V pondělí 11. února 2019 bylo dosaženo prozatímní shody mezi zástupci EU týkající se pravidel veřejných zakázek pro nové autobusy. Veřejné orgány budou muset do roku 2025 a 2030 koupit minimální podíl „čistých“ autobusů, tedy autobusů jezdících na plyn nebo elektřinu. Informoval o tom portál Euractiv.

Do roku 2025 bude muset být dle stávající dohody „čistá“ alespoň čtvrtina nových autobusů pořízená veřejnými orgány. Do roku 2030 to potom bude minimálně třetina. Mezi čisté autobusy se pak dle směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva řadí vozidla na elektřinu, ale i na stlačený či zkapalněný zemní plyn.

Tato ujednání jsou součástí dohody uzavřené mezi zástupci Evropského parlamentu a členských států EU během vyjednávání nové směrnice týkající se „čistých“ vozidel. Finální hlasování o prozatímní dohodě je v Evropském parlamentu naplánováno na 6. dubna 2019.

Rozdílné cíle pro chudé a bohaté státy

Klíčovou součástí dohody je ujednání, že chudší státy EU budou mít nižší cíle než bohatší státy. Národní cíle veřejných zakázek budou pro čisté autobusy stanoveny na 24 % až 45 % v 2025 a na 33 % až 66 % v 2030. Konkrétní hodnoty se budou odvíjet od populace a HDP země.

Podle dat Transport & Environment mají plně elektrické autobusy v Evropě na prodejích podíl 9 %. Sama zájmová skupina pak lobbovala za mnohem vyšší cíle, než byly dohodnuty zástupci EU.

„Nový zákon je úplným minimem – je nutné mnohem rychlejší rozšiřování. Od roku 2030 by měly být z veřejných zdrojů podporovány pouze bezuhlíkové technologie.“

reakce Transport & Environment

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *