Domů
Větrné elektrárny
Evropa vloni investovala 41 miliard eur do nových větrných elektráren
Větrný park Anholt
Zdroj: Ørsted

Evropa vloni investovala 41 miliard eur do nových větrných elektráren

Investice do větrných elektráren vloni dosáhly 41 miliard eur. Ačkoliv se jedná o nižší sumu než v roce předešlém, nového výkonu přibylo více, celkem 25 GW. Uvádí to zpráva WindEurope.

Dle zprávy se investice do nových větrných elektráren v minulém roce vyšplhaly na hodnotu 41,4 miliard euro (cca 1 bilion Kč). To je o 11% méně než v roce 2020. I přesto byl dosáhl instalovaný výkon nově postavených elektráren rekordních 24,6 GW. Převážná většina (19,8 GW) byla vybudována na souši. To je také důvod, proč nižší investice přinesly více výkonu..

Report dále ukazuje, že investice byly relativně rovnoměrně rozděleny po Evropě. Jedenáct zemí investovalo více než jednu miliardu eur, v čele se Spojeným Královstvím, které investovalo zejména do offshore větrných elektráren. Za Spojené království se zařadily Německo, Francie, Španělsko, Švédsko či Finsko.

Evropa potřebuje více větru

Vysoké investice do větrné energetiky dle reportu dokazují, že Evropa začíná zlepšovat povolovací procesy. Nicméně i tak nejsou výsledky dostačující, aby Evropa dosáhla svých klimatických cílů a cílů pro energetickou bezpečnost. Nový program REPowerEU chce do roku 2030 zvýšit instalovaný výkon větrných elektráren v EU ze současných 190 GW na 480 GW. To znamená průměrný roční přírůstek ve výši 35 GW.

Zpráva se zabývá celým dodavatelským řetězcem větrných elektráren. Evropa má dle zprávy v tomto ohledu nevyužitý potenciál a mohla by vyrábět více větrných elektráren. Nevyužití tohoto potenciálu snižuje konkurenceschopnost dodavatelského řetězce. Mimo jiné kvůli vyšším cenám oceli a dalších komodit a vyšším nákladům na přepravu. V současné době všech pět evropských výrobců větrných elektráren pracuje se ztrátou.

Nestabilita trhu vyzdvihuje přínosi CfD

Značný podíl nových investic do sektoru s větrnými elektrárnami je zajištěn skrze tzv. Contract for Difference (CfD). Kromě nižších nákladů pro stát přináší CfD další velký benefit pro investory – jistý příjem, který přináší nižší úroky u bankovních půjček. Toto je zvlášť velkým přínosem při dnešních proměnlivých cenách na energetických trzích.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Jimi
10. květen 2022, 07:35

Při faktoru využití 25% (bude víc, protože část je na moři) a životnosti 30 let (bude víc, tohle je hodně konzervativní číslo) je to 25 eur/MWh. Myslím, že super cena

Emil
10. květen 2022, 07:45

Až na to, že v té "super ceně" nejsou započítané žádné provozní ani kapitálové náklady, a životnost 30 let je spíš hodně optimistické než konzervativní číslo. Běžně se uvádí 25 let, tuto hodnotu uvádí např. i Fraunhoferův institut.

Milan Vaněček
10. květen 2022, 08:29

Ano, to je supercena za elektřinu a maximum výroby VtE je v období okolo zimy. A vše jsou to současná, reálná data (2021).

Data ze současných nových resp v současnosti budovaných JE se tomu ani zdaleka nepřibližují ani v těch nejoptimističtějších předpokladech.

Bohužel Česká republika zcela zaspala ve větrné energetice, ČEZ mohl investovat do VtE nejen doma ale i po celé Evropské unii, větrné elektrárny jsou strojírenská perspektivní výroba, zde jsme byli v minulosti velmi úspěšní. Ale boj jaderné lobby proti větrné energetice v ČR byl velmi silný a tak jsme tam kde jsme.

