Domů
Elektřina
EEA: Elektromobilita si v EU do roku 2050 vyžádá 150 GW nového výkonu
Elektromobily
Elektromobily. Zdroj: https://www.flickr.com/photos/wahousegop/

EEA: Elektromobilita si v EU do roku 2050 vyžádá 150 GW nového výkonu

Dosažení klimatických cílů si podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) vyžádá zásadní změny v dopravním sektoru. Zvyšující se podíl vozidel s elektrickým pohonem tak povede v Evropské unii ke značnému nárůstu poptávky po elektřině.

Dopravní sektor se navzdory stále přísnějším normám podílí v Evropě na celkových emisích skleníkových plynů zhruba ze čtvrtiny a je hlavní příčinou vysokých koncentrací znečišťujících částic, jež vedou ke zhoršené kvalitě ovzduší v mnoha evropských městech. Nejschůdnějším řešením se tak v současné době jeví nahrazení vozidel s konvenčními pohony elektromobily, jež budou napájeny elektřinou z nízkoemisních zdrojů.

Navyšující se podíl vozidel s elektrickým pohonem, který by do roku 2050 mohl v Evropské unii dosáhnout až 80 %, si vyžádá nové výrobní kapacity. V závislosti na počtu elektrických vozidel a struktuře hospodářství se podíl elektromobilů na spotřebě elektřiny může v jednotlivých členských zemích pohybovat od 3 do 25 %.

Celkový podíl elektromobilů na spotřebě elektrické energie v EU by mohl postupně vzrůst z 0,03 % v roce 2014 na 4 až 5 % v roce 2030 a do roku 2050 dosáhnout až 9,5 %. Podle odhadů EEA bude pro uspokojení zvýšené poptávky po elektrické energii dané nabíjením vozidel nutno vybudovat 150 GW nového výkonu.

Úspora emisí z dopravy převýší růst v energetice

Vyšší spotřeba elektrické energie podle EEA rovněž povede k růstu emisí CO2 a SO2 vznikajících při výrobě elektřiny z uhlí. V případě emisí oxidu uhličitého však bude mírný růst v energetickém sektoru značně převážen poklesem emisí z dopravy, kdy by celková úspora měla do roku 2050 dosáhnout 255 Mt. Podobný efekt bude mít vysoký podíl elektrických vozidel i v případě emisí NOx a pevných částic.

Opačná situace nicméně může nastat u emisí SO2, kdy úspora z dopravy bude značně nižší než nárůst daný zvýšeným množstvím poptávané elektřiny, a to až pětinásobně.

Zdroj úvodní fotografie: Washington State House Republicans

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Zbyněk
19. říjen 2016, 16:20

i odborníci se mnohokrát (tak jako v tomto případě) nedokážou správně podívat na elektromobil jako na spotřebič využívající převážně tzv. energetické přebytky, které jsou jen v ČR cca 16TWh/rok = několikanásobně více jak uvádí autor článku, že bude třeba postavit. Tvrdit tedy, že kvůli elektromobilitě bude třeba stavět nové zdroje je stejně absurdní jako tvrzení, že je bude postavit kvůli např. přečerpávací elektrárně (aby se ta voda vyčerpala nahoru) nebo akumulačním kamnům.

Ivan Mikoláš
23. říjen 2016, 20:06

Mně by zajímalo, kde si tito "odborníci" berou. Jen hrubě odhadujeme, jaké budou reálné kapacity a ceny baterií za deset let, jak ovlivní dopravu robotické řízení víceméně netušíme, ani jak dopadne zapojení elektromobilu do elektrické sítě v podobě milionů "malých přečerpávacích elektráren", jestli se konečně vyvinou komerční fúzní reaktory, jak budou vypadat chytré distribuční sítě a obchodní modely s nimi související, jestli se v dopravě uplatní drony a dokonce ani kolik bude v Evropě v roce 2050 vůbec lidí. Neznáme odpovědi ani na spousty dalších souvisejících otázek na pár let dopředu. Vše jsou jen více či spíše méně kvalifikované odhady, z nichž velká část po pěti deseti letech ztratí platnost.

A v téhle situaci někdo plácne, že prý 150 GW navíc v roce 2050 :D ! Což o to, číslo je to takové pěkné, kulaté... Takové(ho) bych ze své firmy hnal bičem. Ale v teploučku nějaké agentury se na to holt nedbá.

Milan Vaněček
23. říjen 2016, 20:33

V polovodičovém průmyslu jsou kvalifikované odhady velmi úspěšné (viz Moore law). Stejně tak v hromadné průmyslové výrobě (learning curve resp experience curve). Zřejmě Vaše firma nepracuje v těchto oblastech. Já jsem pracoval ve fyzice polovodičů celý svůj profesní život. Samozřejmě budoucnost neznáme, ale jsou určité jistoty ze zkušenosti - jako že koňské povozy nahradily automobily, já obdobně usuzuji, spalovací motory budou nahraženy účinnějšími, levnějšími a výkonnějšími elektromobily a že tepelné elektrárny budou nahrazeny OZE.

Josef
26. říjen 2016, 00:09

Podívejte se , každá technologie má svůj účel použití. Nemyslím si proto že by el. mobily nahradily dopravní prostředky , kamiony také nenahradily vlaky i když mají mnohé výhody. , plyn nenahradí uhlí nebo ropu. Jaderné el. také nenahradily uhelné. Tepelná čerpadla nenahradila plynové nebo uhelné kotle .... A proč jedna technologie, která má nesporné výhody nenahradila druhou ? Protože není ve všech aplikacích lepší. A to je příklad i OZE a el. mobility.

Milan Vaněček
3. říjen 2016, 19:02

Nárust spotřeby elektrické energie v EU jako následek elektromobility bude do roku 2050 plně pokryt fotovoltaikou, ta se s elektromobilitou ideálně doplňuje. Jen Němci předpokládají, že současný špičkový výkon fotovoltaiky v Německu rozšíří z nynějších více než 36 GW na 200 GW. Takže EEA se opravdu nemusí bát růstu emisí CO2 a SO2 kvůli elektromobilitě.

Jiří Gilar
4. říjen 2016, 09:31

Rád bych si nechal vysvětlit, jak se "ideálně doplňuje fotovoltaika s elektromobilitou", když auta jezdí zejména v denní dobu a fotovoltaika má slušný výkon přes den mezi 9 - 17hodinou. Díky.

Jan Veselý
4. říjen 2016, 11:36

Většina aut jezdí zejména v ranní špičce 7-9 hodin a v odpolední špičce 15-18 hodin. Většina aut je mezitím někde zaparkovaných, tj. mohou sosat. Typické auto v ČR nejezdí ani hodinu denně.

Elektromobily jsou považovány za ideální prostředek pružné spotřeby, kdy mohou být skoro celý den na nabíječce, ale nabíjet se potřebují tak půl hodiny. Jde "jen" o to, mít pro to připraven vhodný (tj. funkční) obchodní model.

Samozřejmě, tyhle počty jsou dělané na "průměrný automobil. Ten spolehlivě vygenerují zákony statistiky (zákon velkých čísel, centrální limitní věta).

Martin Hájek
4. říjen 2016, 12:31

Většina aut ano, většina spotřeby to není. Mezi tím totiž jezdí služební auta, která najezdí daleko více kilometrů než běžní dojížděči do práce. Různá služební auta mají podstatně jiný režim a budou patrně elektrifikována dříve, protože úspora samozřejmě bude větší pro toho, kdo autem opravdu jezdí pořád. Tahle auta jezdí víceméně celý den a sosat asi moc nemůžou, musí se nabít v noci, takže těžko z FV.

Milan Vaněček
4. říjen 2016, 13:41

Ty služební auta si nabijete v poledne, když budou mít Němci 200 GW fotovoltaiky tak v poledne bude v našem regionu elektřina nejlevnější. Snad řidičům povolí půl hodiny na oběd.

Martin Hájek
4. říjen 2016, 18:05

No bez oběda asi řidiči nebudou :-). Ale otázka je, jestli tam bude nabíjecí stanice, kde nabijete svého miláčka za půl hodiny. Obávám se, že nikoliv. Stanice bude v podniku, kam se večer autíčko vrátí a přes noc se dobije. Už proto, že firma nebude chtít platit zisk provozovateli cizí dobíjecí stanice.

Milan Vaněček
4. říjen 2016, 11:41

Nejdřív fakta: když najezdíte do 30 tisíc km ročně, tak Vám sluneční přístřešek o ploše garáže/parkovacího místa dodá dostatek elektřiny na dobíjení (spočítáno pro Švýcarsko). V USA nyní již firmy co jsou "in" (většinou hightech) taková parkoviště pro své zaměstnance mají. A jezdíte zadarmo. O víkendu dobíjíte doma (či na chatě, chalupě). A současně Vaše auto je i úschovna el. energie. A Vaše žena, co je v Kalifornii doma s dětmi, nabíjí druhé auto doma.

Do roku 2050 (myslím, že dříve) to dojde i k nám.

Jan Veselý
4. říjen 2016, 09:01

Tenhle článek si musím někde schovat. Hlavně jde o ten výsledek, že v ČR by 80% podíl elektromobilů dělal 4,51% spotřeby elektřiny.

