život proto, aby se ukázalo, že pan Vaněček měl pravdu, musím předem zklamat.

Milan Vaněček
1. prosinec 2018, 18:50

Emile, Vy zřejmě nevíte že emise neznamenají jen CO2, jak si myslí někteří CO2 hysterici, ale že zdravotně jsou mnohem horší ty, co se měří na STK - CO, NOx a částice ("saze").

Vy jste ještě nepochopil, že bojovat proti zdraví poškozujícím látkám ve vzduchu, emitovaným auty či průmyslem je něco jiného než "boj proti CO2". Přemýšlejte.

Emil
1. prosinec 2018, 19:38

Takže co mám špatně, když jsem to nepochopil? V garáži nezabíjí CO, nebo naopak zabíjí CO na otevřeném prostranství? Jinou možnost nevidím. O CO2 jsem vůbec nemluvil, tak nevím jak jste přišel na to, že zřejmě nevím, že emise neznamenají jen CO2. Naopak to zřejmě vím, když mluvím o CO. CO není CO2. Přemýšlejte.

eR99
3. prosinec 2018, 14:22

Auta se spalovacími motory mají ve městěch neporatelný negativní vliv na zdravotní stav obyvatel.

Emil
3. prosinec 2018, 14:43

On tu někdo tvrdí že nemají?

Lubos Vozar
3. prosinec 2018, 15:17

Odporucam vam precitat si nieco o IMO 2020. Doslo aj na lodiarov a rafinerie to stalo stovky milionov eur v investiciach. Inak aj podla starej legislativy, ktora umoznuje viac menej spalovat v lodiach absolutny odpad, je lod na jednotku prepraveneho tovaru stalemensim znecistovatelom ako nakladna doprava. Jedna kontajnerova lod odnesie 15,000 kontajnerov, teraz si predstavte kolonu 15 tisic kamionov zo Shanghaia do Rotterdamu to je pri rozostupe jednej dlzky 400 km kolona!!!

eR99
3. prosinec 2018, 14:26

Elektromobilita by měla začít zejména ve městech (Brno, Praha, Ostrava, apod. ). Lidem v těchto městech se díky elektromobilům bude městy lépe projíždět a dýchat. To, že se elektřina pro jejich elektromobily vyrobí v JETE, JEDU anebo někde na v Severních Čechách je věc další a pro ovzduší v těchto městech věc nepodstatná.

Petr Hejna
28. listopad 2018, 18:40

Jedním z mnoha problémů elektroaut je jejich životnost. Reálně je tak 8 - 10 let. Potom mají nulovou užitnou hodnotu a mají pouze cenu druhotných surovin. Provozuji Fabii první generace již 14-tým rokem, právě prodělala generálku motoru, spojky, vstřikování, tlumiče, ... I když náhradní díly něco stojí, stejně je to ekologicky neporovnatelné s výrobou nového auta, nehledě elektroauta. Bohužel, tohle "elektronadšenci" nezohledňují.

Uhlíková stopa a ekologické škody jsou u elektroaut daleko větší než u auta s klasickým motorem.

xyz
28. listopad 2018, 20:06

Vy se domníváte, že se elektromobil po 8 letech provozu hodí ze skaly?Pokud budou baterie pod cca70-80%vykoupí je firmy na stacionární ůložiště kde pojedou dálší roky (Relault/Nissan to dělají už dnes)A cena nové baterie bude za 8 let nižší+odečet staré.Ostatní komponenty na rozdíl od spalováku tam nebudete řešit

xyz
28. listopad 2018, 20:11
Dízlgaťě
29. listopad 2018, 07:26

Můj Peugeot ION 6let starý co jsem koupil, je jak nový a dávám mu s plným komfortem dalších 10 let. Poté pokud klesne dojezd více než potřebuji půjde jeho baterie do sklepa kde bude sloužit dalších 10 let. To s fabií neudéláte.

eR99
3. prosinec 2018, 14:18

Škoda Fabia. :) Doufám, že se osobní doprava bude posouvat a vyvíjet rychleji a zanedlouho nebudeme muset svá auta ani řídit.

petrik
28. listopad 2018, 19:11

Za tak velko cenu cca 400 000 je to neprodejne,kdo sito muze dovolit,kolik potom bude stat zakonne ci havarijni pojisteni 10_15000? ,nehlede na byznys pro zlodeje ND ci bateriii. V benzinu projedu cca 12000 za rok ,kolik bude stat el.po kazde zdrazeni???

eR99
3. prosinec 2018, 14:16

Benzín a nafta se nezdražují?

Jinak jsou již studie, které říkají, že díky většímu využití sítí, by elektromobily mohli přispět ke snížení poplatku za přenos a distribuci.

Josef
28. listopad 2018, 21:13

Počítejte s tím ,že baterie vydrží 1500 cyklů , při nájezdu 300km /cyklus to máme 450 000km. Časově nevím ,ale mám malou lithiovou baterii 14 let a funguje bez problémů.

hariprasad
29. listopad 2018, 00:53

Toxicita baterie nevypadá moc dobře. Bez pořádné legislativy, která zaručí, že to zase neskončí na skládce v Africe nebo v někde v Asii si zaděláváme na problém.

R2
29. listopad 2018, 13:19

Dle meho nazoru celkem o nicem, v tom prvnim grafu se jako elektromobil zvazuje Nissan Leaf (v roce 2013 pravdepodobne se 24kWh baterii), coz je jen obtizne pouzitelny elektromobil. Dalsi problem je, ze spotreby pro porovnani se berou dle NEDC, tento merici cyklus je povazovan za pomerne nerealisticky.

V dalsi casti uz nejsou konkretni zvazovane modely aut jmenovany, takze se da jen odhadovat, s cim autori pracuji, napriklad z hmotnosti baterii se mi zda, ze jde opet spise o neprakticke modely s malou baterii.

Z podobne studie lze jen velmi tezko delat nejake dalekosahle uvahy o moznych dopadech elektromobilizace na zivotni prostredi, dle meho nazoru se totiz neda predpokladat, ze lide masove presednou z normalnich aut do takto omezenych elektromobilu.

Lubos Vozar
30. listopad 2018, 12:11

Pre ludi co sa zaujimaju o zdravotne dopady dieselov vysiel krasny novy report: Health impacts and costs of diesel emissions in the EU.

it can be concluded that the sum of the costs of road traffic related air pollution in the EU28 in 2016

was €66.7 billion. The share of diesel vehicles in these cost amounts 83%.

https://epha.org/wp-content/uploads/2018/11/embargoed-until-27-november-00-01-am-cet-time-ce-delft-4r30-health-impacts-costs-diesel-emissions-eu-def.pdf

Petr
30. listopad 2018, 16:53

To jde pouze o ty diesly, co museli plnit papírové požadavky EU byrokratů v laboratorních testech, jinde na světě to tak zvráceně nedopadlo.

Ale je pravda, že EURO 6d, je na druhou stranu teď zase reálně nejčistější na světě, a nejspíš umožní globální rozvoj osobních diesel hybridů i mimo Evropu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se