Domů
Obnovitelné zdroje
Polsko plánuje uvolnit podmínky pro výstavbu větrných elektráren, podmínkou má ovšem být souhlas obcí

Polsko plánuje uvolnit podmínky pro výstavbu větrných elektráren, podmínkou má ovšem být souhlas obcí

Polsko podle vyjádření tamní ministryně obchodu uvažuje o tom, že bude zmírněn plošný zákaz stavět větrné elektrárny v těsné blízkosti obydlených nemovitostí. Pravidlo nazývané 10H bylo v Polsku zavedeno v minulosti a podstatně omezilo možnosti výstavby větrných elektráren v zemi. O změnu v postoji vlády informují lokální deníky a server Montel.

Složitá situace pro developery onshore větrných elektráren v Polsku může být brzy alespoň částečně uvolněna. Alespoň tak lze chápat slova ministryně obchodu, která naznačila možné zmírnění požadavků na umístění staveb větrných elektráren v příštím volebním období.

Polsko, které bylo v minulosti považováno za velice perspektivní zemí pro výstavbu větrných elektráren, v minulých letech zavedlo několik restriktivních opatření, která podstatně ztížila výstavbu větrných elektráren a do značné míry i podkopala důvěru investorů ve stabilitu polského regulačního a investičního  prostředí.

Zdánlivě lákavá investice v minulosti přilákala i českou společnost ČEZ. Ten plánoval hned několik projektů větrných elektráren, ale po zavedení nových restriktivních pravidel musel investice do nich z části odepsat.

Větrné elektrárny, západ slunce

Nejkontroverznějším krokem bylo zavedení takzvaného pravidla 10H. Podle tohoto pravidla musí být větrná elektrárna umístěna nejméně ve vzdálenosti desetinásobku své výšky od obydlí. Reálně tak nebylo možné postavit větrnou elektrárnu blíže, než 1,5 až 2 km od nejbližšího obydlí.

A právě toto pravidlo by se mohlo změnit. Úleva by ovšem byla pouze částečná, protože by stavba větrné elektrárny měla stále podléhat souhlasu přilehlých obcí. I přesto se jedná o úlevu, jelikož se již nejedná o plošný zákaz bez možnosti výjimky. Není ovšem jasné, zda budou zrušeny nebo změněny i další opatření, která byla v roce 2016 zavedena a která podstatně zhoršovala rentabilitu investic, např. rozšíření daně z nemovitosti pro větrné elektrárny.

Důvodem, kvůli kterému polská vláda pravděpodobně mění svůj postoj k obnovitelným zdrojům, může být skutečnost, že pravděpodobně nesplní své cíle v oblasti obnovitelných zdrojů, které jsou stanoveny členským státům Evropské unie do roku 2020.

Polsko totiž převážnou část elektřiny vyrábí z uhelných elektráren. Ty ovšem nyní neprožívají, i s ohledem na relativně vysokou cenu emisní povolenek, ekonomicky nejlepší období, a to i přes podporu polské vlády. Podle internetového serveru montelnews.com může být Polsko za nesplnění tohoto cíle pokutováno až do výše 2 mld. EUR.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Josef Urban
11. říjen 2019, 18:25

Vážení,

Svého času jsem se věnoval boji proti stavbě větrných elektráren v katastru obce po dobu téměř 6 let. Navštívil jsem dost obcí kde stojí, ptal se na zkušenosti např. hluk, jaké jsou smlouvy a jejich plnění a další věci. Musím konstatovat, že vše co jsem se dověděl, tak jen špína a svinstvo. Když jsem to porovnal s tím, jak to probíhalo u nás, tak vše jako přes kopírák. Lidé z vesníce nachytáte jednoduše na úžasný příjem do obecního rozpočtu a to až tak, že jsou chluší a slepí a nevnímají vůbec, že necháte udělat právní rozbor smlouvy o spolupráci u kterého je stanovisko okamžitě smlouvu vypovědět. Z důvodu nevymahatelnosti slíbené částky a dalších prohřešků. Svou roli se souhlasem v referendu, a dalším neštouráním se např. do smlouvy hraje také jaký je vztah starosta a občané. Většinou to funguje tak, jseš proti, až budeš potřebovat, tak utřeš. Je to i v jiných případech. Je nutno si uvědomit, že do hospodaření těchto společností nikdo nevidí. Tak jsem i tedy slyšel, že jsou příjmy tak malé, že obec dostává jen 80 tisíc za větrák. Mají to ve smlouvě jako jistinu, když se nebude dařit. Ještě musím napsat, že jsem nebyl sám kdo se proti stavbě větrníků postavil. A celé naše Občanské sdružení bylo z toho svinstva, které se kolem výstavby provádělo úplně znechucené. To, co píšu je jen zlomek toho co se odehrálo. A všude tam, kde to bylo v nepořádku, tak nikdo nechtěl mluvit, natož dostat něco ze starosty.

energetik
9. říjen 2019, 07:41

Jestli má být větrník 2 km od nejbližšího obydlí, tak potom by jaderná elektrárna musela být minimálně 12 756,270 km od nejbližšího obydlí, aby by ten vliv a způsobené škody srovnatelné.

Milan Vaněček
9. říjen 2019, 08:25

Mě by stačily 2 000 km, rusové a finové ať si je u polárního kruhu stavi.

Co se týče Polska, je to krok správným směrem. Obce musejí dát souhlas a jejich občané musejí mít podíl na zisku VtE. Obnovitelné zdroje musí dávat výhody občanům a ne všehoschopným, jako to je u nás.

energetik II
9. říjen 2019, 09:54

Ano, také si myslím, že by neměly být stanoveny plošné celostátní podmínky výstavby větrníků. Některé obci nemusí vadit větrník 500 metrů za obcí, jiné by vadil ještě 3 km daleko. Co považuji za důležité je to, že z větrníků v katastru obce musí jít peníze do rozpočtu obce a větrné elektrárny by toho měly využít ve své reklamě. Například když obci potečou do rozpočtu 2 miliony Kč ročně, tak za 10 let z toho může postavit třeba nové chodníky, koupaliště, dětské hřiště, hospůdku a samoobsluhu. A sousední podobná obec ,která větrníky ve svém katastru nechce, tak ostrouhá a její občané budou na pivko cestovat 10 kilometrů do té s větrníky, to samé děti, když se budou chtít vykoupat v koupališti,...apod. A možná potom, až se změní starosta budou mít větrníky i tam.

Emil
9. říjen 2019, 10:16

1) Pokud si o tom bude rozhodovat obec sama, otevírá se tu krásný prostor pro korupci. Takových případů znám ze svého okolí několik, kdy se celá obec diví, co to vlastně starosta podepsal, a s čím už se teď nedá nic dělat. Obec z toho samozřejmě nemá vůbec nic.

2) Nové chodníky, koupaliště, dětské hřiště, hospůdku a samoobsluhu za 20 milionů Kč? Vy jste z nějakého levného kraje.

Milan Vaněček
9. říjen 2019, 11:11

Takže Emil říká: v korupčním českém prostředí nejlíp nic nedělat. A to by teprve byl vejvar kdyby šlo o investici za stovky miliard, že ano?

Jan Veselý
9. říjen 2019, 11:32

Před nějakým časem jsem se vrtal ve veřejných datech o hospodaření obcí v ČR (odkaz už jsem bohužel potom nenašel). Zajímavou informací, kterou jsem si z toho odnesl bylo, že v obcí do cca 10-15 tisíc obyvatel bylo obvykle hospodaření obcí vzorné, vyrovnané nebo přebytkové rozpočty. V obcích nad cca 30-40 tisíc obyvatel byly prakticky všechny obce s deficitními rozpočty a zadlužené. Mě z toho vychází, že tam, kde to je osobní, se sviňárny dělají hůř.

BTW. Takové věci musí minimálně schválit rada, případě zastupitelstvo. Starosta nemůže jen tak něco podepsat. Pokud by to udělal, smlouva neplatí a starosta půjde do chládku.

Emil
9. říjen 2019, 11:44

1) Takže Emil nic takového neříká, přestaňte mi laskavě vkládat do úst Vaše výmysly!

2) Pane Veselý, škoda že nemůžete tento Váš názor prezentovat např. v narvané sokolovně jedné malé obce, kde se právě takový případ řešil.

energetik II
9. říjen 2019, 11:50

TO : Emil

1. Korupce může nastat vždy a všude. Já bych ale rozhodně nechtěl být starostou, který sám o sobě podepíše s nějakou firmou stavbu třeba 5 stometrových vrtulí 600 metrů za obcí, aniž by se o tom s kýmkoli poradil a stal se pak na několik let každodenním terčem útoků a posměšků ze strany občanů. Dle mého soudu ale věci téměř vždy probíhají zhruba takto : Měsíc dopředu je na plakátových plochách obce vyvěšeno veřejné jednání v sále místní hospody se zástupcem firmy , která by chtěla větrníky stavět. Zvaný je každý občan obce. Na setkání zástupce firmy vysvětlí technické parametry = velikost, hlučnost, místo stavby, dobu stavby, ....atd. a zároveň uvede výhody pro obec pokud se rozhodne kladně = kolik milionů ročně přiteče do obecní pokladny. Já být starostou, tak dám občanům týden na rozmyšlenou a pak uspořádám obecní referendum se dvěma slovy : ANO, NE. Každý dospělý občan dostane do schránky tento "volební lístek" a když bude nad 50 % ANO , tak se bude stavět. Takový starosta pak bude mít menší pravděpodobnost , že mu někdo zhrzený popíchá na parkovišti gumy u auta.

2. Cifru 20 mega jsem jen tak "nastřelil" , ale přeci není nutné stavět třeba koupaliště jen z výnosu elektráren - může to být financováno : 30 % z peněz přidělovaných obci vládou do rozpočtu, 30 % z dotací EU, 40 % výnos elektráren nebo podobně. A jelikož sousední obci chybí právě těch 40 % z elektráren, tak koupaliště stavět nemůže, leda na dluh.

Emil
9. říjen 2019, 12:41

Jo to by bylo na světě hned líp, kdyby to fungovalo jak popisujete.

A že byste takový být nechtěl Vám věřím, to je asi také důvod, proč jste nešel do politiky (předpokládám)...

Ivan Novák
9. říjen 2019, 11:12

Podle větrných map fouká v Polsku vítr trochu využitelněji, než u nás, ale přeci jen hůře, než v severozápadní Evropě. Kromě toho, polská síť je na nějaký masivní přenos elektřiny z větrných oblastí do míst spotřeby připravena ještě méně, než byla německá před začátkem boomu VtE. Parazitovat na možnosti importu když nefouká, jak pro dobu po r. 2030 někteří plánují, půjde čím dál hůře. Kdyby šli touto cestou, vlk se nenažere a koza celá nezůstane.

Ukážou do Bruselu snahu, a pak se uvidí. Třeba časem ztratí EU-povolenkový byznys politický přístrojový dech, a začne fungovat méně zkreslený trh. Uhlí z hloubky, možná nadto zatížené "globální cenou uhlíku", bude jistě drahé, ale výsledek soutěže technologií udržitelnější.

Vladimír Šťastný
9. říjen 2019, 12:25

Já považuji pravidlo 10H za rozumný kompromis, který by měl platit plošně za všech okolností. Existuje totiž eventualita, kdy vám mohou postavit větrák pár metrů od baráku, aniž se k tomu můžete vyjádřit nebo jakkoli bránit. Stavět se totiž může v katastru sousední obce na jehož hranici bydlíte, kde se dohodnou na nějakém odstupu od svých domů, což ale pro vás neplatí. Sousední obec si bude užívat vydojené peníze ale vy můžete tak ze zavřeného baráku pouze smutně koukat. Píšu z vlastní zkušenosti s farmou Kryštofovy Hamry. Kryštofovy Hamry ji mají ve svém katastru v bohatém odstupu a mimo převažující větry, takže o ní v podstatě neví, nicméně posloucháme ja koukáme se na ni my, ve Volyni a Nové vísce u Domašína, aniž bychom z toho něco, mimo permanentního opruzu, měli.

JVr
9. říjen 2019, 17:31

Tak teď tedy k problému někdo mi postaví větrák z barákem a onomu vopruzu ;)

Chápu, že starší větrníky mohou vydávat hluk. Tady by měla být (pokud už nejsou) poměrně přísná pravidla na db k nejbližšímu obydlí (daná zákonem - ne ta standardní). Ty větráky co jsem viděl (slyšel?) já, byly vždy neslyšné.

Chápu, že to některým lidem vadí esteticky. Ale to si myslím, že je daň za OZE elektřinu a stále mi přijde výrazně nižší než u ostatních druhů elektráren (vyjma fúzích, které ale... neumíme ;).

Někdo tu zmiňoval problém (možná vy) s odkapávajícím mazivem u těchto starších modelů. Ano, souhlas, že toto není v pořádku, ale to se novějších modelů z konstrukčních důvodů netýká. Opět by mělo být odpovědností provozovatele, aby se nic takového nedělo (zákon?).

Ještě něco? Zabíjí to v okolí ptáky, červy, komunisty, nebo něco podobného?

Tzn. musíme si vybrat, zda budeme pálit uhlí nebo plyn či ropu ve velkém, nebo stavět drahé jaderky, nebo půjdeme cestou OZE. Vše má svá negativa, ale svět vidí OZE jako perspektivní cestu a tou nepochybně je...

Vladimír Šťastný
10. říjen 2019, 06:18

Nejsem kategorický odmítač větrných elektráren ani ostatních OZE, ale chci, aby pro jejich stavby platila konečně pevná pravidla, což se u nás bohužel ani po téměř 20 letech neděje.

To, že někde jedete okolo větrné farmy a nic neslyšíte, je skutečně něco jiného, než bydlet trvale po větru od ní. To, že něco splňuje hlukový limit ještě neznamená, že máte doma ticho. 10H je rozumný kompromis, který vymezuje alespoň nějaký prostor bez větráků. Nejde žít trvale na větrné farmě, věřte mi, mám to vyzkoušené.

To s těmi mazivy jsem psal skutečně já, a máte pravdu, jde o zastaralé Nordex. Ale proto jsem to psal. Z větrníkům, kterým skončí podpora se snadno mohou stát mizerně provozované a potencionálně nebezpečné krámy a představte si, mít to kousek od baráku a čekat, co vás trefí.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se