Podle americké vládní agentury U.S. Energy Information Administration (EIA) tamní elektroenergetické společnosti v roce 2016 vynaložily 3,6 miliard dolarů na zvýšení energetické účinnosti, tedy v průměru 24 dolarů na zákazníka. Většina výdajů podpořila zvýšení energetické účinnosti v komerčním (podíl na výdajích 49 %) a rezidenčním sektoru (podíl 43 %). Zbylých 8 % výdajů podpořilo průmyslové zákazníky.

Průměrné výdaje na zákazníka se liší na území Spojených států od 0 dolarů na Aljašce až po 128 dolarů ve státě Massachusetts. Státy s vyššími a nižšími výdaji jsou koncentrované v určitých regionech. Výdaje na zvýšení energetické účinnosti byly na jihu Spojených států v průměru 11 dolarů na zákazníka. V severovýchodní oblasti Spojených států byl průměrný výdaj 47 dolarů na zákazníka. Výdaje byly také vyšší ve státech s vyšší cenou elektrické energie, jako například Havaj, anebo ve státech kde klimatické podmínky vyžadují větší spotřebu energie na vytápění a provoz klimatizací.

Zvýšení energetické účinnosti vedlo ke snížení prodeje elektrické energie v USA v průměru o 0,7 %, tedy úsporám zhruba 27,5 TWh. Předpokládané úspory po dobu životnosti těchto investic jsou odhadovány na 354 TWh. Je to hlavně díky investicím v oblasti vytápění, ohřevu vody a chlazení, které se projevují po dobu několika let. Vzhledem k rozložení výdajů byly úspory dosaženy hlavně v rezidenčním a komerčním sektoru.

Tak jako výdaje na zvýšení energetické účinnosti byly různé stát od státu, tak se lišily i jejich dosažené úspory. Ve státech Aljaška a Kansas nebylo dosaženo žádného snížení prodeje elektrické energie. Naopak ve státech Massachusetts a Rhode Island byl zaznamenán 3% pokles prodeje elektrické energie. Průměrné snížení bylo v severovýchodním regionu o 1,2 % a o 0,4 % v jižním regionu.

Snížení prodeje elektrické energie v jednotlivých státech USA v roce 2016 jako důsledek investic do zvyšování účinnosti jejího využívání. Zdroj: EIA

Podněty ke zvýšení energetické účinnosti jsou různé

Podněty energetických společností, takzvaných utilit, ke zvýšení energetické účinnosti mohou být jak finanční (dotace a slevy na vybavení s lepší energetickou účinností), tak i vzdělávací (technická podpora, audity). Programy zaměřené na behaviorismus zahrnují zprávy o spotřebě energie a zasílání zpráv o změně chování odběratele.

Podpora osvětlení, které dosahuje vyšší účinnosti, jako například LED, měla velký podíl na dosažených úsporách. Podle americké agentury na ochranu životního prostředí (EPA) se v roce 2016 dotace energetických společností pohybovaly v rozmezí od 1 do 15 dolarů na LED svítidlo.

Dotace byly také použité pro nákup energeticky účinných vytápěcích zařízení, klimatizací a podporovaly také pořízení chytrých termostatů nebo modernizaci budov.

Kromě zvyšování energetické účinnosti utilitami jsou zde federální, státní a lokální požadavky a podněty. Federální předpisy a iniciativy zahrnují normy, ve kterých je stanovena minimální účinnost zařízení. Oproti tomu státní iniciativy zahrnují jak povinné standardy energetické účinnosti (EERS) tak i nezávazné cíle.

Politika EERS se stala indikátorem států, které mají vyšší závazek ke zvyšování energetické účinnosti. Utility ve státech s EERS vykazovaly značně vyšší výdaje a úspory, než utility ve státech s nezávaznými cíli, anebo žádnými programy na zvýšení energetické účinnosti.

Ve státech s EERS byl průměrný výdaj v roce 2016 na odběratele 31 dolarů a prodej elektrické energie byl v průměru snížen o 1 %. Naopak utility ve státech s nezávaznými cíli měly průměrné výdaje 15 dolarů na odběratele a došlo ke snížení prodeje elektrické energie o 0,5 %. Utility ve státech s žádným programem na zvýšení energetické účinnosti vykázaly výdaje v průměru 12 dolarů na odběratele a státy v průměru snížily prodej elektrické energie o 0,4 %.

Průměrné výdaje na zákazníka. Zdroj: EIA

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *