Domů
Jaderné elektrárny
Během roku 2019 bylo odstaveno více jaderných reaktorů, než kolik jich zahájilo provoz
Stavba bloků Fu-čching 5 a 6 (zdroj Fuqing Nuclear Power Plant/CNNC).
Zdroj: Fuqing Nuclear Power Plant/CNNC

Během roku 2019 bylo odstaveno více jaderných reaktorů, než kolik jich zahájilo provoz

Globální instalovaný výkon jaderných elektráren loni zaznamenal mírný pokles oproti roku 2018. Instalovaný elektrický výkon činil 392,4 GWe. V loňském roce bylo do přenosových sítí připojeno celkem šest nových výrobních bloků, zatímco trvale odstaveno bylo celkem devět výrobních bloků. V loňském roce přitom byla zahájena výstavba tří nových výrobních bloků.

V roce 2019 bylo uvedeno do provozu celkem šest nových jaderných výrobních bloků s celkovým instalovaným elektrickým výkonem 5241 MWe. Dva byly spuštěny v Číně – 2. blok v jaderné elektrárně Taishan6. blok v jaderné elektrárně Jang-ťiang (Yangjiang). V Asii byl také připojen 4. blok jihokorejské jaderné elektrárny Shin Kori. V Rusku byl uveden do provozu 2. blok v jaderné elektrárně Novovoronež. První ruská plovoucí jaderná elektrárna Akademik Lomonosov, skládající se ze dvou jaderných reaktorů o instalovaném elektrickém výkonu 32 MWe, byla ke konci roku rovněž připojena k rozvodné síti.

V roce 2018 bylo do přenosové sítě připojeno 10 420 MWe, to byl oproti roku 2017 výrazný nárůst. V roce 2017 bylo připojeno pouze 3 345 MWe.

V loňském roce byla zahájena výstavba tří nových výrobních bloků. Byla zahájena výstavba 2. bloku v ruské jaderné elektrárně, 1. blok v čínské jaderné elektrárny Čang-čou (Zhangzhou)2. blok v íránské jaderné elektrárně Búšehr.

V roce 2019 bylo trvale odstaveno devět výrobních bloků s celkovým elektrickým instalovaným výkonem 5976 MWe. V Evropě byl trvale odstaven blok ve švýcarské jaderné elektrárně Mühleberg, 2. blok v německé jaderné elektrárně Philippsburg2. blok ve švédské jaderné elektrárně Ringhals.

Ve Spojených byl trvale odstaven blok v jaderné elektrárně Pilgrim1. blok v jaderné elektrárně Three Mile Island. V Asii byl trvale odstaven 1. blok v ruské jaderné elektrárně Bilibino, 2. blok v tchajwanské jaderné elektrárně Chinshan, 2. blok v japonské jaderné elektrárně Genkai a 1. blok v jihokorejské jaderné elektrárně Wolsong.

Na konci roku 2019 bylo po celém světě v provozu 442 výrobních bloků s jadernými reaktory. Celkový instalovaný elektrický výkon dosahoval 392, 3 GWe. Ve výstavbě bylo celkem 54 výrobních bloků s instalovaným výkonem 59,9 GWe.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
Jan Veselý
8. leden 2020, 14:26

Už se těším na řečnické prostocviky, které bude muset kolega Wagner použít, aby z toho udělal nějakou pozitivní zprávu.

Emil
8. leden 2020, 14:48

Tak v řečnických prostocvicích se zrovna Vám těžko někdo může vyrovnat, třeba jako když jste tu nedávno popisoval problémy evropského větrného průmyslu jako zbavování se neproduktivního mrtvého masa...

Jan Veselý
8. leden 2020, 17:24

Vzhledem k tomu, jak se daří VtE od Vestasu a od Siemense, si to mohu dovolit.

Emil
8. leden 2020, 17:54

Tak určitě...

Když už i německý "think-tank" strany zelených EnergyTransition pláče, že cituji "conservative estimates suggest some 30,000 to 40,000 wind-industry jobs were lost throughout 2019" a ještě vtipnější je, že píše: "With so many jobs being lost, many are questioning why Berlin continues to plan to pump billions of euros into regions that will lose jobs in the wake of the country’s planned exit from coal and lignite, while no aid is being offered to the wind industry."

Myslím, že není potřeba to překládat. Opravdu to nevypadá zbavování se neproduktivního mrtvého masa.

Jan Veselý
8. leden 2020, 19:21

Odkdy jsou události v Německu indikativní pro globální vývoj průmyslu? To není ani 10% trhu.

Emil
8. leden 2020, 19:31

To nevím od kdy, ani jestli vůbec. O žádném globálním vývoji průmyslu totiž řeč není, řeč je o propouštění zaměstnanců evropských výrobců větrných turbín, o kterém jste nedávno prohlašoval, že to je zbavování se neproduktivního mrtvého masa. Skutečnost je ovšem diametrálně odlišná, jak vidno. Takže být Vámi bych o nějakých řečnických prostocvicích úplně pomlčel.

Martin Pácalt
8. leden 2020, 21:02

Cítím ve vzduchu čestný řád kličkujícího zajíce...

Milan Vaněček
8. leden 2020, 21:50

Od zajíců a masa zase zpět k meritu článku:

Musím se opakovat:

Je to tak. V naší Euroatlantické civilizaci (Západní, dle Huntingtona) se jaderné elektrárny už mnoho, mnoho let jen zavírají.

Čína, ta ještě nemá co zavírat, tak staví aby dohnala Rusy a Američany. Ale když se podíváte na její plán do roku 2050, tak i ona plánuje vyrábět cca 5 krát více TWhodin elektřiny z OZE než z jádra.

Martin Pácalt
8. leden 2020, 19:09

Úplně zbytečný šťouchanec, který má patrně zvýšit sebevědomí toho, kdo jej pouští z pusy...

Josef
9. leden 2020, 00:13

Víte co je zajímavé, že každý malý zelený komunista ví ,že jádro je špatné. Přitom slepě věří na globální oteplování způsobené výhradně CO2 a vlivem propagandy si myslí ,že lze celosvětově nahradit fosilní paliva obnovitelnými zdroji a věří tomu tak slepě, že ho nerozhodí ani trvalý nárůst využívání fosilních paliv ve světě.

Milan Vaněček
9. leden 2020, 03:29

Já naopak si myslím že komunisté vždy jádro velmi propagovali, já to vlastně vím, žiji v této zemi již tři čtvrtě století. Jádro v ČR vidím jako relikt RVHP.

Konzervativní lidé s citem pro přírodu byli v době mého mládí sedláci jako bratr mé babičky kteří za svého života nikdy nevlezli do JZD. Ale dost politiky.

U jádra či fotovoltaiky či větrných elektráren jde především o stupeň technického pokroku v současné době. A zde já vidím dlouhou stagnaci ve vývoji jaderné energetiky (po období velkého nadšení v druhé polovině minulého století).

A jako insider sleduji obrovský pokrok, který zdaleka ještě nenarazil na fyzikálně dané hranice, v oblasti fotovoltaiky. A vidím všechny výhody masové výroby fotovoltaických panelů. V Číně máte cca 5-10 výrobců schopných za rok každý vyrobit až 20 GW panelů (s výrobním ekvivalentem elektřiny v TWh jako cca 3 GW jádra). Každý rok, a za rok či dva to bude zase víc. A špičkové USA a japonské panely dávají v seriové výrobě už 400 W a u bifaciálních i víc.

V bateriích též extrémní pokrok a silný výzkum. Pravý opak stagnace v jaderných reaktorech.

Myslím že rozhodující faktory pro úspěch FVE a VtE jsou modularita, velkoseriová výroba, bezpečnost provozu a stále klesající cena, důsledek vědeckého a technického pokroku. Čistá energetika.

Martin Pácalt
9. leden 2020, 10:22

Ve stejné době, jako českoslovenští komunisté, jádro propagovaly kapitalistické státy jako USA, UK, FRA či GER. Kdyby u nás nebyli komouši, stavěl by ty reaktory někdo ze soukromé sféry.

Přijde mi, že jedete podle hesla "kolektivizace+elektřina = komunizmus".

Josef
9. leden 2020, 22:32

Jenže variabilitu slunečního záření žádný pokrok v technice výroby FV panelů nezmění, takže pro stát typu ČR jsou to zdroje o ničem.

Milan Vaněček
10. leden 2020, 04:37

Takovou hloupost jsem už dlouho nečetl. Vy jste ještě v ruce nikdy nedržel mobil, nevíte nic o skladování elektřiny třeba v bateriích, neviděl jste ještě elektroautomobil, nevíte nic o velkých průtočných bateriích?

A k těm panelům, Vy určitě nevíte že seriově vyráběné fotovoltaické 400 W panely od americké SunPower mají očekávanou životnost už 40 let?

Snažím se Vás informovat a vzdělávat .... Nežijeme v minulém století, teď je už jedenadvacáté ...

energetik II
8. leden 2020, 14:53

Bohužel pro jádro, fakta jsou neúprosná. Během roku 2019 bylo 9 bloků odstaveno a jen u 3 bloků byla zahájená nová výstavba. Velmi tristně vypadá budoucnost jádra hlavně - "na Západě", tedy odečteme-li : Rusko, Čínu, Indii, střední Evropu. Po spuštění : Flamanville, Olkiluoto a Vogle v USA bude na Západě budovat nové reaktory už jen Británie. Loni sice Čína obnovila budování nových reaktorů, nicméně jeden !! nově zahájený za celý rok není zrovna "žádná bomba" ! Určité neděje ještě vkládám do čínského reaktoru Hualong One , kterých se nyní staví 7 kusů a u tohoto reaktoru o 1 GW se usilovně pracuje na dosažení ceny 3 mld. USD a 60 měsíců výstavby. To by bylo dobré pro jeho rozšíření po světě.

Lukas
8. leden 2020, 15:31

Este ste zabudol dodat, ze sa bude stavat jedna JE na Slovensku :D uz to malo bezat a vraj tento rok zapoja do siete a rozbehnu po skuskach 3. blok v Mochovciach na jar a na jesen 4. blok. No som optimista a dam im este sancu, ze to bude prave tento rok...

Martin Pácalt
8. leden 2020, 19:11

No doufejme. Ono totiž dokud nebudou u vás stát funkční reaktory, budeme vám posílat "uhelný " proud my. Od vás často pokračuje do Uher...

Jiří
8. leden 2020, 15:19

Pustil bych se do řečnického prostocviku, byť nejsem pan Wagner:

Myslím, že informace v článku o "úbytku" výkonu v JE ve světě v roce 2019 je chybná.

Správně by mělo být:

"V roce 2019 bylo uvedeno do provozu celkem šest nových jaderných výrobních bloků s celkovým instalovaným elektrickým výkonem 5241 MWe + prodloužení licence dvou reaktorů Turkey Point (Ca) o 2x829 MWe…"

viz https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/jaderne-elektrarny-turkey-point-jako-prvni-americke-umoznen-80lety-provoz...

Takže je to s jádrem jen a jen dál v pozitivním vývoji.

Takže za rok 2019: JÁDRU PALEC NAHORU!!

Jan Veselý
8. leden 2020, 17:22

Chápu, tu část o zavírání zamlčíme a budeme se tvářit, že prodloužení provozní licence JE na Floridě je něco jako výstavba JE v Kalifornii.

Bizon
8. leden 2020, 15:52

Chudák jádro=(

Bohužel jsou to velké složité stavby, velké prachy přitahujou korupci, všechno už tak složité a drahé se zesložiťuje, protahuje a tím dál prodražuje... Do toho ještě blbá politika=/

Nedá se svítit, fanoušci musí zamáčknout slzu. Aspoň uvidíme jestli OZE sen měl reálný základ, jestli bude nějaký kompromis se spoustou záložních plynových elektráren, nebo jestli si ještě pár desítek let podržíme uhlí.

Milan Vaněček
8. leden 2020, 16:05

Je to tak. V naší Euroatlantické civilizaci (Západní, dle Huntingtona) se jaderné elektrárny už mnoho, mnoho let jen zavírají.

Čína, ta ještě nemá co zavírat, tak staví aby dohnala Rusy a Američany. Ale když se podíváte na její plán do roku 2050, tak i ona plánuje vyrábět cca 5 krát více TWhodin elektřiny z OZE než z jádra.

energetik II
8. leden 2020, 17:07

Ano, čínské plány /které se jistě můžou během 30 let podstatně měnit !/ počítají roku 2050 s výrobou asi 15 000 TWh , z toho dodá slunce s větrem asi 50 % , hydro - 12 %, uhlí - 7 %, plyn - 7 % , biomasa - 7 %, jádro jen kolem 15 %. Tedy "nestabilní OZE zdroje" budou mít 50 % a stabilní /jádro, biomasa, voda, plyn, uhlí/ také 50 %. Čína tak ani roku 2050 nebude uhlíkově neutrální. Navíc počítá ke stabilizaci sítě vybudovat do r. 2050 výkon 142 GW v přečerpávacích elektrárnách.

Milan Vaněček
8. leden 2020, 20:24

Toto je racionální pragmatický čínský přístup využívající celosvětový vědecký pokrok.

"Je jedno jestli kočka je černá či bílá, jen když loví myši". A musíte je lovit co nejlevněji, to kočky dovedou.

