Domů
Elektřina
Nanogenerátory v pneumatikách získávají energii při jízdě

Nanogenerátory v pneumatikách získávají energii při jízdě

Inovativní způsob získávání energie ze tření pneumatik o vozovku využitím nanogenerátorů by mohl zvýšit účinnost automobilů.

Autorem vynálezu je skupina vědců z americké University of Wisconsin-Madison ve spolupráci s čínskou společností, kteří na projektu pracují již zhruba rok.

Nanogenerátor využívá tzv. triboelektrického jevu, při kterém vlivem tření dvou odlišných materiálů vzniká elektrický náboj. Tento náboj je využit pomocí elektrody integrované do části pneumatiky k napájení systémů vozu. Je tak využita část energie, která by jinak byla promarněna třením.

„Tření mezi pneumatikami a vozovkou spotřebuje okolo 10 % paliva,“ tvrdí Xudong Wang, profesor University of Wisconsin-Madison, jeden z autorů vynálezu.

„Tato energie je promrhána,“ dodává Wang, „takže pokud můžeme využít tuto energii, mohlo by to přinést velmi dobré zlepšení účinnosti.“

Během svých experimentů využil Wang a jeho tým pro demonstraci projektu dálkově ovládaný model Jeep Wrangler vybavený LED světly a nanogenerátory připevněnými na části pneumatik. Při jízdě LED světla blikala v závislosti na tom, zda byla tato část pneumatik v kontaktu s povrchem či nioliv.

Dálkově ovládaný model Jeepu Wrangler demonstrující využití nanogenerátorů pro získávání energie z pneumatik. Zdroj: University od Wisconsin-Madison
Dálkově ovládaný model Jeepu Wrangler demonstrující využití nanogenerátorů pro získávání energie z pneumatik. Zdroj: University od Wisconsin-Madison

Získaná energie přímo závisí na hmotnosti vozu a jeho rychlosti. Proto množství energie, které lze takto získat, závisí na typu vozidla. Wang odhaduje, že dojezd průměrného osobního automobilu by se díky této technologii mohl prodloužit až o desetinu.

Využití této technologie má smysl především v rámci elektromobilů, které se svým dojezdem stále nemohou rovnat klasickým automobilům se spalovacími motory.

Elektromobily pro navýšení dojezdu využívají nejmodernějších technologií – extrémně lehkých materiálů z uhlíkových vláken nebo například rekuperace energie při brzdění. Opětovné využití energie ztracené třením pneumatik by tak mohlo být další z inovativních technologií využívané v nejmodernějších elektromobilech, otázkou ovšem zůstává jaká bude cena takových pneumatik.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se