Domů
Energetika v zahraničí
IEA navrhuje vládám tříbilionový plán pro energetický sektor

IEA navrhuje vládám tříbilionový plán pro energetický sektor

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) navrhuje světovým vládám, aby v příštích třech letech vložily do energetického sektoru tři biliony dolarů (téměř 71 bilionů Kč). Od plánu si slibuje oživení ekonomiky zasažené koronavirovou krizí, miliony nových pracovních míst a omezení škodlivých emisí. Agentura to uvedla ve své dnes zveřejněné studii zpracované ve spolupráci s Mezinárodním měnovým fondem (MMF). Reálné globální energetické investice by se letos přitom mohly snížit až o 20 procent.

V důsledku pandemie nemoci covid-19 je také podle studie v ohrožení, nebo už zaniklo na tři miliony pracovních míst v sektoru. V energetice bylo loni na celém světě zaměstnáno zhruba 40 milionů lidí.

IEA předpokládá, že její plán by mohl povzbudit globální ekonomický růst do roku 2023 každoročně o 1,1 procentního bodu. Vzniknout by mohlo nebo zachránit by se při jeho plnění dalo zhruba devět milionů pracovních míst a emise skleníkových plynů vytvářené energetickými závody by v jeho závěru klesly o 4,5 miliardy tun.

Za tím účelem je ale podle agentury potřeba vynaložit v příštích třech letech každoročně jeden bilion dolarů. To odpovídá asi 0,7 procenta současného globálního hrubého domácího produktu (HDP).

Mnoho států nyní v rychlém sledu rozhoduje o stimulačních balíčcích dotovaných dosud nevídanými sumami peněz a klíčové bude, kam budou peníze směřovat. „Záměrem plánu není říci vládám, co musí udělat. Snaží se jim ukázat, co by udělat mohly,“ řekl k tomu šéf IEA Fatih Birol.

Podle agentury je současná situace energetickým investicím příznivější než časy finanční krize z let 2008 až 2009. Špičkové technologie na zpracování větrné a sluneční energie totiž od té doby výrazně zlevnily.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(15)
Josef
18. červen 2020, 13:36

Kdo se chce dostat z krize musí co nejvíce využívat levné zdroje energie a zapomenout na ty drahé.

Jan Veselý
18. červen 2020, 14:28

Ano, vykašlat se na jádro. Je to drahé a než se něco začne stavět, bude už po recesi.

Josef
19. červen 2020, 00:54

Ano jádro je drahé, uhlí je levnější. Zásoby uhlí máme na 200 let,

Do konce století můžeme přejít na tvrdě uhelnou energetiku. Zbouráme nějaké obce mnoho lidí získá dobře placenou práci energie bude levná a dobře dostupná a vzhledem ke kvalitě čištění spalin v elektrárnách a teplárnách se bude kvalita ovzduší dále zlepšovat. Zajistíme si nerychlejší růst HDP - ANO TOTO JE REÁLNĚ LEVNĚJŠÍ VATIANTA PROTI JADERNÉ. Všechny ostatní alternativy jsou proti jádru podstatně dražší a z ekologického hlediska jsou všechny horší. Jinak osobně pro uhelnou variantu nejsem ne proto ,že by to uhlí bylo pro další generace významné - bude k ničemu, protože uhlovodíky lze vyrábět uměle, ale podle mě výroba el. energie z uhlí , plynu nebo ropy je už překonaná technologie stejně jako domácí kotel na plyn nebo tuhá paliva. Jsem pro postupný přechod na jaderné zdroje šikovně doplněné pomocí OZE a akumulace do přečerpávacích el. Pokud má stát něco dotovat, pak to jsou CZT napájené z jaderných elektráren nebo spaloven odpadů. Pokud by domácnosti přešly masově na tepelná čerpadla mohlo by se v některých oblastech využívat v teplárenství takto uvolněné dřevo, které by bylo páleno mnohem ekologičtěji než v domácím kotli. Současná energetika jednoznačně směřuje k velké spotřebě zemního plynu a mix plyn + oze po uhlí nejméně ekologická a jednoznačně nejdražší varianta výroby energie pro ČR.

Jan Veselý
19. červen 2020, 11:22

Uhlí je taky k ničemu. Stejný problém jako jádro, než by se cokoliv rozběhlo, bude po krizi.

Zbytek textu nepovažuju za více než snění bez reálného základu.

Carlos
19. červen 2020, 11:57

Tak reálně do konce krize neuděláme ani konverzi Orlíku a Slap na PVE. Jsme tak schopní maximálně urychlit dálnice, silnice a železnice. Nebudeme asi ani s to postavit dvě pitomé komory, protože se nám Povodí Moravy špracjcuje s rybochodem v Bělově a druhá visí na dohodě se Slováky, ale ta snad také už je. (No kdyby o to opravdu šlo, tak se udělá malá odbočka do našeho vnitrozemí a komora se postaví. V Energetice by to daly tak soukromé projekty, které to budou s to vypapírovat, doufejme, ale to už můžeme stát poslat rovnou do kopru v současné podobě.

Jan Veselý
19. červen 2020, 12:28

ad Carlos) Rychle by šlo například uvolnit peníze na výměny kotlů, opatření ke snižování energetické náročnosti domácností, služeb či průmyslových podniků, šlo by zkrotit ERÚ a distributory EE a výrazně papírově zjednodušit výstavbu FVE určených primárně pro samospotřebu a klidně to nějak i daňově zvýhodnit. Šlo nasypat prachy do opatření na snižování emisí nebo zvýšení účinnosti současných zdrojů elektřiny, ...

A jsou to věci, které se jednou zaplatí a dlouhodobě to bude generovat ekonomické a environmentální přínosy.

Carlos
19. červen 2020, 13:54

Samozřejmě do toho by se daly poslat miliony hned, ale to je pod rozlišovací a prováděcí schopnosti vlády. A nevím jestli by to ekonomiku pořádně rozhýbalo, jestli to není málo na to. Na druhou stranu to jde přímo do spotřeby.

Pokud bychom chtěli teď řešit krizi, tak by bylo myslím úplně ze všeho nejlepší pokud by se začala silně omezovat byrokracie a další nesmyslnosti, která nám ekonomiku celkem dusí. Jenže to budeme prvně muset začít bojovat s tím přesvědčením lidí že podnikatel = zloděj a podobně.

Jan Veselý
19. červen 2020, 15:18

Je škoda, že na úrovni vlády a MPO se akorát dozvíte jen názory atomových strejců. Věřím, že Babiš by rychle pochopil, že rozdávat prachy fakticky přímo lidem by mu vydělalo spoustu hlasů.

Na propouštění na úřadech teď není vhodná doba, to se má dělat během růstu nebo vrcholu ekonomického cyklu. Takhle se ještě zhorší situace na trhu práce.

A s těmi podnikateli je problém, když prostí makáči vidí a slyší jak šulí daně, jak šidí povinné odvody, apod.

Carlos
19. červen 2020, 19:17

Ano, je škoda že na MPO sedí to co sedí, tedy banda jaderných dědků, ale myslím to jenom ukazuje problém věkového profilu ministrů, vlády a úředníků, stejně tak obecného nastavení vlády. JE plně podle mne odpovídá myšlenkovému nastavení ministra a premiéra, jiný postup nezvládnou, nemohli by na tom uplatňovat akční mikromanagement. Distribuované, odběratelské OZE jsou pro ně moc malé a nemohli by je kontrolovat. To co nám tam teď sedí je přímo posedlé potřebou mít kontrolu nad vším. Úplně zbytečně. Ti lidi mají chornickou nedůvěru k tomu co nemají pod absolutní kontrolou, raději to zničí a umrtví.

Tady je zase jedna bejkárna co vymysleli: zdopravy. cz/snemovna-schvalila-zakon-ktery-ma-urychlit-pripravu-dopravni-staveb-51325/

Dále skupina která by měla prospěch z tohoto postupu není cílovou skupino AB, ten má podle posledního šetření největší podporu ve skupině nejstarších obyvatel a pak těch s nejnižším dosaženým vzděláním. (Tomu odpovídá tak nějak i chování strany které je stále více obhroublé) Tyto skupiny z dotací na kotle, zateplení... nebudou mít moc prospěch. Jedné se to nevyplatí už a druhá k tomu nemá asi ani příležitost. Zbytek od sebe myslím úspěšně odehnal, už to není strana pro střední třídu. Z toho mu nekápne ani hlas.

Ano, sice by propuštění úřednictva a omezení agendy krátkodobě zhoršilo situaci, na druhou stranu je na to politicky nejlepší doba, jednak z toho budou úspory a lidem se to bude líbit že se omezuje státní moloch. Důležité ale je aby zároveň došlo k poklesu agendy na úřadech a celé se to zjednodušilo. A začal se měnit vztah státu a občana k státu jako služebníku, ale to s tím co tam je teď je nemožné. Kde to jde by se mělo povolení změnit na oznámení a úřad jen na registrující instituci.

