Domů
Jaderné elektrárny
Francouzská EDF chce optimalizovat svůj reaktor EPR, aby mohl konkurovat plynovým zdrojům
Flamanville
Zdroj: EDF Energy

Francouzská EDF chce optimalizovat svůj reaktor EPR, aby mohl konkurovat plynovým zdrojům

Francouzská státní energetická společnost EDF pracuje na vývoji optimalizované verze svého jaderného reaktoru EPR. Podle výkonného ředitele společnosti by nová verze měla být schopná cenově konkurovat plynovým elektrárnám.

S růstem rozpočtů a prodlužováním délky výstavby jaderných reaktorů v Evropě francouzská státní EDF hledá možnosti, jak zvýšit konkurenceschopnost svých reaktorů.

Výkonný ředitel EDF, Jean-Bernard Levy, podle agentury Reuters během senátního slyšení uvedl, že společnost úzce spolupracuje se svou dceřinou firmou Framatome za účelem vylepšení návrhu reaktoru EPR. Podle Levyho se společnosti chtějí poučit z dlouhých prodlev při budování EPR reaktorů ve finském Olkiluoto a francouzské Flamanville.

„Těm zemím, které si vybraly jadernou energii, chceme nabídnout cenovou úroveň srovnatelnou s plynem s dalšími výhodami v podobě energetické nezávislosti a nízkouhlíkové výroby elektrické energie,“ uvedl Jean-Bernard Levy.

EDF se podle Levyho snaží se svým optimalizovaným designem EPR cílit na cenovou úroveň 65 až 70 EUR/MWh (v cenách z roku 2016) při projektované životnosti reaktoru 60 let.

Levy rovněž uvedl, že dluhy zatížená EDF by v budoucnu nemohla financovat nové jaderné elektrárny, ale potřebovala by alternativní způsoby financování podobné britskému modelu Contract for Difference (CfD). Ten byl vybrán například pro projekt jaderné elketrárny Hinkley Point C, kterou EDF staví ve Velké Británii.

Francouzská vláda minulý měsíc požádala EDF, aby připravila plány na výstavbu šesti jaderných reaktorů EPR v příštích 15 letech.

Doposud byly uvedeny do provozu pouze dva jaderné bloky EPR, a to mimo Evropu, konkrétně v Číně. První blok čínské elektrárny Taishan se na konci loňského roku stal světově prvním reaktorem typu EPR v komerčním provozu. Taishan 2 zahájil komerční provoz letos v září.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(26)
energetik II
17. listopad 2019, 18:18

To si vzali Francouzi opravdu velký úkol ! Tedy aby jejich reaktor EPR konkuroval ve všech ohledech plynovým elektrárnám. Dnes je běžné postavit v Evropě paroplynový zdroj o výkonu 1 GW , který ročně vyrobí 7 TWh za cenu do 30 mld. Kč s životností 30 let. Doba stavby do 3 let. A nyní porovnejme s EPR . Cena : 300 mld. Kč = 10 násobek. Doba stavby = 15 let = 5 násobek. Pouze životnost EPR je dvojnásobná, tedy 60 let. Nějak se mi to nezdá možné.

Michal
17. listopad 2019, 21:03

Cena bude vždy velká, tady je myšleno, aby dokázal relativně rychle měnit výkon a nevadilo mu to.

petr
17. listopad 2019, 22:38

Vážený pane kolego, máte ve své úvaze několik chyb :

1) cena 1000 MW bloku není 300 mld. Kč ale za méně jak polovinu

2) cena zemního plynu se pohybuje od 350 - 1000 Kč MWh

3) zemní plyn nemá nulové emise znečišťujících látek včetně CO2

4) Paroplyn se také od počátku nepostaví za 3 roky

Tedy cena 1 kWh z jádra lze při 7 % diskontu cca 1,5 Kč/kWh

Palivový náklad v paroplynu činí 1,45 Kč/kWh + odpisy 0,4 a bez zisku... = 1,95 Kč

Jádru kromě zmateným politikům placených Gazpromem neexistuje konkurence...

Budoucnost, pokud nebude řízená z federalnoj služby bezopasnosti (KGB dříve) to potvrdí.

Hezký večer

energetik II
17. listopad 2019, 23:07

TO : petr

Porovnával jsem cenu francouzského reaktoru EPR o kterém je řeč. Flamanville zatím ! stojí přes 12 mld. Euro = 300 mld. Kč - výkon 1,6 GW. Ta vaše polovina je zatímní úvaha pana Babiše o dostavbě našich Dukovan. Úvahy neberu. Paks II má stát 2,4 GW sice také 300 miliard Kč, ovšem ani tam se zatím nekoplo, tedy opět jenom "úvaha o možné ceně do větru". Srovnával jsem s naší paroplynovou elektrárnou Počerady , stavba 2010-13 = 3 roky a cena 20 mld. Kč při výkonu 0,9 GW , tedy kolem 30 mld. Kč pro stejný výkon jako 1,6 GW Flamanville.

energetik II
17. listopad 2019, 23:29

TO : petr

Jen jako zajímavost ceny reaktorů.

1. Flamanville - 3 - původní odhadovaná cena 3,3 mld. Euro, nyní = 12,4 mld. = čtyřnásobek

2. Vogtle- 3,4 /2,4 GW/ - původně 11, nyní 28 mld. USD = dvaapůlnásobek

3. Paks II /2,4 GW/ - tváří se jako na 12,5 mld. Euro, ovšem z toho je 10 mld. Euro půjčka od Ruska, kde se pak 30 let z toho platí úroky = cena vyroste minimálně o 6 mld. Euro. + zcela jistý nárůst ceny během 10 let stavby a jsme také na min. 20 mld. Euro = přes 500 mld. Kč

Jimi
18. listopad 2019, 07:26

a já ještě dodám že obvykle se počítá s náklady kolem 1 miliardy korun ročně za uran+personál na 1GW jaderné elektrárny. Ve Francii možná i víc.

Emil
18. listopad 2019, 07:45

Tak ještě rovnou dodejte, s jakými se ročně počítá náklady za plyn+personál na 1GW plynové elektrárny, ať je s čím srovnávat.

Emil
18. listopad 2019, 07:52

Energetiku, píšete že úvahy neberete, ale Vaše "cena vyroste minimálně o 6 mld. Euro. + zcela jistý nárůst ceny během 10 let stavby" je co prosím?

PE
18. listopad 2019, 22:51

P.Babis to postavi za 7 let.....

Jimi
18. listopad 2019, 08:11

Na Quoře jsem zjistil, že pro CCGT (PPE) je potřeba ~30 lidí, pro jadernou je potřeba 500 až 1000 (17-33x více). Cenu plynu máte výše.

Emil
18. listopad 2019, 08:28

Cenu plynu mám výše, na cenu plynu jsem se ale neptal. Stejně jako jsem se neptal na to, kolikrát více lidí je potřeba na jadernou než na plynovou elektrárnu.

Jan Veselý
18. listopad 2019, 08:41

Podle Lazardů (tj. ceny v USA) jsou O&M (provoz a údržba, tj. včetně personálních nákladů) náklady na provoz paroplynové elektrárny 3-5 USD/MWh při předpokládaném koeficientu využití 80%. Stejné O&M náklady jsou pro JE v intervalu 16-18 USD/MWh při koeficientu využití 90%.

Emil
18. listopad 2019, 09:06

A teď zpátky na zem. Vyšší náklady mají plynové elektrárny v EU jenom na emisních povolenkách. I kdyby všechno ostatní bylo zadarmo.

Milan Vaněček
18. listopad 2019, 09:18

Ano, souhlas Emile, pouze v emisnich povolenkách, jinak ve všem ostatním mají JE náklady vyšší. Především náklady na závěrečnou likvidaci elektrárny . Tam budou náklady JE asi stonásobné vůči PPE.

Emil
18. listopad 2019, 09:45

A nezapomněl jste náhodou třeba na takovou "drobnost" jako je cena paliva?

P.S.: Škoda že jsem nic takového nenapsal, mohli jsme tu mít historicky ojedinělý souhlas. Takhle jen zase došlo k tomu, že jste můj příspěvek vůbec nepochopil.

Milan
18. listopad 2019, 10:48

Vy jste ještě nepochopil že tím souhlasem si z Vás dělám legraci? Jinak cena paliva po uzavření většiny JE v Japonsku a části v Německu opravdu klesla. S Vámi předpokládanou renesancí JE by se však, podle zákonů trhu, opět vrátila k starým vysokým cenám.

Zase s Vámi souhlasím, nevrátí se, protože k renesanci jádra ve vyspělých zemích nedojde, atomové velmoci jako Čína a Indie si pouze dobudují podobný počet jaderných reaktorů a zbraňových systémů, jako mají světoví jaderní lídři.

energetik II
18. listopad 2019, 11:17

TO : Emil

Moje : "Úvahy neberu" - je myšleno tak, že Babišem r. 2019 vyslovená cena 160 mld. Kč za blok bude zcela jistě překročena. Neznám stavbu jediné jaderky v posledních 20 letech, kde by postupně cena nenarůstala až na násobky ceny původní. Ať už je to cestou inflace, prodlužování termínů, zdražování prací různých firem, ....... atd. Já to považuji za zcela jisté a normální u tak dlouhé stavby. Příklad. Roku 2019 si zavoláte instalatéra a zedníka a ukážete jim svou starou koupelnu a řeknete jim :"Chci kompletně rekonstruovat tuto koupelnu včetně výměny umyvadla, vany, baterií, zrcadlové skříňky, obkladaček, světel, držáků, poliček, ...atd . Během týdne bych od vás chtěl cenu za kterou to uděláte. " A instalatér se zeptá :"No dobře, a kdy můžeme začít s prací ?? Já odpovím :"Počítám, že by jste to přišli udělat v srpnu 2036 , než pojedu na dovolenou. Tedy za 17 let". A já se ptám toto : "S jakou jistotou mi udělá instalatér roku 2019 cenu za rekonstrukci koupelny o prázdninách 2036 ?" Co když třeba r. 2030 náhle vzroste cena van na trhu o 20 % a umyvadel o 16 % ? Co když roku 2032 bude v ČR inflace 16 % a firmy dle toho navýší platy svým zaměstnancům ? , tedy i instalatérům ? Já myslím, že je nemožné stanovit cenu za rekonstrukci koupelny v r. 2036 již roku 2019. Těch neznámých proměnných je příliš mnoho ,je možné to - "střelit od oka" - jak to udělal i Babiš v případě nového reaktoru. A tam je to mnohem horší !, reaktor není koupelna. Tisíce subdodavatelů z mnoha států, tísíce pracovníků, ....atd.

Emil
18. listopad 2019, 11:51

Napsal jste toto: "Paks II /2,4 GW/ - tváří se jako na 12,5 mld. Euro, ovšem z toho je 10 mld. Euro půjčka od Ruska, kde se pak 30 let z toho platí úroky = cena vyroste minimálně o 6 mld. Euro. + zcela jistý nárůst ceny během 10 let stavby a jsme také na min. 20 mld. Euro = přes 500 mld. Kč"

Nic o Babišovi ani Dukovanech tam nevidím, vidím jen další úvahy, které zároveň neberete, tentokrát o koupelnách. Trochu schizofrenní situace.

Ivan Novák
18. listopad 2019, 10:49

Jsme ještě daleko před brodem, nebudu odhadovat, kdo má jaké skutečné spodky. Jen bych dovodil, že by asi bylo kontraproduktivní v příštích 5 letech poptávkou na nový jaderný blok zatěžovat EdF. Je to škoda, ale bude to tak lepší pro ně i pro průběh českého tendru, byli by neúspěšní a měli by patriotické zadání ostatním házet EU-právnické klacky pod nohy. Třeba bude maďarská sestava, tj. Rosatom koncepce + primární okruh + kompletace, ASŘ od Siemens/Framatome a TG od GE, pro EU průchozí i u nás.

energetik II
18. listopad 2019, 15:07

TO : Emil

Na příkladu Paks II se jen snažím ukázat, jak se vlády a politici snaží celkovou konečnou cenu za stavbu snižovat, tajit a všemožně tutlat. Orbán s Rosatomem oznámili roku 2014 při uzavření smlouvy, že dostavba bude za 12,5 mld . Euro. Tečka, nic víc. 10 miliard půjčí Rusko. O tom, že Maďarsko bude 30 let s nějakým úrokem těch 10 miliard splácet ani pípnutí. Já bych to přirovnal k hypotéce. Vyhlédnete si ke koupi dům za 6 milionů, ale máte v hotovosti jen 1 milion. Takže zbytek = 5 milionů, si půjčíte na 20 let za nějaký úrok. Ale ten úrok je velmi důležitý ! Na něm záleží kolik za ten dům nakonec celkem "vycálujete". A rozhodně to nebude těch 6 milionů, úroky totiž nejsou nikdy NULA. Banky z něčeho také musí žít. Po 20 letech místo 5 milionů zaplatíte nejspíš 8 milionů ne-li více. Takže až po 20 letech na oslavu splacení hypotéky pozvete známé na šampus a oni se vás zeptají, kolik jste dali za tento dům, vy musíte říct : 9 milionů , nikoli - 6 milionů. A úplně stejné je to i s těmi 12, 5 mld. Euro za Paks II , to není konečná cena !, národu je nutné oznámit cenu i se zaplacenými úroky ! To je teprve potom ta skutečná cena.

Emil
18. listopad 2019, 22:06

No nemyslím si, že by se vlády snažily konečnou cenu tajit a všemožně tutlat, když např. netrvá ani dvě minuty najít, že půjčku 10 miliard nebudou splácet 30 let ale jen 21 let.

Jinak financování formou úvěru se nevyhne žádná větší investiční akce, ani ta plynová elektrárna např., takže i tam je částka se započtením ceny úvěru vyšší než bez něj.

energetik II
19. listopad 2019, 20:37

To : Emil

Když se tedy v Maďarsku nic netají, tak mi napište, s jakým úrokem se pro půjčku z toho Ruska počítá a kam až ta oznámená cena 12,5 mld .Euro nakonec po splacení půjčky vystoupá. Docela by mne to zajímalo asi jako většinu Maďarů. Ano i na plynovou elektrárnu se často bere půjčka, samotná stavba ale trvá jen 2 až 3 roky a cena je 5 až 10 krát nižší jak za reaktor.

Emil
19. listopad 2019, 21:00

Není problém, cituji Reuters: "Hungary will begin repayments on the loan only once the new reactors are up and running in 2026 and will repay the loan over 21 years. Until 2026 the interest rate will be just under 4 percent, rising to 4.5 percent afterwards and 4.8 to 4.95 percent in the final 14 years."

Přesně se to z toho spočítat nedá, ale hrubou představu si udělat můžete.

Jimi
19. listopad 2019, 21:20

Ja to relativne nedavno pocital, vychazi to celkem kolem 20 miliard euro, cili asi 250 mld korun na reaktor. Nejhorsi podminky ma ale Egypt - 28.75 mld usd za 4 bloky, pujcka 25 mld na 3% urok. Rosatom je vlastne nebankovni spolecnost na uvery a bokem stavi reaktory.

Milan Vaněček
19. listopad 2019, 22:31

Jimi, tak to ještě přidejte, říkají: "Until 2026 the interest rate will be just under 4 percent,..." Čili ty půjčené peníze do roku 2026 ještě narostou se 4% úrokem, než to začnou splácet, a taky pravděpodobně to do 2026 nedostaví a tak narostou ještě více, než to konečně začnou z provozu elektrárny splácet.

PE
18. listopad 2019, 23:04

Oni se uz konecne rozhoupali,odfakli si zahajeni slibu a ve vysledku at to stoji co to stoji,to uz bude ukol pro jine vlady, i kdyz reseni jsou i jina...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se