Norské pobřeží bezesporu patří mezi nejkrásnější, ale také nejzrádnější v Evropě. Loďařská velmoc proto oznámila velkolepé plány na stavbu prvního lodního tunelu svého druhu, a to v oblasti Stad na západním pobřeží země. Dle zpravodajské stanice NRK norská vláda schválila investici do projektu ve výši téměř 2,7 miliardy norských korun.

V místě se střetává Severní a Norské moře a vyznačuje se nestabilními podnebními a tedy i plavebními podmínkami (průměrně má oblast mezi 45 a 106 bouřlivých dnů ročně). Lodě tak musí často čekat i několik dní na to, aby mohly bezpečně oblastí proplout. Za několik posledních desetiletí počasí v oblasti zapříčinilo na 46 nehod a 33 úmrtí.

Oblast se nachází na v nejzápadnějším cípu norského pobřeží, kde povětrnostní podmínky mohou být extrémní. Zdroj: Kystverket

Tunel Stad bude dlouhý 1,7 kilometru, s výškou 37 metrů a šířkou 26,5 metrů.  Primárně bude určen pro průměrně velké a větší nákladní lodě. Postaven bude v místě, kde poloostrov Stad dosahuje nejmenší šířky, tedy mezi fjordy Vanyl a Molde. Lodě budou moci tunel využívat za jakýchkoliv povětrnostních podmínek.

Projekt vyjde na asi 2 miliardy NOK (přibližně 5,56 miliard Kč), práce by měly započít v roce 2018 a trvat by, dle nynějších prognóz, měly tři až čtyři roky. Zastánci tvrdí, že by mohl pomoci odlehčit silniční dopravě, zrychlit dopravu v oblasti, také zvýšit její turistickou atraktivitu a mít dobrý vliv na rybolov a další průmyslová odvětví. Naopak odpůrci projekt vidí jako vyhozenou investici, jelikož nebezpečí nehod v dnešní době již není tak velké a jeho cena je vysoká.

Tunel by měl být schopen obsloužit i lodě větších rozměrů. Zdroj: Kystverket

Norsko má v budování tunelů oblibu. Lærdal v oblasti Sogn je se svými 24,5 kilometry nejdelším silničním tunelem na světě a projet ho trvá kolem dvaceti minut. Norské království drží také prvenství co se týče nejhlouběji položeného tunelu – Eiksund je 7,765 metrů dlouhý a vystavěn byl 287 metrů pod hladinou moře.

Zdroj úvodního obrázku: Kystverket

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *