Domů
Energetika v zahraničí
Indie: „uhlíkový prostor" pro rozvoj mají vystřídat OZE a elektromobily
rp_Solarni-elektrarna-725x483.jpg

Indie: „uhlíkový prostor" pro rozvoj mají vystřídat OZE a elektromobily

Indie má velmi ambiciózní cíle rozvoje solárních elektráren. Indický ministr energetiky se zároveň nechal slyšet, že do roku 2030 budou na indických silnicích jezdit pouze elektromobily. Přesto Indie stále vyrábí přibližně 70 % své elektřiny v uhelných elektrárnách. Počet obyvatel Indie je přitom tak vysoký, že vývoj tamější energetiky má zásadní potenciál ovlivnit i ostatní země, zejména co se objemu vypouštěných emisí týče.

Indie byla v minulosti zemí, jež často argumentovala, že potřebuje „uhlíkový prostor pro svůj rozvoj“. V současnosti se ovšem čím dál tím více přiklání k čistším variantám ekonomického rozvoje. Na jedné straně je přitom zdraví a komfort indického obyvatelstva a na druhé straně jsou zde odhady vývoje emisí CO2 Indie v budoucnu – jako jedny z nejvyšších na světě. Ekonomická analýza New Energy Outlook 2018 agentury Bloomberg předpovídá, že emise Indie dosáhnou vrcholu v roce 2033 a budou o 29 % vyšší než dnes. V roce 2050 ovšem mají být o 22 % nižší než v roce 2017.

Emise elektroenergetického sektoru v Indii v letech 2012 – 2050. Zdroj: Bloomberg NEO 2018

Čím dál tím více obyvatelům Indie ovšem začínají emise v obydlených oblastech vadit. V roce 2015 tak byla nastavena pravidla pro emise v elektrárnách, která měla být splněna do prosince 2017. Tento termín byl ovšem později posunut až na rok 2022. Někteří tento posun interpretují jako nezájem Indie o emise elektráren. Indie v současnosti získává více než 70 % elektřiny z uhlí.

V Indii je nyní připravován tzv. National Clean Air Program, který má monitorovat a spravovat znečištění ovzduší. Předmětem plánu je vylepšení infrastruktury, větší alokace lidské síly, decentralizace boje proti znečištění, tedy zacílení například na jednotlivá města a další.

Pouze elektromobily do 2030?

V roce 2017 ministr energetiky oznámil, že Indie chce mít do roku 2030 pouze elektromobily. Tento výrok se ovšem setkal s realitou a prozatím nebyl přetaven do jakékoliv oficiální politiky státu.

Na silnicích Indie ovšem jezdí mnoho elektrických trojkolek využívaných ve veřejné dopravě. Pro stejné potřeby se také objednává mnoho elektrických autobusů. Lokální vláda v Dillí plánuje zakoupit 1000 autobusů poháněných elektřinou a do března 2019 je mít všechny v ulicích.

Využívání elektromobilů v osobní dopravě prozatím příliš nevzrůstá. Vláda se totiž zaměřuje a podporuje spíše elektrifikaci veřejné dopravy. Dokud tedy elektromobily nedosáhnou stejných cen jako automobily se spalovacím motorem, což se očekává během 20. let 21. století, tak jejich využívání pravděpodobně nijak zásadně neporoste.

Ilustrační foto.

Čistá energetika jako prostředek ekonomického rozvoje

V oblasti solární energetiky má Indie plány dosáhnout 100 GW instalovaného výkonu. V červenci 2018 přitom země překročila pomyslnou hranici 23 GW, přičemž dalších 10 GW je momentálně instalováno a na dalších 24 GW byly vyhlášeny tendry.

Podle NEO 2018 bude mít Indie nejvíce instalovaného výkonu solárních elektráren na světě – do roku 2050 téměř 1000 GW. Od poloviny 20. let 21. století přitom Bloomberg ve své analýze předpokládá pokles podílu uhlí v elektroenergetickém mixu Indie, a to až na 14 % v roce 2050.

V dnešní době již Indie nehovoří o potřebě „uhlíkového prostoru“ ke svému vývoji. Vláda si uvědomila, že opar ve vzduchu, vyskytující se zejména v zimě, odrazuje pracovní sílu i kapitál. Jsou zde období, kdy je kvalita ovzduší v indických městech horší než v těch čínských. Výkon čínské ekonomiky je přitom mnohem vyšší.  

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
loudil
25. srpen 2018, 22:54

Indie je bohužel zemí, kde se plány téměř nikdy neplní. Indie je zemí jenom - "velkohubých" - vyhlášení. Krásný příklad = atomové elektrárny. Kdysi Indie vedla před Čínou v jejich instalovaném výkonu. Realita dnes ?? Indie má 6219 MW nett. a Čína přes 40 000 MW = zhruba 7 násobek !! Pokud jde o Slunce, tak Indie má cíl pro rok 2022 = 110 000 MW, Čína už letos překoná 160 000 MW, tedy o 50 % více. Zatímco Indie jen kecá, tak Čína koná. A všechna auta na silnicích v Indii už za 12 let !! jen elektrická ?? V životě jsem neslyšel větší blábol !! To nedokáže ani Čína, USA nebo EU. Čína je přitom světový lídr elektromobility.

Martin Hájek
27. srpen 2018, 20:50

V Indii to bude ovšem mnohem snazší, protože to nebudou auta, ale kola a rikši, ty se elektrifikují mnohem snáze. :-) Jinak každý totalitní režim je jako papiňák bez pojistného ventilu - nikdy nevíte, kdy vyletí do vzduchu. Indie je z tohoto pohledu ve skutečnosti mnohem stabilnější. Čína sice bohatne rychleji než Indie, ale také mnohem rychleji stárne, což bude už brzy velký problém.

loudil
25. srpen 2018, 23:04

Indie se často snaží ukázat světu, že na čínské úspěchy stačí. Oba státy jsou miliardové, Indie je demokratická, Čína totalitní. V posledních 40 letech se čínský systém ukázal jako mnohem úspěšnější. Indie pokulhává.

https://zahranicni.ihned.cz/c1-66222530-cina-je-cim-dal-atraktivnejsi-pro-technologicke-firmy-pocet-uzivatelu-internetu-uz-je-vyssi-nez-v-usa-a-indii-dohromady

Petr Hariprasad Hajič
27. srpen 2018, 19:06

Je pravdou, že Indie má jiný sociální systém než Čína, ale její potenciál bych nepodceňoval. Indie má i mnohem lepší geografickou polohu, pokud se týče slunečního svitu. Pokud se podaří zlepšit účinnost panelů při vysokých teplotách nebo vyřešit chlazení, Indie může překvapit. Také tam jsou vhodné podmínky pro koncentrátorové solární elektrárny. Hlavně v pouštních a polopouštních oblastech na západě a jihu.

loudil
27. srpen 2018, 22:24

Ano, Indie má obří potenciál a roku 2050 bude pořadí největších ekonomik světa toto :

1. Čína

2.Indie

3.USA

Solární elektrárny by Indie měla skutečně považovat za možná rozhodující zdroj elektřiny.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se