Domů
Elektřina
ČEZ získal od EU 63 milionů Kč na vybudování rychlonabíjecích stanic
Elektromobil

ČEZ získal od EU 63 milionů Kč na vybudování rychlonabíjecích stanic

Elektřina
11 komentářů
24. listopad 2017, 11:30
ČTK

Elektrárenská firma ČEZ získala evropský grant 2,5 milionu eur, tedy asi 63 milionů Kč, na vybudování 63 rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u hlavních tahů v ČR. ČEZ se bude na nákladech na stavbu plánovanou do roku 2020 podílet 15 procenty. Stanice umožňující dobití většiny běžné kapacity baterií během necelé půlhodiny. Firma to dnes oznámila v tiskové zprávě.

Poprvé získal ČEZ evropské peníze na stavbu rychlonabíjecí infrastruktury pro elektromobily loni a dosud přinesly vznik sedmi stanic rychlého dobíjení u dálnic D0, D1 a D8.

Další desítky dobíjecích míst jsou ve fázi přípravy a vyrostou ještě letos a v roce 2018. Nad rámec toho ČEZ průběžně staví stanice z vlastních peněz. Letos takto vzniklo nebo v brzké době odstartuje provoz zhruba deset stanic.

Nissan LEAF zapůjčený od švédské půjčovny elektromobilů MoveAbout.se, foto: Tomáš Jirka
Ilustrační foto

Na začátku listopadu získalo konsorcium energetických firem NEXT-E od EU grant 18,84 milionu eur, tedy asi 485 milionů korun, na vybudování 252 dobíjecích stanic pro elektromobily v zemích střední a východní Evropy.

Stanice během příštích tří let postaví v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Slovinsku, Chorvatsku a Rumunsku. Členy konsorcia jsou společnosti skupiny E.ON, skupina MOL, Hrvatska elektroprivreda v Chorvatsku, PETROL a společnosti Nissan a BMW.

„Pro rychlé cestování mezi městy je výstavba rychlonabíjecích zařízení zásadní podmínkou. Evropský grant z programu CEF pro oblast dopravy nám umožní výrazně urychlit výstavbu tohoto typu stanic,“ uvedl generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.

Elektrické auto, elektromobilita
Ilustrační foto

Projekt Elektromobilita ČEZ provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR. Vedle 35 rychlonabíjecích stanic je k dispozici i padesát tzv. stanic normálního dobíjení. Rychlodobíjecí stanice jí dodává ABB Česká republika.

V České republice je registrováno zhruba 1500 elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Tomas Jirka
24. listopad 2017, 14:49

Tak snad se jim to povede, za 63 milionu by jich kolem dalnic, rychlostek a dalsich hlavnich tahu, a u hranic, mohlo stat peknych par!

Pak jeste do garazi, na odstavne parkoviste a k navstevovanym cilum nahodit trifazove nabijecky s posunutymi fazemi (tak aby pri nabijeni jednou fazi mohly byt vyuzity i dalsi dva konektory z jedne stanice bez omezeni) pro jednotlive konektory, a bude to v klidu :)

Vláďa
25. listopad 2017, 06:51

Zatím jde nárůst počtu elektromobilů velice pomalu. Současným tempem se podstatné výměny vozového parku nedožijeme. Úspěch bude roční prodej 10000 elektroaut.

Jan Veselý
25. listopad 2017, 07:55

Tady v těch predikcích jde o to uvědomit si, že průmyslové výrobky se šíří podle logistické křivky, ta není lineární ani omylem. Teď jsou zrovna elektromobily v exponenciální fázi této křivky, tj. poslední roky se jich prodá 1,4-1,5x více než předchozí rok. Touhle rychlostí je to 2x vyšší prodej každé dva roky. Ze současného 1% podílu stačí 7 zdvojnásobení (14 let) a budou mít 100%. Tak to sice nebude, ten exponenciální trend nevydrží věčně, ale lze v příštích letech očekávat, že si elektromobily velmi rychle urvou podstatnou část trhu. Na jakém podílu se stabilizují neumí dnes nikdo přesně odhadnout. Ale věci se budou dít zajímavé.

C
25. listopad 2017, 11:04

Problém je že u nás to zase dojde se zpožděním.

Co se týká přenosu výkonu zcela souhlasím že to bude přes elektřinu, jenom jestli bude v autě primárním zdrojem baterie, nebo palivový článek a baterie nevím. Je tam dost neznámých a pokud bude k dispozici kapalný uhlovodík dostatečné čistoty a snadno vyrobitelný za pomoci elektřiny, pak by se to mohlo ještě změnit, tedy za předpokladu že se do té doby nedostanou baterie na 50% a vyšší podíl na nových vozech.

Martin Hájek
27. listopad 2017, 00:25

I kdyby si elektromobily urvaly podstatný podíl na nových vozech, tak získání podstatného podílu na celkovém vozovém parku bude ještě mnohem pomalejší. U nás je průměrné stáří osobních aut tuším 14 let, na západě samozřejmě méně. Obměna vozů se díky nástupu elektromobilů těžko zrychlí, zase tak geniální v příštích 20 letech nebudou.

Jan Veselý
27. listopad 2017, 07:03

Jiná cesta než prodej EV vyšší zastoupení elektromobilů nezaručí. A samozřejmě je mnohem důležitější metrikou ne podíl v počtu vozidel, ale podíl na přepravním výkonu (osobokilometry, resp. tunokilometry). Milion spalováků, který by stál po garážích a vyjel by sem tam o víkendu až tolik nevadí.

Proto bude ve spojení s elektromobilitou velmi důležitý nástup autonomního řízení. Přeprava jako služba, nekupuju auto, ale přepravu, vůz si zavolám mobilem. To znamená obrovský nájezd jednotlivých vozů (jeden samořiditelný nahradí 10-15 s lidským řidičem). A letošní rok je rok, kdy už se tyhle věci dostávají běžně do rutinního provozu. A elektrický pohon je pro ně jasná volba, při velkých nájezdech mají nízké provozní náklady mnohem větší váhu než pořizovací cena.

Tomas Jirka
27. listopad 2017, 10:24

Souhlasim s Vami obema.

A je to divne, ale i ja, jako autofanda, teto budoucnosti verim. Nemam zadny problem s autonomni elektrickou dopravou mest, ktera usetri misto, hluk, emise, cas. Objednam telefonem a kdyz nejede MHD, kterou tohle mozna trochu vytlaci, tak jsem v pohode. A idealni je to i prave v te obmene vozoveho parku a v tom, ze nejdulezitejsi je nahrada toho, co nejvic jezdi. A tam bych i ty dotace pochopil asi.

A sportovni spalovak si necham jednou za dvy tydny o vikendu na horach :)

Na hybridu mne za tohle malem zlyncovali ...

Vinkler
27. listopad 2017, 12:16

Při náhradě městské dopravy se mezí parkování a emise, ale hustota provozu asi ne. A na delší vzdálenosti = ze satelitů??

Jan Veselý
27. listopad 2017, 12:25

Lidi taky dodneška jezdí na koni. V tom problém nevidím. U vás bude (za předpokladu zmíněné budoucnosti) zajímavé, co s "blbnutím v horách" udělá dostupnost nějakého takového elektrického brka jako je Tesla Roadster, případně podobných sporťáků.

Já jsem na tom trochu jinak, protože pro mě je řízení auta neskutečná nuda a fakt by se mi líbilo dát si cestou z práce krátkého šlofíka a přijet domů občerstvený. Navíc jsem citlivý na vibrace, fakt mi vadí, motorku nesnesu, v těch EV, kterými jsem jezdil, si mi fakt líbilo. Na prognózy kašlu, já si šetřím na Leafa z druhé ruky.

Tomas Jirka
28. listopad 2017, 11:04

Pan Vinkler:

Nejsem si ted jist, na co reagujete. Mym umyslem bylo, ze autonomni sdilena vozidla, rekneme taxiky pristich desetileti, usteri misto na parkovani i misto v provozu, nebot mohou jezdit s daleko mensimi rozestupy.

Jan Vesely:

Mel jsem pujcenou i8 i Teslu S a mne ta elektrika na blbnuti nebavi. Ale na 95 % jinych jizd super a vyuziti casu jinak straveneho v kolone diky autonomii by bylo jeste lepsi :)

U LEAFa jen pozor na modelovy rok.

Jan Veselý
27. listopad 2017, 12:54

Pro pana Winklera: Tady jsem vám dal fotku hlavní ulice v širším středu Prahy. Všimněte si, že pouhá likvidace potřeby parkování by uvolnila prostor pro následující možnosti:

- rozšíření dvouproudé komunikace na čtyřproudou

- oddělené pruhy pro individuální a hromadnou dopravu

- rozšíření pěší komunikace a venkovního posezení

- vybudování široké dostatek prostoru pro širokou a bezpečnou cyklostezku

- výsadbu zeleně

Viděl jsem v jedné prezentaci, že parkovací místa v Los Angeles zabírají stejně místa, jako je celé území San Franciska. Tolik "zabité" plochy je potřeba na parkování plechových miláčků, protože 96% času jen někde stojí a překážejí.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se