Evropská komise vydala ve středu návrh nového energetického balíčku zabývajícího se redukcí emisí ve všech sektorech ekonomiky. Ten by měl nasměrovat evropskou energetickou politiku, urychlit přechod k nízkouhlíkové ekonomice a zároveň udržet unii konkurenceschopnou v globálním měřítku.
V roce 2014 EU rozhodla o kolektivním závazku redukce o 40 % oproti roku 1990. Nový návrh, odrážející závazky vyplývající s Pařížské dohody, specifikuje hlavní principy energetické transformace a poskytuje vodítka pro jednotlivé členské státy. Stanovuje také závazné roční cíle redukce skleníkových plynů (GHG) na období 2021-2030 a to pro odvětví jako je doprava, budovy, zemědělství, odpady či lesnictví. Komise také představila novou strategii týkající se nízkoemisní dopravy a pohonných hmot.
„S návrhem reformy ETS z minulého roku a dnešním návrhem na cíle redukce emisí pro jednotlivé členy, zakotvujeme unijní energetický a klimatický rámec do legislativy. Stejně je to v oblasti dopravy, která nyní bude jasně nasměrovaná na zero-emissions cíl.“
– Maroš Šefčovič, viceprezident pověřený vedením Energetické Unie
Nová strategie je zaměřena právě na oblast dopravy. Ta odpovídá za čtvrtinu evropských GHG emisí a je hlavním zdrojem znečištění ovzduší. Dle komisařky pro transport, Violety Bulc, je změna v oblasti dopravy velmi důležitá pro dosažení ambiciózních evropských cílů ohledně klimatu a také pro zlepšení životních podmínek v evropských městech.
Rozhodnutí z roku 2014
Cíl 40% oproti roku 1990 byl stanoven již v roce 2014. Aby bylo cíle dosaženo efektivně, sektory energetiky a průmyslu, které jsou součástí ETS, měly dosáhnout v roce 2030 redukce 43% oproti roku 2005. Ostatní zdroje znečištění (tedy například odpad či budovy) měly postupovat k cíli snížení o 30% oproti 2005.
Společně s rozhodnutím z minulého roku týkajícího se revize ETS se EU se nyní bude snažit urychlit celkovou energetickou transformaci. Komise nyní začne pracovat na akčním plánu týkajícím se nízkoemisní dopravy a ke konci roku chce také představit další iniciativy týkající se OZE či interního energetického trhu.
Tabulka jednotlivých členských cílů
| 2030 target compared to 2005 | Maximum annual flexibility
(as a % of 2005 emissions) | One-off flexibility from Emissions Trading System to Effort Sharing Regulation | Flexibility from land use sector to Effort Sharing Regulation* | LU | -40% | 4% | 0.2% | SE | -40% | 2% | 1.1% | DK | -39% | 2% | 4.0% | FI | -39% | 2% | 1.3% | DE | -38% | | 0.5% | FR | -37% | | 1.5% | UK | -37% | | 0.4% | NL | -36% | 2% | 1.1% | AT | -36% | 2% | 0.4% | BE | -35% | 2% | 0.5% | IT | -33% | | 0.3% | IE | -30% | 4% | 5.6% | ES | -26% | | 1.3% | CY | -24% | | 1.3% | MT | -19% | 2% | 0.3% | PT | -17% | | 1.0% | EL | -16% | | 1.1% | SI | -15% | | 1.1% | CZ | -14% | | 0.4% | EE | -13% | | 1.7% | SK | -12% | | 0.5% | LT | -9% | | 5.0% | PL | -7% | | 1.2% | HR | -7% | | 0.5% | HU | -7% | | 0.5% | LV | -6% | | 3.8% | RO | -2% | | 1.7% | BG | 0% | | 1.5% | *Estimate, limit is expressed in absolute million tonnes over 10 years. |
Zdroj: Evropská komise
|
Zdroj úvodního obrázku: politico.eu
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se