Domů
Větrné elektrárny
Větrných elektráren se v Německu postavilo meziročně 2,5krát více, dlouhodobě se ovšem jedná o propad
Výstavba větrné elektrárny. Zdroj: WindEurope
Zdroj: WindEurope

Větrných elektráren se v Německu postavilo meziročně 2,5krát více, dlouhodobě se ovšem jedná o propad

V Německu se v prvním čtvrtletí letošního roku postavilo celkem 107 nových větrných elektráren o instalovaném výkonu 348 MW. Současně ale bylo 41 větrných elektráren o výkonu 39 MW odstaveno z provozu.

Ve srovnání s loňským rokem zažívá Německo ve výstavbě větrných elektráren výrazně lepší rok. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí byly uvedeny do provozu elektrárny s výkonem pouze 134 MW (41 elektráren), v letošním prvním čtvrtletí se jednalo o více než dvojnásobek. Průměrný výkon jedné turbíny se v obou čtvrtletích pohyboval srovnatelně na úrovni 3,2 MWe.

Přestože se jedná o téměř dvojnásobný nárůst co do instalovaného výkonu, stále se nejedná o žádný úspěch. Rok 2019 byl totiž extrémně slabý a pohyboval se na cca desetině toho, na co byl Německý průmysl zvyklý z předchozích několika let. Pro srovnání, za první čtvrtletí roku 2018 byly podle údajů webu Energy-charts.de postaveny větrné elektrárny o výkonu 1100 MW, rok předtím dokonce 1190 MW.

Současně dochází k odstavování některých starších větrných elektráren z provozu. Podle údajů BWE bylo odstaveno celkem 41 větrných elektráren o instalovaném výkonu 39 MW a čistý přírůstek instalovaného výkonu za letošní první čtvrtletí je tedy o tyto údaje nižší.

S ohledem na současnou situaci v souvislosti s šířením koronaviru se již nyní dá předpokládat, že i další stavby budou zpomalovat a od některých plánů se možná ustoupí.

„Jsme stále daleko od toho, čeho je toto průmyslové odvětví schopné. Omezené množství nových elektráren ohrožuje klimatické cíle spolkové vlády,“ uvedl Hermann Albers, prezident německého spolku pro větrnou energetiku BWE.

Větrná energetika v Německu zejména v posledním roce čelí značnému zpomalení. Odvětví bojuje především se stále přísnějšími restrikcemi k umístění větrných elektráren a často i odporem místních obyvatel.

„Neexistuje skoro žádný větrný park, který by neskončil před soudem,“ uvedl již dříve Hanns Koenig z poradenské firmy Aurora Energy.

Německo také aktuálně uvažuje o zavedení pravidla, na základě kterého nebude možné vystavět větrnou turbínu ve vzdálenost menší než 1000 metrů od nejbližších obydlí. Toto pravidlo zatím nebylo zavedeno a po tlaku ze strany zainteresovaných osob je toto pravidlo postupně změkčováno.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(12)
Martin Hajek
13. duben 2020, 14:52

Já tam žádné změkčení nevidím. Jenom to nebude tak, že jednotlivé země budou moci říci, že to pravidlo nebudou respektovat, ale naopak jeho zavedení bude na nich. Tyto politické hry nemají v podstatě žádný význam a nic nemění na faktu, že Němci zkrátka mají na mnoha místech větrníků plné zuby. A vzdálenost 1 km od obydlí není vzhledem k infrazvukům a stroboskopickému efektu nijak drakonická.

Milan Vaněček
13. duben 2020, 15:37

Já bych tu vzdálenost klidně zvětšil i na 2 km. Ale současně bych k tomu dodal: když ti "postižení", kteří bydlí či pracují i blíže než 2 km od větrníku souhlasí s umístěním větrníků, protože jim byla nabídnuta finanční kompensace (profit na výrobě elektřiny z toho větrníku) tak umístění větrníků blíže než 2 km je možné a právně nenapadnutelné.

Základ pro úspěšný rozvoj větrné energetiky je, že se tak musí dít se souhlasem VŠECH dotčených občanů (ne jako dříve kdy jsme byli nejen u nás zvyklí, že se kouřící komíny elektráren, jaderné elektrárny či úložiště odpadu, přehrady, atd budovaly bez souhlasu VŠECH dotčených obyvatel).

Kriteria, která klademe na nové FVE, VtE, vodní přečerpací elektrárny musí být trochu přísnější než ta, která jsme kladli na staré energetické zdroje.

Protože to jsou zdroje modernější, čistší a chceme aby nebyly zatíženy zase nějakými jinými externalitami. Proto je u všech důležitá recyklace po ukončení provozu, žádná "likvidace ředěním" nebo "zakopáním" pod zem.

Kolemjdouci
13. duben 2020, 17:39

Souhlas VSECH prakticky nikdy nelze dostat, protoze pri takove legislative by kazdy prakticky pozadoval nepodmineny a co nejvyssi dozivotni prijem "za strpeni bremena".

Vladimír Šťastný
13. duben 2020, 20:08

Problémem staveb suchozemských VTE je to, že nejsou stanovena žádná závazná pravidla jejich umísťování. Investoři oblbují údajnými studiemi výrobců, kde se prý říká, že 150m větrák 400m od baráku je v pořádku. Když je někdo důsledný a pídí se po informacích u výrobců, ti mu nikdy nic nepotvrdí. Stavby on shore VTE budou v hustě zalidněné Evropě čím dál větším problémem.

Na recyklaci bych také v současné době moc nesázel. Naprostá většina dnešních provozovatelů jsou s.r.o., je pro ně sranda firmu, ve chvíli, kdy by měla po sobě uklízet, položit a někam se zdekovat.

Martin Hajek
14. duben 2020, 10:15

I když se nezdekují, tak vrtule se prostě rozdrtí a hodí na skládku. Jde o kompozitní velmi obtížně recyklovatelný materiál.

Jan Veselý
14. duben 2020, 10:35

Ve srovnání s popelem, popílkem a odprašky z těžby uhlí je to úplná sranda. A to, že to je (podle vás) těžké nic neznamená, jde o to, jestli je k dispozici technologie na recyklaci/likvidaci. A těch je k dispozici několik.

Jan Veselý
14. duben 2020, 10:36

Ano, je to hnusná praktika. V energetice to je třeba oblíbený postup při těžbě uhlí.

Co takhle to vyčíslit a "napařit" investorovi recyklační poplatek. Hlásíte se jako dobrovolník na jeho vyčíslení?

Martin Prokš
14. duben 2020, 11:27

Dobrý den,

K tomu souhlasu VŠECH dotčených. Teoreticky souhlasím, také se mi líbí myšlenka totálního respektu k právům každého jednotlivce. Ale mám k tomu praktický odpor založený na životních zkušenostech.

Třeba u nás v bytovce. Souhlas od úplně všech nedokážeme zajistit ani na blbé vymalování společných prostor. A to by jeden řekl, že je zcela bezproblémové a jasné, že ty mapy na chodbě po vyplavení od bytu kde praskla voda jsou strašné a už je na čase to vymalovat. Ale vždy se najde někdo, kdo je z nějakých důvodů proti a nakonec se musí hlasovat a rozhoduje většina. A to máme jen 48 bytovek a cca 35 majitelů / hlasovacích práv, takže jen pár jednotlivců ve finále (o tom že na schůzi je úspěch když se sejde alespoň 1/3 ani nemluvě).

A teď se bavme o velkých projektech, které se dotýkají tisíců nebo i milionů lidí. A vy chcete souhlas úplně všech...

Jan Veselý
14. duben 2020, 11:40

Ano, taky si vzpomínám na paní z přízemí, která odmítala nutnou opravu střechy, protože ona přece bydlí v přízemí.

St
14. duben 2020, 14:12

Špatná zpráva pro přírodu, zvláště pak pro ptáky. O lidech v blízkosti nemluvě. Nehledě na to, že větrníky jsou škaredé, hyzdí krajinu, tak jsou hlavně hlučné. Nemluvě o tom kolik je třeba energie na jejich výrobu.

energetik
14. duben 2020, 14:22

Špatná zpráva jen pro bezmozkové jaderné aktivisty a uhlobarony.

St
15. duben 2020, 10:19

Proč si myslíte, že někdo kdo podporuje JE je rovnou bezmozek? Předem děkuji za vysvětlení.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se