Domů
Životní prostředí
Ekologická aktivistka Greta Thunbergová v Polsku natáčí film o největší evropské uhelné elektrárně
Německé uhelné elektrárny

Ekologická aktivistka Greta Thunbergová v Polsku natáčí film o největší evropské uhelné elektrárně

Švédská ekologická aktivistka Greta Thunbergová v Polsku natáčela film o největší uhelné elektrárně v Evropě, označované také za největšího samostatného znečišťovatele ovzduší na kontinentu. Do objektu však nebyla vpuštěna, a tak se musela spokojit s natáčením z veřejně přístupné vyhlídky na elektrárnu a přilehlý hnědouhelný důl pod dohledem policie. Uvedla to dnes polská zpravodajská televize TVN 24 s připomínkou, že mladá Švédka jako „hlas generace“ inspiruje a strhává davy.

„Švédka přijela 14. ledna na vyhlídku Kleszczów, odkud je vidět na povrchový důl a elektrárnu Belchatów,“ řekla televizi Ewa Maciejewská z místní policie.

Vše se podle ní odehrálo v klidu. Belchatów se nachází asi 100 kilometrů severně od Katovic.

Policisté podle tisku provázeli aktivistku poté, co je přivolali hlídači elektrárny. Thunbergová nejprve požádala skupinu PGE, jíž důl a elektrárna patří, o svolení s natáčením v elektrárně, ale firma s tím nesouhlasila.

Televize připomněla, že to není poprvé, kdy elektrárna Belchatów sehrává roli pozadí pro akce ekologických aktivistů. Loni na její chladírenskou věž aktivisté Greenpeace promítali portrét premiéra Mateusze Morawieckého s nápisem Hanba. Protestovali tak proti tomu, že šéf vlády zablokoval přijetí závazku, že Evropská unie dosáhne do poloviny století klimatické neutrality. Tvrdili také, že tato elektrárna vypouští nejvíce emisí oxidu uhlíku v Evropě.

Elektrárna Belchatów dosahuje výkonu 5298 MW. Připadá na ni výroba pětiny elektřiny v Polsku, kterou zásobuje skoro 11,5 milionu domácností. PGE tvrdí, že patří mezi nejmodernější uhelné elektrárny na světě a že je největší elektrárnou fungující na hnědé uhlí na světě.

Polsko je zemí, jejíž energetika je výrazně závislá na uhelných elektrárnách. Těžba uhlí zaměstnává přes 80.000 Poláků. Polská vláda počítá s tím, že uhlí bude i v roce 2030 pokrývat 60 procent spotřeby elektřiny v zemi. Polská vláda strany Právo a spravedlnost se pokračujícímu využívání uhlí výrazně nebrání, přestože zdejší ovzduší patří k nejvíce znečištěným v Evropě. Ekologičtí aktivisté mají za to, že Varšava ve prospěch krátkodobých vnitropolitických cílů opomíjí práci na jakékoli skutečné strategii sledující odklon ekonomiky od uhlí.

msk mka

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Richard Vacek
21. leden 2020, 06:37

Pro ekologistické aktivisty je potřebné takové filmy natáčet. Protože mnohý z nich netuší, jak taková elektrárna funguje, když se do ní na jedné straně sype uhlí a z druhé strany lezou dráty s elektřinou. Snad jim ukáže i jak to vypadá uvnitř, jak vypadá turbína, proč tam běhá vodní pára a podobně.

energetik
21. leden 2020, 07:29

Neukáže, protože ji tam nepustili. Proč to komentujete když to ani nečtete?

Polský uhlobaron je tedy prozatím státem ochráněn před vlivem filmu od ekologistické aktivisty, ale o ochranu svého zdraví před uhlobarony se musí každý postarat sám.

Richard Vacek
21. leden 2020, 09:32

Pravděpodobně předpokládáte, že tam přijela aby napsala o elektrárně něco pěkného a že je to od provozovatele hloupost, že si tam někoho tak milého nepustí.

Já na druhou stranu předpokládám, že ji tam přivezli ti, kteří chtějí ukázat elektrárnu ve špatném světle a že přesně v takovém světle bude vykreslena i v tom filmu.

ostravák
21. leden 2020, 15:16

Polské uhlené elektrárny jsou pohroma i pro nás na ostravsku. Takže v tomto punktu souhlasím, že Poláci jsou čuňáci...

https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/moravskoslezsky-kraj-ovzdusi-smog-zdravi-vyzkum.A200114_526515_ostrava-zpravy_jog

Richard Vacek
21. leden 2020, 16:26

A jedná se skutečně o elektrárny? Nejsou zdrojem emisí místní topeniště, spalující nekvalitní (levné) uhlí?

energetik
21. leden 2020, 18:13

Richard Vacek

to se vrací zpět to certifikované palivo Geobal z ČEZkého blbákova.

Jan Veselý
22. leden 2020, 11:22

Jestli jste Ostravák, tak si teď vyjeďte aspoň do Chałupek a podívejte se, co se tam line domkářům z komína. Elektrárny v Jaworze, Rybniku nebo v Opoli s tím marasem moc společného nemají.

energetik
22. leden 2020, 15:21
energetik II
21. leden 2020, 10:06

Poláci mají na rozdíl od nás mnohem lepší podmínky pro stavbu větrných elektráren, tak by mohli "trochu zabrat" , aby mohli takovéhoto uhelného mastodonta o výkonu 5.298 MW uzavřít. Snížit výrobu z uhlí z 80 na 60 % do r.2030 je sice dobré , ovšem jejich rozsáhlému budování jádra po r.2030 zrovna moc nevěřím. /Mochovce, Olkiluoto, Flamanvile/. Jak se ale slečna Greta dostala k elektrárně ? Přijela ze Švédska plachetnicí po Baltu a poté usedla do elektroauta a nebo přijela z Gdaňska na kole či dokonce pěšky s batohem na zádech ?

petr
21. leden 2020, 19:23

Jako bývalý učitel OŽP a chemie s nadějí doufám, že to děvče začne chodit do školy a něco se také tam doučí a přestane ze sebe dělat kašpárka.

Nevzdělaní lidé jsou ohromným rizikem pro společnost, neboť svými kroky mohou zničit i to dobré a sami nic nového nevymyslí...

její prezenatace co všechno chce dělat jen svědčí, že je silně zneužívána ve prospěch lidí, co ji jednou až ji vysají, odkopnou a ona skončí v léčebně, jako zcela zničený člověk. škoda že její rodiče to nevidí... a nebo nechtějí, za to by je měla jejich společnost umravnit.

energetik
22. leden 2020, 06:29

Ano, například Nikola Tesla také skončil opuštěný a úplně vysátý a zničený člověk.

Jan Veselý
22. leden 2020, 07:32

A k čemu by jí ty školy a tituly byly? To samé, co říká ona, volají do světa profesoři, docenti, významní odborníci z meteorologických, klimatologických a jiných výzkumných institucí. Ke stejným závěrům došli i vlastní výzkumníci ropných společností. Je tomu už minimálně 40 let a SKUTEK UTEK, Politici na to kašlou, slušní a poctiví vědci a výzkumníci musí čelit profesionálním lhářům, křiklounům a presstitutům.

To děvče není vědec, není odborník a nepotřebuje to, je to politická aktivistka, na to ve Švédsku žádné školy nejsou (v Rusku by se asi něco našlo). A světe div se, ona mluví jen o tom, že by politici měli konečně začít řešit vážný problém, na který vědci upozorňují už desítky let a technici mají v ruce desítky technických řešení. Řešení, která neohrožují náš pohodlný život, ale zároveň nerozmrdají klimatický systém naší planety.

Vilém
22. leden 2020, 08:59

Nicméně vlivem neodbornosti a nedostatku životních zlušeností možná přijímá ukvapené závěry, strhává k tomu další mládež a to vytváří tlak na populistické politiky, kteří na vlně green deal jedou ke zkratkovitým řešením.

Jan Veselý
22. leden 2020, 09:05

Jasně, počká si 20-30 let, aby ne ni potom establishment reagoval úplně stejně, co?

A mimochodem, co dělali posledních 40 let ti politici, kteří nejsou populističtí? Jen miliony keců, co všechno nejde, a že se přece nevrátíme do jeskyní, že?

Richard Vacek
22. leden 2020, 14:58

To děvče dělá to samé, co dělali dříve různí svatí muži. Stojí na náměstí a křičí na ostatní, že se blíží konec světa a aby se začali modlit.

A přitom se (tak jako vždycky) žádný konec neblíží.

energetik II
22. leden 2020, 09:17

TO : Veselý

Za daleko větší problém jak klima považuji současné "nastavení " kapitalismu na "konzumní systém". Ten nás dokáže všechny zabít daleko dříve a spolehlivěji, jak nějaká bezvýznamná změna klimatu. Za časů vlády Stalina v SSSR tam obyvatel mohutně přibývalo, za časů konzumu v Japonsku tam každé 4 roky "zmizí" 1 milion obyvatel.

Jak říkal už filosof Egon Bondy : "Za to, že lidé drží hubu, bylo jim umožněno nakupovat zhovadilosti, které nejen že nepotřebují , ale které jim navíc i škodí".

Lidé mají už tolik peněz, že třeba dětský pokojík malého jedináčka je doslova zavalen a ucpán takovými plastovými zhovadilostmi /dárky/ od rodičů , babiček, strýčků, tet,....atd. že se tam samo dítě už pomalu ani nevejde. Pak se všechno vyhodí ke spálení do spalovny nebo to skončí někde v přírodě. Když dítě povyroste dostane velké auto na baterku ve kterém se vozí po chodníku, pak dostane elektrickou koloběžku,...atd, atd.

Lidé už mají tolik peněz, že každoroční let k moři je zcela normální. Mám kamaráda, dělá prodavače v Globusu s nějakými 23 000 hrubého, přesto musí být každoročně u Rudého moře v Egyptě - "Hurgháda. Jeho kolegyně, také prodavačka letos zvolila Kapverdy na západ od Afriky. Další můj přítel, obyčejný montérkáč - údržbář má oblíbené zase Turecko. atd, atd, atd.

Nás je jen 10 milionů, ovšem našeho bohatství, cestování, nákupů plastových zhovadilostí ,..... se právě vydala 1400 milionová Čína a za ní v těsném závěsu také 1400 milionová Indie a v ještě větším odstupu 2 miliardová Afrika. Konzumní systém, který denně z reklam nabádá své lidi k co největším nákupům zbytečných zhovadilostí se stává naším hrobníkem.

Jan Veselý
22. leden 2020, 11:36

A co navrhujete? Vzít lidi pěkně u huby a skokově jim snížit životní úroveň? To nikdy nefungovalo a fungovat nebude, tak jedině během války, Možná tak trochu sociálního inženýrství, ale to není tak lehké, musí se to umět a inženýři jsou v tom úplně marní.

Já mám načteného Lovinse a Hawkena, takže vím co reálně funguje:

1) Růst produktivity nakládání se zdroji. Vaše milovaná Čína snižuje spotřebu energie na jednotku HDP dlouhodobě o 6-7%/rok.

2) Nahrazení "špinavých zdrojů" surovin a energie podstatně čistějšími.

3) Zákonná regulace výrobců, aby vyráběli zboží opravitelné/biologicky rozložitelné/odolné. Třeba plastové Lego vydrží téměř nekonečně dlouho, mé děti si hrají s mými kostičkami starými 30 let, jsou pořád jako nové a kompatibilní s novými kusy.

4) Dematerializace zboží. Smartphone svou existencí nahrazuje asi 50 různých jiných výrobků, které se kvůli němu nemusí vyrobit. Fotografie, peníze, hudba, filmy, technické výkresy, ... už přišly o svou hmotnou podstatu a lidem to akorát ulehčuje život.

energetik II
22. leden 2020, 12:53

TO : Veselý

Jsou věci, které nelze považovat za výraz - "životní úrovně". Lidem reklama vnucuje silně rakovinotvorné umělé voňavky do auta nebo do bytu, máme ohromné množství obézních dětí, přesto se všude nabízejí ke koupi plastová baterková autíčka a koloběžky , aby byly tyto děti ještě línější a tlustší a nemocnější. Lidé si strašně snadno zvykají na pohodlí, které navíc podporuje reklama. Třeba automobilismus. Já za ideální časy automobilismu považuji časy socialismu. Lidé už měli auta, ovšem užívali je -"střídmě". Byl drahý benzín ,.. apod. Ve městech do práce a z práce 90 % lidí jezdilo MHD , hodně lidí tehdá mělo vlastní garáž, auto se užívalo vlastně především k přepravě těžkých věcí a k rodinným výletům o víkendu. Jezdit do práce MHD nepovažuji za snížení životní úrovně, já tak jezdil celý život. Třeba dnešní hračky, já měl jako dítě plechový pásák na baterku , jediná guma na něm byly ty pásy. Když dosloužil šel do železného šrotu. Dnes je skoro vše už jen z plastu. Za mých mladých let bylo mléko ve vratné lahvi, svačiny nebyly v igelitu nýbrž papírové pytlíky = rozložitelné. Vaše - "věda a růst produktivity" zatím nic nepřinesla. Hypermarkety po vzoru USA vyrostly na okrajích velkoměst, takže je nutné auty cestovat z center měst na okraj a pak zase zpět pořád dokola. Já kdysi vzal tašku a šel na nákup pěšky 300 metrů do nejbližší sámošky ,kterých bylo všude plno. Dnes abychom pořídili nákup o průměrné hmotnosti 15 až 20 Kg , tak startujeme benzínové /naftové/ auto o hmotnosti 1 až 2 tuny, kterým pak pro těch 15 kilo nákupu jedeme často 15 kilometrů. Blbost, debilita a zmar vítězí poháněná lživou reklamou a bezedným konzumem.

Jan Veselý
22. leden 2020, 14:18

Nic nejde, fňuk. Hele pane, já jsem z Ostravy. Za těch vašich krásných časů tady tekla místo řeky hnědočerná stoka se žlutou pěnou, sněžil popílek, centrum města oblažovala svými jedy koksovna Karolina, lidi topili "šlamem", Beskydy byly sežrané exhalacemi SO2, příkopy a lesíky byly plné černých skládek a jeden Trabant vypustil tolik smradu jako 50-100 moderních aut. Tehdy NHKG potřebovala na výrobu 1 kila oceli 1.5 kg uhlí, dnes stejná fabrika potřebuje 0.35 kg uhlí na kilo oceli. Muselo se vyrábět, ale zboží nebylo.

Ale já to chápu, tehdy jste byl mladý.

energetik II
22. leden 2020, 15:09

TO : Veselý

Nepopírám zlepšení ovzduší ve městech ani zlepšení vody v řekách. Ovšem to jsou ty viditelné věci. Přírodu i nás lidi ničí narůstající pohodlí spolu s tím, že vládu v menšíc státech nevykonávají jejich vlády, nýbrž vše řídí nadnárodní monopoly.

Vy jste tedy spokojen se svojí Ostravou , já ve své Plzni také konstatuji lepší ovzduší. To je ale skoro všechno. Globálně to nevypadá nijak dobře a je to stále horší. Věci neřídí ti "vaši vědci" nýbrž pouze a jenom zájmy nadnárodních monopolů. Globalizace = pěkný bombonek ! Z Číny se vozí 15 000 km po moři do Evropy to ,co už Evropané vyráběli sami před 400 lety =třeba květináče, sekerky, kladívka, šroubováky, hračky, sklo,...atd. atd. Kde jsou ti vaši - "vědci" ? Jak cestuje německé vepřové, které si koupíme ?? Takto : Prase se narodí v Německu, odtud ho vezou vykrmit do Dánska, odtud zabít do Polska a odtud zkonzumovat do ČR. Důvod ? Výhodné dotace ! Dříve se auta vyráběla v jednom místě v jedné fabrice celá. Nyní jsou centrální fabriky v Německu , ovšem pneu jim vyrábí v Polsku, autopotahy a sedačky v ČR, šaltpáky v Rumunsku,..atd. atd. Kamiony ucpávají pak dálnice až hrůza. A auta hulí a hulí a hulí. Turistika - zabírá stále větší plochy pobřeží moří a devastuje vše živé. Tam, kde kdysi bývalo pár rybářských bárek dnes stojí komplexy hotelů, mořské pobřeží je mrtvé , miliony pytlíků z plastů, kelímků, olejové skrvrny na moři z provozování třeba zbytečného parasailu nebo jízdy na "banánu". To, co teče světovými veletoky do moří je otřesné !

P.S. Vaše "místní zlepšení" proti časům socialismu v Ostravě je jistě milé, nicméně já loni nepotkal v přírodě jiného motýla něž babočku kopřivovou či běláska. Dříve , před 40 roky ?? Okáči, otakárci, babočky všech druhů, lišajové, .... jako dítě jsem v Polabí pravidelně nacházel největšího našeho vodního brouka vodomila černého , velikost 5 cm plus dravého potápníka vroubeného. Zmizel čolek , zmizely žáby jako kuňka sírobřichá,.....atd. Těžko si můžeme "libovat", jak člověk - "mění svět k lepšímu za pomocí vědy", když tu bude brzy z živočišných druhů sám samotný.

Pavel K
23. leden 2020, 07:44

To: energetik II

Problemy jste docela presne identifikoval, jake mate reseni?

Richard acek
22. leden 2020, 15:04

Prostě lidstvo je stále bohatší, což ukazují i různé statistiky. A bohatství roste nejenom celkově, ale i na hlavu. Jedná se o jev, který je jednoznačně pozitivní a který by měl být všestranně podporován - kromě jiného i růstem zdrojů energie. A samozřejmě existují lidé, kteří si myslí, že si bohatství nezaslouží. Ti se mohou dát na dráhu poustevníka a meditovat o zkaženosti světa - tak jak se to dělalo dříve.

energetik II
22. leden 2020, 20:10

Dám tento příklad , který se týká jedné fiktivní rodiny v ČR , ale probíhá každoročně celosvětově ve stovkách milionů případů. Oba manželé pracují, oba mají průměrný plat v ČR = 36 000 Kč hrubého = nějakých 27 000 Kč čistého. Oběma stoupl plat o 7 % za rok, inflace byla 2 % , tedy oba mají reálně na utrácení o 5 % více = 12 x 5 % z platu 54 000 měsíčně = navíc 32 400 Kč za rok. A co s tím třeba oba udělají ?? To je například pěkná dovolená v Chorvatsku pro dva na 7 dní. Takže ujedou autem navíc 2000 km na Balkán a zpět + cestují i po Chorvatsku = dalších 1000 km autem. Spálí přitom nějakých 200 litrů benzínu či nafty. A nebo usednou do letadla a poletí někam do Afriky, třeba do Egypta , Tuniska, Zanzibaru,.... ale takto stoupá příjem tisícům, statisícům, milionům stovkám milionů lidí, a oni více cestují, více kupují letenky, více kupují zboží všeho druhu, ...... ale protože už všechno potřebné mají, tak stále větší procento jejich nákupů tvoří zcela zbytečné zhovadilosti a stupidity , které pak zamořují přírodu. Víc ,víc, víc, víc !!! kupovat, cestovat, vlastnit, ..... nyní to dělá 1 miliarda bílých ,ale už se připojuje 1,4 miliardová Čína a závistivě na ni vzhlíží 1,4 miliardová Indie, atd. atd, atd. Každý z nich chce své auto, létat na dovolené, koupat se v moři, procházet památky UNESCO a pod, ... Benátky či Dubrovník /Český Krumlov ?/ můžou vyprávět ! Víc, víc, víc, víc !! , ale Země má jen jeden rozměr , není nafukovací !

energetik II
23. leden 2020, 11:29

TO : Pavel K

Řešení existuje, někdo mu říká trvale udržitelný rozvoj , ale není to přesně ono. Zlomit vaz konzumnímu systému a nadnárodním monopolům je obrovsky náročné a složité". A nejen to, je třeba od základů předělat i myšlení lidí zdeformované konzumem a reklamu. A to také není vůbec jednoduché ! Je třeba zlomit i globalizaci, opět olbřímí úkol ! Sám pochybuji, že je to všechno možné uskutečnit. Svět by se musel v myšlení "obrátit naruby" oproti dnešku.

Opatření :

1. Lidé jsou reklamou přesvědčováni, že musí bohatnout materiálně = více dovolených, více aut, více bytů, více mobilů, více televizí, ....atd. Proto musí více vydělávat a utrácet. Jak velkým "štěstím " ??? je ale pro člověka třeba to, když měsíčně vydělá 150 000 Kč, má vilu, bazén, 4 SUV, je obklopen elektronikou , dovolená 5 krát v roce jednou Himaláje, jednou Karibik, jednou Seychely, jednou Indie a jednou Brazílie. A pořád dokola. Co když je šťastnější obyčejný člověk , který sedne na vlak či autobus, který ho vyhodí po 2 hodinách cesty na Šumavě v krásném rodinném malém penzionku s místní kuchyní a on pak týden chodí pěšky 20 km denně po loukách, lesích, kolem jezer , fotí, v klidu pozoruje, odpočívá, beseduje s místními v hospůdkách a pak se zase vrátí do svého staršího bytu 2 + 1 ve městě ? A víc ani nechce a nepotřebuje ? Ovšem takovýto člověk by srazil dnešní konzumní systém do kolen ! On má "povinnost" chtít stále více ! Reklama by měla vychvalovat tento typ lidí.

2. Je třeba drasticky zdražit dopravu i za cenu zvýšení všech cen. Aby se pak nevyplatilo vozit po celé Evropě prase na vykrmení na porážku na konzumaci. Aby se Číně nevyplatilo vozit do Evropy své výrobky 15 000 km. Aby Rumuni nevyráběli šaltpáky do BMW, které pak povezou 2000 km do Německa kamionem.

3. Je pak třeba vytvořit "lokální výrobu" pro místní lidi . Ti budou v místě žít i konzumovat i utrácet. A z procesu se vyřadí nadnárodní koncerny. Ceny se zvýší, produktivita možná klesne,... ale lidé budou žít a pracovat v místě. Okresní města zase získají svá jatka, mlékárny, truhlárny, dílčí kovovýrobu, ...... určitým signálem jsou už dnes vznikající stovky lokálních minipivovarů nebo úspěšné místní farmářské trhy. Tam se nabízí sice dražší, ale kvalitnější věci, jak od nadnárodních gigantů.

HESLO = DECENTRALIZCE !!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se