U pobřeží španělského ostrova Gran Canaria byla instalována první teleskopická větrná turbína na světě. Tříletý projekt ELICAN, v rámci kterého turbína vznikla, je spolufinancovaný Evropskou komisí v rámci programu H2020 určeného pro výzkum a vývoj. Koordinátorem projektu je španělská společnost Esteyco, na projektu se ale podílí další společnosti, například Gamesa Eólica. S.A. nebo ALE Heavy-Lift (R&D) BV.

Cílem projektu Elican je navrhnout, postavit, certifikovat a v provozním prostředí plně demonstrovat cenově rentabilní prototyp hlubinné podkladové konstrukce, která je schopná nést 5MW větrnou turbínu. Celkový rozpočet projektu, který byl zahájen v lednu 2016, činí přes 17 milionů EUR, z toho přes 11 milionů EUR přispěla právě EU. Jedná se o první samoinstalační pobřežní větrnou elektrárnu v jižní Evropě, která je ukotvena v mořském dně, a první turbínu na světě, sestavenou bez pomoci těžkých jeřábových plavidel.

Prototyp má začít s výrobou elektrické energie ještě letos

Průkopnický design konstrukce se skládá ze základů, které jsou nakonfigurovány tak, aby fungovaly jako plovoucí platforma, ve které je integrována samo zvedací „teleskopická“ věž společně s celou větrnou turbínou. Design umožňuje plné sestavení na souši, po sestavení se zařízení konvenčním způsobem odtáhne na místo finální instalace.

Teleskopická konfigurace věže posouvá během přepravy těžiště celého zařízení dolů, základy tak dočasně slouží jako sebestabilizující plovoucí člun. Jakmile jsou základy připraveny k položení na mořské dno, jednotlivé sekce věže je možné postupně vysunout pomocí kabelů a konvenčních těžkých zvedáků. Během celé vysouvací operace věž nepotřebuje žádnou dodatečnou nosnou konstrukci.

Schéma zvedání jednotlivých segmentů věže. Zdroj: Elican

Nový design má být oproti stávajícím technologiím podstatně levnější

Nový design má oproti současným stavebním řešením nabízet mnoho výhod. Například i díky nezávislosti na těžkých jeřábových plavidlech má být instalace takovýchto elektráren podstatně levnější (o více než 35 % – v porovnání se základy typu Jacket či XXL Monopiloty v hloubkách více jak 35 m), dále má umožnit rychlou průmyslovou výrobu, lepší škálovatelnost a mít nižší provozní náklady.

 „Je fantastické být zapojen do takového unikátního a složitého projektu. Vyvinuli jsme specifická řešení pro všechny výzvy plynoucí z projektu a pomocí našich návrhů jsme snížili rizika.“ – Cecilio Barahona, projektový inženýr za španělskou pobočku společnosti ALE.

Zdroj úvodního obrázku: Elican

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *