Domů
Emise CO2
IEA: Dosavadní vývoj nenasvědčuje splnění cílů Pařížské dohody
Emise CO2 EU ETS
Zdroj: Commons Wikimedia, CC-BY-2.0 (licence)

IEA: Dosavadní vývoj nenasvědčuje splnění cílů Pařížské dohody

Mezinárodní energetická agentura (IEA) představila aktuální data hodnotící technologie, které přispějí k  transformaci energetického sektoru. Tzv. Tracking Clean Energy Progress (TCEP) je projektem IEA, který hodnotí desítky technologií a energetických sektorů ve srovnání se scénářem udržitelného rozvoje .

Tracking Clean Energy Progress hodnotí 45 technologií a energetických sektorů ve srovnání se scénářem udržitelného rozvoje (Sustainable Development Scenario, SDS). Tento scénář byl vytvořen IEA jako cesta, jak dosáhnout cílů Pařížské dohody, zajistit všem přístup k energii  a významně snížit znečištění ovzduší.

Oblasti, které jsou na „správné cestě“

Na správné cestě k dosažení požadovaných cílů je momentálně 7 oblastí. Mezi ně patří i fotovolatické elektrárny s 31% nárůstem výroby oproti výchozí pozici. Zároveň ovšem loňské navýšení instalovaného výkonu solárních elektráren stagnovalo, což budí nejistotu vůči dalšímu vývoji. Dalšími oblastmi jsou výroba elektřiny z bioenergie (biomasa, bioplyn a další biopaliva), elektromobilita, železniční doprava, osvětlení v budovách, data centra a sítě a uskladňování energie.

Dosavadní vývoj je převážně nedostatečný

Oproti tomuto pozitivnímu vývoji v některých oblastech je dosavadní vývoj stále velmi nedostačující, a to co se týče využívání technologií, politických ambicí a snah celého průmyslu. Podle TCEP byl nedostatečný vývoj v sektoru budov, kde v roce 2018 emise dosáhly rekordní výše. To bylo výsledkem několika faktorů včetně extrémního počasí, které vyvolalo vyšší poptávku po vytápění a chlazení.

Další oblastí, která budí obavy z hlediska budoucího vývoje, je oblast dopravy. Jakékoliv pokroky v rozšiřování elektromobility jsou vyvažovány tím, že lidé v poslední době čím dál tím více kupují větší a těžší vozidla, která mají vyšší emise. Průměrné emise nových automobilů v letech 2017 a 2018 z tohoto důvodu vzrostly.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Milan Vaněček
30. květen 2019, 13:52

Dosáhnout celosvětově cílů Pařížské dohody je utopie. Ale jsou velké oblasti, kde těchto cílů lze dosáhnout. Přečtěte si článek v Euro: Energetická laboratoř v praxi: sever Německa chce být do roku 2035 bez emisí

Více na: https://www.euro.cz/byznys/energeticka-laborator-v-praxi-sever-nemecka-chce-byt-do-roku-2035-bez-emisi-1452352#utm_source=euro&utm_medium=selfpromo&utm_campaign=eurorss#utm_medium=selfpromo&utm_source=euro&utm_campaign=copylink

A takovýchto oblastí ve světě budou desítky, třeba i později i stovky.

Emil
30. květen 2019, 14:33

Že někdo něco chce ještě neznamená, že to lze. To jste si zase nějak popletl.

Milan Vaněček
30. květen 2019, 14:39

Když by to chtěl někdo jak Vy, tak bych o úspěchu pochyboval. Když to chce někdo, kdo už v tom něco dokázal, tak vím že to na 99% dokáže opět.

Emil
30. květen 2019, 17:00

Nevím sice, co už ten projekt NEW 4.0 kromě vysátí dalších 350 milionů Eur z veřejných rozpočtů tak zásadního dokázal, ale zřejmě Vám stačí málo.

Josef
30. květen 2019, 23:21

Problém není v tom ,že by nešlo prudce snížit CO2 , problém je v tom ,že to nejde pomocí zelené ideologie. Například naše země by mohla snížit emise CO2 na obyvatele tak ,že veškeré zbylé emise by pohltil oceán. a to přestavbou elektro energetiky na jadernou s doplňkem OZE a plynem a vytápění co největšího počtu budov pomocí tepelných čerpadel a CZT z jaderných el. Pokud by velká část domácností přešla z dřeva na tepelné čerpadlo mohlo by se dřevo používat v teplárnách a spolu s odpadem a tak by tak šlo vytápět mnoho měst. Po silnicích budou časem jezdit jen hybridní a el. auta do zásuvky a nákladní doprava se podílí na emisích CO2 asi 6%. Pro naplnění cílů nezvyšování CO2 v atmosféře můžeme vypouštět 15% dnešních emisí v ČR takže by tady byla určitá rezerva pro záložní plynové el. , zemědělství a výrobu cementu. Pokud by se na to najelo za 20 let bychom se tomuto cíli blížili s OZE se emise budou snižovat také , ale mnohem pomaleji a nákladněji.

Milan Vaněček
31. květen 2019, 05:46

To myslíte vážně? Jediné dva státy které najely v historii na dominantní "Vaši jadernou cestu" (Francie a sousední Belgie) tuto cestu opouští.

Jan Skoupý
31. květen 2019, 09:10

A jiné velmi rozumné země se cestou kombinace OZE a JE vrhají... třeba Finsko že ?? Ve velkých městech biomasové teplárny doplněné o plynové či LTO. Důležité je, si uvědomit, že buď se budeme snažit snížit emise pomocí Jádra a OZE, nebo nahradíme jádro krásně emisním plynem (to už bych radši pálil vlastní uhlí) a nic nezměníme...

Carlos
31. květen 2019, 21:49

Šlo by to i podle té "zelené" ideologie, problém je jenom v tom že buď neumíte, nebo nechcete si takový systém představit a nebo ani zkusit najít řešení. Poměrně značnou částí takového řešení je zapojení P2x technologie. S jejím využitím pak nebude problém. Pro pokrytí spotřeby veškeré elektřiny jen pomocí P2X s FVE jako primárním zdrojem elektřiny by bylo třeba zabrat jen asi 2.5% plochy ČR, přičemž řepka zabírá dnes >3%.

Novak
31. květen 2019, 09:07

Pokud by se plochy, kde se dneska, za vysokých nákladů a tragických pro krajinu důsledků, pěstuje řepka a kukuřice na pálení zalesnily, když už je teda nepotřebujeme z hlediska zajištění potrvinové soběstačnosti, bylo by to z klimatického hlediska mnohem lepší. Ale tady jde jen o hry s čísílky.

Milan Vaněček
31. květen 2019, 09:31

Biopaliva prvé generace to je jen výsledek šílené zemědělské politiky EU. Perspektivní jsou syntetická paliva z energie ze slunce či větru, CO2 a vody. Výhledově i umělá fotosyntéza, ale s řádově větší účinností.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se