Domů
Komoditní trhy
Spotové obchodování se na globálním trhu s LNG podílí 25 %

Spotové obchodování se na globálním trhu s LNG podílí 25 %

Sdružení International Group of Liquefied Natural Gas Importers (GIIGNL) zveřejnilo zprávu o trhu se zkapalněným zemním plynem (LNG) za rok 2018. Globální importy LNG meziročně vzrostly o 8,3 % a dosáhly 313,8 milionů tun, z čehož bylo 82,5 milionů tun importováno do Japonska. Spotový obchod pak tvořil jednu čtvrtinu veškerých LNG importů s 78,7 miliony tun.

Trh s LNG v roce 2018

Podle zprávy GIIGNL v roce 2018 importy zkapalněného zemního plynu na celém světě dosáhly 313,8 milionů tun. Oproti roku 2017 se jedná o nárůst 8,3 %. Tento nárůst byl způsoben zejména nárůstem vývozu z Austrálie, Ruska a Spojených států amerických. Největším importérem bylo Japonsko s 82,5 miliony tun, na druhém místě je Čína s 54 miliony tun.

V roce 2018 bylo uvedeno do provozu osm nových zkapalňovacích zařízení, z čehož byly 3 v Austrálii, 3 v USA a 2 v Rusku. Největším zdrojem LNG je oblast Pacifiku s podílem 43,8 % na veškerých dodávkách na globální trh, na druhém místě je Blízký východ s 29,4 % a na třetím místě s 26,8 % oblast Atlantiku.

Důležité jsou dlouhodobé i spotové kontrakty

Spotový obchod, tedy dodávky doručené do 90 dní od uzavření obchodu, dosáhl v roce 2018 objemu 78,7 milionů tun, tedy 25 % celkových importů. V roce 2017 se spotové obchody na veškerých importech podílely 20 %. Nárůst spotových obchodů byl způsoben především nárůstem flexibilních dodávek z USA a Ruska a celkovým růstem obchodování se zkapalněným plynem. Největší podíl, konkrétně 52 %, spotových dodávek mířil na trhy v Číně, Japonsku a Jižní Koreji.

„V USA bude během následujících 2 let uvedeno do provozu několik dalších zařízení, což povede k tomu, že přírůstky dodávek LNG bez pevně dané destinace a bez cen indexovaných na ropu budou podstatné a povedou ke zvýšení likvidity trhu s LNG.“

Jean-Marie Dauger, prezident GIIGNL

Zároveň v loňském roce bylo uzavřeno 24 nových dlouhodobých kontraktů s délkou minimálně 10 let. To naznačuje, že bezpečnost dodávek je pro importéry LNG stále důležitá. Podle Daugera jsou pro importéry LNG důležitá dlouhodobá partnerství stejně jako destinační a objemová flexibilita dodávek.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Loudil
4. duben 2019, 09:08

Do dvou let předstihne Čína Japonsko jako největší světový importér LNG a tím velmi vzroste význam Severní mořské cesty nad Sibiří, pomocí které bude moci Číně Rusko dodávat stále větší množství LNG a nebude pak muset stavět velmi dlouhé plynovody jako Síla Sibiře. Globální oteplování tuto novou Ruskou cestu pro vývoz plynu dále usnadňuje. Bílým medvědům, kteří zde žijí se už neříká - "Lední medvědi", ale - "Letní medvědi".

frank
4. duben 2019, 11:25

Dobrý, když jsem tady prakticky psal to samé, tedy že rentabilita "Síly Sibiře" je značně ohrožena LNG a to i ruským, tak tady někdo strašně prskal :)

Jsem rád, že jste to potvrdil, to co každý na trhu vidí, že díky LNG má Čína možnost volby a tak s ruským " spojencem" pěkně vyběhne, Gazprom bude hodně rád, když ze " Síly Sibiře" vyleze za čistou nulu...

Petr
4. duben 2019, 12:32

Nesmysl, Rusko ví jaké uzavřelo dlouhodobé smlouvy s Čínou, a kdy to splatí nové trubky. Nehledě na to, že plyn z prostředka Sibiře se stejně nedá nijak jinak rozvádět než trubkama.

Ale hlavně při výrobě LPG se neustále strácí zhruba 20% výchozího plynu, takže musí být v průměru minimálně o 20% dražší, i kdyby někdy náhodou náklady na jeho infrastrukturu klesli pod náklady infrastruktury trubkové, kde ve skutečnosti zbytečné vícenáklady představuje už jen udržování více konkurenčních tras, pokud vám na důležité leží nějací podvodníci jako v případě Ukrajiny.

frank
4. duben 2019, 13:58

LPG :) :)

Rusko ví, že plynovod zaplatilo z vlastních zdrojů , že kapacita dvou těžebních polí nestačí kapacitě plynovodu a musí připojit další pole( další stovky km trubek) a nejenom Gazprom ví, že kontrakt není fixní, ale že Čína má právo neodebrat...

Zbytek souhlas, plyn ze Sibiře technicky nejednoduší plynovodem ovšem je nutno vědět, že ruské LNG nepochází jen ze Sibiře, je nutno si vzpomenout na Sachalinský terminál, kde plyn nedaleko i těží a i na prostý fakt, že Čína v terminálu na Jamalu drží slušný podíl ( 30 procent) a má tedy zájem LNG podporovat už jen kvůli tlaku na levnější plyn z trubky :)

No a hlavně nezapomenout, že nové technologie už srazily celkové " ztráty plynu" pod 10 procent ( a na 12 procent při velmi dlouhých plavbách) a že plynovod má také slušnou energetickou poptávku...

Loudil
4. duben 2019, 15:57

Posílat plyn v trubkách je technicky náročné, ovšem má to i velkou strategickou výhodu . Pokud se silně vyhrotí mezinárodní situace /USA to umějí/ může dojít k námořní blokádě v prostoru Beringovy úžiny ,kudy ruský LNG do Číny pluje a budou těžkosti. Naproti tomu bombardovat plynovod přímo na území Ruska, tak to je konec nás všech díky Třetí světové. USA se v námořních blokádách vyznají, stále mají nejsilnější loďstvo /blokáda Kuby- 1962/ i nyní chtěli blokovat přístup Číně k jejím ostrovům v Jihočínském moři. Takže plyn v trubkách je opravdová jistota, i když počáteční náklady jsou velké.

Antonín Mikeš
4. duben 2019, 19:37

Už delší dobu přemýšlím jak se řeší var LNG v nádržích kamionů, kam se pomalu s tímto palivem výrobci tlačí. Je vyvřelý plyn nějak řízeně odpouštěn když auto stojí na parkovišti? předpokládám že LNG nádrže nejsou na plný tlak LNG při teplotě letního dne.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se