Domů
Obnovitelné zdroje
Trump vs. větrné elektrárny: "Nedovolím, aby USA kvůli větrným mlýnum přišly o své bohatství v energetice"
BISMARCK, ND - MAY 26: Republican presidential candidateDonald Trump speaks at a rally  on May 26, 2016 in Bismarck, North Dakota. According to a delegate count released Thursday, Trump  has reached the number of delegates needed to win the GOP presidential nomination.  (Photo by Spencer Platt/Getty Images)

Trump vs. větrné elektrárny: "Nedovolím, aby USA kvůli větrným mlýnum přišly o své bohatství v energetice"

Prezident Spojených států amerických na summitu G7 ve Francii prohlásil, že se nehodlá vzdát bohatství USA spočívajícího v dostatečných zásobách energetických surovin kvůli větrným elektrárnám. Donald Trump je, mimo jiné, znám svým negativním přístupem k obnovitelným zdrojům a změnám klimatu.

Donald Trump ve svém proslovu na summitu G7 opět vyjádřil svůj názor na výrobu elektrické energie z větrných elektráren, který je dlouhodobě negativní. Názorově se tak zcela neshodne se svým ministrem pro energetiku, který považuje větrné elektrárny za podstatnou součást energetiky v USA.

Podle amerického prezidenta, kterého citovala agentura Bloomberg, větrné elektrárny nefungují tak dobře. „Jsme největší producenti energetických zdrojů na světě. Tohoto bohatství se nevzdám kvůli snům o větrných mlýnech, které upřímně tak dobře nefungují,“ prohlásil Donald Trump na závěr summitu G7 (pozn. autora: Donald Trump pro větrné elektrárny převážně používá nesprávný termín windmill – větrný mlýn).

Donald Trump
Donald Trump

Není přitom žádným tajemstvím, že Donald Trump nepatří mezi velké zastánce obnovitelných zdrojů ani klimatických změn. Již dříve prezident USA oznámil, že USA odstoupí od klimatické dohody z Paříže. USA přitom mohou odstoupit nejdříve 4. listopadu 2020 (4 roky poté, co dohoda nabyla účinnosti v USA).

Argumenty Donalda Trumpa proti větrným elektrárnám, které citují světová média, přitom zpravidla nejsou postaveny na nestabilním výkonu těchto zdrojů, jak by se dalo očekávat. Donald Trump již dříve uvedl, co vše mu na větrných elektrárnách vadí: mimo to, že je nelze provozovat bez dotací, také zmínil, že zvyšují úmrtnost orlů, způsobují rakovinu a jejich přítomnost u nemovitostí snižuje cenu této nemovitosti až o 65 %.

Nedávná studie přitom poukazuje na to, že větrné elektrárny mohou snížit cenu nemovitosti o cca 7,1 % v případě, že jsou ve vzdálenosti do 1 km od nemovitosti. Studie vycházející z cen nemovitostí v USA dokonce nezaznamenala žádný statisticky významný vliv na cenu nemovitostí v blízkosti větrných elektráren.

Spojené státy přitom do roku 2017, kdy prezident Trump nastoupil do funkce, zvýšily instalovaný výkon větrných elektráren o 15 GW. Díky sektoru větrných elektráren v USA také vzniklo cca 114 000 pracovních pozic na plný úvazek.

Lze ovšem dodat, že větrné elektrárny v USA jsou i zdrojem některých problémů. Jejich typická nestabilita ve výrobě se například podílela na nedávných výkyvech v cenách elektřiny v Texasu, které oproti normálnímu stavu vzrostly až o 40 000 %. Větrné elektrárny jsou pod drobnohledem i kvůli blackoutům ve Velké Británii a Austrálii. Zatímco v Austrálii místní regulátor zažaloval provozovatele větrného parku kvůli blackoutu v roce 2016, v Británii byl výpadek výroby větrného parku jedním z důvodů blackoutu z počátku tohoto měsíce.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
Jan Veselý
28. srpen 2019, 18:59

Ten pán mi jen potvrzuje můj názor, že:

- Problematice nerozumí,

- Je idiot, který nepozná, že i ten vítr je energetický zdroj "made in USA".

- Je poskok fosilní (hlavně ropa a plyn) lobby.

- Je natolik hloupý, že svými kecy jen více motivuje 4-5 dalších zemí G7 (u UK to není jisté), aby investovaly do OZE, protože ty, na rozdíl od bohatých zásob fosilních paliv, mají doma v netriviálním množství a budou tak moci oslabit negativní vliv nevypočitatelných mocností, včetně USA.

Nedivím se, že GOP má jako symbol slona, tenhle pán je totiž typický "slon v porcelánu".

Josef
28. srpen 2019, 22:09

Ne to vy se mýlíte , Trump má pravdu , pokud by podporoval fosilní substituce , USA by odepsaly biliony USD ve fosilních palivech a platily by mnohem více peněz za energie. Mít levné energie znamená ohromnou konkurenční výhodu a nenutnost investovat do úspor, takže lidé si za svoje peníze kupují co potřebují zbytečně neinvestují do úspor, nekupují složité úsporné výrobky nebo auta.

Jan Veselý
29. srpen 2019, 10:08

Chcete pikantní detail? Trumpova administrativa intenzivně podporuje export LNG, však je to taky skoro jediný způsob jak na zemním plynu něco vydělat, trh v USA je brutálně přesycený. Jenže velký export LNG ten tržní přetlak sníží a cena ZP v USA tím pádem stoupne a kde skončila ona slavná konkurenční výhoda v levných energiích? A počítejte i ty obrovské náklady, které ekonomika USA s fosilními palivy má. Jen aktivity v Perském zálivu jsou úhrnné náklady v řádu bilionů dolarů. Myslíte si, že by se tam USA angažovaly stejně, kdyby se v SA a Kuvajtu hlavně pěstovala brokolice?

A navíc, USA není moc konkurenceschopná ekonomika ani s levnou energií. A ty konkurenceschopné segmenty US ekonomiky (IT, zábavní průmysl) už teď masivně přecházejí na OZE, o vlastní vůli.

Zbytek doslova válcují ekonomiky, kde je dostupnost energetických zdrojů problematická. A ty nechtějí být rukojmími amerických narcisů, samoděržavců a ručníkových hlav.

Josef
29. srpen 2019, 13:18

USA jsou asi o 25 let před průměrem EU a náskok stále zvětšují, jestli jak vy píšete jsou nad ekonomickou propastí - pak jedině proto, aby na nás lépe viděli.....

Karel
29. srpen 2019, 15:41

Z ekonomického hlediska máte naprostou pravdu. Zkuste však nějak exaktně ekonomicky ocenit situaci, až učiníme planetu Zemi neobyvatelnou. Karel

Bizon
28. srpen 2019, 22:46

Nevím proč až tak kopat do Trumpa. Politici co propagují obnovitelné zdroje problematice většinou taky nerozumí, a taky jsou poskoky nějaké lobby. Je to pro ně především způsob jak si zvýšit popularitu protože ví že na to lidi dnes slyší.

Slon v porcelánu Trumo trochu je, ale v některých věceh má pravdu, a levná stabilní energie určitě jejich ekonomice neuškodí. USA byly největší prasata co se týče emisí na 1 obyvatele už dávno před Trumpem, proč zrovna od něj očekávat že se to změní?

Mustang
29. srpen 2019, 06:23

Nizke ceny a stabilni dostupnost jsou obrovskou vyhodou pro vyrobu i pro kvalitu zivota obyvatel.

JHS
29. srpen 2019, 14:54

Trump má klinicky relevantní formu narcistické poruchy osobnosti, resp. měl ji již před dvěma dekádami a to, co má teď, lze nazvat její nejtěžší myslitelnou formou. Nevypustí z pusy větu, která by tím nebyla nasáklá. Chápu, že nelze ignorovat hlavu USA, protože zkrátka ty funkce má a podepsat to musí, ale nepřestává mě udivovat, jak všichni hltají jeho vyjádření a zkouší odhadovat, co tím asi myslel... Jako kdyby spolu s Trumpem přišel o kritický rozum i celý zbytek světa. Vážení, nemyslí tím vůbec nic, jen blábolí, co se mu osvědčilo blábolit někde na mítinku, které jsou světlem jeho života hned po blábolení na trávníků WH s helikoptérou v pozadí. Větrné mlýny (…) mu vadí, protože způsobují rakovinu (tím zvukem vžžž vžžž vžžž….) a zabíjejí orly (což je přece v USA symbolický pták) a lidi tomu tleskají a pár lobbystů mu za to podkuřuje. Jiný důvod to nemá, žádná koncepce za tím není a je smutné, že se dává ve veřejném prostoru a publicistice prostor poruchovým osobnostem jen proto, že se zmocnily veřejného úřadu kvůli tomu, že školství pro masy je dlouhodobě podhodnocované a podfinancované a elektorát se stává zlatým dolem pro populistické psychopaty

Fredie
30. srpen 2019, 06:52

Kolik si toho dneska vyhulil? Zase jeden chytrák z nějakého buranova....

Jiří
28. srpen 2019, 21:59

Tomuhle pomatenci by velice dobře sekundovali Sörosovy chlapci od Pirátú!Stejní ubožáci jako je on!

JirkaSirka
29. srpen 2019, 07:27

Takže na začátku jsme se dočetli obvyklé pomluvy Trumpa, jak má u správného fakenews novináře být, na což reaguje první příspěvek přesně podle toho, jak novinář chce. Ale v druhé části článku se nenápadně dočteme, že Trump má naprosto pravdu a že větrné elektrárny ve větším rozsahu způsobují veliké problémy v energetice pro svojí nespolehlivost a nejasné dodávky. Dokonce nám novinář nechtěně přiznal, že dva velké státy oznámily velké problémy s elektrárnami. Takže pomluva Trumpa padal jen úrodnou půdu pro české hlupáky, co potřebují denně krmit lži o jeho neschopnosti a hlouposti.

Jan Veselý
29. srpen 2019, 09:35

Když ho miluješ, není co řešit, i když je to narcisistický patologický lhář, neschopný a všehoschopný hlupák.

BTW. Typická ukázka toho jak principiální DT je a jak vytahuje argumenty, které se mu zrovna hodí, je v článku zmíněný kec o ohrožování orlů větrnými elektrárnami. Ten samý pán v minulých týdnech podepsal prezidentský výnos, který vážně oslabuje ochranu orlů v zákoně "Endangered species Act", což je mimochodem pro orly podstatně větší hrozba než nějaké vrtule.

Ondra
29. srpen 2019, 12:56

Naprosto souhlasím, v USA jsem byl mnohokrát a většina obyvatel Trumpa miluje a žije se jim lépe naž za Obamy. USA jsou země kde je život opravdu krásný a svobodný a to jsem procestoval 54 jiných zemí na čtyřech kontinentech.

Michal
29. srpen 2019, 08:00

Větrné elektrárny dávají voličům falešnou představu o ekologičnosti. Tak je to bezva úplatek pro získání hlasů. Ale prakticky jsou větrníky spotřební zboží s mizernou životností, pro jejiž výrobu je potřena těžit hromady materiálů, to už je lepší těžit uhlí, než vzácné kovy. Nejsou tedy ani obnovitelné ani levné ani spolehlivé. Jen se těžba energie přesunula do jiné kolonky, těžba surovin.

Milan
29. srpen 2019, 09:38

ano, přesně tak, je to stejný nesmysl jako elektrická autíčka,když elektřina pak stoupne o stovky procent, doma budeme svítit loučema a vařit na ohništích, a ato nemluvím o blackoutu

Jan Veselý
29. srpen 2019, 09:56

Co máte proti elektrickým autíčkům? Já s s nimi hrál už od dětství a mě ani kámošovi, co mu rodiče koupili fakt suprové na dálkové ovládání, se nestalo, že by nám zvyšovali sloupy elektrického vedení. Naopak dráty před časem zakopali pod zem, takže vlastně elektřina šla o více než 100% dolů. :-)

Jan Veselý
29. srpen 2019, 09:51

Opravdu bych si přál, aby bylo spotřební zboží jako větrné turbíny. Jen si to vemte, životnost min. 20 let, všechny součásti jsou vyměnitelné, opravitelné a repasovatelné.

Uměl byste mi, odborníku, dát odhad spotřeby vzácných kovů ve větrných elektrárnách?

energetik II
29. srpen 2019, 12:17

Já rozhodně dávám přednost "houfu vrtulí" někde v Severním moři či Baltu, 10 km od pobřeží, než uhelné elektrárně o 1 GW, pro kterou bude nutné ročně vytěžit nějaké 3 miliony tun hnědého uhlí povrchovou těžbou, zbourat při tom zase nějaké vesnice a vytvořit obří skládky hlušiny a další obří díru v zemi ,u které budeme za pár let řešit, zda ji napustit vodou a jak. Navíc ty 3 miliony tun uhlí bude nutné do elektrárny dovézt po železnici , jeden vagon = asi 20 tun ,jeden vlak = 50 vagonů = 1000 tun uhlí. Do takové elektrárny bude nutné dovézt asi 3000 vlaků uhlí za rok , tedy 8 denně. To spotřebuje energii na pohon vlaků a poničí koleje velkou zátěží =nutné opravy svršku= další náklady. Mašinfírové v těchto vlacích nejezdí zadarmo, chtějí výplaty , výplaty chtějí také horníci co uhlí těží . Větrný pak se jednoho dne postaví a pak se jeho provoz řídí 20 let automaticky přes počítače , bez zásahu lidí. Ti přicházejí jen jako opraváři při možné poruše.

Jan Veselý
29. srpen 2019, 13:09

10 km je málo, to by ještě bylo od pobřeží vidět a NIMBY by z toho ještě dostali psotník a rakovinu. Lepší je to 20-30 km od pobřeží, to už budou z větší části za horizontem.

Nedávno jsem četl o plánech velkých investorů do větrné energetiky v Severním moři. V podstatě chtějí po vládách okolo něj, aby otevřely pro investice mělčiny ve svých výhradních ekonomických zónách na moři, asi tak na 600 GW výkonu. Víceméně je to ekvivalent celkové globální výroby jaderných elektráren, 80% současné produkce elektřiny v EU. A samozřejmě platí, každé postavená vrtule udělá tu příští lepší a levnější.

Josef
29. srpen 2019, 16:08

Jo a umělé ostrovy k tomu , je to hezké , ale víte co je problém - my nemáme to moře.…

Jan Veselý
29. srpen 2019, 18:10

Jen záleží na tom jak definujete "my". Česko moře nemá, zóna, kde obchodujeme společně s elektřinou, resp. EU, má moře více než dost. Jak moc jste fixovaný na fangličkaření 19. století?

energetik II
29. srpen 2019, 22:32

Ano, Evropa je jen poloostrov přilepený na východě k Asii Ruskem. Na jih Evropy se jezdíme všichni koupat, ale celé její severní pobřeží = Španělsko, Francie, Británie, Benelux, Německo, Dánsko, Polsko, Pobaltí, Skandinávie je vhodná ke stavění mořských větrníků. Pěkných pár tisíc kilometrů. Výkon jednotlivých větrníků stále stoupá , už jsme na 12 MW , počítám že půjdeme na 20 nebo i 30 MW ,takže jich nakonec ani nebude nutný tak obrovský počet. Na stejnou dodávku elektřiny jako z uhelné elektrárny o 1 GW pak bude stačit nějakých 80 větrníků po 30 MW výkonu. 80 větrníků, to je jeden mořský park. USA ,Japonsko, Německo nám ukazují, že spotřeba elektřiny už nestoupá. Takže více GW výkonu mít nemusíme, můžeme jen nahrazovat jeden druh výroby jiným, o to je to jednodušší.

xoor
30. srpen 2019, 08:36

To energetik II:

"Na stejnou dodávku elektřiny jako z uhelné elektrárny o 1 GW pak bude stačit nějakých 80 větrníků po 30 MW výkonu. "

Přesně jako pan Vaněček, mícháte hrušky s jablkama. Není 1GW jako 1GW, pokud srovnáváte VtE/FVE s UE/JE/PE. Ta předvídatelná stabilita výkonu hraje dost podstanou úlohu.

Dále zapomínáte, jak chcete přenést ty GW výkonu někam do středu evropy. Němci mají probém postavit ze severu na jih vedení, kterým by zásobovali svoji zemi. V jiných zemích to bude stejné.

Jo kdybychom v roce 2010 neotevřeli tunel na OZE, který nás bude stát do roku 2030 cca 1Tkč. , za to by byly 2 fungl nové JE a ještě by zbylo.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se