Domů
Jaderné elektrárny
Jaderná elektrárna Mochovce: Dostavba bloku 3 a 4
Jaderná elektrárna Mochovce. Zdroj: Slovenské elektrárne
Zdroj: Slovenské elektrárne

Jaderná elektrárna Mochovce: Dostavba bloku 3 a 4

Třetí a čtvrtý blok jaderné elektrárny Mochovce jsou ve výstavbě (po přerušení stavby, viz níže) od listopadu roku 2008. Dle původního plánu měly být uvedeny do provozu v roce 2012, resp. 2013. Náklady na výstavbu se již více než zdvojnásobily, když v roce 2007 byly odhadovány na 2,4 mld. EUR a při zahájení výstavby na 2,8 mld. EUR – dle posledních odhadů by náklady měly přesáhnout 5,67 mld. EUR, přičemž se nemusí jednat o konečné číslo.

Slovensko aktuálně provozuje 4 jaderné bloky – dva v Mochovcích a dva v Jaslovských Bohunicích. V Jaslovských Bohunicích byly ještě do roku 2006 celkem 4 reaktory, ke konci roku 2006 a 2008 byl odstaven první, resp. druhý blok této elektrárny.

Historie výstavby JE Mochovce

Výstavba prvních dvou bloků Mochovců byla zahájena již v roce 1982, o pět let později byla zahájena výstavba i třetího a čtvrtého bloku. Po událostech roku 1989 v Československu byly v roce 1991 přerušeny práce na stavbě všech čtyř bloků, a to zejména z finančních důvodů. Třetí a čtvrtý blok byly v důsledku tohoto rozhodnutí zakonzervovány až do roku 2008.

Práce na prvních dvou blocích byly opětovně zahájeny až v roce 1996, přičemž uvedeny do provozu byly v letech 1998, resp. 2000. O dostavbě třetího a čtvrtého bloku, které byly hotové z 30, resp. 40 %, se rozhodlo až po odkoupení dvoutřetinového podílu ve společnosti Slovenské elektrárne (provozovatel JE Mochovce) italskou společností Enel. Projekt dostavby pak byl zahájen 3. listopadu 2008.

V průběhu roku 2009 byly uzavřeny hlavní smlouvy se společnostmi Škoda JS, Enseco a Inženýrské stavby Košice. Systémy kontroly a řízení dodalo konsorcium Areva-Siemens, které bylo, mimo jiné, hlavním dodavatelem bloku Olkiluoto 3 ve Finsku. Uzavření hlavních smluv i zahájení prací proběhlo podle informací z ledna 2012 v souladu s harmonogramem. Naproti tomu již v roce 2013 se v médiích objevily informace o tom, že dostavba elektrárny je nejméně o dva roky zpožděna.

Stavba se nevyhnula ani právním sporům. V roce 2013 Nejvyšší soud Slovenské republiky rozhodl o tom, že dodatečné povolení pro dostavbu třetího a čtvrtého bloku neodpovídá povolení z roku 1986, nicméně povolení nezrušil, a proto stavební práce probíhaly bez přerušení dál.

I jaderná elektrárna Mochovce by se v případě Německého rozbřesku stala zlatým dolem (zdroj Slovenské elektrárne).
I jaderná elektrárna Mochovce by se v případě Německého rozbřesku stala zlatým dolem (zdroj Slovenské elektrárne).

Hlavním problémem při výstavbě byly zvýšené nároky na bezpečnost v důsledku havárie v japonské elektrárně Fukushima. Podle dřívějšího rozhovoru s Peterem Andraškem se měla doba výstavby z tohoto důvodu prodloužit o 9-12 měsíců.

Spuštění elektrárny se ovšem stále odkládá. Obecně se hovoří o zanedbaném managementu stavby a koordinaci dodavatelů. V tomto smyslu se vyjádřila i předsedkyně slovenského úřadu jaderného dozoru Marta Žiaková, která měla výtky především k původnímu majoritnímu vlastníkovi, italské společnosti Enel:

„Co bych vyčetla původnímu majoritnímu vlastníkovi Slovenských elektráren, je, že nevěnoval více pozornosti řízení výstavby třetího a čtvrtého bloku Mochovců. Důsledkem toho byla nedostatečná koordinace jednotlivých dodavatelů, což vedlo k průtahům ve stavebních pracích,“ uvedla Marta Žiaková, předsedkyně Úradu jadrového dozoru SR.

Obdobně jako v případě JE Olkiluoto se na stavbě podílely velice často dodavatelé bez zkušeností a jejich pracovníci za minimální mzdy. Dostavba Mochovců neunikla ani pozornosti policie – v elektrárně proběhlo několik policejních razií, které prověřovaly úmyslné prodražování zakázek.

