Domů
Plynárenství
Dění na trhu s plynem: Nord Stream 2, TurkStream a vyjednávání o tranzitu přes Ukrajinu
Pokládání plynovodu TurkStream
Zdroj: Gazprom

Dění na trhu s plynem: Nord Stream 2, TurkStream a vyjednávání o tranzitu přes Ukrajinu

Výstavba plynovodu Nord Stream 2 by měla být dokončena během několika příštích měsíců, uvedli analytici CNBC minulý čtvrtek, a to navzdory tvrdé opozici ze strany USA a některých členských států EU.

Po měsících zvažování Dánsko minulý týden oznámilo, že dává zelenou realizaci plynovodu Nord Streamu 2. Nový plynovod vedoucí z Ruska do Německa přes Baltské moře je již ve výstavbě a jeho trasa se táhne podél plynovodu Nord Stream. Množství zemního plynu přiváděného přes Baltské moře do Evropy se tak může díky novému plynovodu zdvojnásobit. Kapacita plynovodu Nord Stream a Nord Stream 2 bude dohromady 110 miliard m³/rok.

„Jsme potěšeni, že jsme získali dánský souhlas s výstavbou plynovodu Nord Stream 2,“ uvedla ve svém prohlášení Samira Kiefer Anderssonová zastupující Nord Stream 2. „Budeme pokračovat v konstruktivní spolupráci s dánskými úřady na dokončení výstavby plynovodu,“ dodala.

Předpokládá se, že plynovod bude uveden do provozu v první polovině roku 2020 a jeho cena je odhadována na 9,5 miliard EUR.

Odpor USA a několika evropských zemí

Představitelé USA začátkem letošního roku hrozily společnostem, které se do projektu zapojí, sankcemi. Donald Trump uvedl, že se jedná o „obrovskou chybu“ a varoval, že se Německo důsledkem realizace projektu stane „rukojmím Ruska“.

„Projekt je politicky nesmírně citlivý, jelikož proti sobě staví evropské ekonomické zájmy a širší evropské geopolitické a strategické zájmy,“ prohlásila Kristine Berzinová, seniorní pracovnice Německého Marshallova fondu v Bruselu.

Proti projektu se veřejně staví také Polsko, Lotyšsko, Litva a Francie. Dánský souhlas byl ale velmi pravděpodobně poslední překážkou bránící dokončení Nord Streamu 2.

„Jediným důvodem, proč vybudovat tento plynovod, je obejít Ukrajinu,“ řekl Timtohy Ash působící ve společnosti Bluebay Asset Management.

„Byl bych překvapen, kdyby USA nezavedly sankce na věci týkající se Nord Streamu, protože chtějí získat pevnou půdu pod nohama na evropském trhu s plynem skrz LNG,“ dodal Ash.

Vliv na probíhající jednání Ruska s Ukrajinou

Dánské rozhodnutí může mít také vliv na probíhající jednání Ruska s Ukrajinou ohledně dalšího tranzitu zemního plynu přes Ukrajinu. Zástupci Naftogazu avizovali, že výchozí variantou je v současnosti nulový tranzit plynu přes ukrajinské území.

Taktéž aktuální prohlášení zástupců Bulharska, kteří ujišťují, že výstavba plynovodu TurkStream přes jejich území probíhá dle plánu, není pro Ukrajinu dobrou zprávou. Roční kapacita plynovodu vedoucího z Ruska přes Bulharsko dále do střední Evropy bude 15,75 miliard m³/rok.

„Partneři zdůraznili, že práce budou dokončeny včas, do roku 2020,“ uvedl Sergei Lavrov, ruský ministr zahraničí.

Případné omezení dodávek zemního plynu, pokud nedojde k uzavření tranzitní dohody, by pomohly vykrýt evropské zásobníky zemního plynu, které byly před topnou sezónou rekordně naplněny. Přesto by to, zvlášť pro jihovýchodní Evropu vzhledem k tamní přepravní infrastruktuře, byla velmi komplikovaná situace na zvládnutí.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
pepibrum
10. listopad 2019, 20:09

Dušánku,než začneš plácat blbosti,tak se ve věci zorientuj.Jestlipak víš,že Slovensko zastavilo dodávky plynu na Ukrajinu a vede proti Ukrajině u mezinárodního soudu exekuční řízení a arbitráž z důvodů,že Ukrajina za ty dodávky plynu dluí Slovensku buhví kolik milionů.A aby to bylo komplet,Ukrajina podala žalobu na Slovensko kvůli těmto přerušeným dodávkám plynu.Dobré obchodní partnerství,hej.

Dušan
11. listopad 2019, 08:18

Len k fámam, že "Slovensko zastavilo dodávky plynu na Ukrajinu a vede proti Ukrajině u mezinárodního soudu exekuční řízení a arbitráž z důvodů,že Ukrajina za ty dodávky plynu dluí Slovensku buhví kolik milionů":

Naftogaz hrozí zastavením plynu na Slovensko, Eustream to vylučuje

Dôvodom majú byť exekúcie voči spoločnosti.

BRATISLAVA, KYJEV. Slovensku vraj hrozí medzinárodný škandál, zastavenie dodávok plynu z Ukrajiny a strata 60 miliónov eur ročne. Dôvodom majú byť údajne pochybné exekúcie voči ukrajinskej plynárenskej spoločnosti Naftogaz na Slovensku.

Slovenský prepravca zemného plynu, spoločnosť Eustream, však vylučuje akékoľvek úvahy o ohrození bezpečnosti dodávok pre Slovensko alebo tranzitu do Európy.

Ako informovala spoločnosť Naftogaz of Ukraine, prípad sa týka arbitrážnej kauzy, ktorej pôvodná hodnota 12 miliónov eur sa medzičasom vyšplhala do astronomických výšok.

„V slovenskej sieti plynovodov zabavuje exekútor ukrajinský plyn a sudkyňa bez akejkoľvek kontroly schvaľuje škandalózny postup, ktorého výsledkom je okrádanie Naftogazu a jeho napriek exekúciám neklesajúci dlh,“ informovala spoločnosť Naftogaz, pričom upozornila na bezprecedentné signály korupcie.

„Vyjadrenie Naftogazu sa týka bilaterálneho obchodného sporu medzi Naftogazom a jeho obchodným partnerom. Eustream nebol ani nie je účastníkom tohto sporu ani súvisiaceho exekučného konania a neprináleží nám sa k nemu bližšie vyjadrovať,“ povedal pre agentúru SITA hovorca Eustreamu Pavol Kubík.

Podľa slovenského prepravcu plynu, akákoľvek poskytnutá súčinnosť v exekučnom konaní zo strany Eustreamu vyplýva výlučne z ich zákonných povinností a týka sa iba plynu vo vlastníctve Naftogazu v smere exportu na Ukrajinu.

Naftogaz prehral arbitrážny spor

Ukrajinská spoločnosť Naftogaz prehrala v roku 2012 arbitrážny spor s talianskou spoločnosťou IUGAS. Potom, čo veriteľ IUGAS postúpil pohľadávku zároveň dvom rôznym zahraničným spoločnostiam, švajčiarskej Omni Bridgeway a maďarskej Trameta, začal sa na Slovensku exekuovať plyn patriaci Naftogazu.

Spoločnosť Naftogaz podľa vlastných tvrdení bola ochotná pokryť dlh legitímnemu veriteľovi, nemohla to však urobiť, pretože dlh bol súčasne vymáhaný dvoma subjektmi.

„Momentálne prebieha vo viacerých európskych jurisdikciách právny proces s cieľom určiť, ktorý subjekt v súčasnosti vlastní legitímny nárok na tento dlh,“ dodala ukrajinská firma.

Slovenská sudkyňa bratislavského okresného súdu, ktorá v slovenskej exekúcii rozhoduje, však podľa Naftogazu schvaľuje škandalózny postup exekútora bez toho, aby kontrolovala oprávnenosť výšky nákladov na uskladnenie plynu či nakladanie so zadržaným plynom.

„V dôsledku tohto postupu sa napriek skutočnosti, že sme už prišli konaním exekútora o plyn v hodnote viac ako 38 miliónov eur, náš dlh podľa exekútora neznížil ani o cent,“ zdôraznila firma Naftogaz.

Podozrivý je podľa ukrajinskej spoločnosti aj ďalší postup exekútora. Ten mal po prevzatí plynu za polovičnú hodnotu namiesto zníženia dlhu použiť výťažok na úhradu nákladov spojených so skladovaním zadržaného plynu.

„Výsledkom je, že približne 20 miliónov eur tak namiesto pokrytia dlhu a úrokov skončilo v rukách nemeckej firmy Hycori GmbH, ktorá mala zabezpečovať na pokyn exekútora uskladnenie plynu. Hycori je pritom preukázateľne vlastnícky prepojená na jedného z majiteľov pohľadávky, spoločnosť Trameta,“ dodal Naftogaz.

Slovensku hrozia aj značné straty

Exekúcie tak pokračujú. Aktuálne exekútor podľa Naftogazu zaistil ďalších 2,4 milióna megawatthodín plynu v hodnote približne 33 miliónov eur.

„Nerešpektoval pritom námietky právnych zástupcov, ktorí na základe tohto postupu žiadali o odklad exekúcií. Žiadosti stále ležia na súde a nie je o nich rozhodnuté. Dražby zadržaného plynu pritom stále prebiehajú a škoda našej spoločnosti neustále narastá,“ zdôraznil Naftogaz.

Predstavitelia ukrajinského štátneho energetického koncernu JSC National Joint Stock Company “Naftogaz of Ukraine“ už požiadali o súčinnosť aj slovenskú prezidentku Zuzanu Čaputovú. Absolvovali tiež rokovanie na Ministerstve zahraničných vecí SR. O postupe slovenských orgánov informovali aj veľvyslanca Slovenskej republiky na Ukrajine Mareka Šafina.

Naftogaz taktiež podal na Ústavný súd SR niekoľko ústavných sťažností. Nedávno podala spoločnosť žalobu aj na Európsky súd pre ľudské práva proti Slovenskej republike, ktorej cieľom je ochrana jej práva na spravodlivé súdne konanie a ochrana jej majetku.

Slovensku však podľa Naftogazu nehrozí len reputačný problém, ale aj značné straty.

„Ročný objem dodávok plynu a tranzitných poplatkov cez Slovensko predstavuje 60 miliónov eur. Slovensko teda na daniach zarobí bezmála 12 miliónov eur. V prípade, že škandalózny postup exekútora a sudkyne bude pokračovať ďalej, Naftogaz zvažuje, že nepredĺži aktuálne zmluvy platné do konca tohto roka a prestane nakupovať plyn prostredníctvom Slovenska. A to nie kvôli kvalite tranzitných služieb na Slovensku, ale pre neserióznosť slovenského súdnictva,“ povedal riaditeľ divízie integrovaného plynu spoločnosti Naftogaz of Ukraine Andrew Favorov.

Agentúra SITA osloví s prosbou o reakciu Slovenskú komoru exekútorov ako aj Ministerstvo hospodárstva SR.

xyz
11. listopad 2019, 10:03

Proč tady zdlouhavě vypisujete víceméně to samé co jsem vám napsal v odkazu?Ukrajina je rozkradený stát, ovládaný oligarchy, který má problémy se svými sousedy, a začíná od něj dávat ruce pryč jak německo tak i usa, kteří je pouze využívali proti rusku, a obávám se, že až tam nastane skutečný majdan, tak to špatně skončí.

Dušan
11. listopad 2019, 10:41

Aby ste ti to konečne prečítal, čo platí ešte viac k ostatným čo si asi prečítali len titulky :

"určitě jste slyšel o plynu na západ, který byl odkláněn na ukrajinu, problemy s placením, neudržovanými rozvody atd. A spolehlivost ukrajiny"

Lebo tento "záver" je nezmysel. Reverzný tok plynu si chválil i proruský Fico, lebo na tom SR zarába ... a funguje bez problémov zo strany Ukrajiny.

Dané odkazy sú o starých sporoch a ich riešení slovenskými súdmi, ktoré sa v posedných "preslávili" dôkazmi o kupovaní rozsudkov.

Ukrajina je štát "rozkradnutý oligarchami" ... ale i ruskými viď. môj odkaz na túto tému. Mimochodom Rusko je na tom rovnako .... akurát svoj "bordel" sanuje miliardami z vývozu surovín.

A čo sa týka korupcie

https://cs.wikipedia.org/wiki/Index_vnímání_korupce

Tak Rusko je na tom horšie .... to Vám asi "uniklo" ...

xyz
11. listopad 2019, 12:16

Vy to hodnocení korupce neziskovkou berete vážně?Rusko rozhodně není vzor, ale na rozdíl od ukrajiny si nenechalo své zdroje tolik privatizovat(rozkrást) cizími společnostmi. Fico si může chválit co chce, podstatné je kolik na se na tom vydělá nebo spíš prodělá, protože ukrajina je zadlužená a prachy co tam v rámci pomoci poslal svět z větší části rozkradli oligarchové.Komu asi dá přednost německo viz.https://oenergetice.cz/plyn/nord-stream-2-mimo-evropska-pravidla-nemecka-vlada-planuje-projektu-pomoci-vlastnim-vykladem-smernice/#comments Zkuste o tom přemýšlet

energetik II
11. listopad 2019, 15:54

Právě na těchto nechutných mezinárodních tahanicích se krásně ukazuje velká výhodnost projektu Nord Stream II, plyn teče z území těžaře rovnou na území spotřebitele, aniž by procházel územím tak podivných států, jako Ukrajina. Trochu mimo téma - Už začínají vycházet najevo podrobnosti z organizování střelby na Majdanu v Kyjevě - provedlo ji 40 najatých střelců z Gruzie, kteří obdrželi falešné pasy a nikdo je na letištích v Tbilisi ani Kyjevě nekontroloval , když vezli své "sniperské nádobíčko" - v objemných kufrech. Na střechu konzervatoře a hotelu Ukrajina je doprovodili poslanci Parasjuk a Pašinský, kteří také střelcům zadávali cíle. Poté střelci s falešnými pasy opět zmizeli v Gruzii, kde dál plnili "domácí úkoly" fašisty Saakašviliho. Ale to jen jako zajímavost , jak se organizoval Majdan 2014.

energetik II
8. listopad 2019, 09:55

Nevím , proč je kolem toho plynovodu tolik nervozity. Je to vlastně jen nová trubka, která nahradí starou trubku přes Ukrajinu. A Evropa si pak může sama rozhodnout, kolik plynu od Ruska vlastně bude brát a jestli tak bude Nord Stream stále využíván na 100 % nebo třeba jen na 80 %. Já myslím, že je výhodné , aby dvoustranný obchod využíval co nejméně území jiných států, příkladů proč je to výhodné je z dějin spousty. Třeba Suezský průplav, kterým se zkracuje cesta zboží z Asie do Evropy. Leží na území Egypta a když byl Egypt ve válce s Izraelci ,tak byl Suez dlouho zablokován a evropské firmy musely se svým zbožím objíždět celou Afriku. Na Ukrajině může klidně dojít k nějakému dalšímu převratu, nová vláda dál vyhrotí vztahy s Ruskem a bylo by po plynu pro Evropu. Já jsem na území Evropy pro vzájemnou spolupráci, rozvoj obchodu, turistiky...atd. a to včetně Ruska. Vadí mi, když někdo potřebuje neustále rozdmýchávat napětí, nedůvěru, vyhrožuje, zavádí sankce, nasazuje jinému psí hlavu,...atd. Jsem pevně přesvědčen, že na tuto politiku vůči Rusku nakonec doplatí EU. Není normální, aby zdaleka největší evropský stát územím i obyvatelstvem byl z Evropy "vyobcován" a musel se tak plně orientovat na Asii, tedy na Čínu a Indii.

Dušan
8. listopad 2019, 16:24

Na férový obchod treba dvoch ...

Napriek všetkému nám Ukrajina nestopla plyn ani raz ... bolo to Rusko !!! Druhý krát nám obmedzilo dodávky pre "technické príčiny" ....

Aké má či malo problémy Rusko s Ukrajinou ma ako zákazníka nezajíma ... tak ako Rusov nezaujímajú naše problémy pri platbách za ich suroviny.

Predstava "nová vláda dál vyhrotí vztahy s Ruskem a bylo by po plynu pro Evropu" je úplne absurdná .... Ukrajina napriek všetkým rečiam je v tranzite spoľahlivejšia ako Rusko !!! ( z nášho pohľadu samozrejme) a Rusko zúfalo potrebuje vyviesť maximum zemného plynu, lebo my sme ten najsolventnejší NENAHRADITEĽNÝ trh ... nie Čína, India .. a nieviem kto ešte.

Rusko dáva do EÚ len tretiu plynu, ale získava polovicu profitu ..... nejaké "otáčanie" rúr preto nehrozí .... a ani sa nekoná.

Na Slovensku nás už cca 25 rokov kadekto presvieča o "perspektívach" ruského trhu ... realita je taká, že Rusko je pre nás mimo surovín (ktoré MUSÍ vyvážať) úplne bezvýznamná krajina ....

A čo sa týka "nedôvery, vyhrážanie a zavádzania sankcií" .... ja som sám presviečal svoje okolie, že anexia Krymu je jedna vec a invázia ruskej armády na Ukrajinu vec druhá a to "sa nemôže stať" .... a stalo sa ...

Odporúčam Vám tiež precitnúť z ilúzie "dobrého" Ruska ... nakoniec ... to, že nás Rusi "oslobodili od fašistov v roku 1968" je dnes oficiálna politika ruského vedenia .... prečo by nás i Vás "neoslobodili" zas .... však podľa ruskej propagandy u nás vládnu len homosexuáli a migranti ....

Vítězslav Bilko
10. listopad 2019, 18:35

Dušan, od kdy je Rusko účastníkem občanské války na UA, nepiš sračky.

Dušan
10. listopad 2019, 23:27

Je aktívnym účastníkom ....

Nie len, že vyzbrojuje "povstalcov", ale má tam svojich ľudí, a keď hrozila "opolčencom" porážka, tak zasahovali regulárne jednotky ruskej armády.

Kto chce tak si to nájde, zbrane "neexistujúcej" ruskej armády sú dobre zdokumentované, nakoniec boli zajatí priamo ruskí vojaci .... kto nechce tak môže veriť bájkam o "ukrajinských traktoristoch" ...

https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ruska-invaze-na-ukrajina-ruske-zbrane-na-ukrajine.A150225_160043_vojenstvi_mla

Olda
11. listopad 2019, 08:34

Vaše úvahy jsou naprosto zcestné! Pokud by Rusko chtělo zablokovat dodávky, tak to může učinit na jakékoliv trase plynovodu, anebo ropovodu! A je úplně jedno, jestli to vede přes Ukrajinu, či nikoliv. Ukrajinci si tento problém zavinili naprosto sami a to tím, že sabotovali energetické trasy vedoucí do Ruska, tedy přesněji na Krym, který od roku 1783 patřil Rusku a nikdy nepatřil Ukrajině! Byl pouze darován jedním ukrajinským ožralou, který byl nejvýše postavenou postavou tehdejšího Sovětského svazu do správy a nyní se podržte, Ukrajinské Sovětské socialistické republice! Znáte dnes takovou republiku? Já nikoliv. Tato fakta jsou lehce dohledatelná, ale pouze pro toho, kdo chce znát pravdu. Komu tedy zákonitě patří území po rozpadu republiky Ukrajinská Sovětská socialistická republika? Tomu, co ji spravoval 20 let, anebo tomu, co ji spravoval staletí a žije tam na tom území více, než 80% jeho obyvatel? Zamyslete se velmi dobře nad tím, co odpovíte, pokud toho budete vůbec schopen a prosím bez vulgarit. Já je taky nepoužívám. Navíc Ukrajinci kradli plyn i ropu, která vedla po jejich území do západní Evropy i k nám. Proto vznikl tento problém. Ukrajina je velmi nedůvěryhodná země. A co říkáte na území ukradené nám Ukrajinou po válce? Nic? všechno OK? Když jsou Ukrajinci tak dobří a milosrdní, pročpak nám ho nenavrátí?

nikdo
11. listopad 2019, 17:39

Dle vasi logiky by ted meli Rusove krym vratit Krymskemu chanatu a ten by ho mel vratit Bosporske risi atd... https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_Krymu

Podkarpatskou rus by meli vratit Sovetskemu svazu pak Madarsku pak Ceskoslovensku mi by jsme ho vratili Rakouskouhersku atd...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Podkarpatsk%C3%A1_Rus

Dale v Budapestskem memorandu zde https://cs.wikipedia.org/wiki/Budape%C5%A1%C5%A5sk%C3%A9_memorandum se signatáři zavázali mimo jiné respektovat ukrajinskou nezávislost a suverenitu v rozmezí tehdy platných státních hranic, zdržet se hrozby silou nebo použití síly proti Ukrajině, zdržet se použití ekonomického nátlaku na Ukrajinu ve snaze ovlivnit její politické směřování, zdržet se použití jaderných zbraní proti Ukrajině, řešit případné použití jaderných zbraní vůči Ukrajině na půdě Rady Bezpečnosti OSN, či vzájemně konzultovat vzniklé nejasnosti ohledně zmíněných záruk.

To co Rusko provedlo povede akorat k tomu ze si vice zemi poridi jaderne zbrane aby zajistilo svou bezpecnost.

Ekonomicke spory nemuzete resit tim ze sousedovy seberete kus uzemi bez jeho souhlasu.

Antonín
13. listopad 2019, 10:31

Vidím, že existují lidé kteří se nebojí říci pravdu a jsem za to velmi rád.

Krym opravdu patřil Rusku a žije tam drtivá většina Rusů, kterým hrozilo, že po fašizaci Ukrajiny jim bude udělen statut NEOBČANŮ /nemají volební právo a úřady je perzekuují / který mají například Rusové kteří žijí třetí generaci v Lotyšsku a Litvě a vojáci NATO včetně našich dodávají tamním vládám odvahu aby se nebáli přitvrdit.

Kdo dnes ví, že Doněcko a Luhansko byly v rámci Sovětského svazu přičleněni z Ruska k Ukrajinské Sovětské socialistické republice protože neměla žádný průmysl a tudíž dělnickou třídu, která by měla vládnout s rolníky.

Proto tam žijí Rusové, kteří se nyní vzbouřili protože nechtěli být NEOBČANY. Tohle nám ale ČT a politici neřeknou.

Jak říkal Joseph Goebbels, stokrát opakovaná lež se stává pravdou.

xyz
8. listopad 2019, 17:49

Když řeknete A, bylo by dodré říci i to B, určitě jste slyšel o plynu na západ, který byl odkláněn na ukrajinu, problemy s placením, neudržovanými rozvody atd. A spolehlivost ukrajiny https://www.e15.cz/zahranicni/ukrajina-uvazuje-o-ukonceni-odberu-plynu-ze-slovenska-1364043

Franta
10. listopad 2019, 17:24

Příčinou ukončení odběru tzv.reverzem , je neplacení odběru plynu Slovenské republice , která musela přikročit k exekucím vůči Ukrajině. To samé bylo i v době plynovékrize, protože dostávat a neplatit a navíc na černo krást plyn, určený pro zbytek Evropy, to se prostě nedělá.

Olda
11. listopad 2019, 09:10

Franto naprosto s Vámi souhlasím a taky s Bohuslavem. Divím se tomu, že zde někdo obhajuje zlodějny prováděné Ukrajinou, když sám je jejich obětí a musí se o své pohledávky na Ukrajině tvrdě a pracně domáhat. EU na tom není o nic lépe. A co miliard už bylo Ukrajině poskytnuto. Tohle jsou naprosto ztracené výdaje. Ukrajina nevede válku s Ruskem, jak to zde někteří naznačují, ale válčí tam občan Ukrajiny, proti jinému občanu Ukrajiny s jiným názorem. Je to tedy občanská válka a zavinili si ji sami Ukrajinci, za notné pomoci USA! Pokud chce někdo polemizovat, že Rusko někomu pomáhá, tak Ať se nejdříve zamyslí nad faktem, zda té druhé straně nepomáhají třeba USA , anebo někdo jiný, včetně nás. USA pomáhají nastolit tzv. demokracii po celém světě, ale všude, kde vlezou, tam po nich zůstanou pouze mrtvoly a chaos. Těm se nejedná o občany jednotlivých zemí, ale o jejich bohatství a suroviny!

Dušan
11. listopad 2019, 13:03

OLDA

"když sám je jejich obětí a musí se o své pohledávky na Ukrajině tvrdě a pracně domáhat"

Nezmysel ... treba si konečne prečítať poriadne odkaz.

"válčí tam občan Ukrajiny, proti jinému občanu Ukrajiny s jiným názorem. Je to tedy občanská válka"

Kde asi tak žijú Čečenci ?

https://www.youtube.com/watch?v=fIK5s3KkpRk

A ako sa asi vzali na Ukrajine vraky moderných tankov T-72B3 ruskej armády ?

https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2015/09/29/russias-6th-tank-brigade-pt-2/

xyz
8. listopad 2019, 21:38
Dušan
8. listopad 2019, 23:45

Tu je to plynová spoločná minulosť pekne povedaná, od cca 1:11:30 a Rusi v tom nehrali vôbec rolu obete, ale spolupáchateľa Tymošenkovej:

https://www.youtube.com/watch?v=nmbkuX1gjYQ

Dušan
8. listopad 2019, 23:32

Neexistuje žiadne "B"....

My máme zmluvný vzťah s Ruskom ... že si za xy-rokov (pred Krymom) nevedeli Rusi usporiadať vzťahy s Ukrajinou ma akosi ako zákazníka nezaujíma .... tak ako Rusov nazaujíma či máme na ten plyn, alebo nemáme ... musíme platiť ... a PLATÍME.

Ruskí a ukrajinskí oligarchovia si robili kšefty i naprieky dávno .... koho dnes zaujíma, že Ukrajinci platili (resp. skôr mali platiť) v minulosti astronomické sumy za plyn, kde sa nabaľovali svorne oligarchovia na oboch stranách, plyn pre domácnosti bol dotovaný a plynový dlh krajiny rástol ? Rozvracanie ukrajinskej ekonomiky Rusov nezaujímalo, pokým im Ukrajinci nesiahli na tranzit a potom sa Rusi hrali na "poškodených" ....

My máme zmluvný vzťah s Ruskom ... nie s Ukrajinou. I preto neplatili sankcie za rok 2009 Ukrajinci, ale Rusi.