Emil
10. květen 2022, 08:53

Realita, jak ukazují např. německé nebo polské aukce, je úplně jiná než tato vyfabulovaná "supercena".

Milan Vaněček
10. květen 2022, 09:27

Ano, realita je že všichni chtějí za současné krize vydělávat, a to hodně, na jakémkoliv zdroji, jako například náš ČEZ.

A pro investory do energetiky je realita jasná: VtE a FVE lze stavět LEVNĚ a RYCHLE.

Vladimír Šťastný
10. květen 2022, 09:31

Když je lze stavět levně a rychle, měly by mít logicky všechny výhody na trhu, ale asi nemají, pořád se sápou po dotacích a bez nich je nikdo, nebo téměř nikdo, nestaví.

Emil
10. květen 2022, 09:41

Právě že všichni chtějí vydělávat, a proto není jediný důvod, aby opakovaně a dlouhodobě nechávali ležet na zemi nabídku na garantovanou minimální cenu kolem 60 €/MWh, když podle tohoto zjevně mylného tvrzení mohou bez problémů vydělávat i při poloviční ceně. Mimochodem té průměrné ceně 60 €/MWh pro onshore Vte (u offshore VtE je to výrazně více) odpovídá i LCOE od Fraunhoferů, a ti o tom asi budou vědět trochu víc než "Jimi" s Vaněčkem.

nikdo
11. květen 2022, 00:06

ČEZ ale investoval a investuje do větrných elektráren

www.technickytydenik.cz/rubriky/archiv/skupina-cez-pokracuje-v-investicich-do-nemecke-vetrne-energetiky_40172.html

hwww.idnes.cz/ekonomika/podniky/cez-planuje-investice-do-vetrnych-elektraren.A070227_113519_ekoakcie_str

Větrné elektrárny nejsou jediná věc co se dá ve strojírenství vyrábět, úpadek našeho strojírenství má jiný důvod než to že tu není žádný velký výrobce VTE, důvodem je že Německo si výrobu strojů pěstuje na svém území a výrobu s menší přidanou hodnotou přesunulo k nám krom automobilů.

Jaderná lobby je tu asi velmi silná když se tu od roku 2000 nezačal stavět jediný jaderný reaktor.

petr
10. květen 2022, 09:35

Dobrý den, nevím zda se radovat či jen pokrčit rameny... Výroba z tohoto zdroje odpovídá asi 7 000 MW z jaderné elektrárny, která až na doplňování paliva jede stále, tedy i když nefouká...

Přírůstek v tomto rozsahu a dnešní době je pro EU s 500 mil. obyvatel je spíše ostudou, trojnásobek je málo...

hlpb
10. květen 2022, 10:12

máš pravdu, že stejné množství EE vyrobí JE o výkonu 7 GW. Problém je že nových 7 GW by trvalo postavit minimálně 10-15 let a stálo by to cca 2 biliony Kč.

O dominanci FVE a VTE v blízké budoucnosti nejen v EU už nemá cenu diskutovat, to už je rozhodnuto. V roce 2030 už budou mít VTE+FVE s vyrobeným množstvím cca 1800 TWh/rok podíl cca 55-60%.

Vladimír Šťastný
10. květen 2022, 10:16

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Jasně, u vás, na svazácké schůzi se nediskutuje.
.

hlpb
10. květen 2022, 10:40

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Vláďo, na svazácké schůze chodíš diskutovat ty, o věcech, které jsou prostě už rozhodnuté, je mi tě líto, už budeš každý rok jen smutně přihlížet rychlému rozvoji FVE a VTE (s každoročním nárůstem cca + 100 TWh/rok). Už opravdu nemá smysl tady dlouze polemizovat o jasných věcech, ta diskuze měla smysl někdy v roce 2019, ale teď už je zcela jasné, kdo měl už v té době o vývoji energetiky pravdu. Válka na Ukrajině dominanci FVE a VTE jen urychlí. Stačí se podívat na obrovský nárůst výroby VTE+FVE v Polsku, Portugalsku, Španělsku, Maďarsku, Řecku atd.
.

Jan Veselý
10. květen 2022, 10:15

Co k tomu dodat? Za tyhle prachy byste těch 7 GW jaderných elektráren nepostavil, výstavba (a nabíhání úroků bez splácení) by trvala podstatně déle a provozní náklady mají JE taky vyšší.

Proto je se taky prakticky v EU nestaví, ve zbytku světa to taky není žádná sláva. Skoro celý globální trh s výstavbou elektráren si pro sebe urvaly OZE.

Milan Vaněček
10. květen 2022, 10:34

pane Veselý, myslím že je to každému ve světě i v EU jasné, jaderníkům zbudou jen oči pro pláč ....

Jan Veselý
10. květen 2022, 10:44

Jadernou energetiku zničila špatná technicko-ekonomická rozhodnutí udělaná 40-50 let zpět. Jaderná energetika umřela na gigantománii, optimalizací špatných parametrů zcela se zcela zabila ekonomika jejich provozu.

Současné pokusy s malými modulárními reaktory jsou jen potvrzením, že cesta obřích reaktorů je slepá ulička. Bohužel, tahle snaha se dá charakterizovat jen slovy "příliš málo, příliš pozdě."

Milan Horak
10. květen 2022, 12:37

To se pletete pane Veselý. JE zničila zelená ideologie o záhraně klimatu a iracionální strach z jádra. Určitě jste si všiml, že v Rusku a Číně takové obavy nemají a proto se tam JE staví ve velkém.

Jan Veselý
10. květen 2022, 15:34

Tři jaderné reaktory ve výstavbě v Rusku, nejsou ve velkém. Stejně tak v Číně růst JE bledne v srovnáním s výstavbou OZE. Sorry, ale celý svět jede v OZE. Takže buď "zlí zelení" ovládli svět a vy máte utrum, nebo se jaderný průmysl a jeho proponenti jen trapně vymlouvají a svádějí svou neschopnost na jiné.

Za mě je to druhé správně.

Milan Horak
10. květen 2022, 12:34

JE se v Evropě nestaví, protože soudruzi v EU rozhodli, že jedinná správná cesta jsou OZE. Ideologie zvítězila nad realitou.

hlpb
11. květen 2022, 11:11

Milane, v Evropě se JE samozřejmě staví, ale vzhledem k problémům (cena, doba výstavby, bezpečnost, neflexibilita atd.) se staví proti OZE zcela zanedbatelně. Aktuálně se staví nebo se chystá výstavba ve VB, Francii, Finsku, Slovensku, Maďarsku, ČR, Polsku. Po roce 2030 se JE nejen v Evropě stane malým doplňkem OZE + H2.

petr
10. květen 2022, 23:43

Vážení, problém je zcela v jiném. Pokud by JE dostali stejnou dotaci jako například FTVE v ČR, ve Španělsku, SRN a jinde, pak by zde stálo 5 Temelínů. Dotovat poměrově 13 Kč/kWh by umožnilo splatit reaktor možná do 5 let a pak by se jen 55 let nehorázně vydělávalo, ale k tomu je třeba politická vůle, politickou vůli pro OZE zaplatil pomatený svět podporovaný FSB, tedy tím co nás teď vydírá - Putinem. Kdo si toto neuvědomuje tak je buď užitečný idiot a nebo agent...

Jan Veselý
11. květen 2022, 13:38

Nestál by ani jeden. Myslíte si snad, že ta banda zkorumpovaných politiků pasených Janouškem a Rittigem, která udělala ten fotovoltaický průser, by zvládla v pořádku uřídit projekt "pěti Temelínů"? Evropské projekty z té doby (Olkiluoto, Flamanville, Mochovce) JEŠTĚ POŘÁD NEJSOU HOTOVÉ a všechny se příšerně prodražily, i v zemích prakticky bez korupce (viz Finsko - Olkiluoto).

A ty konspirační slátaniny o FSB ani nebudu komentovat. Tuhle pitomost vám nakukal kdo?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se