V roce 2019 se podle serveru Platts očekává nárůst spotového obchodu se zkapalněným zemním plynem (LNG) ve srovnání s rokem 2018. Zároveň se ovšem očekává zpomalení růstu flotily LNG tankerů volných pro spotový trh. Sazby za přepravu LNG budou s největší pravděpodobností v průměru vyšší než v loňském roce.    

Sazby za přepravu LNG rostou

Vysoké sazby za přepravu by v dlouhodobém výhledu mohly stimulovat investice do nových LNG tankerů, aby se pokryla poptávka po dopravě. Spotový trh by tak získal prostor se dále rozvíjet. Podle odhadů Platts činila sazba v regionu Asie-Pacifik v roce 2018 v průměru 80 771 USD/den (přibližně 1,8 milion korun) a v roce 2017 39 800 USD/den (přibližně 891 tisíc korun). V listopadu 2018 pak bylo dosaženo rekordní výše sazby za dopravu a to 190 000 USD/den (přibližně 4,2 milionu korun).

Účastníci trhu očekávají, že průměrné spotové ceny zůstanou v roce 2019 vysoké. Nicméně potenciální překročení rekordní ceny z listopadu 2018 závisí na krátkodobých obchodních strategiích a jiných charakteristikách trhu, které nejsou vždy předvídatelné.

Růst LNG flotily zpomaluje

Na konci roku 2018 měla flotila LNG tankerů přibližně 536 plavidel. To představuje nárůst oproti roku 2017 o 12 %. Během prvních 11 měsíců roku 2018 bylo dodáno přibližně 50 nových tankerů a dalších 60 objednáno. V roce 2017 bylo 31 tankerů dokončených a 23 objednáno. Ovšem během let 2019 a 2020 se očekává zpomalení růstu LNG flotily na 6–7 % ročně.

Toto zpomalení růstu je připisováno nízkým přepravním sazbám v letech 2015–2017, kdy se často pohybovaly pod 30 000 USD/den až na hranici rentability. To zrazovalo od nových objednávek tankerů a limitovalo spotový trh. Letos se tedy očekává doručení pouze 6 lodí, které doposud nejsou svázané s konkrétními projekty a budou tak k dispozici pro spotový trh.

LNG spotový trh roste

Z důvodu uvedení několika zkapalňovacích zařízení do provozu se oproti loňskému roku nárůst očekává také u spotových cen LNG. Vzhledem k tomu, že LNG z USA je flexibilní a centrem spotového obchodu v Asii je Čína, tak se očekává, že obchod mezi Čínou a USA bude primárním hnacím mechanismem spotového obchodování s LNG.

Tento předpoklad by ovšem mohl být narušen americko-čínskou obchodní válkou, kdy ve čtvrtém kvartálu 2018 do Číny dorazily pouze dvě dodávky z USA. Analytici serveru Platts proto argumentují, že by roli klíčového likvidního trhu pro nadbytečné dodávky mohla hrát Evropa.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *