Bloomberg: Elektromobily budou od roku 2025 levnější než automobily se spalovacími motory
Pořizovací náklady elektromobilu budou od roku 2025 nižší než u vozidel na konvenční paliva. Tvrdí to výzkum Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Při zohlednění nákladů na palivo a údržbu překonají elektromobily automobily se spalovacím motorem již v horizontu několika let.
Výzkum Bloomberg New Energy Finance ukazuje, že klesající náklady na baterie budou znamenat zlevnění elektřinou poháněných automobilů pod úroveň automobilů se spalovacími motory v USA a Evropě již v roce 2025. Baterie v současné době představují zhruba polovinu nákladů na elektromobil a jejich ceny podle BNEF klesnou přibližně o 77 % mezi roky 2016 a 2030.
Při zohlednění provozních nákladů se elektromobily vyplatí již mnohem dříve
Renault, výrobce elektrického automobilu Zoe, předpovídá, že celkové náklady na vlastnictví elektromobilu budou od počátku příštího desetiletí srovnatelné s běžnými vozidly se spalovacími motory. Uvedl to Gilles Normand, senior viceprezident Renaultu pro elektromobily.
„Máme dvě křivky. První z nich ukazuje snižování nákladů technologií pro elektromobily z důvodu průlomů ve snižování nákladů a rostoucího objemu produkce, takže náklady na elektromobily budou klesat. Cena vozidel se spalovacími motory poroste v důsledku přísnějších předpisů, zejména pokud jde o pevné částice,“řekl Normand.
Podle analytiků banky UBS dosáhnou pro Evropu náklady vlastnictví elektromobilu, včetně nákladů na palivo a dalších provozních nákladů, již příští rok úrovně nákladů vlastnictví automobilu se spalovacím motorem, to vyústí v rychlejší adopci technologie. Pro Čínu předpovídá UBS paritu nákladů v roce 2023 a pro USA v roce 2025.
Tento závěr vychází z analýzy Chevroletu Bolt, prvního elektromobilu s vysokým dojezdem pro masový trh, který vyjde na 37 000 dolarů (876 000 korun) a Chevrolet uvádí jeho dojezd na 383 kilometrů. Do roku 2020 by měla podobný model představit většina hlavních výrobců. Tesla plánuje zahájení svého Modelu 3 na červenec tohoto roku.
Na základě analýzy součástí Boltu odhaduje UBS jeho výrobní náklady na 28 700 dolarů (679 000 korun), což je méně, než se očekávalo. Díky pouhým třem pohyblivým částem v motoru, ve srovnání se 166 pohyblivými částmi motoru Volkswagenu Golf, roční náklady na údržbu dosahují 255 dolarů (6 000 korun), oproti 610 dolarům (14 500 korun) v případě Golfu.
Mohlo by vás zajímat:
Že elektromobilita, fotovoltaika a větrníky zvítězí celosvětově, to je snad každému technicky vzdělanénu člověku jasné. Různé loby se mohou pouze lokálně snažit oddálit tento trend, aby si ještě nahrabaly, a určitě se jim to v některých zemích povede, ale to je vše.
Okolo let 2025-30, dříve než se stačí realizovat jiné energetické projekty (JE, ...) to bude jasné i neodborníkům.
Nemůžu si pomoct, ale nejsem už nejmladší tak je to trochu "deja vu". Kdysi nám někteří hlásali, že už brzo zvítězí komunismus a už by i dávno zvítězil, kdyby mu zlí kapitalističtí imperialisté neházeli klacky pod nohy ve jménu svých sobeckých zájmů. Takže asi tak :-)
Jestli jste si nevšimnul tak kapitalismus a moderní technologie už dvě století stále vítězí, i když jak správně říkáte někteří tvrdili něco jiného. Já rozhodně ne.
Musíte oddělit politickou propagandu a fízlování (to se táhne století, až do přítomnosti a stále narůstá) od technického pokroku.
Problém je v tom, že to, které technologie jsou ty moderní, které zvítězily, víme bezpečně až zpětně. Dopředu to tušilo jen několik vizionářů a "běžný lid", do kterého s prominutím počítám i Vás, se obvykle naprosto mýlil, tím více se pak zpravidla mýlily vlády, čehož je ČR nejlepším dokladem. Takže ano, moderní technologie vítězí, jenom dopředu nevíme, které to budou, tedy pokud tu správnou nevybere vláda a nezasype ji dotacemi.
Ceny elektromobilů (růžová) ve srovnání s cenou konvenčních vozidel (modrá). Zdroj: Bloomberg
Tohle máte napsané přesně obráceně.
Díky za komentář, v článku bylo opraveno.
Jinak jistě není náhodou, že největší konsorcium vyrábějíjí elektroauta je Renault-Nissan, protože ideální podmínky do budoucna pro elektroauta má Francie s drahými zdaněnými ropnými palivy a velkým množstvím relativně levné elektřiny, hlavně zajištěné jaderné s dostatečnými nočními přebytky.
Česko by se v tomto mohlo přidat jako globální centrum továren na auta i v elektru, ale bohužel nás masivně zdržoval mateřský Volkswagen ze země s nejdražší elektřinou a tím poškozeným myšlením, snad by u nás spíš rychleji znovuzainvestoval Hyundai taky ze silně jaderné země teď se superpovedeným elektrickým Ioniqem.
Jste úplně mimo. VW tlačí výrobu elektroaut do ČR. Je to jednoduché, ta výroba je výrazně méně náročná na pracovní sílu, takže se bude propouštět a to odbory v Německu jednoduše nepřipustí, tam pěkně pojedou dál naftové motory do poslední minuty.
No nevím kdo bude stále kupovat nafťáky, po tom průšvihu, možná Helmut někde z bývalé DDR, benzinovým bych dával trochu větší šanci. Stejně je ale otázka jak dlouho bude přechod na EV trvat a jestli i pak nezůstane oblast kde se prostě bez benzinových motorů neobejdeme. Neumím si bez nich představit třeba skutečně terénní auta, možná se ve VW přeorientují, ale taky je možné že se toho chytí výrobci náklaďáků a stavební techniky.
Mám totiž poněkud podezření že současné automobilky brzy skončí podobně jako obuvnický a telefonní průmysl, budou sice dělat super cool zařízení (či boty), která ale nevydrží, když pak člověk bude chtít něco co vydrží, bude chtě nechtě muset zajít do "pracovních potřeb."
Pokud si někdo myslí, že elektromobily v EU budou v roce 2025 ve skutečnosti jezdit na něco jiného než fosilní paliva (kombinaci uhlí a plynu), tak neví nic o energetice.
"Vozidly na fosilní paliva" byla myšlena vozidla přímo spalující fosilní paliva. Cílem článku bylo porovnat náklady elektromobilů s vozidly se spalovacími motory, to, čím budou vozidla skutečně poháněna, se článek nezabývá.
Samozřejmě jsem pochopil, jak to myslíte, ale musel jsem si rýpnout. Dlouhodobě mě malinko rozčiluje ta záměrně vytvářená představa, že elektřina pro elektromobily vzniká v zásuvce.
To sice nevznika, ale radsej jednu aj ked uholnu elektraren s DeNOx, DeSOX , ESP a poriadne vysokym kominom kdesi 5 km od centra ako 10 000 dieselov v jednom meste, polovica z nich s vykuchnymi PDF... A to ani neberiem do uvahy ich potencial v skaldovani energie aj tej z OZE... Zijem v Irsku a kedze je tu vybudovana slusna siet nabijaciek tak som pred 2 mesici taky presel na elektriku.
Příspěvek elektromobility k ovzduší ve městech nikdo nezpochybňuje a já sám si její rozvoj přeji. Jen mi právě přijde absurdní, že se argumentuje CO2, kde elektromobily nemusí být žádná výhra a ne právě snížením klasických emisí v nejzatíženějších městských aglomeracích. V tom se právě ukazuje zvrácenost dnešní doby, kdy boj s klimatem (navíc spíše marketingový) je důležitější argument, než ochrana zdraví lidí.
Po delší době s Vámi musím souhlasit. Taky mi vadí když CO2 hysterie má přednost před zdravím lidí. Elektromobilita ve městech by mohla během jedné generace snížit výskyt autoimunitních a respiračních onemocnění.
Je dobré uvědomit si, o jakých cenových hladinách se tu mluví. 30 000 US$ = cca 720 000 kč. Pokud za referenční berou něco takového a předpokládají další zdražování díky regulacím, pak mi z toho vychází jediné: osobní soukromá přeprava bude již velmi brzo luxuxs, který si bude moci dovolit v ČR a ne dlouho po té i ve zbytku EU jen málokdo.
Navíc je to výslovně parita v roce 2025 pro USA :)
Uvědomte si prosím, že :
cenová hladina stejného automobilu v USA a v EU je výrazně jiná
náklady na palivo jsou jiné
náklady na údržbu jsou jiné
náklady na pojistné jsou .......
Navíc jsem opravdu zvědavý jak by případně evropský stát, případně česko zareagovaly na výrazný daňový výpadek z příjmu z drakonicky zdaněných současných paliv při současné potřebě dotovat elektropovozy a udržovat jim dopravní infrastrukturu :)
Jednoduše, budete platit spotřební daň z elektřiny a protože nedokážete kolik jí sežralo zrovna auto, tak z veškeré spotřebované.
A to se vyplatí :-)
Nemyslím že by do toho kterákoliv normálně myslící vláda šla, zaveden spotřební daně, která by kompenzovala daň z paliv by definitivně podřízlo ekonomiku.
A Vy už jste viděl nějakou "normálně myslící vládu"?
Pěkná blbost.
Daleko logičtější bude platit mýtné za osobní auta.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se