Domů
Rychlé zprávy
Ve Švédsku se připravuje testování výroby syntetických leteckých paliv
Letadlo Skandinávských aerolinií, SAS
Zdroj: SAS

Ve Švédsku se připravuje testování výroby syntetických leteckých paliv

Společnosti Vattenfall, Shell, LanzaTech a Skandinávské aerolinie (SAS) ve středu oznámily svůj úmysl spolupracovat na první pilotní velkovýrobě syntetického a udržitelného leteckého paliva. Místo fosilních zdrojů má být syntetické palivo vyráběno za pomoci bezemisní elektrické energie a zachyceného oxidu uhličitého.

Společnou ambicí projektu je zprovoznění velkého produkčního závodu na výrobu syntetického leteckého paliva mezi lety 2026 a 2027. Tento závod by přitom měl mít roční výrobní kapacitu až 50 000 tun paliva. Jeho realizace ale ještě podléhá konečnému investičnímu rozhodnutí.

V případě realizace a úplného zprovoznění by produkce závodu měla pokrýt zhruba čtvrtinu celkové spotřeby paliva SAS po roce 2030. Produkce by rovněž výrazně přispěla k dosažení švédských cílů na omezení využívání fosilních paliv v letecké dopravě.

Společná studie společností podílejících se na projektu ukázala slibné podmínky, v současnosti panuje shoda na provedení dalších detailnějších analýz. V rámci memoranda o porozumění si společnosti již stanovily své role.

Vattenfall má prozkoumat možnosti výroby bezemisní elektřiny a následnou výrobu vodíku a získávání oxidu uhličitého. Shell zanalyzuje samotnou výrobu paliva a logistiku. LanzaTech v rámci projektu využije svou technologii a odborné znalosti v oblasti fermentace plynu pro výrobu etanolu ze vstupních plynů. SAS by byl případným odběratelem paliva.

Syntetický parafínový petrolej je již nyní možné přimíchávat do leteckého paliva

Syntetické letecké palivo by mělo být vyráběno pomocí technologie „Alcohol-to-jet“ (ATJ), kterou vyvinula společnost LanzaJet s Pacifickou severozápadní národní laboratoří (PSNL) amerického ministerstva energetiky.

Při využití této technologie vzniká jak syntetický parafínový petrolej, tak syntetická parafínová nafta. Poměr vyrobené nafty a petroleje přitom závisí na provozních podmínkách při oligomeraci ethylenu a proces je možné optimalizovat pro vysoký výtěžek jak nafty tak parafínu.

Obě takto vyrobená paliva mají přitom splňovat všechny současné striktní normy a specifikace.

Zjednodušené schéma výroby syntetických paliv. Zdroj: LanzaTech

Syntetický parafínový petrolej je již v současnosti možné přimíchávat do konvenčního leteckého paliva, a to až do výše 50 % objemu. Technologie ATJ má přitom být schopna využít jakýkoli zdroj udržitelného etanolu, včetně etanolu vyrobeného z tuhého komunálního odpadu (TKO), zemědělských zbytků, průmyslových zplodin a biomasy.

"Tato iniciativa ukazuje potenciál mezisektorové spolupráce pro dekarbonizaci obtížně řešitelného odvětví. Pro rychlejší inovace s cílem dosáhnout života bez fosilních paliv během jedné generace. Je to opravdu dobrá příležitost a společně budeme dále zkoumat, jak vyrábět nízkoemisní elektropalivo pro letectví," říká Anna Borg, prezidentka a generální ředitelka společnosti Vattenfall.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se