Domů
Rychlé zprávy
Prahu čeká zákaz topení uhlím či měření emisí aut na silnicích
Výfuk emise
Výfuk emise. Zdroj: Wikimedia (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Automobile_exhaust_gas.jpg)

Prahu čeká zákaz topení uhlím či měření emisí aut na silnicích

Policisté na pražských ulicích by v blízké budoucnosti mohli s pomocí speciální techniky zjišťovat, zda projíždějící vozy nemají odmontované či nefunkční filtry pevných částic. Praha také připravuje vyhlášku, která by měla zakázat topení uhlím a obecně regulovat topení tuhými palivy. Novinářům to dnes řekl náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (STAN). Lidem, kteří by kvůli vyhlášce museli vyměnit kotel, mohou pomoci tzv. kotlíkové dotace. Město připravuje i další opatření ke zlepšení ovzduší, například nízkoemisní zónu či MHD zdarma v době smogu.

Podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) zemře v metropoli každý rok předčasně kvůli znečištění ovzduší 1200 lidí a ekonomické škody dosahují 18 miliard korun. Město se proto chce na zlepšení kvality ovzduší výrazně zaměřit.

S ohledem na to, že většinu znečištění v Praze produkuje doprava, se chce magistrát soustředit na emise z automobilů. Hlavní město trápí zejména prachové částice označované jako PM10, které jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky.

Praha
Ilustrační foto

Zásadním problémem zvyšujícím jejich koncentraci jsou dieselové motory s poškozeným nebo úplně chybějícím filtrem pevných částic. Podle minulých měření produkuje pět procent těchto automobilů polovinu nejškodlivějších emisí.

Praha se proto domluvila s policií na tom, že by v budoucnu mohli policisté s pomocí mobilních stanic měřit emise projíždějících aut přímo u silnic. Technika by měla identifikovat právě auta s odmontovaným nebo poškozeným filtrem a policisté by dotyčného řidiče odeslali na stanici technické kontroly (STK). Zatím není jasné, kdy by se mohly kontroly na pražských silnicích začít objevovat pravidelně. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že ministerstvo dopravy již začalo soutěžit mobilní měřicí stanice a nasadit by se mohly koncem jara.

Ilustrační foto

Podle vedoucího odboru dopravy pražské policie Jiřího Duška v současnosti legislativa umožňuje kontroly provádět, je však nutné zajistit techniku a ošetřit organizační záležitosti.

Komplikací je například fakt, že policista, který pošle řidiče na STK, tam musí jet s ním. Je tak nutné zajistit, aby stanice přijímaly řidiče z kontrol přednostně. V případě, že technici na voze nic závadného neodhalí, zaplatí poplatek za kontrolu policie.

Dalším z chystaných opatření je vyhláška, která by omezovala topení tuhými palivy. Má se zaměřit zejména na topení uhlím, které podle magistrátu patří především ve čtvrtích se zástavbou rodinných domů k nejvýraznějším zdrojům znečištění. Podle Hlubučka topí v kotlích s velmi špatnou emisní třídou v Praze asi 400 až 500 domácností.

Vedení magistrátu se odkazuje na fakt, že lidé mohou při modernizaci vytápění dosáhnout na tzv. kotlíkové dotace, které lze čerpat do roku 2020.

Náměstek upozornil, že od září 2022 bude stejně zákonem o ochraně ovzduší zakázáno topit kotli spadajícími do nejnižších dvou z pěti emisních tříd, takže nutnost výměny dotyčné nemine. Na přípravě vyhlášky se radní shodli, ale zatím je na samém začátku.

Ilustrační foto

Radní dnes schválili také zavedení MHD zdarma v době vyhlášení smogových situací v metropoli. Podle Hlubučka chce magistrát také začít řešit otázku lodních motorů na Vltavě, které jsou nyní zcela neregulované a produkují velké množství emisí.

Město by mohlo přispět k jejich modernizaci například tím, že by emisní limity přidávalo do smluv o kotvení na pražských náplavkách.

Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi.

Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Podle Hlubučka se stávající vedení chce k plánu vrátit, ale je potřeba změnit nařízení vlády. Magistrát hodlá prověřit také možnost zpoplatnění vjezdu do centra.

Petr Schreib rot

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Petr
25. únor 2019, 14:49

Vydávají se tou nejednoduší zakazovací cestou, ale používat kropící vozy k odstraňování kvant neustále vířeného prachu na ulicích alespoň k úrovni jako před 40 lety za komunistů nejspíš tahle mladá pražská avantgardní jelita zvládne horko těžko.

Honza
25. únor 2019, 18:36
Josef
25. únor 2019, 23:12

Topit tuhými palivy by mělo být ve velkých městech postupně omezováno i když si lidé pořídí nejlepší kotel , a topí třeba dřevem , pak prostě při velké koncentraci lidí, stejně dojde k zamoření ovzduší karcinogenními látkami., kter0

pak dýchá statisíce lidí ve městě. Podmínkou by pode mého názoru mělo být , že topení tuhými palivy by neměl být hlavní zdroj vytápění budovy. Kdo nemá peníze na plyn nebo tepelné čerpadlo, měl by si pořídit alespoň 2 klimatizační jednotky na vytápění hlavních místností a zbytek domu tedy topit tuhými palivy - na to si může ušetřit každý kdo vlastní dům ve velkém městě.

Bez podobných opatření nelze očekávat další zlepšení životního prostředí, protože v topné sezoně to jsou právě domácnosti , které ve znečišťování ovzduší dominují.

Jan Veselý
26. únor 2019, 07:16

Když vyjdu z čísel, která naměřili mí kolegové na VEC VŠB, tak je situace jasná. Moderní kotel na tuhá paliva má 40-50x nižší tuhé emise a cca 1000x nižší emise karcinogenů než ty staré šmejdy. Pořád je to sice horší než plyn nebo TČ, ale už bych to považoval za snesitelné. Šnekový dopravník, retorta a řízení přívodu vzduchu pomocí lambda sondy dokáží neuvěřitelné věci.

Ale obecně jsem proti tomu, aby si lidi doma topili sami, je mezi nimi příliš mnoho hlupáků a maniaků. A stačí jeden, aby zasmrděl celou vesnici. Topit má (pravidelně servisovaný a kontrolovaný) automat nebo profesionál v elektrárně.

Martin Pácalt
26. únor 2019, 08:56

Souhlasím. Nevěřím tomu, že by nedošlo k řádovému zlepšení emisní situace ve městech a na vsích, pokud by všichni domkáři s podomácku svařovanými kotli přešli na kotle 5.emisní třídy (Atmos, Werner a spol.).

Plyn nelze tahat trubkami všude. Některé vesnice jsou příliš daleko a žije tam např. jen 80 lidí, tedy málo na to, aby se investice do plynovodu zaplatila v obvyklém časovém horizontu. Obyvatelé takových sídel pak volí mezi kotlem na dřevo (které se k nim dostane s minimálními finančními náklady a šedou energií), zásobníkem na PB a nebo TČ (elektřina je natahaná již všude).

Jan Veselý
26. únor 2019, 13:49

Ta změna je na úrovni přesednutí z Trabantů a Wartburgů do Fabie třetí generace nebo Nové Huti v roce 1990 a dnes.

Martin Pácalt
26. únor 2019, 18:26

Ne tak docela. Pokud se uhlí nahrazuje dřevem, pak nejde jen o přechod "špinavá fosílie-méně špinavá fosílie", ale o "špinavá fosílie - nízkoemisní OZE". Navíc emisně neutrální, což někteří lidé na tomto webu nerozlišují vůbec.

Vinkler
26. únor 2019, 06:59

Topení uhlím v malých kotlech je zvěrstvo kdekoli a kdykoli, zejména je-li inverze, dřevo není o moc lepší a pálení listí za krásného počasí inverze by se mělo pokutovat.

Petr
27. únor 2019, 10:44

Souhlas.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se