Pokud by nebyl daňový systém tak zvráceně nastavený, tak se šulením na daních nebude problém, všemožné výjimky, odpočty, dávky, odvody by se měly redukovat na minimum, pokud máme tři sazby DPH na pitomé pivo, tak není čemu se divit že se šulí. Ale ten problém jde zase k tomu o kousek výš, stát je neefektivní a některým stranám se holt hodí problém neřešit a štvát lidi proti sobě. Stále mi příjde že je slyšet jak "zlí živnostníci" platí malé daně, přitom problém je někde jinde, zaměstnanci a firmy za zaměstnance, platí příliš mnoho. Do toho se jak čert kříže bojíme zavést připojištění které by ve zdravotnictví hradilo lepší než nyní hrazené ošetření, jako čert kříže se bráníme zavedení odměnové/postihové složky u zdravotního.

Co mi na tom přijde ale pokrytecké je že ti stejné co jim vadí když někdo podvádí různé podvůdky sami osnují a ještě se tím v hospodě a před kolegy chlubí. Chápu že je to začarovaný kruh chování trochu.

St
19. červen 2020, 10:52

Z čeho pane Veselý usuzujete, že jádro je drahé? Z analýz pana Vaněčka?

Ačkoliv jsem laik, tak jsem ze zdejších diskusí pochopil, že nejlevnější je v našich podmínkách uhlí. Ale to nechceme. Pak jádro a až na konci jsou OZE. Takže za mě v energetickém mixu by měli být JE, vodní elektrárny, solární, tu a tam nějaká ta bioplynka a paroplynové na regulaci. Samozřejmě pokud vzniknou ještě nějaké přečerpávačky, tak proč ne. Ale svěřit se zcela do rukou slunce a větru nebo Němců by nebylo to pravé ořechové.

Jan Veselý
19. červen 2020, 11:28

Z čeho pan Veselý usuzuje, že jádro je drahé? Vogle 3+4, J.C.Summer, Olkiluoto, Flamanville, Mochovce 3+4, Hinkley Point C.

A gratuluju, kvalifikoval jste (společně s Josefem) se mezi centrální plánovače, kteří plánují podle toho, jak by si přáli, aby realita vypadala.

Zkuste ještě pochopil rozdíl mezi cenou elektřiny z nové a z již splacené elektrárny a pochopil pojem negativní externalita.

Bizon
19. červen 2020, 14:24

Pan Veselý má v tomto bohužel pravdu, i jako fanoušek jádra musím uznat že je drahé. 30 let se prakticky nestavělo, zmizelo hodně know-how, i proto jsou všecnny projekty (mimo Čínu) brutálně nad termín i nad rozpočet =(

Osobně taky doufám že se know-how stavby jaderek obnoví, stabilní bezemisní base-load zdroj naši civilizaci neuškodí, ale objektivně je jednodušší stavět postupně malé OZE elektrárničky než jeden gigantický JE projekt, který v dobrém případě i se schvalováním trvá 40 let=/

Jan Veselý
19. červen 2020, 15:06

Jádro, bohužel, umřelo na chybná rozhodnutí učiněná někdy před 50 lety. Konkrétně tím myslím gigantomanie, kdy se místo reaktorů ve velikostech okolo 200-400 MW, začaly stavět gigawattové obludy. Jejich velikost zabila konkurenci, zabila inovací, zabila možnost poklesu ceny. Do zadku je to začalo kousat už v 90. letech a fakticky je dorazila ostuda s "jadernou renesancí". Je to smutný konec nadějné technologie.

Asd
21. červen 2020, 12:17

A proč se JE nestaví protože je tu zbytečná protijaderná hysterie podpořená bezbřehou vírou v OZE. Kdyby jsme jen malou část peněz, které zbytečně utrácíme za OZE dali do výstavby a rekonstrukce JE tak máme EE za babku.

Pavel K
21. červen 2020, 17:10

TO Asd:

Nejaky ramcovy vypoicet potvrzujici Vase slova byste nemel?

1) Jake nakaldy by stala a rekonstrukce a vystavbaa kolik TWh roceby se ziskalo

2) Kolik Kc (nebo Eur) je "za babku"? Jen podotykam, ze na Lipske burze je ted cena cca 45 Eur / MWh.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se