Domů
Energetika v zahraničí
Švédské síti by mohla poskytovat podpůrné služby obchodní centra
Elektrické vedení

Švédské síti by mohla poskytovat podpůrné služby obchodní centra

Severská země bude potřebovat více nových poskytovatelů regulačních služeb k balancování sítě. jaderné a uhelné zdroje, stávající tradiční poskytovatelé, jsou a budou odstavovány, proto se nabízí i řešení na straně spotřeby. Do regulace švédské soustavy se nyní plánuje zapojit jeden z tamních největších obchodních řetězců, jelikož může krátkodobě omezovat svůj odběr, a působit tak jako virtuální výrobna.

Ve Švédsku sice výrobu elektřiny dominantně zajišťují vodní a jaderné zdroje, nicméně nyní Švédsko zkoumá jak v případě dalšího poklesu stabilních zdrojů zajistit rovnováhu v síti. Poslední uhelný zdroj byl v severské zemi odstaven letos – jednalo se o Vartaverketský blok s kombinovanou výrobou u Stockholmu, který dodával 250 MW v teple a 145 MW elektrického výkonu.

S myšlenkou vstoupit na energetický trh přišel jeden z největších obchodních řetězců Vala, který vlastní více než 200 různě velkých prodejen a data o spotřebě jednotlivých poboček za posledních 40 let. Díky této kombinaci patří mezi významné odběratele elektřiny s odběrem rozprostřeným po celé zemi.

Pokud by tedy nadále docházelo k poklesu regulačního výkonu na straně výroby, je Vala zainteresována se intenzivněji angažovat na regulaci na straně spotřeby (DSR). Krátkodobě může totiž omezovat svůj odběr a působit jako virtuální výrobna – ať už se bude jednat o nabíjecí místa pro elektromobily u obchodních center, nebo omezení jiných dalších nekritických odběrů v jednotlivých lokalitách.

Švédský provozovatel přenosové soustavy Svenska Kraftnat AB uvedl, že jenom letos zaplatí velkým spotřebitelům za flexibilní odběry 2 mld. švédských korun (zhruba 5 mld. Kč). Tuto službu ještě donedávna zajišťovali de facto výhradně velcí producenti elektřiny. Jiný vývoj nelze očekávat ani v dalších zemích, kde roste podíl OZE – bude klesat cena silové elektřiny, ale budou růst náklady a objem poskytovaných regulačních služeb a potřeba dostatečné kapacity přenosové a distribuční sítě pro plné využití instalovaného výkonu v obnovitelných zdrojích.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Energetik 007
1. říjen 2020, 13:51

Virtuální výrobna plus virtuální služba, obchodní toky vs. reálné toky a pak už jen blackout.

Takže neplatí Ohmův zákon a další ale zákon o silové elektřině z EU.

Petr
5. říjen 2020, 12:53

Plný souhlas.

heap
30. září 2020, 11:08

To jsou krásné vyhlídky. Při nedostatku energie vám vypnou nabíjení auta. No aspoň zůstanou zákazníci delší dobu v nákupáku ...

pavel
30. září 2020, 11:54

A proc ne? Kdyz si budu moci vybrat zda nabijet za kazdou cenu nebot bych neodjel, nebo nabijet levne s tim, ze mohu byt vypnut? Proc ne. Je to spravna cesta.

Jan Veselý
30. září 2020, 11:54

Nebudou nic vypínat, jen modulovat nabíjecí výkony. A jestli vám taková služba, která je zadarmo, nevyhovuje, nabíjejte jinde.

energetik
30. září 2020, 12:34

Přesně tak. Je to podobné jako HDO, to také není povinné a kdo nechce nízký tarif, tak může ohřívat vodu nebo i topit trvale bez přerušení jen vysokým tarifem.

Ivan Novák
30. září 2020, 12:53

Nabíjejte jinde ... tak by to taky dopadlo, včetně "nakupujte jinde". Teď je to jen zadarmo marketing. Regulovat budou ve skutečnosti teplotechniku. Boxy a konzervanty zvládnou potraviny, ostatní k tomu není citlivé. Personál dostane na zimu záložní svetry a lepicí pásku na škvíry, na léto trička a kličky k otvírání oken. A kdyby hygienici reptali, dostanou nálepku žab na zeleném prameni.

Optimalizovat logistiku spotřeby energie v řetězci výroby a dodávky zboží tak, aby to nedopadlo na pohodlí koncového zákazníka, včetně těch nabíjecích stanic, asi nějaký potenciál má. Jistě se to ale už díky konkurenci dělá, a zvýšení regulačního efektu se neobejde bez investic a nebude velké.

Jan Veselý
30. září 2020, 13:18

A, kromě hysterických výlevů, něco k věci máte?

Ivan Novák
30. září 2020, 15:25

Väla je nákupní středisko v Helsingborgu s 200 různými prodejnami uvnitř. A s 6000 parkovacími místy, z nichž 8, slovy osm, je pro EV.

A něco pro Vás - inzerují, že mají i Systembolaget, to je ten druh obchodů, ve kterých se ve Švédsku dá koupit alkohol.

energetik
30. září 2020, 12:46

Když si nastuduje PPDS tak zjistíte že v ČR ani jiná legální cesta není. To že si někdo zaplatil za rezervovaný výkon např. 3x25A + měsíční paušál, v ČR bohužel ještě neznamená že si těch 3x25A můžete ze sítě vzít. Oproti továrníkům/velkoodběratelům tady maloodběratelé platí za virtuální službu kterou nemohou využít a jsou znevýhodněni, i když takzvané "nezávislé" ERÚ a státem vydržovaní distributoři tvrdí opak.

Spotřebič/nabíječku od určitého výkonu musíte mít schválenou distributorem a ten od určitého výkonu požaduje dálkové ovládání a funkci P(f). A pokud to bude 4kvadrntní nabíječ/vybíječ, tak tam jsou povinné i funkce Q(u), P(u) a další požadavky jako pro výrobny.

energetik
1. říjen 2020, 07:28

Ve Švédsku se to dělá za odměnu a v ČEZku to bude zase povinně a zisk z toho shrábnou státem vydržovaní distributoři, tak jak při regulaci výroben.

Josef
30. září 2020, 21:02

Spotřebič není nabíječ to je zdroj. Jinak není pravda, že nemůžete využít příkon jističe. Samozřejmě pokud Vám to nevyhovuje a připadá Vám cena za el. připojení vysoká tak se odpojte a nemusíte platit nic.

energetik
1. říjen 2020, 07:20

"Naším cílem je mít možnost pro případ stavu nouze nebo pro předcházení stavu nouze řídit výkonová maxima všech nově vzniklých dobíjecích stanic kategorie DoS2 a DoS3 (nad 3,7 kW). Ostatně toto nám již umožňuje Příloha 6 PPDS."

Michal Holan – E.ON Distribuce, a.s.

https://energetika.tzb-info.cz/elektroenergetika/21208-nabijeni-elektromobilu-zatizeni-site-a-rizeni-vykonu-cast-iii-zkusenosti-s-instalaci-a-provozem-nabijecek

Petr
5. říjen 2020, 12:52

Pěkné, ale ve Švédsku budou hlavní problémy samozřejmě úplně jinde, a sice na úrovni týdnů kdy fouká málo, a vodním elektrárnám už nezbývá vrchní voda.

Nákupní centrum, které zakáže nakupujícím si nabít auto, takže tito si ho budou muset nabít o pár hodin později doma, nic významného nevyreguluje.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se