Odpadne díky kombinaci baterie a dobíjecí stanice jeden z hlavních problémů rozvoje elektromobility?
Elektromobily na své cestě k prosazení na trhu musí disponovat bezpečnou a cenově dostupnou baterií s dostatečnou životností. Takováto baterie musí také zajistit dojezd srovnatelný s automobily spalujícími fosilní paliva. Následným krokem je vybudování nabíjecí infrastruktury, jež umožní hladké začlenění elektromobilů do stávajícího systému.
Vývoj baterií už směřuje mílovými kroky k požadovanému cíli. Stále aktuálnější tak začíná být otázka, jakým způsobem zajistit elektromobilům dostatek nabíjecích kapacit. Mají-li se vozy s elektrickým pohonem prosadit, nesmí při nabíjení docházet ke ztrátě komfortu, na který jsou v současnosti motoristi při doplňování paliva zvyklí.
Ve Velké Británii byl v této souvislosti oznámen plán na výstavbu sítě nabíjecích stanic kombinovaných s bateriovým úložištěm. Záměrem společnosti Pivot Power je ukázat směr, jakým je možné se vydat, aniž by bylo nutné masivně investovat do posilování přenosové a distribuční soustavy.
Místo benzinky baterka s benefitem
Plán Pivot Power zahrnuje výstavbu 50MW baterií ve 45 lokalitách na Britských ostrovech. Tyto baterie budou sloužit jednak pro provoz rychlodobíjecích stanic a zároveň budou moci být využívány pro stabilizaci britské přenosové soustavy. Bude se tak svým způsobem jednat o obdobu benzinových stanic pro elektromobily. Výhodou takovýchto dobíjecích stanic bude, že provozovatel přenosové soustavy National Grid, pak bude mít k dispozici distribuované úložiště elektřiny o výkonu přesahujícím 2 GW.
„Očekáváme že segment elektromobilů bude značně růst. Takovéto inovativní řešení pomůže urychlit přijetí elektromobilů, protože jim poskytne síť stanic, která umožní rychlé, efektivní a nákladově optimální dobíjení. Provozovateli přenosové soustavy navíc poskytne toto řešení další možnost flexibility při řízení jejího provozu,“ prohlásil Graeme Cooper, jenž má v National Grid na starosti rozvoj elektromobility.
První baterií online již za rok
Při výběru místo pro výstavbu bateriových úložišť byly vytipovány lokality, které se nachází poblíž měst a hlavních komunikací. Zároveň se jedná o lokality, jež se nacházejí v blízkosti rozvoden připojených na vedení velmi vysokého napětí (VVN). Pivot Power tak počítá s napájením přímo z přenosové soustavy, díky tomu bude možné v jednom místě provozovat desítky rychlodobíjecích stanic.
Odhadované náklady související s realizací záměru Pivot Power jsou 1,6 mld. liber (zhruba 47 mld. Kč). Aktuálně je v plánu výstavba baterií v 10 lokalitách během následujících 18 měsíců. První projekty na jižním pobřeží Británie mají být uvedeny do provozu již v polovině příštího roku.
Jedním z investorů a poradců, kteří za projektem stojí, je také Michael Liebreich, zakladatel Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Podle Liebreicha klesají ceny obnovitelných zdrojů, baterií a elektromobilů rychleji než si lidé uvědomují. Zakladatel BNEF se také domnívá, že se společnosti Pivot Power podařilo rychle pochopit význam a velikost příležitosti a zareagovala na ní brilantně.
Zdroj úvodní fotografie: ABB
Mohlo by vás zajímat:
To "distribuované úložiště elektřiny o výkonu převyšujícím 2GW" to je jako dva nové jaderné reaktory. Ale rychle, řádově levněji, bez problémů s jaderným odpadem, bezpečněji.
FVE + VtE + baterie = reálné rychlé již současně realizovatelné řešení v GW škále.
Porovnávat baterii s elektrárnou, je jako porovnávat náklaďák s valníkem :-)
"storing enough electricity to supply 235,000 average homes for a day" průměrná spotřeba elektřiny domácnosti v UK v roce 2016 cca 3500 KWh, na den zaokrouhleně 10 KWh, to jest úložiště nějakých 2,35 GWh. Čili dokáží zálohovat nějakých 80 minut výroby jednoho reaktoru plánované elektrárny Hinkley Point C.
Popř. chceme-li zůstat u "OZE", tak dokáže zálohovat nějakých 12 minut instalované kapacity solárních panelů ve Spojeném Království (12 GW)
Pořád je to pilotní projekt a s tím jak je to popsané bych viděl onu stabilizaci spíše v tom že odpadnou prudké rázy dané nabíjením EV a tom že bude možné regulovat odběr ze sítě, nějaké vracení snad ani nemusí být plánováno. Když se na to podíváme, tak 15 minut rychlonabíjením 100kW představuje ekvivalentní konstantní příkon nějakých 25-30kW pokud to bude rozloženo do hodiny. Jenže dnes se s rostoucí kapacitou baterií, například 100kWh (dojezd cca 500km), uvažuje o nabíječkách až 300kW, takže přípojné místo musí být poměrně nešťastně předimenzováno a bez zásahu bychom mohli skončit u elektřinek (dle vzoru benzinka :) ) s nutností připojení do 110kV, což už není jedno trafo na sloupu, přechod z "22kV" na třeba 35kV či 44kV asi ani není plánovaný, nejspíš by se muselo kompletně všechno přeizolovat, vyměnit atd. I když by se ta nudnost dala omezit nasazením "polních" autotransformátorů. Pořád je to ale běh na dlouhou trať.
Ne všechna technologie se vyvíjí tak jako si na začátku myslíme, je to zajímavé, nezdá se Vám? Tak stejně tu z neustálých pokusů a deklarací jak je to úložiště pro síť, to skončí od jistého bodu bufferem chránícím síť od nárazů z EV, Když se vrátím k předchozímu výpočtu, na sloup se dají tuším dát dvě trafa po asi 600kW (o něco více kVA, ale pro jednoduchost přepočtu se tvařme že to nevadí), tedy 1200kW, to jsou 4 stojany po 300kW, ale s baterií to může být už třeba 16 stojanů. I když jich tolik nebude, tak je to pořád více než kolik je limit bez baterie.
Opět aktivistické nasazení. A příšerná kanibalizace lithiových baterií svým automobilovým zákazníkům.
Na tohle se musí používat bazénové baterie s jinou než lithiovou technologií.
Ta se má šetřit do mobilních prostředků a pak v energetice tam kde je málo místa ve městech s nasazením 1 kontejneru na 1-2 MW, a né na 50MW u dálnice kde jsou volná pole.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se