Domů
Německo
Agora Energiewende: V roce 2023 očekáváme cenu elektřiny na trzích kolem 48 EUR/MWh
Německo uhelná elektroenergetika
Zdroj Flickr: @dé.wé.https://www.flickr.com/photos/83096448@N06/

Agora Energiewende: V roce 2023 očekáváme cenu elektřiny na trzích kolem 48 EUR/MWh

Podle studie analytického think-tanku Agora-Energiewende bude mít odstavení uhelných elektráren v Německu pouze velice omezený vliv na cenu elektrické energie pro konečné spotřebitelé. Vliv na velkoobchodní ceny pak bude snížen především díky vyšší výrobě obnovitelných zdrojů.

Analytický think-tank Agora-Energiewende na základě vlastních výpočtů publikoval počátkem tohoto týdne podrobnou studii, ve které se zaměřuje na dopady odstavování uhelných elektráren v souladu s plánem německé uhelné komise. Dle tohoto plánu mají být veškeré uhelné elektrárny odstaveny nejpozději do roku 2038.

Agora ve svých predikcích analyzuje především rok 2030, ve kterém je předpokládán 65% podíl výroby obnovitelných zdrojů na celkové výrobě elektřiny a odstavení dvou třetin výkonu uhelných elektráren. Zatímco některé instituty (například ICIS nebo Platts) předpokládají v následujících letech značný nárůst cen elektřiny, Agora předpokládá spíš omezený vliv.

Podle zmíněné studie má být cena elektřiny na německém velkoobchodním trhu v roce 2023 kolem 47 EUR a v roce 2030 by se měla díky vyšším cenám komodit a emisní povolenky posunout až k 51 EUR/MWh za předpokladu, že budou implementována opatření, která uhelná komise doporučila ve své studii.

Překvapivě Agora předpokládá, že ceny elektřiny budou vyšší v případě, že závěry uhelné komise nebudou implementovány a nebude stanoven konečný rok uzavření uhelných elektráren.

Velkoobchodní ceny elektřiny při postupu dle závěrů uhelné komise vs. při zachování současné legislativy
Velkoobchodní ceny elektřiny při postupu dle závěrů uhelné komise vs. při zachování současné legislativy

Hlavní faktor, který bude snižovat burzovní ceny elektřiny, je dle Agory vyšší výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů.

Vzhledem k tomu, že velkoobchodní ceny elektřiny v České republice do značné míry kopírují ceny na německých trzích, jsou tyto závěry relevantní i pro český trh.

Implementace opatření doporučených uhelnou komisí má mít omezený dopad také na ceny elektřiny pro konečné zákazníky, které nyní patří k nejvyšším v Evropě. Zatímco do roku 2023 je očekáván mírný nárůst cen pro spotřebitele (o cca 6 %), v roce 2030 by se ceny měly pohybovat na prakticky stejné úrovní jako v loňském roce.

Konečné ceny elektřiny pro zákazníky při implementaci doporuční uhelné komise ve srovnání se zachováním současné legislativy
Konečné ceny elektřiny pro zákazníky při implementaci doporuční uhelné komise ve srovnání se zachováním současné legislativy

Dle predikcí by měly být podstatně sníženy poplatky, které spotřebitelé platí na podporu obnovitelných zdrojů. Snížení poplatku na OZE má nicméně nahradit poplatek za přenos a distribuci elektřiny, který má mezi lety 2010 a 2030 vzrůst téměř o 50 %.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Milan Vaněček
14. srpen 2019, 20:53

To že si Němci dají závěry z uhelné komise do zákona znamená, že nemusí hnát cenu emisních povolenek moc vysoko. A důsledkem bude stabilní cena elektřiny i v roce 2023 i v 2030.

Němci též plánují že budou stále v ročním úhrnu vývozci elektřiny i když ne tak velkými jako jsou nyní.

To vše jsou velmi špatné zprávy pro ty co si myslí že mohou zdůvodnit finanční efektivitu stavby nové jaderné elektrárny u nás.

Martin Hajek
14. srpen 2019, 21:05

A teď ještě tu o perníkové chaloupce.

Martin Hajek
14. srpen 2019, 21:08

Tak tohle už je spíš k pousmání, neboli jak koláč sníst a zároveň ho mít. Pokud budou nízké ceny elektřiny v době kdy fouká a svítí, tak tím více bude potřeba tyto zdroje dotovat, protože jinak je prostě nikdo stavět nebude. Takže pokud autoři předpokládají, že bude mít Německo 65 % elektřiny z OZE a tím chtějí snížit průměrnou cenu elektřiny, tak musí nutně počítat s tím, že OZE bude potřeba dále masivně dotovat, protože když zafouká či zasvítí, tak bude cena elektřiny blízká nule a investice do OZE se nikdy nevrátí. Realita bude ovšem taková, že potřebná vedení ani slibované kapacity OZE se do roku 2030 nepostaví. Bude tedy menší příspěvek na OZE, ale současně logicky výrazně vyšší tržní cena elektřiny. Pokud to shrneme, tak elektřina bude pro konečného spotřebitele v Německu drahá v každém případě. Leda by Německo opustilo Energiewende, přestalo administrativně odstavovat jádro a uhlí a nechalo trh přirozenému vývoji - a to není reálný scénář.

Milan Vaněček
14. srpen 2019, 22:49

Souhlasím s Vámi pouze v tom že Německo neopustí Energiewende. Ale Vy by jste měl též pochopit, že

1) velké energetické společnosti mají či budou mít řadu vzájemně se doplňujících zdrojů výroby elektřiny

2) existují již teď způsoby akumulace elektřiny, budou přibývat i další

3) uřídit složitý energetický systém je v době počítačů a umělé inteligence reálné i když před 50 lety to možné nebylo.

Jinak jako zkušený obchodník a lobysta určitě víte že nadbytek výrobních kapacit VŽDY vede k nižší ceně. A slunce, voda a vítr jsou intermitentní, z principu jejich využití MUSÍTE mít nadbytek kapacit solárních, vodních a větrných elektráren a navíc dodatečnou pružnou výrobu a akumulaci. To jsem zde mnohokrát dříve již vysvětloval panu Wagnerovi.

Takže místo pohádek raději racionálně uvažovat. A samozřejmě můžete budovat jen když na to máte peníze a technologie, ideologické kecy nic nepostaví

Martin Prokš
15. srpen 2019, 08:59

Dobrý den,

Cenu (průměrnou) zlevní pouze když máte nadbytek energie (komodity) v době kdy ji potřebujete/chcete. Pokud vyrábíte bez ohledu na potřeby trhu, tak to vede pouze k cenovým oscilacím tak jak se to děje dnes, ale průměr je něco úplně jiného. A interminentní výrobci díky nízké ceně v době kdy vyrábí prakticky všichni na ráz do tržího vztahu nepůjdou, protože by to pro ně byla ekonomická sebevražda.

Ano, pokud chcete mít v síti vyšší podíl interminentních zdrojů, pak potřebujete v první řadě akumulaci a řízení v cenově akceptovatelné hladině. Pak interminentní zdroje z velké míry nedodávají do sítě, ale do akumulace. Cena v síti je pak daná cenou za kterou bude prodávat akumulace a záložní zdroje do sítě. Akumulace v dohledné době 10 let levná a hlavně masivní nebude. Těch pár GWh co se v Evropě postaví bude jak plivnutí do moře.

Pružná výroba je hezká, ale co ji bude zajišťovat? Uhlí si Evropa zakazuje, plyn si CO2 hysterií také sakra prodražuje, PVE je málo, stávající jádro z fyzikálního principu není dostatečně pružné. Takže zbydou ropné deriváty záložní agregáty menších výkonů. Teda jestli se neuvalí CO2 výpalné i na to. Takže ano decentralizujeme, budeme mít záložní zdroje horší účinnosti a horších emisí, ale budou malé a bude jich hodně a budou startovat a vypínat se do několika vteřin dle potřeby. Něco jako v té Kalifornii teď. Takže si spíše ekologicky pohoršíme a bude nás to stát ohromné peníze přebudovat.

O dalších problémech typu ztráta točivé setrvačnosti sítě nemluvě - to také bude vyžadovat ohromné investice a problémy.

Milan Vaněček
15. srpen 2019, 09:48

Pane Prokši, je velký rozdil mezi našimi finančními a technickými možnostmi a těmi Německými. V tom souhlasím. Ale Vy zase by jste měl souhlasit že cenovou hladinu ve střední Evropě stanoví Němci - burza v Lipsku.

To co presentoval výše pan Hájek je názor současných "solárních baronů", já říkám pijavic, u nás. Oni do nových FVE nepůjdou, jen když jim stát zaručí pevnou výkupní cenu. To samé by chtělo nové jádro.

Ale nyní (když nezvítězí CO2 hysterie, tj "vše udělat za 12 let, jinak jsme ztraceni") tak už do širokého portfolia OZE plus podpůrných pružných technologií plus do akumulace plus smart sítí musíinvestovat velké energetické firmy, bez přímých dotací formou zaručené ceny.

Když nebudou, nepochopí to, spotřebitelé typu výrobních podniků či vlastníků nemovitostí se zařídí po svém.

Jen to celé musí proběhnout bez ideologického šílenství a gretenizmu, podle ekonomické síly jednotlivých států.

Martin Hajek
15. srpen 2019, 10:26

Pane Vaněčku, pokud to má proběhnout přirozeně, abych Vás citoval "bez ideologického šílenství a gretenismu", tak je to na 100 let. Pokud to chceme za 30, tak podmínkou je brutální ideologický a tím následně i regulatorní tlak. Když hovoříte o těch pijavicích - kde se, prosím, masivně instalují intermitentní OZE BEZ tak či onak ZARUČENÉ CENY? Neříkám, že bez toho nebude nikdo do intermitentních OZE investovat, ale ani omylem to nebude stačit pro přechod na bezemisní zdroje do roku 2050. Takže i Vy si musíte vybrat, jestli chcete koláč sníst, a nebo ho mít. Obojí nejde.

Milan Vaněček
15. srpen 2019, 10:40

Pane Hájek, lišíme se v časové škále. Já říkám:

1) v Německu těch 65% OZE do 2030 stihnou, bez jádra a se sníženým hnědým uhlím

2) u nás to nestihneme, ale cenu elektřiny tvoří Německo

3) uhlíkově neutrální EU do 2050 je jen ideologické šílení, gretenismus je pak ještě výraznější urychlení všeho

4) já si nemohu vybrat, zda koláč chci sníst nebo ho mít. O OZE rozhodují jiní hráči v Asii, na pobřeží USA či u našich sousedů v Německu a Rakousku. Ale protože jsem mnohem starší než Vy, tak vidím, které vědecké a technické změny jsou možné a jak asi rychle. A vím že je realizují lidé kteří neustále neříkají "to néééjde".

Martin Hajek
15. srpen 2019, 14:03

Pokud v Německu těch 65 % OZE do roku 2030 stihnou, tak to v žádném případě nebude na základě přirozeného tržního vývoje, ale pouze a jedině na základě toho, že dají investorům do OZE co si řeknou, aby to postavili. A o to tady jde. Těch 65 % OZE sice bude tlačit dolů průměrnou tržní cenu elektřiny, ale o to více je bude potřeba dotovat, protože jinak by je nikdo nestavěl. To je prostá matematika a zákon zachování peněz. :-).

Milan Vaněček
15. srpen 2019, 15:10

To víte že se bude přetahovat stát (stavějte bez dotací, jde to) se soukromými investory (ti chtějí 50-60 EUR za MWh zaručit).

A kdo myslíte že je v Německu silnější? Je to stát protože jde na ruku největším německým koncernům. To je síla Německa - jednota státu a německého velkoprůmyslu. Ten si už zajistil levnou elektřinu, není liž pravda. ????

Tohle v ČR není.

Ivan Novák
15. srpen 2019, 10:03

Pane Vaněčku, k Vašemu bodu 3): právě ty čím dál složitější počítače a zvyšování počtu čím dál větších balíků čím dál rafinovanějších kódů, které musejí spolupracovat, zvyšuje pravděpodobnost nečekaného chování celého systému. Nedávno tu p. Veselý vyjmenoval generace HW řídících systémů, kde bylo hezky vidět, že čím starší, tím méně možných variant vstup/výstup, neboli tím přehlednější válčiště. Vůbec bych se nedivil, kdyby příčinou částečného britského blackoutu minulý týden bylo, že tamní umělá inteligence se rozhodla, že ví nejlíp, co je pro lidi třeba.

Pokud jde o nynější studii Agora, včera mi místní umělá inteligence nejdřív jakoby přijala ale pak vrátila příspěvek, že je prý píšu příliš rychle. Chtěl jsem v něm upozornit na pozoruhodné hodnocení rizik zajištěnosti dodávek na s. 49 té studie.

Milan Vaněček
15. srpen 2019, 10:28

Pane Novák měl jsem stejnou zkušenost s místním serverem, napsal jsem jim mail, opravili to.

Přečetl jsem si i tu str. 49 té studie. Ano opravdu může hrozit, že v německém parlamentu zvítězí gretenismus nad inženýrským přístupem k Energiewende. Uvidíme to již brzy.

Samozřejmě, řízení velmi komplikovaných systémů není jednoduché a dočkáme se řady poruch (obdobně jako tomu bylo v těch třech stoletích technického pokroku které máme za sebou.

Martin Hajek
15. srpen 2019, 10:34

Přesně. Mimochodem i umělá inteligence se spoléhá na nějaké datové vstupy a pokud je v nich chyba, tak může dělat úplně špatná rozhodnutí. Pády Boeingů 737 MAX byly nejspíš způsobeny tím, že selhalo čidlo úhlu náběhu a umělá inteligence se pak snažila narvat špici letadla dolů, protože se domnívala, že jde do přetažení. Řízení elektrizační soustavy bude řádově složitější než řízení Boeingu a od určité úrovně souhlasím, že to začne žít svým vlastním životem.

PETRIK
15. srpen 2019, 13:38

Nez takove debaty,podivejte se radeji na film " cesta z mesta " ,zijte pri zemi a cekat na zdazeni, stejne s tim nic neudelate ,jen se osamostatnit.......

Milan Vaněček
15. srpen 2019, 15:22

Ano, protože u nás je situace jiná než v Německu. Takže u nás dojde na vlastní elektřinu, studnu, políčko (záhony), .... Cca 40% lidí u nás bydlí ve vlastním, možná i 50%, ...

A kdyby chtěla EU opravdu něco udělat, tak zakáže (bude trestat) "kazítka" v elektrických spotřebičích (=obrovské plýtvání, které navíc stojí každého spoustu peněz), plastové šílenství, zakáže ve velkoměstech jako Praha smradlavé kouřící autobusy a zabaví v Praze auto tomu kdo bude jezdit bez filtru pevných částic, ...

Ale místo toho budeme jen poslouchat kecy a dělat akce na kterých si vybrané skupiny lidí namastí kapsu.

Martin Hajek
16. srpen 2019, 00:05

Mudrcové z Agory by měli zaletět na exkurzi do Texasu :-).

Jan Veselý
16. srpen 2019, 07:03

A co se tam dozvědí? Že v Texasu mají taky energy-only market a dokončený unbundling?

Vladimír Křen
16. srpen 2019, 07:09

Dnes do sítě dodává kde kdo. Před lety byla řídícím signálem pro výkon výrobců frekvence 50 Hz(primární regulace). Jaký signál řízení je dnes aby byla dodržena uvedená frekvence?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se