Francouzský ministr financí Bruno Le Maire nařídil nezávislý audit, který se má zaměřit na problémy dostavby jaderné elektrárny Flamanville. Podle ministra jsou problémy nepřijatelné. Poslední rozhodnutí francouzského úřadu pro jadernou bezpečnost totiž efektivně prodloužilo dostavbu o několik let.

Jaderná elektrárna Flamanville, která je aktuálně jedinou probíhající stavbou jaderné elektrárny společnosti EDF ve Francii, po posledních problémech čeká mimořádný nezávislý audit. Jak se zdá, ministru financí již došla s neustálými problémy trpělivost a rozhodl se jednat.

Francouzský úřad pro jadernou bezpečnost totiž v polovině minulého měsíce potvrdil, že osm svarů kontejnmentu reaktoru musí být vyztuženo nebo opraveno.

Již v průběhu dubna bylo ze strany úřadu doporučeno, aby byly svary opraveny. Společnost EDF nicméně doufala, že se jí povede úřad přesvědčit o jejich bezpečnosti s tím, že je opraví až v roce 2024 v průběhu odstávek při provozu.

EDF přitom již na letošní čtvrté čtvrtletí plánovala, že do reaktoru bude zavážet palivo. EDF má již nyní odhad plánovaného zdržení – svary by mohly být opraveny do konce roku 2022. Zavážení paliva tedy může být odloženo až o tři roky.

Důvodem, pro zdržení takového rozsahu je, že se jedná o svary, které v současné fázi stavby již nejsou jednoduše dostupné, a tudíž je jejich oprava složitější.

Flamanville
Další EPR k jaderné elektrárně Flamanville ve Francii nejsou prioritou

Nezávislý audit má pro francouzský stát zpracovat Jean-Martin Folz, který je dřívějším ředitelem společnosti PSA. Důvod zásahu je logický – francouzský stát je majoritním akcionářem EDF, a proto se o nepovedenou investici důsledně zajímá. Vzhledem k téměř 84% podílu ve společnosti, se jakákoliv problematická investice francouzské vlády přímo dotýká.

V roce 2007, kdy byla stavba nového bloku elektrárny Flamanville započata, byl plánován termín dokončení na rok 2012. Již nyní se zdá prakticky jisté, že zdržení bude více než desetileté.

Poslední odhad nákladů na dostavbu elektrárny byl zveřejněn v červenci 2018, kdy společnost zvýšila náklady na dostavbu o 400 milionů EUR, což zvýšilo celkové náklady na 10,9 mld. EUR (původní odhad byl 3 mld. EUR). Vzhledem k plánovanému prodloužení doby stavby o cca tři roky lze očekávat, že celkový účet bude ještě vyšší, a to o vyšší stovky milionů EUR a dle některých odhadů až miliardy EUR.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *