Emise CO2 EU ETS

UBA potvrdila zvýšení německých emisí, přesto má Německo další ambice

Nejvyšší německý úřad pro životní prostředí včera potvrdil předběžné zprávy o meziročním nárůstu německých emisí. Nárůst emisí podle úřadu zaznamenal zejména sektor dopravy, kde emise vzrostly o 5,4 mil. tun CO2. Celkem dosáhly emise v loňském roce 906 mil. tun CO2.

Emise CO2 ze všech sektorů vzrostly o cca 4 mil. tun CO na 906 mil. tun, což je přibližně stejné množství, jako vypustilo Německo do ovzduší v roce 2009. Za zvýšením emisí jsou podle tiskové zprávy úřadu hned dva faktory.

Především jde o sektor dopravy, kde došlo k meziročnímu nárůstu emisí o 5,4 mil. tun, a o sektor vytápění (+1,5 mil. tun). Mírný pokles zaznamenala energetika, a to i přes nárůst výroby elektřiny. Právě energetika by ovšem mohla dosahovat lepších výsledků, pokud by od zmiňovaného roku 2009 nebyla odstavena přibližně polovina instalovaného výkonu jaderných elektráren.

Klíčový je ale nyní podle prezidentky úřadu pro životní prostředí především sektor dopravy. Ten má aktuálně s ohledem k referenčnímu roku 1990 emise ještě o 2 mil. tun vyšší.

BMW i8

BMW i8

„Pokud se v sektoru dopravy rychle něco nezmění, našich cílů nedosáhneme.“
Prezidentka německého úřadu pro životní prostředí Maria Krautzberger

Plánem Německa, na který se již téměř zapomnělo, je mít do roku 2020 na silnicích milion elektromobilů. Tento cíl je však, podobně jako cíle na snížení celkových emisí do stejného roku, prakticky nedosažitelný.

Na situaci prozatím nic nezměnil ani loni spuštěný dotační plán pro nákupy elektromobilů, naopak podle posledního průzkumu poklesl mezi občany o elektromobily zájem.

Kvůli současným neúspěchům se začínají hledat způsoby, jak snížení emisí dosáhnout. Zatímco sílí hlasy po plánu na odstoupení od uhlí, začíná se více uvažovat nad zdaněním emisí. Internetový deník BBC informoval o plánu Německa vyzdvihnout na summitu G20 plán na zavedení uhlíkové daně.



28 odpovědí na UBA potvrdila zvýšení německých emisí, přesto má Německo další ambice

  1. Jan Veselý napsal:

    Jo, budou muset začít intenzivně řešit dopravu. Taky by bylo zajímavé zjistit jestli emise z dopravy nestouply kvůli úpravě metodiky výpočtu (dieselgate).
    Každopádně mě potěšil meziroční pokles spotřeby uhlí vyjádřený v emisích jako -7.8 mil.t CO2 (černé uhlí) a -4.9 mil.t.CO2 (hnědé uhlí). Jen tak dál.

    • frank napsal:

      Jen aby nakonec nedošlo k úpravě dosavadních vynikajících výsledků “ zlepšení“ v tzv . Umweltzonen 🙂 Při německé lásce k dieselu a při tom, že emise v dopravě rostou, se totiž proklamovaná zlepšení zdají spíš jako nerealistická.

      • Milan Vaněček napsal:

        Myslím, že bez dieselgate by nebylo elektromobility. A je vidět, že ostatní v tom jedou taky, nejen VW, naposledy to byl Renault.
        Teď už elektromobily nic nemůže zastavit, jako druhé auto do města to nemá žádný obtížný technický problém, cenový pokles dá hromadná výroba (vždyť ekonomický pojem „learning curve“ začal s hromadnou výrobou aut u Forda).
        No a ve státech, kde už teď PŘÍRUSTKY ve výrobě elektřiny jsou řešeny pomocí OZE (těch států je v Evropě většina) nebo JE (ale ty nikdo do 10 let nové nepostaví, spíše budou kvůli stáří ubývat) to bude znamenat snížení emisí v dopravě.

        • Martin Hájek napsal:

          Malinko Vám pane Vaněčku uniklo, že ve chvíli, kdy Německo vypne jaderky, tak se ty krásné hračky za miliardy promění v uhlomobily a co se ušetří v dopravě se bohatě propálí v energetice. Kdyby blbost nadnášela…

          • Milan Vaněček napsal:

            Kdyby demagogie nadnášela tak lítáte. V současnosti jsou vypnuté JE nahraženy celoročním výkonem elektráren větrných. A ostatní OZE jsou navíc. A budou růst.
            Zkrátka jak píši, PŘÍRůSTKY ve výrobě elektřiny (potřebné pro elektromobilitu) musíte řešit pomocí nových OZE (a to že OZE v současnosti stačí nahrazovat vypnuté JE to snad víte? Když ne tak Vám to říkám).
            Netvrdte mi, že Němci chtějí vypnout zbývající JE třeba v této chvíli. Nebo o jaké chvíli mluvíte?

          • Martin Hájek napsal:

            No to je jistě prima předsevzetí, ale v praxi prostě nefunguje, protože ve skutečnosti nedojde k tomu, že spotřeba elektřiny pro elektromobilitu bude přizpůsobena výrobě z OZE. Možná velmi částečně, ale vzhledem k mixu v Německu dodá většinu toho přírůstku uhlí. Co je na tom k nepochopení? Vy říkáte, že něco musím řešit a já říkám, jak to bude ve skutečnosti. Mezi námi je propast daná rozdílem mezi zbožným přáním a všední realitou.

          • Milan Vaněček napsal:

            Všední realita v Německu je že spotřeba uhlí klesá a výroba elektřiny z OZE roste.

        • NN napsal:

          „Myslím, že bez dieselgate by nebylo elektromobility…“ – To asi bylo. Dieselgate začala na podzim 2015 vs. např. „slavná“ Tesla: Roadster před r. 2010, S – rok 2012 a další…

          • Milan Vaněček napsal:

            Elektromobilita to není o tom, že nějaká firma vyrábí elektromobily. To už tu bylo i před 100 lety. Je to o tom, že největší světoví výrobci chtějí v nejbližších 10 letech vyrábět miliony elektromobilů (každý z nich). Až ve velkých městech (jinde asi ne) elektromobily převládnou (tak okolo 2040) tak to bude skutečná elektromobilita. A okolo 2040 už fosilní paliva ustoupí ve srovnání s OZE. OZE budou dominovat ve vyspělých zemích.

          • NN napsal:

            Já jsem reagoval na výrok o dieselgatu…

        • hariprasad napsal:

          Zapomněl jste na Fiat. Ten má také zaděláno na velký doplatek zákazníkům. Přírůstky ve výrobě elektřiny mohou vyřešit OZE jen v případě, že současně s nimi bude instalovaná dostatečná kapacita pro úložiště energie. Bude to finančně náročné, ale jiná cesta není. Nevím, do jaké míry to mají Němci zkalkulované, ale ono se všechno nedá úplně přesně předpovídat. V každém případě jim přeji, aby se to povedlo dotáhnout, nakročeno mají dobře.

      • hariprasad napsal:

        Emise v dopravě jsou zastoupené asi 20-15%. Tj. něco kolem 24-25 miliónů tun. Nárůst o 5,5 miliónů tun je tedy značný. Hlavně ve městech to musí být dost znát.

    • Martin Hájek napsal:

      Ano, je to skvělá zpráva. Emise z uhlí klesly v Německu celkem o 12,7 mio tun. Jenomže emise ze spalování zemního plynu stouply o 12,9 milionu tun. Jen tak dál!
      Německo nejen že ve skutečnosti zvýšilo svoje emise z Energetiky, ale navíc zvýšilo výrazně svou závislost na dovážených fosilních paliv. Takový úspěch si zaslouží dlouhý aplaus ve stoje!
      No a pak už jen zbývá zavolat Chocholouška.

      • Milan Vaněček napsal:

        Na koho??? Buď to co je uvedeno v článku je lež,
        cituji:Především jde o sektor dopravy, kde došlo k meziročnímu nárůstu emisí o 5,4 mil. tun, a o sektor vytápění (+1,5 mil. tun). Mírný pokles zaznamenala energetika, a to i přes nárůst výroby elektřiny.
        A nebo demagogicky mícháte hrušky a jablka, výrobu elektřiny a Vaše oblíbené teplárenství (to vždy dost závisí na tom, jaká byla zima…)

        • Martin Hájek napsal:

          Tak na straně 3 té tiskové zprávy je tabulka a v ní je položka: „Energiebedingte Emissionen“ a je u ní nárůst 0,6 %. Nejsem nějaký velký němčinář, ale domnívám se, že jako emise z energetiky se to dá přeložit. Pokud ne, tak se předem omlouvám.

      • Jan Veselý napsal:

        Mě nejde o CO2, jde mi o to, že nechci aby se pálil ten černý/hnědý maras. To, že ta bilance nevychází je fluktuace daná počasím, prostě se protopilo více plynu oproti nezimě 2015. A taky tím, že se z Německa vyvezlo o další 4 TWh více elektřiny, takže fakticky nějaké 2-3 miliony tun CO2, o to míň vysmrděli v Holandsku, Francii, Švýcarsku nebo Rakousku.

  2. Pavel napsal:

    Tak hlavně budou muset pořešit prostý fakt, že litím stovek miliard euro do kanálu oze parodií na elektrárny se klasická energetika nahradit nedá. USA (a to i v období vlády Bushe juniora) prostým přechodem energetiky z uhlí na břidlicový plyn snižovaly emise co2 rychleji než Německo s celou svou „energiewende“.

  3. hariprasad napsal:

    Problém je v tom, že Německo v plánu snižování emisí stagnuje. Jestliže produkují kelem 990 mil tun CO2 ročně, tak je asi úplně jedno, jestli je nárůst nebo snížení o 0,5%. To je trochu směšné.

    • Martin Hájek napsal:

      Ano, Německo je na nejlepší cestě stát se nejšpinavější ekonomikou EU hned za Polskem. Ale na rozdíl od Polska má tu drzost hlásat u toho, jak je zelené. Poláci si alespoň na nic nehrají.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *