Domů
Německo
Německo vyhradilo další mořské oblasti pro výstavbu větrných elektráren
Offshore větrná elektrárna Thornton Bank
Zdroj: innogy

Německo vyhradilo další mořské oblasti pro výstavbu větrných elektráren

Německo zveřejnilo nový plán ploch pro rozvoj větrných elektráren v mořských oblastech. Plán je základem k dosažení cíle země mít do roku 2030 v provozu 30 GW insalovaného výkonu v offshore větrných elektrárnách.

Německá námořní a hydrografická agentura (BSH) v pátek zveřejnila nový plán rozvoje oblasti pro tzv. výlučnou ekonomickou zónu Německa v Severním a Baltském moři. Plán, který vytyčuje oblasti pro instalaci větrných elektráren na moři, je důležitým krokem k dosažení cíle jejich rozvoje.

Německo si vytyčilo cíl do roku 2030 dosáhnout 30 GW instalovaného výkonu v offshore větrných elektrárnách. To znamená téměř zečtyřnásobení výkonu ze současných 8 GW. Tento ambiciózní cíl je zakotven v koaliční dohodě a v novelizovaném zákoně o větrné energii na moři, což jej činí právně závazným. Podle průmyslových skupin BWE, BWO a VDMA bude vybudování dalších 22 GW do roku 2030 velkou výzvou.

“Plán rozvoje oblasti BSH je vedle dohody o offshore z listopadu loňského roku další součástí našeho hlavního plánu pro dosažení vysokých cílů v oblasti rozšiřování obnovitelných zdrojů energie, uvedl německý ministr hospodářství Robert Habeck.

Plán mimo vymezení oblastí pro větrné elektrárny definuje také, kdy mají být pro konkrétní plochy vypsány aukce, kdy mají být elektrárny připojeny k síti a uvedeny do provozu.

Plán také pokládá základy pro realizaci evropské přenosové soustavy na moři, v níž mohou být jednotlivé větrné farmy propojeny. Plán tak zohledňuje výsledky mezinárodních pracovních skupin, a mimo jiné definuje kabelové trasy pro připojení plošin na moři a přenosové kapacity připojení, které mají být na plošinách k dispozici.

“Plán rozvoje oblasti provádí urychlovací opatření přijatá v zákoně o větrné energii na moři a zakotvuje převažující veřejný zájem větrné energie na moři nad ostatními způsoby využití. Za účelem urychlení rozvoje byl zvýšen výkon elektráren, které je možné postavit na stávajících plochách, a byly identifikovány další potenciální plochy,” uvádí německé ministerstvo hospodářství.

Výlučná ekonomická zóna Německa má velikost zhruba jako Belgie a kromě větrných elektráren se v zóně rybaří, těží písek a využívá se k vojenským a vědeckým účelům. Plochy vytyčené pro větrné elektrárny počítají s celkovým instalovaným výkonem 36,5 GW. To zahrnuje jak nově vytyčené plochy, tak stávající větrné elektrárny a nové elektrárny, jejichž realizace se očekává do roku 2026.

Plochy vytyčené pro větrné elektrárny ve výlučné ekonomické zóně Německa v Severním moři. Zdroj: BSH

Kromě toho plán vymezuje také oblast pro podporu výzkumu a vývoje. Pro otestování výroby vodíku elektrolýzou v průmyslovém měřítku vymezuje plán rozšířenou oblast v Severním moři, kterou lze propojit s pevninou vodíkovým potrubím. Tato oblast umožňuje využití elektrolýzy o výkonu až 1 GW.

Plochy vytyčené pro větrné elektrárny ve výlučné ekonomické zóně Německa v Baltském moři. Zdroj: BSH

“Plán realizace připojení k síti byl urychlen a byly definovány další systémy připojení. Propojení s ostatními evropskými zeměmi je stále důležitější, aby byl vždy k dispozici dostatek elektřiny z obnovitelných zdrojů,” dodává německé ministerstvo hospodářství.

Plán rozvoje oblasti již nyní nastiňuje, jak bude rozšiřování větrných elektráren na moři pokračovat i po roce 2030. Zákonem stanovený cíl dosažení 40 GW offshore větrných elektráren do roku 2035 by tak dle plánu měl být překročen o 10 GW.

Příloha plánu navíc obsahuje seznam dalších oblastí připadajících v úvahu pro rozvoj větrných elektráren na moři. Na jaře letošního roku se plánuje zahájení dalšího aktualizačního procesu plánu, který má přesněji stanovit rozvoj offshore větrných elektráren po roce 2030.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(48)
Jan Kopecký
22. leden 2023, 10:40

Až do hořkého konce, kupředu levá, zpátky ní krok.

Petr
22. leden 2023, 22:20

Co je špatně na energii z větru?

Jan Kopecký
23. leden 2023, 12:06

Nemožnost dodávat dle spotřeby (období kdy nevyrábí) a a tím nutnost prakticky 100% zálohy klasickými zdroji. "Akumulace" přes vodík bude shledána jako další "slepá" cesta, jak už bylo výpočty dokázáno, vedoucí jen k dalšímu zvyšování cen energií a úpadku Evropy.

Petr
23. leden 2023, 19:46

Mně se líbí, jak subjektivní bláboly prezentujete jako nezpochybnitelná fakta. Vodík je budoucnost energetiky - u OZE vás prakticky nemusí trápit, je to energie “zadarmo”. Nicméně i tak je účinnost elektrolýzy vody 65-85 %. Připomeňme si, že účinnost spalovacího motoru je okolo 25 %.

Vladimír Šťastný
24. leden 2023, 06:38

Nejtěžší ztráty nastávají při skladování a distribuci.

Galipoli
24. leden 2023, 13:54

A tou účinností elektrolýzy myslíte přesně co? Když na výrobu 1 kg vodíku potřebujete cca 55 kWh a výhřevnost vodíku je 33,2 kWh.? Tedy teoretická účinnost je 33,2/55*100= 60,4 %. A to v tom nejsou započteny náklady na výrobu demi vody, vysušení vzniklého vodíku a jeho kompresi a náklady na skladování. A ztráty v eletrolyzéru. Ale ty nebudou moc velké. O zkapalňování ani neuvažuji.

energetik
24. leden 2023, 17:03

Galipoli

chybí vám tam do účinnosti ještě započíst 39,6% vzniklého tepla které lze zužitkovat :-)

A energie na kompresi je v době přebytku zanedbatelná (v záporných cenách dokonce placená), navíc ti chytřejší nekomprimují plyn, ale čerpají kapalinu do tlakového elektrolyzéru.

Komprimovat vodík by byla stejná hloupost jako kompresorem stlačovat páru před parní turbínou. Tlak v praní elektrárně také nevytváříte kompresorem před turbínou ale čerpadlem před kotlem kde to je v kapalném skupenství a tedy je k tomu potřeba daleko méně energie.

Emil
24. leden 2023, 17:38

Energie na kompresi je v době přebytku zanedbatelná, stejně jsou zanedbatelné ty doby přebytku. A ukažte nějaký elektrolyzér, který dává na výstupu vodík o tlaku 700 bar, aby šel aspoň nějak rozumně skladovat, a ne jak je obvyklé 30 bar, který rozumně skladovat nelze.

Ivan Švančara
22. leden 2023, 11:51

podla mojho nazoru je clanok o velmi dobrom, odbornom kroku Nemecka.

Pravoslav Motyčka
22. leden 2023, 12:55

Německo má spotřebu asi 12,6 EJ energie ročně , celý potenciál severního moře je asi 3,4TJ dejme tomu 27% spotřeby Německa když si odmyslím to že to tam nikdy nevyrobí , protože by to bylo velmi drahé , protože elektrárny by si vzájemně braly vítr a muselo by jich být mnohem více a také to , že výkon by byl díky tomu velmi nárazový. Pak podle mě je reálné že tam vyrobí polovinu maxima to je asi 1,7EJ 472TWh i s tím co už vyrábí. Takže výroba v Německu z OZE vzroste 3x z nějakých 15 na 45% celkové spotřeby (cca) , když dobře nasadí fotovoltaiku a tepelná čerpadla , pak se dostanou určitě na 60% možná 70% Každé procento nad tuto hodnotou už bude velmi drahé. Protože bude znamenat v létě vyrábět a v zimě spotřebovávat jenže přes vodík to znamená 25% účinnost a to znamená že pro těch 30% budou muset vyrobit 120% energetické spotřeby Německa a to je nereálné . Bez jádra to prostně nejde připomíná mi to pohádku sůl nad zlato - Tragikomedie je jejich současné bourání obcí kvůli další těžbě uhlí ,která je nutná jen proto ,že odstavili jaderné bloky.

Jimi
22. leden 2023, 13:29

Tak jeste ze nyni je Nemecko sobestacne a nedovazi uran, plyn, ropu a uhli. A nikdo na svete nebude vyvazet vodik. A dalsi pohadky…

Ivan Švančara
22. leden 2023, 15:45

Jimi, suhlasim s tvojim nazorom, pretoze Pravoslav nemal zacinat kazdu vetu slovom sobestacnost, cim nabehol na vlastne ideologicke vidle:)

Karásek
22. leden 2023, 15:54

Motyčka, jste schopen svoje tvrzení nějak prokázat, nebo je píšete, co Vás napadne?

Pravoslav Motyčka
22. leden 2023, 17:03

A co jako chcete prokazovat je to čistá matematika procenta dělení násobení. podíl tepelných čerpadel a fotovoltaik jsem odhadl , třeba dojdete k jiným číslům , když tam dáte systémy země / voda do podlahy , když budou všechny domy pasivní a když Němci prodají auta nasednou do vlaků a budou doma sedět ve svetru nebudou jíst maso a jezdit na dovolenou a když jim zkrachuje průmysl vlivem vysokých cen energií , no tak dojdete k závěru že mohu bez problémů přejít na OZE a jádro je zbytečné. K tomu dojdou všichni zelení ideologové , vezmou to tak ,že když všichni budou šetřit , tak že oni sami mohou plýtvat a na celku se to neprojeví... ( viz Al Gore a jeho osobní spotřeba energie , která by stačila pro menší vesnici A další.)

Petr
22. leden 2023, 22:21

Jádro je historická, drahá a nebezpečná technologie.

Pravoslav Motyčka
23. leden 2023, 00:52

Obnovitelné zdroje jsou nestabilní , jádro je nebezpečné , uhlí je špinavé , plyn a ropa je dovoz...... :)

Jan Kopecký
22. leden 2023, 15:46

Zatím, když jim nefouká, jedou hlavně na uhlí. To se nezmění ani kdyby těch VTE měli 3x víc (spíš se zvyšující se spotřebou el. energie budou muset dobudovat další uhelky- to je teda "ekologie"....)

Ivan Švančara
22. leden 2023, 15:50

Ale ved tu mame tolko geniov, ktorym to v Exceli vychadza.

Karásek
22. leden 2023, 15:55

A nebo dobudují vodíkové technologie.

Jan Kopecký
22. leden 2023, 18:44

Jsem na ty kvanta zeleného vodíku vážně zvědavě...

Jiří Švarc
23. leden 2023, 01:13

Doporučuji přečíst článek z Cleantechnika s titulkem, který hovoří za vše:

Only ~0.03% Of Hydrogen Is Really “Green Hydrogen”

Martin P
23. leden 2023, 16:32

Ano, "správně", existující infrastrukturu pro CH4 překopeme na vodíkovou. Všechny trubky vytrháme, ono to nebude mít žádnou uhlíkovou stopu to překopat..........A nebo vážně: Co takhle vzít vodík jen jako mezičlánek při výrobě metanu nebo vyšších uhlovodíků z elektřiny a zachovat zásobníky, potrubí, revizní techniky, know-how, kondenzační kotle? Vysrat se na revoluce a jít evoluční cestou s průběžnou kontrolou, jestli je směr cesty správný.

Jan Kopecký
23. leden 2023, 19:47

Ano, CH4 by dával víc smysl, jenže spalováním vzniká zas ten ďábelský CO2 :-)

energetik
23. leden 2023, 19:54

A výrobou CH4 se ten samý CO2 co se v zimě spálil zase v létě spotřebuje :-)

Petr
22. leden 2023, 22:22

Ale houby. To jen vy netušíte která bije.

Ivan Švančara
22. leden 2023, 15:49

https://www.e15.cz/domaci/vlada-zreviduje-sve-programove-prohlaseni-nejvice-zmen-bude-v-oblasti-dani-a-energetiky-1396150

Neuplynulo vela hodin od mojho prispevku, ze maoisti vedia len udanovat a zastropovat.

Zrejme by som mal napisat, ze by vlada mala naskakat do Vltavy, nasa do Dunaja.

Karásek
22. leden 2023, 15:56

Připomeňme, že např. Francie má pro větrnou energetiku ještě lepší potenciál, než Německo.

Ivan Švančara
22. leden 2023, 16:19

a presto bude Francuzsko radikalne rozsirovat svoju jadrovu flotilu elektrarni.

Karásek
23. leden 2023, 21:15

Nic radikálně rozšiřovat nebude. Zatím se staví pouze ve Flaemanville. Pokud se rozhodne o výstavbě dalších jaderných bloků(nejen na papíře), tak ty bloky nebudou hotovy dřív, než v v roce 2040. Do té doby se odstaví daleko větší výkon z provozovaných jaderných zdrojů. Nahradit ho můžou pouze OZE.

Emil
23. leden 2023, 21:23

Neodstaví se do té doby nejspíš vůbec nic, Karásku, přestaňte si vymýšlet.

Vladimír Šťastný
22. leden 2023, 19:12

Hm, ale nějak se do toho nehrne, že ne?

Pravoslav Motyčka
23. leden 2023, 00:53

Myslím že budou stavět 6 bloků najednou , Polsko je bude stavět postupně

Milan Vaněček
23. leden 2023, 14:25

Ano, Francie radikálně rozšiřuje svoji jadernou (Švancarovu) flotilu již od roku 2001, kdy sputila svůj poslední nový reaktor. (Pozor, ironie!)

Je to již 22 let. Sice buduje od roku 2007 reaktor Flamanville 3, ale neustále buduje, buduje, nic ještě nefunguje, ani letos, ani napřesrok, ani..... schválně nehovořím o "plánech", plánovat lze všechno....

A zatím Francie poznává, jak velké jsou problémy s údržbou svých JE, a že vlastně má obrovský přírodní potenciál pro stavbu mnohem levnějších elektráren větrných a fotovoltaických.

A tak je skutečně začala stavět,

Emil
23. leden 2023, 15:13

Až na to že je to opět úplně naopak, Vaněčku. Francie radikálně nerozšiřuje svoji jadernou flotilu, ani to nikdo netvrdil, to tvrzení bylo v budoucím a nikoliv v přítomném čase, jak si račte všimnout. Až dosud byl plán přesně opačný - snižovat podíl jaderné energie z původních 75 % na 50 % a nahrazovat ji obnovitelnými zdroji. Tento plán představil již v roce 2012 prezident Hollande - měl být původně realizován do roku 2025, tj. již za dva roky. Výsledkem tohoto plánu bylo i předčasné uzavření jaderné elektrárny Fessenheim. Plán se ale za víc než deset let ukázal jako naprosto nereálný, obnovitelné zdroje by tuto vzniklou mezeru vůbec nebyly schopné zaplnit, takže byl plán nejprve odložen, nedávno úplně zrušen a naopak oznámena výstavba nových reaktorů. I důsledkem těchto veletočů byla loni snížená dostupnost jaderných elektráren, u kterých se loni v létě naakumulovaly prodloužené odstávky související s investicemi do prodlužování životnosti, se kterým se dříve nepočítalo.

Milan Vaněček
23. leden 2023, 15:17

Až na to, že je to úplně jinak, Emile. Mě, jak jistě víte, zajímá realita, ne politické kecy.

Emil
23. leden 2023, 15:47

Co konkrétně je "jinak", Vaněčku, jak je to "jinak" a jak jste na to, že je to jinak, přišel? Kde vidíte nějaké "politické kecy"?

Milan Vaněček
23. leden 2023, 15:57

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Rozdíl mezi náma dvěma je mimo jiné v tom, že já sleduji vývojové trendy=realita před 20 lety, před 10 lety, před 5 lety, před rokem a vyvozuji z nich závěry,

kdežto vy presentujete politické plány či odkazy na podobné píar články v historii. (Ještě je druhý rozdíl: já v oboru fotovoltaiky aktivně vědecky pracuji, Vy o energetice pouze píšete...).

Tož tak..

Emil
23. leden 2023, 16:22

Jinými slovy na žádnou z otázek "Co konkrétně je "jinak", jak je to "jinak" a jak jste na to, že je to jinak, přišel" odpovědět nedokážete, tak se aspoň pochválíte a druhého se snažíte dehonestovat. Kde jsem jenom tenhle styl diskuse neposledy viděl...

Milan Vaněček
23. leden 2023, 16:44

Emile, já jsem Vám v 15:57 vysvětlil, proč máme rozdílné názory. Je to (mimo jiné) dáno rozdílným přístupem k tématu. Já sleduji především vývojové trendy reality.

Emil
23. leden 2023, 17:03

Vaněčku, mě nezajímá žádné vaše vysvětlování nějakých názorů! Já jsem žádné své "názory" nepsal a vaše názory mě vůbec nezajímají. Já jsem napsal fakta a vy tvrdíte, "že je to úplně jinak", tak chci slyšet co je jinak, jak je to jinak a jak jste na to přišel. Ale chápu že když vám ta fakta chybí, tak vám nezbývá než odvádět řeč na "názory" a jakési "vývojové trendy".

Milan Vaněček
23. leden 2023, 17:51

Emile, realita je jiná: vy jste psal o politických vyjádřeních a PLÁNECH, kdežto já píši o tom jak se vyvíjela REALITA VE FRANCII za posledních cca 20 let.

Už jste to pochopil?! Přemýšlejte, to neokecáte.

Emil
23. leden 2023, 18:07

Jediný kdo se tu neustále zoufale snaží něco okecávat jste vy, Vaněčku. Tvrdil jste "že je to úplně jinak". Já se vás znovu ptám: "Co konkrétně je "jinak", jak je to "jinak" a jak jste na to, že je to jinak, přišel?" Nepsal jsem žádné "názory", jak se mi snažíte podsouvat, psal jsem "jak se vyvíjela REALITA VE FRANCII", vy ji popíráte ale nejste schopen vypotit ani jeden jediný argument, kromě svých tradičních zaklínadel o "vývojových trendech reality" apod.

hlpb
23. leden 2023, 18:21

Vložím do tohoto sporu něco reálných čísel:

Porovnání vyrobené energie ve Francii:

Rok 2015:

JE = 415 TWh (podíl 78%)

VTE+ FVE = 27 TWh (podíl 5%)

Rok 2022:

JE = 278 TWh (65%)

VTE+ FVE = 55 TWh (podíl 14%)

Milan Vaněček
23. leden 2023, 18:42

ad hlpb: Díky, to jsou fakta která nelze odkecat. To je realita ve vývoji času, ne nějaká politická prohlášení (která jsou za pár let nahraženy jinými politickými prohlášeními).

Emil
23. leden 2023, 18:57

To tu ani nikdo neokecává, Vaněčku, naopak to jen potvrzuje to co jsem psal, že "obnovitelné zdroje by tuto vzniklou mezeru vůbec nebyly schopné zaplnit", i přes více než desetiletou snahu o jejich budování.

energetik
23. leden 2023, 19:50

hlpb

takže ještě zbývá -15% JE a splní svůj cíl. To bude tak za rok, maximálně dva. Takže opravdu ten závazek mohou s klidným svědomím zrušit, splní dokonce ještě i ten původní plán že to bude do konce roku 2025.

Emil
23. leden 2023, 20:20

Počty vám evidentně taky nejdou, rádobyenergetiku, stejně jako ta energetika.

Vladimír Šťastný
24. leden 2023, 06:41

Já myslel, že se nehrnou do toho budování větrníků na moři.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se