Bezdrátové nabíjení elektromobilů není hudbou budoucnosti, významná automobilka jej chce uvést na trh již letos

Řidič zaparkuje elektromobil nad nabíjecí desku, a bez jakéhokoli připojování kabelu přijde ráno k vozu s plně nabitou baterií. Ten samý proces se odehraje po příjezdu do práce nebo na jakékoliv místo vybavené touto technologií. Bez jediného zásahu nebo námahy. Jeden nejmenovaný výrobce uvede na trh v následujících měsících elektromobil, který bude nabízet bezdrátové nabíjení pomoci technologie od WiTricity, uvedl CEO této společnosti Alex Gruzen. Tato technologie se bude dát také integrovat do stávajících elektromobilů.

Výrobce elektromobilu sice nebyl jmenován, ale není nemožné jej uhádnout. Mezi výrobce automobilů, kteří demonstrovali bezdrátové nabíjení elektromobilů, patří BWM a Hyundai, která výslovně zmínila společnost WiTricity jako jejího dodavatele této technologie. Technologie bezdrátového nabíjení byla demonstrována na novém vozidle od Hyundai Kona EV na Geneva Motor Show. Ostatní společnosti spolupracující s WiTricity jsou Honda, Nissan a Toyota.

Technologie bezdrátového nabíjení pracuje na principu elektromagnetické resonance. Dojde k vytvoření jakéhosi „duetu“ mezi oscilujícím magnetickým polem v nabíjecí desce zhruba o velikosti krabice od pizzy, která je umístěná na podlaze, a přijímačem namontovaným zespodu vozidla. Naladění nabíjecího zařízení a přijímače na rezonanci poskytuje vysokou účinnost přenosu energie, která je srovnatelná s účinností nabíjení pomocí kabelu.

„Existuje mylná představa, že fyzické připojení kabelu je 100% účinné, ale připojení pomocí kabelu má účinnost 88 až 94 %, a účinnost bezdrátového systému WiTricity dosahuje 90 až 93 %,“ uvedl Alex Gruzen.

Nabíjení pomocí rezonance také poskytuje určitou volnost při zarovnání vozu k poloze nabíjecí desky. Vertikální vůle je od 10 centimetrů, určené pro sportovní vozidla, až do 25 cm pro vozidla typu SUV. Vychýlení do stran může být až 10 centimetrů od středu a maximální vychýlení dopředu, anebo dozadu je 7,5 centimetrů. Tato vůle je důležitou podstatou celého systému. Řidič by totiž neměl absolvovat zdlouhavý proces srovnávání elektromobilu, a vše by mělo vyjít na první pokus.

Bezdrátové nabíjení jako marketingový tah

Bezdrátové nabíjení elektromobilů není pouze trik, ale marketingová nutnost. Pro uchycení na trhu bude muset tato technologie být nabízena za dostupnou cenu.

„Okolo 70 % uživatelů hybridních vozů se neobtěžují připojit se k síti. Nechtějí se zabývat kabely. Široké a běžné spotřebitelské chování se nemění, jako tomu může být u 1 % lidí, kteří patří mezi první osvojitele produktu. Já využívám připojení pomocí kabelu každý den, a dovolte mně říct, že je to pěkná otrava,“ dodává Gruzen.

Gruzen uvádí, že kompletní sada (přijímač na autě a nabíjecí jednotka) bude stát 800 dolarů (tedy bezmála 17 tisíc Kč). Pokud bude produkt nabízen jako standardní výbava elektromobilu, zvedne to jeho hodnotu pouze o zhruba 300 dolarů (zhruba 6300 Kč).

Rychlonabíjecí stanice Tesla. Zdroj obrázku: Insideevs.com

Na otázku, proč by někdo chtěl pomalu nabíjecí bezdrátové zařízení, když může mít přístup k rychlonabíjecím stanicím od Tesly, Gruzen odpověděl, že elektrická síť nebude mít dostatečnou kapacitu pro napájení rychlonabíjecích stanic až elektromobily zahltí silnice.

„Rychlonabíjecí stanice? Bude to jako v 70. letech ve Spojených státech amerických, kdy každý musel stát ve frontě, aby se dostal k čerpací stanici. Chceme, aby lidé byli schopni začít svůj den s plně nabitou baterií, a po příjezdu do práce se baterie dobila znova, bez jakéhokoliv zásahu a námahy,“ řekl Gruzen.

Zdroj úvodního obrázku: WiTricity



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *