Veškeré poznatky, které jsme získali jak během vývoje elektricky poháněného SportStar EPOS letounu, tak od potenciálních provozovatelů přímo na EXPO, využijeme pro další vývoj v tomto segmentu, říká marketingový ředitel společnosti Evektor Martin Růžička.

České strojírenství dodává jak jednotlivé díly, vyrábí a vyvíjí letadla. Mezi špičky patří ve vývoji a výrobě leteckých motorů. Je také velmi úspěšné v produkci menších letadel. V devadesátých letech vyvezl český výrobce 1300 malých dvoumístných letounů EuroStar a SportStar. Leteckým průmyslem se na českém trhu zabývají desítky firem.

Česko je také uznávanou kapacitou ve výrobě letadel typu ultralight. Do USA bylo například dodáno přes 200 letadel typu Sport Cruiser z dílny úspěšného výrobce z Kunovic. Na EXPO se představil elektricky poháněný letoun SportStar EPOS společnosti Evektor. Stroj se stal ústředním motivem české expozice na EXPO. V prostoru české expozice byl představen v atraktivní „letové“ podobě. Návštěvníci si jej mohli prohlédnout ze země i z vyvýšeného patra české expozice.

„Využití elektrické energie pro pohon letadel za účelem jejich ekologického provozu, snižování emisí a provozních nákladů je v letectví velmi aktuálním tématem,“ říká marketingový ředitel společnosti Evektor Martin Růžička. Jeho společnost představila na výstavě EXPO 2017 v Astaně svůj elektricky poháněný letoun SportStar EPOS. Jde o dvoumístný lehký sportovní letoun poháněný elektromotorem Rotex Electric RE BB 90-5 o výkonu 75 kW (100 koní) a třílistou kompozitovou vrtulí.

Výkon motoru je řízen prostřednictvím elektronické řídicí jednotky, která zajišťuje optimální využití energie uložené v bateriových kontejnerech. Prezentace lehkého sportovního letounu Sport Star EPOS dokonale zapadá do tematického zaměření výstavy “Energie budoucnosti”. Společnost Evektor patří k předním světovým leteckým výrobcům, kteří se touto problematikou v současné době zabývají.

„V současné době není ve světě sériově vyráběn žádný elektricky poháněný letoun. Je potřeba provést změny v letecké legislativě, které spolu s rychlým vývojem moderních technologií v oblasti elektrických pohonů umožní provoz těchto letounů u zákazníků,“ upozorňuje Růžička.

Poptávka po SportStaru EPOS pochází jak od soukromých provozovatelů letounů, kteří mají zájem o moderní technologie, tak zejména ze strany leteckých škol, kterým SportStar EPOS umožní výrazné snížení provozních nákladů, zjednoduší údržbu letounu, sníží hlučnost a tím usnadní plnění zpřísňujících se hlukových limitů v obydlených oblastech a výrazné snížení produkovaných emisí.

„Účast na EXPO Astana nám přinesla velké množství kontaktů od zájemců o provoz elektricky poháněného sportovního letounu. Samotný letounu SportStar EPOS je vývojovým projektem představujícím koncept toho, jak bude budoucí technologie využití elektrických pohonných jednotek v těchto letounech vypadat. Není určený k sériové výrobě, a z tohoto důvodu nepřinesla jeho účast na EXPO konkrétní zakázky či objednávky. Veškeré poznatky získané jak během vývoje tohoto letounu, tak od potenciálních provozovatelů využijeme pro další vývoj v tomto segmentu,“ říká Růžička

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *