Domů
Jaderné elektrárny
První jaderný reaktor v arabském světě dosáhl poprvé řízené řetězové reakce

První jaderný reaktor v arabském světě dosáhl poprvé řízené řetězové reakce

Společnost Nawah Energy Company spustila 1. blok jaderné elektrárny Barakah. Ta se nachází v oblasti Al Dhafra v emirátu Abú Dhabí ve Spojených arabských emirátech. Společnost Nawah je spoluvlastněna společnostmi Emirates Nuclear Energy Corporation (ENEC) a jihokorejskou Korea Electric Power Corporation (KEPCO). Jaderný reaktor APR1400 dosáhl poprvé řízené řetěžové reakce a očekává se, že do komerčního provozu vstoupí na konci tohoto roku.

Nawah Energy obdržela provozní licence od Federal Authority for Nuclear Regulation (FANR) v únoru. Po dokončení zavážky palivových souborů v březnu nastala pro 1. blok testovací fáze. Důležitým milníkem v testovací fázi byla první řízená řetězová reakce, které bylo dosaženo 31. července v ranních hodinách.

„Pro Spojené arabské emiráty je to skutečně historický okamžik. Je to vyvrcholení desetileté vize, strategického plánování a robustního řízení programu. Navzdory nedávným globálním výzvám náš tým prokázal vynikající odolnost a odhodlání k bezpečnému dokončení 1. bloku. Nyní jsme o krok blíže k dosažení našeho cíle dodávat až čtvrtinu elektrické energie našeho státu a pohánět jeho budoucnost bezpečnou, spolehlivou a bezemisní elektrickou energií,“ uvedl Mohamed Al Hammadi, generální ředitel ENEC.

Spojené arabské emiráty jsou první zemí arabského světa a 33. národem, který se podílí na jaderném programu zaměřeném na energetiku. ENEC uvedl, že jaderná elektrárna Barakah významně přispívá k úsilí národa směřovat k dekarbonizaci výroby elektrické energie. Po uvedení všech bloků do provozu bude mít jaderná elektrárna Barakah instalovaný elektrický výkon 5600 MWe. Výroba elektrické energie z jádra tak zamezí uvolnění více než 21 milionů tun emisí oxidu uhličitého.

ENEC nedávno oznámila, že dokončila výstavbu 2. bloku. Výstavba 3. a 4. bloku je v konečné fázi, přičemž celkové dokončení výstavby těchto čtyř bloků nyní činí 94 %.

Na základě dohody v celkové hodnotě 20 miliard dolarů (446 miliard korun), která byla ohlášena v prosinci 2009, staví čtyři bloky s jadernými reaktory jihokorejského designu APR1400 konsorcium vedené společností KEPCO.

Zdroj úvodní fotografie: ENEC

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
St
2. srpen 2020, 09:58

Dobrá zpráva. Krásná práce. Jen dal dál. Pokud mohu, tak bych měl pár dotazů. Zde se hovoří o 20 mld USD a jinde se píše o 22 mld EUR. Tak jak to je? Potom bych rád věděl kolik ropy či zemního plynu se díky té JE ušetří. Předem moc děkuji.

petr
2. srpen 2020, 10:38

Dobrý den, asi naši nejen němečtí sousedi by se mohli poučit od SAE a nezavírat funkční JE...

On totiž rudo-zelený eko-terorismus nikam nevede, tedy vede do větších problémů...

Je to smutné, ale zase ti muslimové nás v něčem předběhli...

St
2. srpen 2020, 13:45

Máte naprostou pravdu pane Petře. Je smutné, když ideologie zvítězí nad rozumem. Ale v tomto ohledu mají Němci více než bohaté zkušenosti. Ke škodě své i celé Evropy.

Carlos
2. srpen 2020, 14:15

Co čem nás předběhli? My s nimi závodíme v tomto? Spíš závodí mezi sebou v ptákometrické soutěži.