Richard Vacek
8. leden 2020, 17:57

Ukazuje se bohužel setrvávající úpadek západu. Předpokládám i postupné snižování spotřeby energií vydávané za úspěch.

Svět okolo zatím bude pokračovat ve zvyšování své energetické spotřeby a to i za dalšího rozvoje jádra.

energetik II
8. leden 2020, 18:56

TO : Vacek

Ano, to je zajímavá otázka. Je třeba možné považovat stagnaci výroby elektřiny v USA v posledních 15 letech na 4300 TWh za nějaký úspěch, ve srovnání s růstem výroby elektřiny v Číně z 1300 TWh na 7000 TWh od roku 2000 ? I za tu cenu, že Čína pořád vyrábí většinu z fosilních zdrojů ? Zdá se mi, že dynamika ekonomiky a celé společnosti je podpořena i masívním růstem spotřeby elektřiny.

Jan Veselý
8. leden 2020, 19:25

Aha takže tady se po komunisticky předpokládá, že životní úroveň je přímo úměrná spotřebě energie. Nebuďte trapný, tím, že jsem doma vyměnil žárovky za LED svítidla a že bydlím v dobře zatepleném domě kvalita mého života stoupla. Stejně tak vyšší energetická produktivita evropským fabrikám jen prospívá.

energetik II
8. leden 2020, 20:01

TO : Veselý

Nevím co je "komunistického" na současném faktu, že demokratická Indie produkuje na jednoho svého občana 1000 KWh a komunistická Čína 5000 KWh. V Indii tak díky tomuto faktu nemá přístup k elektřině 100 mil. lidí, jinde se několikrát za den vypíná. "Kvalita života" v Indii je se spotřebou 1000 KWh báječná pane Veselý ? Tak se tam odstěhujte. Pokud někde výroba elektřiny dlouhodobě stagnuje , tak to moc neprospívá energetickým firmám. Nové elektrárny se nestaví , staré stárnou. Ztrácí se dynamika v celém systému. Příklad : Já a můj soused se dáme do podnikání v oboru samoobsluh. Oba začínáme s jednou samoobsluhou. Já jsem spokojen, jedna sámoška mi stačí k uživení a tak se o víc nestarám. Sousedovi to ale nestačí , akumuluje peníze a pak koupí tři sámošky konkurence. To mu přináší vyšší zisky a tak ještě další tři nové postaví , po 20 letech vlastní soused prosperující řetězec 40 sámošek ve 20 městech , já mám tu svoji - "zaprášenou jednu". Počet jsem nezvyšoval, ztratil jsem tak dynamiku v oboru.

Bizon
8. leden 2020, 20:29

Bohužel životní úroven docela dost koreluje se spotřebou energie, mrkněte na "List of countries by energy consumption per capita". Naše civilizace spotřebuje daleko víc energie než si většina dokáže a chce představit. I kdybyste měl uplně pasivní dům, tak výroba, doprava a zpracování všech materiálů na něj, plus silnice po kterých se to vezlo, všechna infrastruktura, to všechno sežralo obrovské množství energie.

Každopádně nemáme moc právo poučovat, Čína má spotřebu 75GJ na rok a obyvatele, my v ČR máme 176 GJ. Neříkejte mi že by jim ten rozdíl navíc neprospěl k podpoře ekonomiky víc než výměna LED žárovek a zateplení... A zateplit a dát LED žárovky můžou tak jak tak.

Carlos
8. leden 2020, 21:46

Zapomínáte také na jeden důležitý fakt, kterým je zastarávání, ke kterému dochází vždy. Evropa a USA budovaly svou infrastrukturu v době z dnešního pohledu velmi neefektivních zařízení, ta zařízení ale slouží klidně dodnes a zvyšují spotřebu energie.Země, které staví dnes mají k dispozici moderní úsporné technologie a na dosažení stejného komfortu jim bude stačit na hlavu daleko méně energie, stejně tak i třeba díky tomu že jsou jižněji.

Richard Vacek
9. leden 2020, 06:14

Spotřeba energie nemá nic společného s komunismem. Po celou dobu historie lidstva spotřeba energií lidstvem (až na výjimky) rostla. Ty výjimky byly snad vždy obdobím úpadku. Až teď se nám tvrdí, že se na omezování energie máme snad i těšit, protože tím zachráníme svět. A u té spotřeby energie nejde o nějaká LED světla, ale o energii na přetváření planety, v budoucnu i okolí země a jiných planet.

Vizionářský pohled na spotřebu energie civilizací nabízí třeba "Kardašova škála"

energetik
8. leden 2020, 21:33

I v tomto bude každý další rok rekordní.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se