Přibližně v polovině roku 2016 došlo ke změně trendu na trzích s elektřinou. Roční kontrakt základního zatížení (base) na nejbližší období se dotkl minima 21,45 EUR/MWh a od té doby, s malými přestávkami, stoupá až do současnosti. Co se zpočátku zdálo jako manipulace s cenami uhlí z kuchyně čínské vlády a mělo mít krátké trvání, se proměnilo na úmorné čekání, zejména pro ty, kteří si zvykli těžit z klesajících cen. K rostoucímu trendu se před krátkou dobou navíc připojily také emisní povolenky, plyn a ropa. Nervy jsou napjaty a unavený člověk, čekající marně na návrat starých časů, nakonec začne hledat fundamentální důvody, které by ospravedlnily růst z dlouhodobého hlediska.

Jedna z věcí, která vytane na mysli jako první, jsou moderní trendy v technologiích, konkrétně elektromobilita. Zkusme si trochu pohrát s cenovou aritmetikou provozu elektromobilu.

Silovou elektřinu pořídíme na burze za cca 38 EUR/MWh. Regulovaná složka ceny pro průměrnou domácnost je přibližně 100 EUR/MWh. Spotřebitel zaplatí DPH 21 pct a daň z elektřiny 1 EUR/MWh. Jedna megawatthodina jej proto přijde i s daněmi na (38 EUR +100 EUR+1 EUR)*1,21= 168 EUR. Průměrná spotřeba elektromobilu (model Tesla S) je 20 kWh/100 km. Cena za jeden kilometr pro motoristu nabíjejícího si svého miláčka přes noc v garáži je tedy: (168 EUR/MWH *0,00020MWh/km) = 0,033 EUR/km, což je při současném kurzu 25,5 CZK/EUR zhruba 0,84 CZK/km.

Spotřeba automobilu střední třídy (neberte mě za slovo) je 5l naturalu/100km. Při průměrných cenách benzinu 30 CZK/l je cena za kilometr 1,5 CZK/km.

Okamžitě vidíme, že zde není něco v pořádku. Za předpokladu, že elektromobil se bude dát pořídit v průměru za stejnou cenu jako automobil klasický, je provoz benzinového motorového vozidla zhruba dvojnásobně tak drahý jako provoz elektromobilu, a to jsem se snažil záměrně zvýhodňovat spalovací motor před elektromotorem.

V zásadě jsou možné dva důvody pro tento rozpor. Buďto je z dlouhodobého hlediska elektřina příliš levná nebo benzin příliš drahý. S trochou počítání nám vyjde, že na to, aby se ceny za kilometr provozu u obou motorů vyrovnaly, měla by stát na burze megawatthodina silové elektřiny asi 100 EUR při nezměněných cenách benzinu!

100 EUR/MWh je pěkně odvážný cíl a energetika se nedá redukovat na pouhou elektromobilitu, proto beru výše napsané s rezervou. Něco si však přece jen dovolím prohlásit: pravděpodobnost, že minima cen z minulých let již asi nikdy neuvidíme, je hodně vysoká.

Štítky: Názor

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *