Domů
Názory
Konečný plán na útlum těžby v OKD
Nejdelší tunel v Česku propojující doly Karviná a Darkov

Konečný plán na útlum těžby v OKD

Obsah tohoto článku nebyl zpracován ani upravován redakcí webu oEnergetice.cz a článek nemusí nezbytně vyjadřovat její názor.

Dne 22.9. vláda rozhodla definitivně o útlumu těžby v dolech OKD. Krok zesílený koronavirové krizí, celkem potřebný a logický, zároveň komplikující volební situaci. Dlouho se nevědělo, jak bude útlum probíhat. Nyní ale přišlo Ministerstvo obchodu a průmyslu s konkrétním plánem postupného ukončení těžby v dolech.

Fáze útlumu

Fází bude několik. Postupně se OKD i část jejich zaměstnanců převede pod státní podnik DIAMO, které se specializuje na zahlazování následků hornické činnosti po těžbě. Postupný převod pod DIAMO započne již v prosinci tohoto roku. Poté nastanou tři fáze ukončení těžby v jednotlivých dolech:

  1. K 1. lednu 2021 – lokality Útlum-Jih, Útlum-Sever
  2. K 1. březnu 2021 – Darkov a ČSA
  3. Poté se přidají i další oblasti ČSM-Sever, ČSM-jih atd.

Celý proces by měl proběhnout mezi roky 2020-2035. Stát přijde na přibližně 15,6 miliard korun. Z této sumy půjde část na čerpání důlních vod a metanu, na likvidaci areálů a poslední položkou budou platy pracovníků.

Propouštění zaměstnanců by mělo také probíhat postupně, nicméně již nyní se odhaduje, že o práci přijde hned od první útlumové fáze zhruba polovina z celkového počtu, který nyní činí 5300 zaměstnanců.

Stát zároveň očekává úzkou spolupráci s Moravskoslezským krajem a jednotlivými městy. Podle tiskové zprávy se všechny státní složky budou snažit najít nová pracovní uplatnění pro zaměstnance a společně určit i směr, kterým se kraj bude vyvíjet.

Reálné dopady

Vláda nyní chce zachránit OKD před dalším krachem převodem pod DIAMO, zároveň se snaží zkorigovat i sociálně-ekonomické dopady na celý kraj.

Podle ministra obchodu a průmyslu Karla Havlíčka mohou za současnou situaci předchozí majitelé OKD. Toto tvrzení není kompletní. Cena uhlí klesá už od 90. let, komplikovanou situaci si stát přivodil i díky nevýhodnému prodeji.

Nynější vláda si vždy potřebuje najít viníka, v tomto případě to už navždy bude zřejmě Zdeněk Bakala. Přesto v současné koronavirové krizi stát zaspal, a přichází s finálním plánem na útlum těžby v OKD pozdě.

Je zde vidět politicky motivovaný scénář, který v podstatě pomohl vyhrát Andreji Babišovi volby. Nakonec OKD nespasil, a v konečném řešení se bude muset země vypořádat i se soudy, které se na ni hrnou v rámci uznání pohledávek vůči původním investorům.

Stát tak bude čelit nejenom tíživému dopadu v kraji, ale i soudům, které budou stát daňové poplatníky mnoho. Celková suma 15,6 miliard korun se tak může zdvojnásobit. Nemluvě o tom, že se nepočítá s náklady na uzavření dalších uhelných podniků, které budou osud OKD následovat, případně jsou již v procesu.

Podnik OKD se tedy dobral konce, který je už konečně naznačen, nicméně se může protáhnout a zaručeně bude stát mnoho peněz. Zda stát opravdu uvažoval při jeho dalším zestátnění v roce 2018 zůstane záhadou. Kdyby si totiž spočítal všechny náklady a výdaje, nikdy by podnik OKD nechtěl z ekonomického hlediska. Z politického hlediska, to už je něco jiného.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
energetik
23. září 2020, 11:21

Zaměstnanci OKD se DIAMu budou hodit, za pár let k nim budou takto podobně převedené i Dukovany na rozebrání. Nebo je nechají havarovat, což by při současné podobě zákonů vyšlo čistě ekonomicky levněji. Každopádně ty lidi co se umí postavit ke sbíječce tam budou v DIAMu brzy potřebovat i na jaderný útlum.

Martin Pácalt
23. září 2020, 12:15

Horníci jsou profese vhodná na hodně druhů řemesel. Jsou to chlapi s obvykle výbornou svalovou kondicí, kteří mají odborný přesah do jiných technických profesí a dobře placená práce na čerstvém vzduchu např. ve stavebnictví (od zedníka až po jeřábníka či šoféra nějaké těžké techniky (ti chlapi, které již postihla vazoneuróza a podobně) jim jejich plicní kondici nezhorší.

Josef
24. září 2020, 01:07

Spíše by Vám mělo dojít , že ty miliardy jsou vynakládány díky našemu členství v EU, protože stát řízeně zničil těžební průmysl v ČR, už 30 let se u nás neotevřel ani jeden lom nebo důl. Jenže ono se všechno nedá dovážet. Než se budou rozebírat Dukovany, pak to vy už tady nebudete, protože reaktorové nádoby lze vyžíhat technická životnost Dukovan je při této technologii 110 let to je do roku 2100 a to že FV elektrárny 7 chladných měsíců v roce vyrábí cca 6x méně el. energie než od května do září nezmění žádný pokrok ani vývoj. Já používám přes 20 let ohřev TUV pomocí slunečních kolektorů FV panely nikdy nedosáhnou účinnosti jako moje staré kolektory, které vyrobí 3,5x více energie než nejúčinnější FV panel a stejně je to v zimě k ničemu a kdybych s tím pokryl celou střechu, tak v létě nevím co s teplem, lépe bych na tom byl jen v létě když je zataženo v březnu a v září, ale v zimě mi to dům stejně nevytopí. OZE nejsou proto řešením energetických potřeb našeho státu. Kdo tomu nevěří ať si to zkusí. Jinak v roce 2002 jsem stavěl svoje první tepelné čerpadlo a soláry v roce 97. Za ty roky co to provozuji vám mohu říct, že není problém mít dům s průměrně nulovou spotřebou energie, problém je v tom, mít nulovou spotřebu energie od 10 října do 20 února. Možná někde na větrném místě a 20m3 nádrží pod domem obaleným 30 cm šedého EPS a 60cm minerální vaty v pokroví + rekuperace ale solárem to nedáte, protože přijde inverze a nic nevyrobíte. Problém je i v tom, že běžný dům takto prostě izolovat nejde třeba proto že před domem je ulice v podkroví není místo , nejsou izolované základy, přízemí chybí rekuperační rozvody a cena takových úprav mnohonásobně přesahuje naše HDP a možnosti ekonomiky. Takže je třeba levné teplo - tepelná čepadla == stabilní dodávky el. energie v zimě = JE.

Petr
24. září 2020, 11:11

A kolik že těch černouhelných dolů lze otevřít? Kromě Frenštátu v Beskydech kde to neprojde se množství nalezišť limitně blíží nule.

Jan Veselý
24. září 2020, 11:44

Ve Frenu a okolí už to tuplem neprojde. Tam než by povolili, aby se z nich stala další Karviná, tak by snad radši začali organizovat i ozbrojené povstání a státní převrat.

Carlos
24. září 2020, 13:11

zimě mi to dům stejně nevytopí. OZE nejsou proto řešením energetických potřeb našeho státu

Klam falešné ekvivalence? Váš dům je něco malinko jiného a má malinko jiné možnosti než návrh celé sítě.

Další věc je že za zhůvěřilou byrokracii opravdu EU nemůže, za to může zdejší neschopnost. Stejně jako EU nemůže za hromadu dalších věcí, které u nás nefungují. Všimněte si někdy jaký je příkrý kontrast v krocích vlády Německa a Rakouska vůči ČR co se třeba převodu nákladní dopravy na dráhu týče. V Německu se staví nové tratě, rekonstruují staré a obnovují zavřené. V Rakousku se staví nové a provádí se rekonstrukce stávajících. V České republice se akorát generují hory studií, vizualizací a provádí se jenom nutná údržba a velmi opatrné modernizace kde se hádají o každý vexl ve stanici s nákladními dopravci. A na nejkritičtějším místě ještě předloni chtěli nechat jen dvě koleje (jenže to bude potřebovat ještě další zkapacitnění dále). Je to chyba EU, nebo zdejších úředníků?

To není žádná řízená destrukce ničeho, to je spíš rozpad daný naprosto praštěnými a nevýkonnými úředníky a k tomu navíc absolutní neochotou cokoliv měnit a dělat.

Zůstanu u dráhy, tam to je hezky vidět. Máme přetížený koridor, nákladní vlaky se tam nevlezou, v normální zemi by udělali všechno pro rozjetí řešení toho problému. Tady se plánuje jeho vyřešení na ne dříve než 2028 a to jenom nedostatečně, protože svede dopravu zase na dvě koleje pak. Tak to zkusí řešit stylem "jeďte přes Havlbord", jenže tam je krpál a moc se tam těžkým vlakům nechce, tak vymyslí tedy postrkovou službu, že to SŽ zaplatí, jenže pak zjistí že jim trafa ZZ nedávají odběry přes 8MW, pak zjistí že se reálně hádá elektricky moderní mašina a starý krám (laminátky etc.) na jednom vlaku.Nehledě na to že by bylo třeba mít na ten postrk asi tak 12 mašin aby to nějaký smysl mělo. (3 vlaky za hodinu v každém směru) A mluví se o tom 3 roky a tři roky to není hotové ani ve formě že by si na to prozatím sehnali dieselové mašiny. Reálně by ale v normální zemi bylo v běhu hledání řešení bez postrku, například by se hledala nová trasa pro alespoň jednokolejnou trať s výrazně nižším sklonem. Stejně tak by si natáhli 20 kilometrů drátu aby kritickému úseku alespoň trochu pomohli. Jenže ne, tady se debatuje jestli to vůbec má smysl a vmýšlí se proč to nejde a nebo se debatuje jestli má být v drátu střídavý nebo stejnosměrný proud...

V Británii vymysleli HS2, v roce 2009/10 se to prohlasovalo tak nějak jednomyslně v roce 2017 se začalo stavět. U nás se od roku 2000 minimálně mluví o RS, dodnes se nekoplo do země a není nic víc než pár malůvek a mluví se o tom že to v budoucnu bude a s odkazem na to se nemodernizují a nezkapacitňují současné tratě ("však osobka půjde na VRT"). Ignorují se změny v ekonomice a myslí jako za minulého režimu kde když se vymyslelo něco v roce 60. tak se to postavilo v horší kvalitě někdy v 85.

Může za toto EU, nebo ČR?

Já si myslím že vina je plně na nás všech jak tu jsme že pořád takto myslíme a hledáme proč to nejde a ne jak to udělat. Tak to že je tu pořád dost marastu nesvádějme na EU, přestaňme si hrát na ublížené a začněme s tím něco dělat.

pr
24. září 2020, 13:35

Tak přeji hodně štěstí. Nebudu stát v cestě, klidně pomohu, ale už jsem ve věku, kdy hybatelem nebudu. Já se snažil posledních 30 let, ale už mne to nebaví být u debilů pořád za exota.

Carlos
25. září 2020, 23:44

Jo zkouším to do nich porůznu rýt, zatím jsem to dostal do stavu že se ty nápady objevují potom trochu pozměněné od jiných lidí. Tak doufám že se mi daří alespoň trochu je nakazit tím že se to nějak musí dát udělat. Ale reálně je tu hrozná neochota a přímo odpor od lidí pokud se cítí ohrožení. Holt postupy a myšlení běžné na IT projektech chtít od lidí z jiných oborů je trochu moc. Naposledy se mi jeden začal schovávat takto na netu za to že "tak se to přece nikdy nedělalo" a za "selský rozum" a ve finále za to že prý nerozumím a pak z něho vypadlo že mu vadí když do toho mluví lidi. Tož to je pak těžké s nimi a spíš to značí že by měli jít.

A nebo po lidech chtít myslet v kontextu Evropy a světa a ne ostrova ČR, však víte co tu hučím do lidí ohledně propojek. No to stejné, ba více, platí pro infrastrukturu dopraví. Fakt nechápou že ten kus mezi Přerovem a Ostravou nebo ne pomezí Moravy a Čech, není o tom jestli projede žlutý a modrý rychlík, ale o tom jestli pojede pár milionů tun ročně od Baltu k Jadranu po silnic, nebo po kolejích.

E-e fangličkářství.

Mám teď trochu autorský blok s psaním. Ono naroubovat na sebe třeba problémy hydroenergetiky, výrobek jedné Muskovy společnosti a ještě to spočítat tak aby to ekonomicky alespoň teoreticky vyšlo je trochu náročnější na hlavu a po půl roce home office jsem nějak zlenivěl. Možná to jenom musí všechno ještě malinko uzrát, přece jenom potřebný poslední kousek skládačky jsem našel minulý týden.

pr
24. září 2020, 13:14

Lom nebo důl se neotevřel, protože to podle dnešní legislativy není možné. Už několik let se pracuje na novém znění horního zákona. Dokud nebude, tak se nových těžeb nedočkáš. Obávám se ale, že matlalové z legislativních odborů ale budou mít hodně velký problém. Udělat legislativu tak aby neobsahovala protiřečení si a navazovala na zbytek zákonů je asi nad jejich schopnosti.

Martin Pácalt
23. září 2020, 12:09

Zdá se mi, že v téhle situaci se může stát vynaložené miliardy , lidskou a strojovou práci pokusit vrátit např. realizací přečerpávací elektrárny uprostřed aglomerace, která si s počtem obyvatel nezadá s hlavním městem. a nebo realizací úložiště na nějaká "neřády odpady". Mimochodem, taková praxe už probíhá na dříve uzavřených šachtách. Šachty s teprve nedávno uzavřeným provozem by ale tento problém řešit neměly.

Carlos
23. září 2020, 12:46

Uměl byste udělat alespoň nějaký odhad takové důlní PVE? Kolik by to mohlo mít výkon a tak.

Martin Pácalt
23. září 2020, 13:37

Nedávno jsem tu zachytil odkaz na experimentální přečerpávací zdroj, dokonce přímo na Ostravsku, ovšem ve velmi omezeném rozsahu využití vytěženého objemu šachty. Zkusím najít ten odkaz. Při hloubce cca 1100m dolu Petr Bezruč a řekněme využití čerpací hloubky na kótu cca 500m pod povrchem to je "spád" cca 600m a objem dle těžby za několik dekád, pár desítek MW by to hodit mohlo.

Ivan Novák
23. září 2020, 20:20

Velmi orientačně lze možná využít srovnání se zásobníkem plynu Háje u Příbramě, jehož podzemní prostor je 630 tis.m3. Kdyby to mělo stačit na 4 hodiny, pak pro spád 500m vyjde výkon cca 200MW. Ale ten bývalý uranový důl je v žule, tj.v dost vhodnější geologii.

Jan Veselý
23. září 2020, 12:35

Ono se o tom moc nemluví, ale Karvinský revír je fakticky vytěžený a nemá kam expandovat, všude kolem jsou buď státní hranice nebo hustě osídlená území. Tam to prostě perspektivu nemá.

Stát naštěstí vlastní pozemky OKD, areály bývalých dolů jsou ideálními místy pro vybudování průmyslových zón pro jiné druhy průmyslu.

energetik
23. září 2020, 13:03

Tam se bude Země houpat ještě desítky možná i stovky let než si to sedne a do žádných staveb se tam nikdo moc nehrne. Něco většího tam raději staví na úrodných polích - Hyundai Nošovice atd...

Martin Pácalt
23. září 2020, 13:56

Problém zakládání na poddolovaném území je hlavně v tom, že základní parametr stavby je "co nejmenší půdorysná plocha". Plošně veliké stavby musejí být děleny na dilatační celky a jako takové jsou z hlediska návrhu a pořízení stavby z podstaty nákladnější než v jednoduchých zakládacích poměrech.

To Hyundai tenkrát zastavělo asi 200ha zemědělské půdy přinejmenším dobré kvality a je to jednoznačně škoda, že není (alespoň mi není známa) praktická podpora (dotace) státu či MS kraje na prioritní stavění v těchto lokalitách - alespoň ve skupině stavenišť V.

Petr
23. září 2020, 15:13

Do žádných staveb se tam nikdo nehrne? :D nenechte se vysmát. Taková Nová Karolina(Obchoďák, 2 podlaží pod zemí a 3 nad, v roce otevření 2012 největší v ČR, 58000m2 ) v centru města postavená na místě koksovny a vzdálená kilometr od těžní věže dolu Hlubina. A pořád ne a ne klesnout :-D A dále se zde plánuje nejvyšší budova v ČR

Martin Pácalt
23. září 2020, 16:31

Podle téhle úvahy by musela být jak tobogán i např. Poběbradova ulice. Ale není.

Já jsem rád, že se komunistům nepodařilo dotáhnout jejich plány na vybourání celého centra Ostravy.

Carlos
23. září 2020, 16:51

Jaký obchoďák?! To je přece tajná jaderná elektrárna! 2GW! BWR!!! Český průmysl!!!! Synergie!!!!! :D

Jan Veselý
23. září 2020, 15:27

Právě, že ne, poddolované je sice leccos, ale areály okolo vlastních těžních jam ne. Přece jen si doly nechtěly poddolovat svoje technologie. V Horní Suché v místě bývalého dolu František například, už taková průmyslová zóna je.

Carlos
23. září 2020, 15:45

A je nějaký plán rozvoje daných oblastí a nějaký odhad co by tam mohlo stát, nebo co je preferované? Přeci jenom jsou to zavlečkované areály a bude lepší pokud v nich budu firmy které dráhu využijí, než některé co ji nepotřebují.

Jan Veselý
23. září 2020, 15:53

Plány existují, ale uvidíme realizaci.

Jaroslav Studnička
23. září 2020, 15:34

A tak kostel před Karvinou taky pořád stojí, i když trochu zešikma...:-)

Jan Veselý
23. září 2020, 15:59

Ten kostel je to prakticky jediné, co z Karviné zbylo.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se