Martin Hájek
4. říjen 2016, 11:15

Trochu vám pokazím radost. Článek se zřejmě týká jen osobní dopravy. Navíc není úplně rozumné předpokládat, že s elektromobilem budou lidé jezdit jako s autem na benzín. Kilometr bude podstatně levnější a tudíž se dá předpokládat, že budou jezdit více. Další zajímavá otázka je, jak stát zalepí díru ve svých financích způsobenou výpadkem daňových příjmů ze spotřební daně a DPH.

Jan Veselý
4. říjen 2016, 13:49

Otázka zní: Kam a o kolik budou jezdit více? Jakou cestovatelskou potřebu mají lidé, kterou jim limituje současná (směšná) cena osobní dopravy?

Z toho, co jsem vypozoroval, jsou omezující faktory úplně jinde než v ceně přepravy. Jsou to omezené přepravní kapacity silnic, nedostatek času, nepohodlí, apod.

Já narazil jen na studii, kde vyšlo, autonomní přeprava zvedne celkový počet najetých kilometrů o 11%.

K té druhé poznámce, peníze, které se neutratí za ropu, jsou peníze, které neopustí ekonomiku, tj. utratí se u "nás" a zaplatí se z nich přímé i nepřímé daně. Velmi hrubým odhadem by tak byla polovina peněz vybraných ze spotřební daně nahrazena vyšším výběrem jiných daní.

Nejrozumnější doplnění zbytku, by dle mého bylo platit jako na dráze, od ujetého kilometru.

Martin Hájek
4. říjen 2016, 18:01

"Peníze, které se neutratí za ropu, jsou peníze, které neopustí ekonomiku, tj. utratí se u „nás“ a zaplatí se z nich přímé i nepřímé daně."

To je dost odvážné tvrzení. Jistě, lidem zbyde více peněz v peněžence, a peníze ze světa nezmizí, jenže to neznamená, že je lidé utratí doma. Mají spoustu dalších možností:

1. Drahá zahraniční dovolená

2. Odložená spotřeba a investice do zahraničních cenných papírů

3. Nákup luxusního zboží z dovozu atd.

Takže ten výsledný efekt zdaleka není tak jednoduchý a navíc bude někde potřeba dovybrat ty daňové příjmy, o které stát přijde, tj. bude zase někudy muset lidem do té peněženky sáhnout. No a tu elektřinu do elektromobilů bude také potřeba z něčeho vyrobit, pokud to bude z uhlí, tak je to z hlediska CO2 horší než ropa. Pokud to bude z plynu, tak to je dovoz a je to proti ropě z bláta do louže.

Milan Vaněček
4. říjen 2016, 19:14

Bude to z fotovoltaiky. Čistá energie. Bez problémů uskladněná v bateriích elektromobilů.

Martin Hájek
4. říjen 2016, 19:52

A teď ještě tu o Červené karkulce a Rumcajsovi.

Martin Hájek
4. říjen 2016, 11:19

A ještě jedna poznámka, je to 80 % v EU, tedy nikoli nutně v ČR. Lze předpokládat, že v bohatších zemích bude elektromobilů více, v chudších méně.

Jan Veselý
4. říjen 2016, 13:33

80% podíl elektromobilů by udělal 4,51% spotřeby elektřiny. Pokud bude procento jiné, bude i jiný podíl na spotřebě.

Martin Hájek
4. říjen 2016, 17:55

Tak znovu. Ten podíl 80 % je za EU jako celek, nikoli nutně za ČR, tam to může být např. 50 %, protože např. v Irsku to bude 90 %. Co je na tom nepochopitelného?

Josef
5. říjen 2016, 00:06

El. mobilita neznamená žádné náklady na zdroje ani sítě , díky nabíjení mimo špičku dojde jen k lepšímu využití jak sítě ,tak zdrojů. Vhodnou regulací lze navíc více zapojit i nestabilní zdroje do výroby el. energie a také jaderné el. protože stoupne spotřeba v noci. Navíc nemyslím si ,že to půjde tak rychle , důvod je vcelku prostý současné baterie na bázi lithia neumožňují postavit vůz , který by plně nahradil klasické auto - tj. délku dojezdu a hlavně délku dobíjení. Pro dlouhé trasy jsou el. mobily nepoužitelné , pro dopravce a firmy co používají vozy pro dlouhé služební cesty nebude nejméně v příštích 7 letech el. mobilita použitelnou alternativou a protože se zatím investuje do vývoje baterií na jiné bázi než je lithium minimálně může tento stav trvat i desítky let.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se