Nezvládnutá koordinace a kontrola dodavatelů

Pro dostavbu Mochovců byl zvolen dodavatelský model označovaný jako multi-contract. Celá stavba tedy byla ze strany Slovenských elektráren rozdělena mezi cca 100 dodavatelů. Úkolem společnosti Slovenské elektrárne byl jejich výběr, kontrola a koordinace. Právě nezvládnutí role investora se zřejmě stalo hlavním důvodem, proč se stavba prodlužuje až do dnešního dne. To opakovaně kritizoval místní úřad jaderného dozoru a všímají si toho i místní média.

Model multi-contract sice má řadu výhod, mezi které dle IAEA lze zařadit například lepší (i) kontrolu bezpečnosti na stavbě, kvality, dodržování harmonogramu a rozpočtu, (ii) optimalizaci projektu z pohledu investora nebo (iii) využívání lokálních kontraktorů. To vše ale platí pouze v případě, že investor koordinaci a kontrolu skutečně vykonává.

Chladící věže JE Mochovce
Chladící věže jaderné elektrárny Mochovce

V důsledku potíží s řízením dodavatelů se dostavba Mochovců dostala i do pozornosti úřadu jaderného dozoru, který prostřednictvím své šéfky prohlásil, že v případě nedostatků nebude uděleno povolení k zavezení paliva. Úřad nicméně provádí řadu auditů, které průběžně prověřují kvalitu stavby a lze tudíž předpokládat, že případné nedostatky jsou průběžně napravovány.

Zavezení paliva by mělo proběhnout do konce roku

Poslední zprávy ohledně stavu Mochovců hovoří o tom, že zavezení paliva by mohlo proběhnout do konce tohoto roku. Ještě v polovině loňského prosince přitom palivo mělo být zavezeno do reaktoru do konce letošního dubna.

Poslední prodloužení výstavby tak reaguje na zkoušky, které ukázaly na některé nedostatky. Během již opakované zkoušky úřad jaderného dozoru zjistil problémy na součásti zařízení, které slouží k udržení stálého tlaku v primárním okruhu bloku. V hermetické zóně, kde jsou umístěna základní technologická zařízení, byla zase snížená kvalita vzduchu. Důvodem patrně byly výpary z použitých nátěrů.

Zpoždění výstavby elektrárny, která byla po znovuzahájení prací již z přibližně 30 % hotová, tak zřejmě přesáhne 7 let.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Emil
10. březen 2020, 11:36

V článku mi chybí informace, že 18.2.2020 vydal ÚJD návrh rozhodnutí na zavezení paliva do třetího bloku. Do 15.4.2020 mají dotčené orgány čas na vyjádření k tomuto návrhu, poté vydá ÚJD rozhodnutí o zavezení paliva.

Dušan
10. březen 2020, 11:56

Dostavba prebiaha úplne ideálne a bezproblémovo .... samozrejme pre niektoré firmy ....

Od začiatku je to politický projekt spojený s korupciou a tak to i vyzerá. Fico "dokopal" Enel do investície, ktorá bola ekonomicky dosť problematická a už je úplne jedno čo zistí polícia a či niekoho zavrú .... tak či tak ostanú miliardy vyhodené do vzduchu a v tom najlepšom prípade dostaneme po rokoch väčšinu späť.

Ak bude niekto v budúcnosti chcieť jadrovú elektráreň, tak jedine ju postaviť bez účasti štátu a len cez súkromné peniaze.

Jan Veselý
10. březen 2020, 12:29

"bez účasti štátu a len cez súkromné peniaze", tedy nikdy.

Dušan
10. březen 2020, 14:03

Ak bude chcieť niekto štátne záruky, či garantované ceny, tak pekne ďakujeme ... radšej nikdy ako zas prísť o miliardy ....

Za dotácie postaví hocičo každý hňup.

Milan
10. březen 2020, 14:34

Třeba větrníky a slunečníky :-)

Dušan
10. březen 2020, 23:54

Môže byť ... ale bez dotácie ...

Čo je mimochodom tiež problém dnešnej energeticky .. platenie mnohých "ekologických" nápadov.

PE
10. březen 2020, 16:47

Miliardy vyhozene do vzduhu? A kdy vyleti do vzduchu poklop od reaktoru? Rakousti sousede by si to meli zavcas zkontrolovat... Nebo maji,, na musce jenom nas,, ?

Josef
10. březen 2020, 23:13

Buďte rádi že budete mít jadernou el. kdybychom my stavěli alespoň stejný výkon v JE na počet obyvatel jako Slovensko.

energetik II
10. březen 2020, 12:37

Při pohledu na tyto potíže se zdá být až neuvěřitelné, že se kdysi v reaktorové hale Škody Plzeň vyrobilo celkem 21 reaktorových nádob 440 MW a 5 kusů 1000 MW. Z těch jsou dvě nyní v Temelíně , další dvě pro Temelín už nebyly dokončeny a jedna byla převezena do Belene v Bulharsku , kterou pak postihl osud Mochovců = tahanice o dokončení desítky let. Jo, kde jsou ty časy !

Tomáš
14. březen 2020, 19:05

Reaktor pro Belene funguje ve 4tém bloku Kalininské elektrárny, jsem rád, že jeho výroba a náročný transport do Belene nepřišel vniveč.

Dalibor
10. březen 2020, 12:47

Měli stavět po jednom bloku a finance rozložit

rosťa
11. březen 2020, 06:54

Celý problém nastartovalo špatnén politické rozhodnutí, prodat SE Italům, kteří sami neprovozují žádnou JE.

Jejich seznamování se s JE sežralo minimálně třetinu financí z dostavby. Bez GDT a koordinace dodavatelů vznikl špatně organizovaný chaos a výsledek je na světě. Napravit způsobené škody stojí další peníze bratia Slovaci.

Dušan
11. březen 2020, 09:48

To nebol zásadný problém ...

Zásadný problém bol "dokopať" ich do dostavby ktorú oni nechceli a s čím nemajú ani skúsenosti. Neskúsený súkromný polovlasník s korumpovaným štátnym polovlastníkom je dosť nebezpečná kombinácia. Od začiatku išlo o tú dostavbu ktorá sa stala "zlatou baňou" pre viaceré firmy.

Vzhľadom na nízke ceny energií nemala dostavba žiadny význam. Ak sa vplyvom sťahovania firiem mimo EÚ v dôsledku vysokých cien energií odsťahuje väčšina US Steelu z Košíc a Slovalco zo Žiaru nad Hronom .... tak nepotrebujeme žiadne nové zdroje a bude veľký problém splatiť novú elektráreň.

Podľa mňa by sa mali dať celé Mochovce 3 a 4 do prenájmu nejakej firme aby ich prevádzkovala - vyplatiť z toho Talianov a dúfať, že firma preberie všetky dlhy a do budúcnosti ich splatí. Predpokladám, že nik tak by sa nenašiel, ale za odpis časti dlhov (zaplatil by ich štát) by sme sa tohto "balvanu" zbavili .... lebo nečakám v najbližších rokoch, že by Mochovce 3,4 mohli byť rentabilné.

FrantaM
11. březen 2020, 10:33

Koukám, že podobný problém jako ve Finsku. Tlak na co nejlevnější cenu desítek dodavatelů se ukazuje jako velice krátkozraké řešení, které je ve výsledku mnohem dražší než kdyby se se udělalo od začátku pořádně. Ale takhle se to teď dělá bohužel všude (snad kromě automotive sektoru, který už dávno přišel na to, že ti to nemlže dovolit) a podle toho to taky tak dopadne.

V tomto případě ještě v kombinaci s Italy, kteří neumí řídit ani stavbu pískoviště a Slováky, kteří byli vždycky na techniku tak trochu leví a koordinace jim opravdu nejde (naposledy Bratislavský BAT engineering pomohl ke krachu VPE, protože koordinoval stavbu té slavné turecké elektrárny).

rosťa
11. březen 2020, 14:11

jestli se dobře pamatuji o koupi se zajímal ČEZ, ale Slovensko mělo čehuchuňou plné zuby, tak strategicky vybrali to co vybrali.

Můj soukromý názor je že by se nové VVER 440 už neměly nově otvírat a to i přes to, že všechny byly hodně spolehlivé, ovšem technicky pravěk bez obálky.

Dušan
11. březen 2020, 15:18

No neviem o tom, že by bol ČEZ nejakou svetovou firmou ...

Nejaký čas bol v našej firme spoluvlastníkom, takže viem o čom hovorím. Politicky nominované figúrky, totálne neschopné, len si strážiace svoje kšefty ....

mario zadra
11. březen 2020, 17:04

MOCHOVCE 3 & 4 NPP - SLOVAKIA - A LONG JOURNEY TO MARS - What does the nuclear power plant under construction in Slovakia have in common with Mars?

Following this article, the chairman of the Slovak Nuclear Authority (UJD) complains about the poor management from which the construction has suffered (ed. And continues to suffer the commissioning) Mochovce 3 & 4 in Slovakia.

The words of Mrs. Marta Žiaková chairman of UJD, are textually these:

"WHAT I WOULD BLAME FOR THE ORIGINAL MAJORITY OWNER OF SLOVENSKÉ ELEKTRÁRNE IS THAT HE DID NOT PAY MORE ATTENTION TO THE MANAGEMENT OF THE CONSTRUCTION OF THE THIRD AND FOURTH MOCHOVCE UNITS. THIS RESULTED IN INSUFFICIENT COORDINATION OF INDIVIDUAL SUPPLIERS, WHICH LED TO DELAYS IN CONSTRUCTION WORK."

The Nuclear Authority of any nation has the duty to ensure the correct consistency and application of the procedures adopted during the construction of a new nuclear power plant. This occurs through audits and verifications both administrative and in field.

What did Mrs. Žiaková and all her collaborators did during the long twelve years of building Mochovce 3&4?

WERE THEY PERHAPS PART ALL TOGETHER OF AN EXPEDITION TO MARS?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se