S Ukrajinou žiadne problémy nemáme ..... a ani sme nemali.

I dnes napriek tým súdnym ťahaniciam tranzit funguje.

Bohuslav.
10. listopad 2019, 15:18

Dušánku. Jsi jen a jen debilek. Když někdo bude krást tvé výrobky, tak Ty jako debil mu budeš dál svěřovat svou produkci k dopravě? Mě přeci nemusí zajímat, že tě někdo okrádá, když já budu na tvuj výrobek čekat a ten ke mě kvůli zlodějům nepřijde, tak v tom jako výrobce nebudeš jako obět? Samozřejmě, že se budeš snažit dělat všechno pro to, aby jsi zloděje vyšachoval i kdyby jsi od něj měl odejít. Pokud by jsi to neudělal, tak by jsi byl opravdu debil. Takovjchhle blbejch keců, co jsi tu vyplodil je na netu spousta. A většinou pocházejí od protiruských debilů, kteří sice Rusku neustále okopávají kotníky, ale topit jejch plynem a jezdit v autech z jejich materiálů, poháněných jejich ropou(benzín a nafta) chtějí. Kupuj ty zmetku teda plyn z USA, ten je určitě lepší a neser se do diskusí, kterejm stejně se svým postojem nestačíš. Jo a ještě přidám něco, po čem budeš rozpálen do běla. Jsem rád, že se Krym stal součástí Ruské Federace a že ukrouští zloději jsou tam kde jsou. Teda že jsou v prdeli.

Dušan
10. listopad 2019, 20:06

Bohuslava

Kľud ... a hlavne si doštudovať rusko-ukrajinské obchodné vzťahy s plynom .... potom bude Váš príspevok k veci a bude o čom diskutovať ...

Neberiem Vám váš k obdiv k Rusku, ktoré je stále i napriek miliardovým príjmom zo surovín životnou úrovňou stále ďaleko za nami .... Vašimi slovami ...v prdeli : )

nikdo
11. listopad 2019, 16:52

Bohuslav.

Naucte se prosim slusnemu chovani to ze ma nekdo jiny nazor neznamena ze mu musite nadavat.

Jan
11. listopad 2019, 21:14

S Ukrajinou žiadne problémy nemáme ..... a ani sme nemali.

Vážený pisateli s Ukrajinou slováci maju" veliký problém"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ukrajina totiž slovensku dluží za plyn i ropu miliardy dolaru!!!

tad budou muset ukrajinci odstoupit se slovenskem od smlouvy.

Nasekali si dluhy a nemají čím splácet.

Dušan
8. listopad 2019, 23:50

Tu je pekne povedané SPOLOČNÁ plynová zlodejina na Ukrajine, ktorá rozvracala celú krajinu ..... od cca 1:11:30 .... Rusi nie sú žiadnou "obeťou" plynovej krízy na Ukrajne ... ale spolupáchateľom.

https://www.youtube.com/watch?v=nmbkuX1gjYQ

Luboš
8. listopad 2019, 12:57

Jako bývalý energetik 2. souhlasím plně s kolegou energetikem II.

Dušan
8. listopad 2019, 23:58

Odporúčam počúvať od 1:11:30 .... o spoločnej oligarchickej minulosti obchodu s plynom, kde ruskí oligarchovia spoločne s ukrajinskými cicali Ukrajinu .... a je jasné, že v tom kradnutí plynu v roku 2009 nie sú Rusi len obete, ale i spolupáchatelia .....na čo si už Rusi "nespomínajú" ....

https://www.youtube.com/watch?v=nmbkuX1gjYQ

markusaurelius
9. listopad 2019, 22:26

Dušán proč sa rozčiluješ prdne ti cévka a jsi v p-deli. okrajinci jsou prostě zloději a to neokecáš, a nakonec je nejlepší tranzit pod mořem je totiž zadarmo a ušetřené prachy se dají použit jinak než živit okrajinu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se