Domů
Jaderné elektrárny
EDF zvýšila letošní odhad výroby francouzských jaderných elektráren, původně snížený kvůli koronaviru, o 25 TWh
Budova vedení společnosti EDF v Paříži
Zdroj: EDF

EDF zvýšila letošní odhad výroby francouzských jaderných elektráren, původně snížený kvůli koronaviru, o 25 TWh

Energetická společnost EDF zvýšila odhad výroby svých jaderných elektráren ve Francii na 325 TWh. Plán společnosti z minulého roku sice počítal s výrobou okolo 380 TWh, ten vzal ovšem kvůli koronavirové krizi za své a EDF jej v dubnu snížila na 300 TWh. V reakci na pozitivní výhled klesla cena elektřiny ve Francii na čtvrté čtvrtletí zhruba o 10 procent.

Francouzská energetická společnost EDF zvýšila poslední odhad výroby ze svých jaderných elektráren ve Francii. Zatímco v průběhu krize způsobené pandemií koronaviru společnost snížila své původní odhady z 375 – 390 TWh na 300 TWh, nyní počítá až s 325 TWh.

„Tato aktualizace odráží úpravu doby trvání plánovaných odstávek pro rok 2020 s přihlédnutím k podmínkám obnovování činností na lokalitách. Odhad výroby pro roky 2021 a 2022 zůstává v tuto chvíli nezměněn,“ uvedla společnost EDF v prohlášení.

V dubnu EDF uvedla, že zpomalení ekonomiky v důsledku pandemie způsobilo pokles spotřeby elektřiny až o 20 %. S cílem zajistit dostatek výroby elektrické energie během zimy 2020–2021 pak společnost naplánovala odstávky jaderných reaktorů, aby v nich ušetřila palivo.

Na dřívější termín přesunula EDF připojení 23 reaktorů. Z nich 16 má nyní začít dodávat elektřinu o čtyři týdny dříve, než bylo plánováno. Celkem EDF provozuje 56 reaktorů v 18 elektrárnách ve Francii s instalovaným výkonem 61,37 GW.

Ceny elektřiny na konci roku v reakci klesly

V reakci na prohlášení EDF zřetelně poklesly ceny elektřiny s dodávkou na konci roku. Konkrétně dodávka pro baseload v Q4 2020 ve Francii se po oznámení obchodovala za 55,15 EUR/MWh, což je o 10 % méně než 61,23 EUR/MWh z předchozího dne.

Zdroj úvodní fotografie: EDF

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(12)
Milan Vaněček
7. červenec 2020, 13:33

Může mi to nějaký expert přes ceny elektřiny vysvětlit? To mají Francouzi dražší silovou elektřinu (55-61 EUR/MWh předprodaný baseload) než Němci a my na burze v Lipsku?

Vždyť by měli mít tu z jádra jen nejlevnější?

Nerozumím tomu.

Milan Vaněček
7. červenec 2020, 19:31

Může mi to někdo vysvětlit, jak je to s cenou silové elektřiny ve Francii? Proč je tak vysoká?

Nedostatkem výrobních kapacit zřejmě netrpí, když EDF plánuje podstatně menší výrobu v roce 2020 než byla v minulých letech.

Vojtěch Barták
8. červenec 2020, 03:37

Protože je jádro prostě dražší záležitost a co jako?

Proč má Francie jednu z nejnižších produkcí skleníkových plynů na vyrobenou kwh v Evropě když je tak zle jaderná? Proč Měmci mají produkci CO2 okolo 300g na kwh (což je 5x horší produkce než u Francie) když přece tak strašně podporují OZE a investice do uhlíkové neutrality? Proč země jako je Dánsko nebo Rakousko jsou na tom pořád hůře s produkcí CO2 než Francie která do OZE investuje minimálně.

Znova opakuji co chcete pane Vaněček ekologii nebo Ekonomiku pokud to první musíte přijmout jádro. Pokud to druhé musíte přijmout uhlí.

Carlos
8. červenec 2020, 10:40

A co??!

Pane Bartáku, OZE a řešení systému s nimi se vytýká vysoká cena a teď naráz cena nemá vadit když jsou to JE?! Takže u zdrojů které mají technologickou cenu 40-50€/MWh, se započtením nuceného odstavování kolem 60€, se bude křičet že to nejde a je to drahé, zničí to ekonomiku a u JE je se řekne že je to v pořádku?

Stejně tak tu děláte falešné dilema, možná záměrně, možná nezáměrně, protože jste zvyklý jako mnoho lidí u nás pořád uvažovat optikou minulého století, řekněme 30. let, místo toho abychom se pokusili využít platformu EU co nejefektivněji, tak se tu dělá na vládní úrovni že EU není a všechno se řeší myšlením v ohradě ostnatého drátu. Což je blbost, včera jsem sem dával hezký příklad s tratí Plzeň - Furt im Wald. Stejně se dá postupovat v energetice, kdy se dosáhne efektivnějšího systému pokud se bude kooperovat a uvažovat na úrovni EU.

Energetika není záležitost státu, nikdy neměla být, je to záležitost obchodních společností, které volně obchodují.

To poslední co uvádíte je argumentační klam falešného dilematu jak vyšitý. Celý problém zredukujete na jediný ukazatel a tím zkoušíte ostatní mlátit po hlavách. Jenže to je blbost, která zdeformuje výsledek a bude to drahé. Záměrně pak vytváříte dojem že jsou jenom alternativy uhlí, nebo jádro a nic jiného. Jenže tomu tak opravdu není.

Vojtěch Barták
11. červenec 2020, 16:29

Nebudu se s vámi hádat. Jen aby jsme si něco ujasnili. Používáte přesně obrácenou logiku toho co hásám běžně já. Chápu že tohle z jediného mého příspěvku nevyčtete.

ale velice dlouho upozorňuji že

1.) ekologické organizace přehlíží ceny za OZE ale vadí jim ceny za Jádro

2.) tvrdím že OZE není protipól jádra ale jsou si kooperujícím zdrojem.

Pokud máte pocit že vytvářím falešné dilema v otázce Jádro nebo uhlí a nic jiného

Tak s vámi opět nesouhlasím neboť já se tu nebavím o tom jak koncipovat celou energetiku ale já se tu bavím o tom co bude onen "Centrální zdroj" který je vždy uvažován u každé možné koncepce nové energetiky. Nebo chcete-li zdroj základního zatížení.

Protože můžeme se drbat na hlavě palcem u nohy jak chceme ale přírodní limity nezměníme a ty jsou v dohledné době s stále početnější populací jasné

Slunce ani Vítr nemají dostatečné kapacity aby mohly v následujícím století pokrýt kompletní lidskou poptávku po energiích. Tohle je holí fakt a pokud nechcete nějaký sociální experiment jak změnit lidi aby energii šetřili jak jen mohly. Pak musíte najít takový zdroj který vám pokryje ten nedostatek.

OZE je budoucnost energetiky o tom se nepřu (a pokud příznivci OZE nebudou nadávat že je Jádro drahé nebudu ani řešit investice do OZE) ale stále tvrdím že tu bude muset být současně i se zdroji jinými a ty se dnes nabízí pouze Jádro nebo spalování (ať už jde o uhlí, plyn, ropné produkty nebo třeba biomasu) a to není falešné dilema to vychází z omezení energetických kapacit přírodních obnovitelných zdrojů .

Josef
8. červenec 2020, 23:55

Protože v jiných zemích je ta cena silová energie dotována ze složky podpora OZE a zbytek pokrývá nejlevnější uhlí takže silová energie je relativně levná, ale celková cena za el. energii vysoká- typickým příkladem je Německo

Milan Mach
8. červenec 2020, 09:36

Souhlasím, vůbec tomu nerozumíte. Tady se řeší burzovní produkty!!!

Článek se týká EEX French Power Future Quarter 4/20. Nabídka + poptávka = výsledná cena.

Milan Vaněček
8. červenec 2020, 10:04

Pane Mach, můžete mi jako odborník v obchodování vysvětlit ten rozdíl mezi cenou na burze ve Francii a na burze v Německu? Já tomu nerozumím, sháním odpověď odborníka, který je to schopen analyzovat.

Ivan Novák
8. červenec 2020, 10:52

Obchodník jsem nebyl, ale hledal bych za tím rozdílem tři důvody:

- Ceny jsou sjednocené, jen když přeshraniční přenosové profily nejsou příliš obsazené (technickými a obchodními rezervami), jinak trhy fungují odděleně.

- Když kupujete forwardový produkt s dost jistým předpokladem jeho uplatnění (doma ve Francii, popř. ve Španělsku nebo Británii), nezahrnete do ceny rizikový malus pro případ, že byste se ho potřeboval nepředvídaně zbavit (německý vítr).

- Donedávna byl francouzský trh deformován cenovou regulací části objemu (EdF i odběratelé měli "své jisté", ale jestli je tomu tak doteď, nevím).

Může v tom být i něco dalšího, obchodní svět je daleko živější, než jen marginální výrobní náklady. Když se podíváte na market data kvartální futures EEX za rok, uvidíte, jak se který tam obsluhovaný trh kdy choval stejně jako okolí, nebo si jel po svém.

Ivan Novák
8. červenec 2020, 11:37

Ještě dodatek - Němci mohou i musejí soutěžit blízko proměnných nákladů, protože výstavba nových zdrojů je tam financována jinak, než z výnosů výroby starých zdrojů. V Německu žádné nové konvenční ekonomikou financované zdroje, snad kromě plynovek bez páry, už nebudou. Kdežto Francouzi jsou blíž nákladům úplným (proměnným+fixním), protože staré zdroje konvenčně vydělávají na obnovu flotily jen mírně pozměněné.

Milan Mach
9. červenec 2020, 07:36

Pane Vaněčku, za analýzy burzy se platí expertům zlatem. Nepředpokládám, že zlatem zaplatíte a já také nejsem expert. Informace o obchodu s elektřinou se objevují i na tomto serveru, nebo se to dočtete přímo na EEX, nebo PXE. Selským rozumem jde pochopit, že se jedná o rozdílné obchodní zóny. Tedy rozdílná nabídka, poptávka a rozdílná cena. Pan Novák tady pěkně popsal základní důvody rozdílných cen.

Tom
8. červenec 2020, 09:16

Malinko zavádějící, nejvíce co2 se přece uvolňuje z ostatních věcí, než je výroba elektřiny.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se