Domů
Elektromobilita
Masivní investice do čínských baterií pro elektromobilitu. Předeženou Muskovu Gigafactory?

Masivní investice do čínských baterií pro elektromobilitu. Předeženou Muskovu Gigafactory?

Automobilky prakticky ze všech velkých koncernů se snaží zajistit si dostatek baterií pro očekávaný boom elektromobility v následujících letech. Čínský výrobce vozů poháněných bateriemi BYD však nechce být odkázán na dodávky baterií od konkurence. BYD obdobně jako Tesla staví své vlastní bateriové výrobní kapacity. Již na rok 2019 plánuje BYD dokončení bateriového závodu s roční výrobní kapacitou 24 GWh, který po svém dokončení může být největším na světě.

Nová továrna tak bude ročně schopna vybavit baterií zhruba 1,2 milionu plug-in hybridů BYD Tang. Společnost BYD, za kterou stojí mj. i americký miliardář Warren Buffett, investuje do nového závodu přes 1,5 miliardy dolarů (33,5 mld Kč).

„Máme důvod domnívat se, že dojde k dalšímu prudkému vývoji v tomto novém segmentu automobilového průmyslu. S tím také souvisí, že vidíme velký potenciál v samotné výrobě lithiových baterií,“ dodává ředitel BYD Wang Chuanfu.

BYD má k výrobě baterií historicky blízko, tato firma totiž začínala jako výrobce baterií pro mobilní telefony. Záměrem BYD však není výroba baterií jen pro vlastní potřebu, ale část své bateriové produkce chce prodávat ostatním výrobcům automobilů s elektromotorem.

Plug-in hybrid činské automobilky BYD. Zdroj: commons.wikimedia.org
Plug-in hybrid činské automobilky BYD. Zdroj: commons.wikimedia.org

Továrna BYD bude zabírat plochu milion metrů čtverečních, tedy více než 160 fotbalových hřišť. Plně automatizovanou výrobu a logistiku v novém závodě pak bude zajišťovat stovka robotů.

Souboj o bateriovou korunu

BYD však není zdaleka jedinou společností, která rozšiřuje svou výrobní kapacitu. Americká Tesla by letos chtěla dosáhnout ve své nevadské Gigafactory výrobní kapacity 35 GWh ročně. S tím, jak se ovšem americké automobilce daří plnit vytyčené milníky, je dosažení této mety v letošním roce značně nejisté. Může se tedy stát, že nová továrna BYD se svou kapacitou „pouze“24 GWh ročně bude po svém dokončení příští rok skutečně největší na světě. Cílem BYD je pak dosáhnout celkovou roční výrobní kapacitu 60 GWh do roku 2020.

Dalším čínským hráčem, který chce promluvit do souboje tohoto gigawatthodinového souboje, je společnost CATL. Obdobně jako BYD i CATL plánuje výstavbu závodu s roční produkční kapacitou 24 GWh. Předpokládaný termín dokončení této továrny je však až v roce 2020. Tou dobou by již měla činit celková roční výrobní kapacita společnosti CATL dokonce 88 GWh.

Vzhledem k rostoucím celosvětovým produkčním kapacitám baterií pro elektromobilitu se tak zdá, že nedostatek baterií rozhodně rozvoji tohoto segmentu automobilového průmyslu bránit nebude.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
Pavel
6. červenec 2018, 14:40

"Obdobně jako BYD i CATL plánuje výstavbu závodu s roční produkční kapacitou 24 GWh. Předpokládaný termín dokončení této továrny je však až v roce 2020. Tou dobou by již měla činit celková roční výrobní kapacita společnosti CATL dokonce 88 GWh."

Tenhle odstavec nedava moc smysl. Nemelo by tam byt celkova rocni vyroba spolecnosti BYD by mela mit v roce 2020 dokonce 88GWh? Ale to zase odporuje predchozi casti: "Cílem BYD je pak dosáhnout celkovou roční výrobní kapacitu 60 GWh do roku 2020." Takze kdo ma mit tech 88GWh? Nebo CATL planuje postavit 24GWh 4x?

Tomáš Molek
6. červenec 2018, 16:13

Podle tohoto zdroje: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-27/byd-builds-massive-car-battery-plant-to-boost-capacity-fourfold skutečně plánuje také CATL stavět závod na výrobu baterií s roční produkcí 24 GWh, který má být hotový v roce 2020 a CATL plánuje mít za celou společnost výrobní kapacitu 88 GWh do roku 2020. Plány BYD pak jsou letos dosáhnout celkovou produkční kapacitu za společnost 28 GWh, v roce 2019 chce mít BYD roční produkční kapacitu 48 GWh a v roce 2020 plánuje celkovou produkční kapacitu 60 GWh. Obdobně je to uvedeno i zde https://qz.com/1317745/here-are-all-the-gigafactories-that-chinese-electric-vehicle-battery-giants-are-building/, ovšem nejsem si zcela jistý, zda to jsou dva na sobě nezávislé zdroje...

tktk
6. červenec 2018, 15:01

Hm, no hlavne aby ty baterie byly lepsi, nez ty jejich soucasny hnoje. To ze delaji hodne bateriovych veci obecne jeste neznamena, ze je to kvalitni. Nemohu si pomoci, ale kdyz srovnam zivotnost originalnich japonskych, nemeckych, americkych a jinych baterii z civilizovaneho zveta (vcetne napr. ceskych ze slaneho) je vysledek pomerne zalostny. Cinska vyroba se toci kolem g0 pripadne g1 liion/lipol baterii, to je v soucasne dobe nadchazejici g4 tristni situace. Jedina jejich vyhoda je cena. Vim ze typickemu ceskemu spotrebiteli to nic nerika, ale pro me je docela rozdil jestlize treba orion nebo matsushita dokazi dat 4x vetsi proud a zivostnost maji 4-5ti nasobnou.... (a uz slysim reakce typu "co je to orion" apod.).... Ach jo :-(

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se