Další věc, ty Pytlíkovské hemzy na Němce čtu soustavně od roku 2011, podle všech proroků měli být už tak pět let po tmě, nejsou. Ano, Němci možná zavírají funkční elektrárny, ale asi k tou mají důvody, které mohou být zcela legitimní byť nejsou technické. Chod společnosti a ekonomiky nelze totiž jenom redukovat na kalkulačku a excelovské sešity, ještě navíc plné různých bulharských konstant a šolichacích koeficientů, je třeba zahrnovat X dalších faktorů a Němcům se po jejich zahrnutí zjevně vyplácí jít jinou než jadernou cestou.

P.S. Ne, Němci nejsou nejchytřejší národ na světě, ale to nejsou ani Češi, kteří si myslí že jejich jaderná cesta je jediná možná a kdo je proti tomu tak je bl-c.

St
3. srpen 2020, 13:55

Pane Carlos. O ptákometrii neustále píšete jen Vy. Ti Arabové nás předběhli ve výstavbě JE. Zatímco my jen kecáme, tak oni staví. Pokud bychom měli, co mají oni, tak v klidu můžeme odstavit naše uhelné elektrárny.

Co se týče Němců a jejich energetické politiky, tak nebýt našeho Čepsu a Poláků tak by už měli x-krát blackout, protože jejich přenosová soustava nestíhá.

Němcům se jejich neatomová cesta rozhodně nevyplácí. Mj. mají nejdražší EE v Evropě. A obrovské technické problémy, které je stojí neskutečné peníze. Pokud by vzali na milost své JE, tak by nemuseli pálit uhlí ani tolik plynu. O dovozu EE nemluvě.

Co se týče naší atomové cesty tak dle mého soudu je to momentálně jediná možná cesta, jak si stabilně zajistit dostatek EE za rozumnou cenu.

Pavel K
3. srpen 2020, 18:19

Budete tak hodny a sdelite nam priklady tech orbovskych technickych problemu Nemecka?

Vite, prepocteno na paritu kupni sily mai Nemci levnejsi EE jak my?

A vite taky, ze to Vase "momentalne" znamena nejdrive 2035 (nebo za jak dlouho zvladnete pripravit, vybrat a postavit blok v Dukovanech?

Takze v jedine veci s Vami plne souhlasim. Meli jsme jednat hned po dostavbe JETE, to byl jeste vhodny cas na ty dalsi 2 bloky a prip. rozsireni Dukovan. Dnes (= rok 2035 a dal) uz jsou (fakticky budou) vyhodnejsi zdroje. Uz jste si promitnul ceny novych JE a OZE v nasich koncinach do roku 2035? Jak to dopadlo?

St
4. srpen 2020, 14:57

Pane Pavle K, probíralo se to tady na webu, tak se koukněte. Argument, že v porovnání ke kupní síle mají německé domácnosti EE levnější neberu. 100 € je 100 € nehledě na to, že někdo na to dělá den a jiný týden.

Co se týče rychlosti výstavby, tak se to v pohodě dá stihnout do 10 let i dříve. Příkladů ve světě je na to dost. Jen se nesmí tomu házet klacky pod nohy. Když to dovedou Číňané nebo Rusové proč bychom to nezvládli my? Nejsme o nic horší než oni.

Nechápu proč sem pletete rok 2035. Opravdu nevím co bude. Na to jsou tu jiní odborníci.

Mě zatím vychází JE podstatně výhodně jak OZE. Netvrdím, že se to nemůže do budoucna změnit.

Pavel K
4. srpen 2020, 15:58

Dokazete me nasmerovat, kde presneji to tady na webu najdu? Uz tady sleduji tak pul roku a nejak si to nepamatuji, ze bych narazil na neco konkretnejsiho jak JPP.

Ale brat byste paritu kupni sily mel, protoze ta castecne zdrazuje treba sektor sluzeb. Pokud se divate na svet tim, ze nemecky zednik si vydela 30 € na hod a cesky jen 10 €, pak se musite na to divat i ocima, kolik stoji si nechat postavit zed. Proto se koukat pouze na obsolutni cisla je z meho selskeho rozumu nesmyslne. Z toho by plynulo, ze chudaci Svycari, nemuzou si nic dovolit, protoze obycejna flaska vina v restauraci je vyjde na 2000 Kc. Jidlo maji 3x drazsi jak my, musi tedy umrit hlady, ze?

