Domů
Německo
Německé větrné elektrárny byly rekordně regulovány, v prvním čtvrtletí nebylo dodáno 8 % vyrobené elektřiny
Větrné elektrárny na poli
Zdroj: Unsplash

Německé větrné elektrárny byly rekordně regulovány, v prvním čtvrtletí nebylo dodáno 8 % vyrobené elektřiny

Podle údajů spolkového svazu energetiky a hospodářství (BDEW) nebylo v prvním čtvrtletí roku 2019 v Německu celkem 3,23 TWh elektřiny z větrných elektráren dodáno do elektrizační soustavy kvůli nutné regulaci soustavy. Celkem přitom za první čtvrtletí vyrobily větrné elektrárny přibližně 41 TWh elektrické energie.

Nedostatečný rozvoj přenosové soustavy začíná Německo dobíhat stále více. Výroba větrných elektráren sice neustále roste, s tím ale rostou i náklady na redispečink a udržování vyrovnané bilance soustavy.

V letošním roce se totiž zdá, že objem elektřiny z obnovitelných zdrojů, který kvůli přetížené soustavě nemohl být dodán do soustavy, bude rekordní. A s tím budou pravděpodobně i rekordní náklady na redispečink, které jsou z velké části vypláceny provozovatelům nuceně odstavených větrných elektráren.

Větrné elektrárny na poli, ilustrační foto.
Větrné elektrárny na poli, ilustrační foto.

Jen v prvním čtvrtletí roku 2019 muselo být takto odregulováno celkem 3,23 TWh elektřiny z větrných elektráren – za celý loňský rok přitom byla tato hodnota „pouze“ 5,4 TWh. Na celkové výrobě větrných elektráren v prvních třech měsících to dělá necelých 8 % výroby.

Nucené odstavení větrných elektráren se ovšem nedotýká jejich provozovatelů. Ti jsou za regulaci jejich výkonu kompenzování. V minulém roce přitom tvořily náklady na tyto kompenzace hlavní položku v celkových nákladech na stabilizaci přenosové soustavy. V loňském roce sice množství nedodané elektřiny do sítě mírně kleslo, přesto se náklady na vyplacené kompenzace zvýšily na 635 mil. EUR (pozn. celkové náklady na stabilizaci sítě byly 1,5 mld. EUR).

Důvod pro regulaci výroby větrných elektráren je přitom již dlouhou dobu jasný – hlavním problémem je totiž přenos elektřiny z místa výroby do místa spotřeby. Přes významnou snahu se Německu stále nedaří rozvíjet přenosovou soustavu dostatečně rychle.

Německu přitom nelze vytknout, že by pro výstavbu vedení nepodnikalo dostatečné kroky. Na národní úrovni existuje několik zákonů, které mají výstavbu klíčové infrastruktury urychlit.

Stejně tak na úrovní evropské legislativy existují projekty společného zájmu, které mají s výstavbou infrastruktury pomoci. Nicméně úspěch se zatím nedostavil. Hlavním důvodem totiž v Německu není pomalé povolovací řízení, jako je tomu v České republice, ale nesouhlas místních občanů v lokalitě, kde k výstavbě vedení dochází.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(17)
Jirka
20. srpen 2019, 14:43

Tady to přímo svádí k tomu u elektráren budovat bateriová úložiště, aby se nedodaná energie neztratila a v době, kdy bude po elektřině poptávka, ji dodala do sítě..

Martin Hajek
20. srpen 2019, 15:08

Jirko, a proč by to ti provozovatelé větrníků dělali, když dostanou celou ztrátu z nevýroby uhrazenou od spotřebitelů elektřiny? Je přece nic nemotivuje ten problém řešit.

Milan Vaněček
20. srpen 2019, 15:36

Ano nic je nemotivuje, systém musí změnit německá vláda. Zatím je ztráta tak v řádu toho jako u nás dopadly JE s nevýrobou 2015-7 jako následkem chyb v “dokumentaci” svarů. (vše v Německu a u nás hodnotím s koeficientem 10 ku 80 milionům obyvatel).

Buď Němci musí vytvořit negativní regulaci tohoto jevu,

nebo spíš očekávám positivní impulsy pro podporu úložišť energie (bateriové, P2G, P2L).

Pete
22. srpen 2019, 08:04

A pak taky očekávám, že to zaplatíme. Připravte se na utažení opasku. Buď zdraží elektřina, nebo snížíme důchody a nakoupíme konečně ty baterky.

Wolfi
21. srpen 2019, 11:48

Jasně , nejlépe postavit lehkou halu a tam tu energii , po vzoru Kocourkova pytlovat . :-))))))

Petr
23. srpen 2019, 20:19

Joo! tak nějak si to ekodebilové představují. "Očekávají stavbu bateriových úložišť" Přitom do roku 2030 dojdou suroviny na výrobu baterií pro elektrodebily.

Petr Macháček
21. srpen 2019, 19:12

Problém je především v tom, že přenosová soustava není schopna přenést výkon i když je požadován prostě řečeno ucpaná dálnice tak musíte převést energii kdy dálnice není přetížená. Objezd přes ČR uzavřen nechcene přetížení Další problém SNR RA udělaly dohodu o společném trhu elektřiny bez dálnic pro elektřinu. Bateriová úložtě fajn pokud použiji slova sv,Gréty co pluje přes atlantik jachtou jakou zanechá uhlíkovou stopu tak zanechá velkou vytěžit kovy na výstabu jek baterií střídačů a uměrňovačů. Německo a Rakouskou kazí ceny díky uzavření AE musí nakupovat jinde a cena na burze stoupá což odnášíme my. Jinak SNR zjistlo,že limity nemůže splnit protože pro výkyvy musí držet rezervu uhelné a plynové elektrárny. Nedej bože e-mobilita dokáže si představit náklady na výstavbu inrastrutury a zdrojů pro špičkové zatížení?

Petr
23. srpen 2019, 20:17

Bateriová úložiště říkáš? A z čeho je asi budou stavět, když brzy nebude dost surovin ani na baterky do aut?!! Co?? Hrozní géniové takoví jako ty.

Rastislav
20. srpen 2019, 15:29

Domnievam sa, že začiatkom nástupu elektromibility tento problém už problémom nebude. Ak navyše budú nabíjačky pre EV nejak schopné regulovať dodávaný výkon podľa parametrov v sieti a zavedú sa k tomu tarify, tak by reguláciu siete v podstate zaplatili majitelia EV

Petr Macháček
21. srpen 2019, 19:21

Bude a moc kdo zaplatí vystavbu infrastruktury to nejde jen nabíječky,ale kabely k nim,rozvodny,přenosová síť zdroj elektrické energie. Sídliště každé parkovací místo přípojka nebo dnešní benzínka 12 spojanů při e-mobilitě cca 100 nabíječek i to asi bude málo.

Hubert
21. srpen 2019, 23:16

Rastislav a přečo sa tak domnievaš. To jako elektryku do těch elektrokár budeš tahat na trakači? Proč asi nemohli od těch větrníků elektriku dostat jinam, he. No přece protože mají málo drátů a kdyby byli všude elektrický autíčka to by bylo všechno tak zadrátovaný že už by nebylo stejně kudy jezdit.

Navíc nechápu když jsou elektrifikovaný železnice proč se na nich netahá to co se vozí smradlavejma náklaďákama. Ty nejvíce znečisťují ovzduší a ne obyčejný autíčka na lidi.

frank
20. srpen 2019, 16:17

co to přesně znamená, nebylo dodáno :) Vypraporovali vrtule ? Nebo to někde " šlusli" :)

No každopádně je to veselé, vyrábí se, dostane se dotace, nevyrábí se, dostane se dotace a štastná legenda o tom, jak Energiewende skvěle funguje se vesele šíří dál.

Když si vezmu nejvyšší a nejnižší fukéřovou výrobu v prvním měsíci sledovaného " nedodávacího rekordu" tak vidím, že 8/1/2019 nafoukalo 0,99 TWh a 24/1/2019 0,05 TWh, jinými slovy pořád je potřeba zálohovat prakticky jedno Terra a to v pohotovosti řádu desítek minut a pak vidíme, že cca jedno Terra měsíčně se " nedodá" ale zaplatí, z toho mi vychází že za jedno 1 Terra měsíčně prostě platili v prvním kvartálu štastní Ottové a Johanny 2x :)

Takže to je slušný impuls pro to protlačit co nejvíc proudu přes okolní země, když to doma lidé nesnesou nebo konečně postavit drát na jih Německa.

Když si vzpomenu, jak nositelka ceny sluníčkaté energie Nella Willkelman Heyrovská před asi 7-8 roky psala, že česká síť je ve srovnání s německou zastaralá, nepružná a nemoderní protože neumožní připojení sluníčkatých zdrojů a hrozila Evropskou komisí :) Nu dneska, po tolika letech , ta moderní německá síť nedovolí ani domácí ekologické výrobě produkovat špičkové výkony a prostě je vypne :)

Ivan Novák
20. srpen 2019, 17:28

Vícenáklady té zábavy jsou socializovány globálně. I když to platí primárně Ottové a Johany, na jejich platy přispívá bohužel každá dcera, která kupuje od své německé matky IT podporu atdatp.

Carlos
20. srpen 2019, 19:06

Jojo, stejně jako škody způsobené uhelnými elektrárnami, ropnými společnostmi a jaderným průmyslem. Jenom u těch OZE je to vidět nejvíce, protože je to položka na faktuře.

Petr Hejna
21. srpen 2019, 16:33

Naprostý souhlas, nejde o ekologii, ale vyrobit elektřinu stůj co stůj a dostat zaplaceno. Investovat, vyrábět a mít dopředu zajištěný zisk, to je sen podnikatelů.

V. Hanuš
21. srpen 2019, 16:15

Problém je v tom, že větrníky se musejí stavět kde fouká a ne kde je spotřeba.A jestě jeden problém.Díky masivním dotacím do OZE se podařilo rozvrátit trh s elektřinou tak dokonale, že se bez dotací nevyplatí stavět žádný zdroj.Proto to dohadování kdo zaplatí dostavbu Dukovan a Temelína.A ještě něco, protože musí být v každém okamžiku vyvážena výroba a spotřeba elektřiny, tak je logické, že regulátor některé zdroje vypíná.

Jaroslav
21. srpen 2019, 20:16

Větrníky na severu a v moři postavili, ale GP následně nechtějí hyzdit krajinu vedením VVN na jih Německa . Naše páteřní síť je za české peníze českých občanů rekonstruována a udržována, zatímco Německo se tím nezatěžuje. Německé penzijní fondy vlastní na našem území solární lány a i ta poslední chudá česká babička tak platí německého bohatého důchodce. Třetinové platy při stejné výkonnosti našich lidí udržují německou ekonomiku v plusu a jen se nepoužívají termíny jako otroci a protektorátní smlouva ....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se