Domů
Uhlí
V USA se loni vytěžilo nejméně uhlí za posledních 40 let, letos je očekáván další propad
Vlak vezoucí uhlí
Zdroj: Wusel007 / Creative Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

V USA se loni vytěžilo nejméně uhlí za posledních 40 let, letos je očekáván další propad

Těžba uhlí je ve Spojených státech v posledním desetiletí na sestupu, přičemž v loňském roce klesla na nejnižší hodnotu od roku 1978. Podle očekávání vládní agentury byl pokles v letošním roce měl být ještě významnější, a těžba by tak mohla být na nejnižších hodnotách od 60. let.

Těžba uhlí v řadě zemí postupně klesá, přičemž výjimkou nejsou ani USA. Za prudkým poklesem stojí především klesající poptávka elektroenergetického sektoru, kdy uhelné elektrárny v USA čelí konkurenci zejména levného plynu a dále rostoucímu výkonu obnovitelných zdrojů.

V loňském roce se ve Spojených státech podle dat tamní vládní agentury U.S. Energy Information Administration (EIA) vytěžilo celkem 640 milionů tun uhlí, o 7 % méně než v roce 2018. Těžba tak byla na nejnižších hodnotách od roku 1978, kdy stávka horníků mezi prosincem 1977 a březnem 1978 zastavila většinu těžby v zemi.

Vývoj těžby uhlí v USA mezi lety 1950 a 2019. Zdroj: EIA
Vývoj těžby uhlí v USA mezi lety 1950 a 2019. Zdroj: EIA

Centrem těžby uhlí v USA je stát Wyoming , který se na celkové těžbě loni podílel 39 %, čímž výrazně převýšil kterýkoliv jiný stát. Meziročně však tamní těžba klesla o 9 %. Druhým v pořadí je stát Západní Virginie, ve kterém se těží především koksovatelné uhlí. Díky relativně stabilní poptávce tak tamní těžba meziročně klesla pouze o 2 %. Ve státě Arizona naopak došlo loni k ukončení těžby uhlí, které přišlo s uzavřením uhelné elektrárny Navajo s přilehlým dolem Kayenta.

V příštím roce by se těžba mohla částečně zotavit

Těžba uhlí v USA klesá i nadále v letošním roce, kdy tamnímu uhelnému průmyslu nepomáhá ani současná koronavirová pandemie. Těžbu uhlí EIA odhaduje podle dat z železniční přepravy, přičemž od začátku roku se po železnici přepravilo o 27 % méně uhlí než ve stejném období v loňském roce.

Kromě nižší poptávky ze strany uhelných elektráren z důvodu poklesu spotřeby elektřiny a cen zemního plynu v návaznosti na restriktivní opatření pro omezení šíření koronaviru, se na celkové těžbě podepisuje i nižší vývoz. Výroba elektřiny v uhelných elektrárnách se v období mezi lednem a květnem meziročně propadla o 34 %, vývoz uhlí poté o 29 %.

V příštím roce by se nicméně těžba uhlí mohla se zotavením poptávky po elektřině a cen zemního plynu mírně vzrůst. EIA tak v současné očekává 7% růst.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(17)
Jan Veselý
1. srpen 2020, 15:18

Ono je rekordní i rychlost zavírání uhelných elektráren. Jedná se tedy o strukturální pokles, kde už nebudou moc možnosti se vracet. Hlavně pokud dojde ke střídání v Bílem domě a ekonomické zákonitosti budou ještě podpořeny i legislativní regulací.

Hendry
1. srpen 2020, 18:39

Na druhou stranu, Biden bude tlačit na zavádění opatření pro omezení úniků zemního plynu na těžebních polích – tato opatření se pak projeví nárustem ceny zemního plynu … nicméně, cena FV a VtE technologií opět poklesne, takže pravděpodobnost, že růst ceny zemního plynu vyvolá růst využití uhlí v USA, není příliš vysoká …

Jan Veselý
2. srpen 2020, 00:39

Teď se v USA řeší velký balík peněz, které budou rozdány podnikům za účelem stimulace ekonomiky. OZE byznys deklaroval, že má v ruce gigantický objem projektů, které by tohle financování mohlo podpořit, mají obšlápnuté banky, které jim budou ochotně financovat zbytek a mají zpracované politiky na místní, regionální a státní úrovni. To bude smršť, že lidi budou čučet.

energetik II
1. srpen 2020, 18:26

Pokles těžby uhlí v USA je už nevratný, možná by se mohl maximálně zpomalit, kdyby se těžba plynu dostala do nějakých velkých problémů. Ze "střídání v Bílém domě" mám značné obavy. Trump už několikráte vyhlásil, že nevěří výsledkům korespondenčního hlasování a pokud bude v listopadu užito, tak svou případnou těsnou porážku ve volbách neuzná. Poté by záleželo jen na armádě, zda půjde s novým či starým prezidentem - občanská válka v USA by se stala realitou. Ke 4.listopadu 2020 tak vzhlížím s notnou dávkou obav.

Jan Veselý
2. srpen 2020, 00:43

To jako, že by to velké, nafouklé, arogantní nic dokázalo zpunktovat státní převrat? Toho ňoumu už všichni nesnášejí, včetně tajných služeb, včetně armády. On si jen takhle připravuje výmluvu proč ve volbách prohrál.

BTW. Ten samý člověk prakticky výhradně doteď volil korespondenčně a více než tři roky ve funkci ho ten problém nezajímal.

Bizon
2. srpen 2020, 15:46

Sorry, ale ta teorie o tom že neuzná porážku je podle mně totální sračka. Jak píše pan Veselý, Trumpa nemá ráda armáda, tajné služby, a celý deep state. Když odmítne odejít tak ho prostě vyvedou, a je hotovo.

Osobně si ale myslím že tento problém vůbec nenastane, protože Trump vyhraje. Demokrati sami jsou roztříštění mezi levičáckým a korporátním křídlem. Bidenova objektivní senilita se možná zamete pod koberec, u něj je důležitější kdo bude vice-prezident (má to být žena, ideálně barevná), ale pro část lidí pořád může být problém volit senilního úchyla co má problém poskládat koherentní větu (i když tato charakteristika docela sedí na oba kandidáty...šílené)

Jan Veselý
2. srpen 2020, 16:51

Demokrati jsou sice rozděleni na levé a pravé křídlo, ale Trump je spolehlivě spojuje. BTW, viděl jste poslední předvolební průzkumy?

Bizon
2. srpen 2020, 18:49

Ano, průzkumy jsem viděl, stejně jako jsem viděl průzkum že 62% Američanů se bojí sdílet svoje politické názory! Tím pádem jsou všechny politické průzkumy extrémně nespolehlivé(např. exit polls ve 2016). Těch 62% může být ta "silent majority" o které mluví Trump fans.

Reálně ale nikdo neví jak to dopadne, kdokoliv tvrdí že je nějaký výsledek jistý je hlupák. Demokrati zrovna mají docela praxi lhát si do kapsy, realitu nahradit zbožným přáním, a pak se divit... Trump má 2x tolik nadšených fanoušků než Biden, i když souhlasím s vámi že má i daleko víc "nadšených odpůrců".

Stejně je to celé reality-show/pakárna, většina američanů politice nerozumí a volí podle osobních sympatií. Kdyby Demokrati měli dobrého kandidáta tak bych se Trumpa nikdy nezastával, ale v této situaci výběru ze dvou starých senilních nekoherentních úchylů mi obě volby příjdou podobně špatné. Jak to dopadne prostě uvidímě v Listopadu.

Jan Veselý
3. srpen 2020, 09:28

V reálu je do voleb ještě spousta času a stát se může leccos. A volební průzkumy jsou konzistentní na Fox News s těmi na CNN nebo CNBC. Ta "silent majority" je spíše stéblo, kterého je někteří chytají. V reálu je teď problém s ~25 miliony Američanů, kteří se teď octli na dlažbě, bez peněz, bez sociální sítě, bez zdravotní péče a uprostřed ekonomické recese a pandemie.

Jan Veselý
3. srpen 2020, 09:23

Jo, někdo dostane nálepku úchyla, protože "očmuchal" pár ženských. Co si potom ovšem myslet od Donaldovi "grab them by the pussy" Trumpovi, který spí se štětkama, a kamarádil se s Epsteinem, se kterým si vzájemně dohazovali lolitky?

Bizon
3. srpen 2020, 15:08

Rozhodně lepší Trump který říká "grab them by the pussy" než Biden který to dost možná opravdu udělal (Tara Reade)!! Není to na 100%, ale je to daleko víc ověřené než většina ostatních MeeToo obvinění. Svěřila se tenkrát matce a pár přátelů, ta matka pak volala do televize, dá se to shlédnout v archivech Larryho Eldera.

A za Epsteinovy lolitky by měli soudit spíš Clintona, který s ním kamarádil až skoro do konce(který si možná sám objednal...). Trump se s Epsteinem rozkmotřil a zakázal mu vstup do svojich hotelů už docela dávno. Sex se štětkama je věc každého jednotlivce, Clinton taky přeříznul každou druhou...

petr
2. srpen 2020, 10:48

Nesdílím vaše názory o tom narcistovi.

Domnívám se, že jednou budeme na něj vzpomínat jako na Regana či Nixona,

Obama na co šáhl tak doslova podělal- předně zdravotnictví a daně...

Až se zase stane prezidentem nějaký další americký levičák, co neví jestli je kluk a nebo holka, pak se budou dít věci a soudruzi v ČLR budou tomu tleskat....

a též se domnívám, že uhlí ještě neřeklo poslední větu... možná tak za 50 let, ale určitě bude dále důležité v energetickém mixu a to až se vše převede na OZE zdroje a dojde k sérii průšvihů...

Naši vnuci si budou ťukat na čelo, jak jsme byli pošetilí a zmanipulovaní PR....

Bizon
2. srpen 2020, 17:01

Naprostý souhlas že 90% této prezidentské politiky je PR. Obama podle médií nemohl udělat nic špatně. Nobelovu cenu míru dostal za NIC (upřímně myslím že ji dostal za to že je černý, což je rasismus jak kráva). Intervence jeho vlády zabily půl milionu lidí v Sýrii a Lybii, a on normalizoval útoky dronama v Pákistánu - vraždění lidí bez soudu. Taky extrémně pronásledoval whistle-blowery, lidi co se snažili upozornit na porušování zákonů vládou.

Zato Trump podle CNN a MSNBC nemůže udělat nic dobře, a protože naše média přejímají jen od nich tak, bohužel, u nás si o něm člověk skoro nemůže udělat objektivní názor. Já si taky myslím že vstoupí do učebnic historie, jednak je to první prezident který pochopil že skončila studená válka, a taky je první prezident který nerozesral žádnou zemi naprosto zbytečnou vojenskou intervencí.

Volby budou zajímavé. Díky těm polarizovaným médiím nelze zjistit jaká je jeho skutečná podpora, jeho fanošci jeho podporu často tají. A jestli Trump vyhraje tak to bude každopádně sranda, když už se nebude muset držet zpátky kvůli dalším volbám to asi bude docela bláznivé, demokratickým médiím zřejmě exploduje hlava:D (a já vyhraju tisícovku kterou jsem na něj vsadil=)

energetik II
3. srpen 2020, 07:55

TO : Bizon

Uznávám, že volit mezi 74 letým Trumpem a 78 letým Bidenem je těžké. Nevidím ale, co by Trump dokázal dobrého.

1. Vypověděl smlouvu s Iránem a zhoršil s ním vztahy na pokraj války. Nová smlouva není.

2. Zavedl ekonomické sankce a cla na kde koho. Třeba na Čínu. Také s Čínou zhoršil vztahy.

3. Odsouhlasil Izraeli válečnou anexi části Západního břehu, což odporuje mezinárodnímu právu.

4. Zhoršil vztahy s evropskými spojenci, třeba sankcemi na firmy budující plynovod NS II a nebo vyžadováním podílu 2 % HDP vojenských výdajů.

5. Podělal dobře rozběhnuté rozhovory s Severní Koreou, která měla ochotu se dohodnout.

P.S. Trump je velikášský nesmírně namyšlený člověk ,který nedokáže vidět realitu dnešního světa.

Jan Veselý
3. srpen 2020, 09:18

Ještě dodám, že tu obchodní válku s Čínou nejvíce odnesli US farmáři.

6) Naprosto zkonil reakci na koronavirovou krizi.

7) Nasekal během konjunktury obludné rozpočtové deficity, a teď je to ještě mnohem horší.

8) Ohrozil Pařížskou klimatickou dohodu, i když USA cíle a požadavky v klídku plní.

9) Při nepokojích celou situaci jenom zhoršoval.

Ne, že by byl Biden nějaká výhra, ale Trump to je synonymum pro lenost, ubohost a nestoudnost.

energetik II
3. srpen 2020, 10:32

Souhlas. Ano, tyto dvě důležité věci jsem zapoměl.

1. Coronavirus. Tvrdil, že do Velikonoc se USA zase ekonomicky otevřou. K smíchu. I laik viděl, že to není reálné. Posmíval se rouškám, nyní mění názor. Chce postihnout finančně Čínu za rozšíření CORONA, ovšem Španělská chřipka se roku 1919 rozšířila z území USA s vojáky jedoucími bojovat do Evropy a zabila na 50 mil. lidí. Do Evropy ji r. 1918 zanesli vojáci USA.

2. Trump v čase ekonomické prosperity dál zvedal státní dluh USA o cca. 1 bilion Dolarů ročně. Dnes je tak hrubý státní dluh USA už na 136 % !!! HDP = přes 26 bilionů Dolarů.

Bizon
3. srpen 2020, 15:32

Většinu vašich bodů beru, hlavně to zrušení Iran dealu byla totální demence. S Čínou ale třeba bojoval hlavně proto aby vrátil část manufacturingu zpět do USA, a státní dluh USA rostl skoro exponenciálně už před ním. Pro mně však Trump není problém sám o sobě, ale symptom už existujících problémů! Američani měli prostě dost politiků ve slonovinových věžích kteří mluví honosně, ale nakonec je zajímají jen zájmy korporací, vojensko-průmyslového komplexu a deep state.

Netvrdím že Trump může něco výrazně změnit, proti permanent-statu nemá moc šanci. Částečně ale jeho vláda donutila lidi pochopit že svět se změnil, ne jak politici zamrzlí v mentalitě studené války.

Souhlasím že je velikášský a namyšlený narcis, ale taky je daleko víc inteligentní než se zdá. A umí zaujmout lidi, má díky tomu reklamu za miliardy zadarmo. Klidně ho podceňujte a poplivejte, ale o to víc se vám budu smát jestli vyhraje:D

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se