Pokud srovnavate rychlost vystavby, musite vzdy a jen vzdy brat v uvahu ty zeme, ktere si jsou blizke. V diktaturach se bude stavet uplne nejak jinak nez v zemich, kde je kladen vysoky duraz na osobni vlastnictvi a respektuji se i prava osttaniho zivota. Pokud tu vytahujete Rusko, chcete tu mit havarije typu Norilsk? Pokud argumentujete Cinou, poslechnete si rozhovor Tomase Etzlera (njdete si "tomas etzler prostor x"), ja mel otevrenou pusu a ziral. Takze rychlost stavby JE od zameru po pripojeni k siti musite porovnavat pouze se zememi EU nebo USA. To, proc to jde v Cine rychle jsem zminil. Clovek tam ma cenu jen do statistik. A prave ze jsme mnohem lepsi jak oni, proto se u nas nejde "pres mrtvoly".

Proc sem pletu 2035? Protoze to by se mohla tak nejak dostavet JEDU2 a Vy jako vlastnik kristalove koule tvrdite, ze ta JE vyhodnejsi jak OZE. Takze abychom byli spravedlivi, musime brat u obojiho cenu v dobe pripojeni k siti (protoze az od toho okamziku se zacnou splacet uvery do te doby i faktury. budiz u JE muzete tedy vzit cenu z roku, kde bude zaplacena presne pulka ceny), ne? A nezapomente, co jsme si uz vyrikali, stta si pujcuje 175 mld Kc, na predpokladane pokryti 70 % investice.

A kdyz Vam JE vychazi levneji jak OZE, pripojite tu je do 5ti let k siti? Pokud ne, pak Vase vypocty nemaji vliv na stav v CR, jak jsem zminil v predchozim odstavci

Carlos
3. srpen 2020, 20:31

Ptákometrická soutěž je cokoliv kdy stavíte jenom protože potřebujete něco dokázat, nebo někoho trumfnout. U těchto zemí kde se dá postavit mix bez hraní si s drahým a personálně a technicky náročným jádrem to k tomu označení svádí. Zvláště pokud v úvahu vezmeme ty jejich excesy v podobě všech těch přes míru vysokých mrakodrapů, vnitřních sjezdovek, umělých ostrovů a podobně.

Když už chcete hrát co by kdyby, tak to se nedá tak že se řekne že kdyby nebyla... Kdyby sítě přes ČR nebyly tak je topologie soustavy jiná a jinak bude vypadat i postup Energiewende. Poradili by si jinak.

Jenže co je třeba porovnávat je parita kupní síly, a tam rozhodně nejdražší elektřinu nemají, ani jednu z nejdražších, naopak podle parity mají levnější elektřinu než je u nás. Samozřejmě, není to ideální srovnání, ale prosím nehrajme si tu s mýtem že máme nějak levnou elektřinu. Nemáme, máme ji měrně dražší než země s největším zdaněním elektřiny v Evropě. A to třeba Němci doplácí stále historické dotace z období 2000-2015, během roku tam začne tato historická podpora klesat a pokud nebude výrazně růst výkon s podporou, tak bude možná cena odběratelům klesat.

Milan Vaněček
2. srpen 2020, 11:17

Ve Spojených arabských emirátech si před cca 10 lety něco naplánovali. nechali si to postavit od korejců, zatím prvou část. A co se za těch 10 let změnilo?

Především cena nových velkých fotovoltaických elektráren.

Jen opět zopakuji něco z předchozích diskusí o ceně:

Miroslav Vinkler23.7.2020 08:42 Reaguje na Pavel Hanzl

(pan Vinkler je největší zastánce jádra na serveru Ekolist) a chlubí se:

Právě spouštěný reaktor JE v SAE , první ze čtyř,předpokládaná tržní cena elektřiny 1.65 Kč/kWh.

Milan Vaněček23.7.2020 12:17 Reaguje na Miroslav Vinkler

Pane Vinkler, pro Vaši informaci uvádím:

cleantechnica.com/2020/06/08/1-35-cents-kwh-record-abu-dhabi-solar-bid-is-a-sober-reminder-to-upbeat-fossil-fuel-pundits/

a ještě citace z tohoto:

A rather meaningful piece of energy news went almost unnoticed in recent weeks. The Abu Dhabi Power Corporation announced the lowest tariff for solar energy in the world. The new record came as the winning bid for the upcoming 2 gigawatt (GW) solar power plant, the Al Dhafra Solar PV project, set the world’s most cost-competitive tariff for solar PV energy, at USD 1.35 cents/kWh (AED 4.97 fils/kWh in local currency). This is approximately 44% lower than the tariff set just three years ago for the “Noor Abu Dhabi” project – Abu Dhabi’s first large-scale solar 1.2GW PV project and a world record tariff-setter at the time — which commenced its commercial operation back in April 2019

Takže, cena z fotovoltaiky 1,35 amerických centů za kWh to je 31 českých haléřů za 1kWh

VIDÍTE TEN OBROVSKÝ ROZDÍL, elektřina z JE v tomto regionu je více než 5x dražší než z fotovoltaiky !!! To si před více než 10 lety arabové nemysleli.

(Ještě poznámka: v Abu Dhabi dostanou za 1 rok z FVE zhruba dvojnásobek TWh než my zde v ČR. Takže pro nás, když srovnáme předpokládanou budoucí korejskou JE s možnostmi současné fotovoltaiky je ten faktor výhodnosti ve prospěch fotovoltaiky "jen" 2,5 krát). Ale zase, za dalších 10 let už bude ten faktor, tentokrát i se započtením akumulace, opět (3-5 krát) i u nás lepší ve prospěch fotovoltaiky.

To je realita. Žádné kecy, čísla o současnosti mluví zcela jasně. A můžeme se jen dohadovat, o kolik více to bude výhodnější ve prospěch fotovoltaiky za 10 či 16 let (nejoptimistější termín realizace Dukovan II)

St
2. srpen 2020, 13:44

Pane Vaněček Vás je tady opravdu škoda. Jeďte prosím do světa šířit svá moudra. Nejenže vyděláte spousty peněz, ale ještě budete reprezentantem učenosti a šikovnosti českého národa.

Milan Vaněček
2. srpen 2020, 13:56

Pane St, jak vás platí za to Vaše trollování? Asi dobře, že jste tak pilný.

Já teď oponuji jeden švýcarský fotovoltaický projekt (dělám jim to zdarma, peníze už téměř nepotřebuji) a nemíním s Vámi ztrácet čas.

St
2. srpen 2020, 20:10

Pane Vaněček jaké trollování? Vůbec nejsem pilný, jsem líný a hloupý jak jsem se tu dozvěděl v diskusi pod jiným článkem. Já jsem na Vás pane Vaněček opravdu hrdý, na to kolik toho víte, jaké máte skvělé predikční schopnosti, které by Vám nebožka Jolanda jistě záviděla. Je opravdu krásné, že pracujete zdarma pro Švýcary. Takové štěstí nemá kde kdo.

Docela by mě zajímalo jak se dá provozovat FVE za 0,31 Kč 1 kWh. To je nějakých 12 € za MWh. Což je skvělá cena. Když už pracujete zadarmo, podělte se s námi o Vaše skvělé know-how. Předem moc děkuji.

Vladimír Wagner
2. srpen 2020, 13:56

Ve Spojených arabských emirátech uvědomují, že je rozumné a výhodné mít efektivní mix a nespoléhat se na jeden zdroj. Je dobře, že se zde snaží využívat sluneční zdroje. Mají pro to velmi vhodné podmínky - velmi intenzivní sluneční svit a spoustu prázdných pouštních oblastí. Výhodou je i to, že se intenzivně používá klimatizace a její denní cyklus odpovídá tomu slunečnímu. Jedinou nevýhodou jsou v tomto případě dopady prachových bouří.

Ovšem i využití jaderných bloků je pro SAE velmi výhodné, čtveřice bloků zajistí celou čtvrtinu potřeb, zdroj je stabilní a efektivita jeho využití se zlepšuje i tím, že pro odsolování se využije nejen elektřina, ale i teplo. Navíc budou bloky v činnosti déle než 60 let a jde o velmi dobrý počin pro budoucnost.

Stavba bloků má i velmi vysoký přínos ve vědeckém a technologickém pokroku. Etablovala se tam řada firem, které začaly v SAE pracovat. Například firma produkující špičkové nehořlavé a velmi odolné kabely, které jsou nutné nejen v jaderné energetice. Ta vyhrála například i soutěž pro dodávky pro britské ponorky.

Důraz na výchovu vlastních odborníků a pokrok školství a vědy přináší pokrok i v této oblasti.

Vladimír Wagner
2. srpen 2020, 13:59

Podrobněji o jihokorejské jaderné energetice a stavbě elektrárny Barakah je zde: https://www.osel.cz/10523-korejsky-jaderny-program.html

Pokrok v oblasti vědy a technologií dokumentuje i vypuštění sondy SAE k Marsu, podrobněji zde: https://www.osel.cz/11294-tri-pozemske-sondy-leti-k-marsu.html .

St
2. srpen 2020, 20:12

Asi se budu opakovat pane Wagnere, ale je radost číst Vaše komentáře. Mají hlavu a patu a jde vidět, že se v dané problematice opravdu vyznáte. Moc Vám děkuji.

energetik II
2. srpen 2020, 15:40

Korejci spolu s Rusy a Číňany dokáží úspěšně dotáhnout i obří projekty do zdárného konce. Stavba se protáhla jen o 3 roky , Finové a Francouzi už staví svůj EPR o 10 let déle.

Pro naše Dukovany se ale tento reaktor nehodí svým velkým výkonem a tím, že postrádá dvojitý kontejment.

Letos to vypadá, že bude připojena k síti řada nových reaktorů , řetězové reakce už dosáhly reaktory v Indii ,Číně a SAE , ruský Leningrad II už zakládá palivo, i běloruský Ostrovec- 1 může stihnout letošní termín, rovněž čínský Fuqing - 5 /první Hualong One/,.... takže uvidíme.

Milan Vaněček
2. srpen 2020, 15:44

Další kamínek do mosaiky solárních elektráren s nejlevnější cenou elektřiny:

cena 32,3 českých haléřů za kWh

viz pv-magazine.com/2020/07/23/japanese-banks-back-worlds-cheapest-solar-project/

cituji: Japanese banks back world’s second cheapest solar project.

Qatar General Electricity and Water Corporation has announced financial close on the 800 MW Siraj-1 solar project with Mizuho Bank and the state-owned Japan Bank for International Cooperation. The project, secured in a tender by France’s Total and Japan’s Marubeni, will sell power for $0.01449/kWh.

St
3. srpen 2020, 14:00

Ta čísla z Kataru jsou moc hezká. Ale nikde se tam nepíše jak k tomu číslu přišli. Navíc. Počítá někdo s tím, že jsou tam časté písečné bouře. A co v noci? To budou točit kolem nebo lisčím ocasem?

To že v poušti jde levně vyrábět EE ještě neznamená, že toto řešení je vhodné pro každého.

Pavel K
3. srpen 2020, 18:23

Na noc a mraky jsou resenim koncentracni elektrarny, ktere jsou vyrazne vhodnejsi do teplejsich krajin. Predpokladam,z e Katar mezi ne patri.

Pavel K
3. srpen 2020, 18:26

Co se tyce necistot, tak jsme snad uz pred 15ti lety videl dokument, kde experimentovali s automatickejma vozitkama, ktere neustale dokola zrcadla cistily.

Jan Veselý
3. srpen 2020, 14:14

To tak jednoho dne přijde kapitalista za místním emírem a domluví se s ním, že mu za tuhle cenu bude dodávat elektřinu z elektrárny, kterou postaví na jeho kusu pouště. Ti dva si plácnou a pak se tím kapitalista pochlubí v novinách.

V noci budou vyrábět jiné elektrárny, ty samé elektrárny,které by vyráběly, když by atomové katedrály přes den nestíhaly.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se