Agentura Reuters přinesla informaci o apelu bývalých vrcholných činitelů Evropské unie na zvýšení zdanění fosilních paliv. Důvodem výzvy je to, že se jedná o jeden z možných způsobů, který EU může pomoci plnit klimatické závazky EU. Neméně důležitý je ovšem také fakt, že tyto případné dodatečné příjmy mohou nahradit výpadek zdrojů v rozpočtu EU po blížícím se Brexitu.

Současní vrcholní představitelé EU budou v pátek debatovat o finančním rámci Unie pro období 2021 – 2027. Navýšení zdanění fosilních paliv však zatím podle agentury Reuters není pro představitele Unie na pořadu dne.

Evropská komise místo toho přichází s návrhem na využití části příjmů z aukcí emisních povolenek v rámci systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS.

„Vyzýváme EU, aby do rozpočtu Unie výrazněji přispěly také ropa, zemní plyn a uhlí,“ uvádí se v dopise 19 významných evropských osobností a ekonomů.

Mezi osobnostmi podepsanými pod výzvou je například bývalý italský premiér Enrico Letta, bývalý ředitel Světové obchodní organizace (WTO) Pascal Lamy, někdejší německý ministr financí Hans Eichel nebo belgický ekonom Paul de Grauwe.

Uhlíková daň by ročně přinesla miliardy eur

Zmíněné osobnosti v dopise uvádí, že zdanění na úrovni 5 euro za tunu oxidu uhličitého vyprodukovaného z ropy, zemního plynu a uhlí by Unii ročně přineslo přibližně 17 miliard eur.

V dopise se také hovoří o možném celounijním nastavení minimální výše daně na naftu. Zmíněno je také zavedení daně pro paliva používané v letecké dopravě nebo možnost nastavení minimálně hodnoty DPH na letenky.

Zavedení takovýchto daní by výrazně dopadlo na sektor dopravy, který v roce 2015 vyprodukoval 23 % emisí skleníkových plynů v EU. Podle bruselské nevládní organizace Transport & Environment dopis podporuje argumenty těch, kteří dlouhodobě volají po zavedení uhlíkové daně jako spravedlivého způsobu boje se znečištěným ovzduším.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *