Hluboké mrazy vyhnaly spotřebu elektřiny na rekordní hodnotu, zatížení české sítě přesáhlo 12 GW
Česká elektrizační síť dnes dopoledne kvůli mrazům překonala rekordní zatížení. ČTK to sdělila mluvčí provozovatele přenosové soustavy ČEPS Hana Klímová. Průměrná hodinová hodnota zatížení soustavy podle ní mezi 09:00 až 10:00 činila 11.968 megawattů (MW), čímž byl překonán úterní rekord 11.946 MW. Okamžité hodnoty pak podle Klímové překračovaly v některých časových intervalech dnešního dopoledne hodnotu 12.000 MW. Šlo tak o nejvyšší okamžitou spotřebu elektřiny od roku 1990, od kdy jsou srovnatelné údaje k dispozici.
Dispečeři ČEPS podle Klímové nicméně zaznamenávají podobný nárůst spotřeby elektřiny každou zimu a jsou na něj plně připraveni.
„Rekordní zatížení soustavy nastává vždy v zimě, nejčastěji v prosinci, lednu či únoru, v pracovní dny od pondělí do čtvrtka a v okamžiku, kdy na území České republiky trvají celodenní mrazy,“ uvedla mluvčí.
Spotřebu elektřiny podle ní kromě průmyslových provozů v plném běhu ovlivňuje topení, které v mrazivých dnech běží většinou naplno.
„Pokud úterní historické okamžité spotřeby atakovaly dopoledne hranici 12.000 MW, pak týden předtím v úterý to bylo na úrovni 11.200 MW, tedy o 800 MW méně. To je výkon velké uhelné elektrárny – Dětmarovice nebo Tušimice II,“ řekl dnes ČTK mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
V zimě je podle něj spotřeba elektřiny vždy výrazně vyšší než v létě, a to zhruba o třetinu.
„I když v Česku jen několik procent domácností topí elektřinou, projeví se vyšší spotřeba především u podniků. Na růstu spotřeby se významně podílí mimo jiné sklady, které rostou kolem velkých měst,“ uvedl.
Jeden stupeň Celsia směrem dolů podle mluvčího zvyšuje aktuální spotřebu o zhruba 70 MW, tedy o 0,5 procenta.
„Jde o průměr, který během dne velmi kolísá a někdy dosáhne hodnot až třeba 150 MW. To platí ale do úrovně zhruba minus deset stupňů, pak již se větší mrazy příliš neprojevují,“ dodal Kříž.
Rekordní zatížení sítě dnes zaznamenala také firma E.ON.
„Naši dispečeři naměřili nejvyšší hodnoty mezi osmou a devátou hodinou ráno, kdy průměrné hodinové maximum dosáhlo 2566 MW. To je o jeden MW více než o den dříve,“ řekla mluvčí společnosti Martina Slavíková.
„Celkově jde o absolutní rekord v distribuční síti E.ON, které překonalo dosavadní maximum 2541 MW z 20. ledna loňského roku,“ dodala.
Mráz trápí Česko od víkendu a v pořadí třetí noc za sebou byly na řadě měřicích stanic překonány teplotní rekordy. V noci na dnešek zaznamenali meteorologové nejnižší teplotu na Rolavě v Krušných horách, kde teploměr ukázal minus 25,2 stupně Celsia.
Na severu Moravy podle dostupných informací připravil mráz o život zřejmě šest lidí, příčinu jejich úmrtí ale musí ještě potvrdit pitva.
Aktuální mrazivé počasí významně zvyšuje v Česku také spotřebu zemního plynu. Jeho největší tuzemský distributor, skupina innogy, v úterý uvedla, že proti únorovému normálu je spotřeba plynu v těchto dnech vyšší o 25 až 30 procent a činí 45 až 50 milionů metrů krychlových za den.
Mohlo by vás zajímat:
A to Temelín 1 “odpočívá” (nejede). Tak je vidět že v ČR máme naštěstí nadbytek kapacit, na rozdíl od Rakušanů či Francouzů.
Mýlíte se, přes den jsme potřebovali 200MW z Německa. A to jsme teď na vrcholu s kapacitou uhelných el. Jinak aktuálně zatížení přes 11GW a výkon OZE pod 100MW tedy pod 1% spotřeby. Nevím kde stále berete to přesvědčení ,že OZE můžou v našich podmínkách nahradit ostatní zdroje skutečnost je taková ,že bez stavby nových jaderných kapacit se staneme absolutně závislí na plynu tomu budou odpovídat jeho ceny pro nás a z drahou energií je fakticky nemožné dohnat skupinu velmi vyspělých států. U nás prostě nejsou na OZE podmínky
Pane Josef, podívejte se teď na Agorameter, nastavte si 7 dní (těch posledních 7 dní největších mrazů co máme u nás i v Německu) a podívejte se na výrobu z OZE, export, ceny.
To nepotřebuje žádný subjektivní komentář, tvrdá data mluví za sebe. Přemýšlejte.
Já mluvím o ČR a vy argumentujete Německem. Jo Němci mají severní moře svítilo a foukalo. My žádné takové možnosti nemáme. V zimě se prostě u nás nedá vyrábět dost energie pro pokrytí našich potřeb. Uhlí , jádro , plyn zbytek může být jen doplněk.
To je otázka, s tím plynem a cenou a doháněním, jsou různé proměnné které to mohou ovlivnit, třeba i P2G technologie, nebo třeba i přechod ekonomiky na elektrifikovanou dopravu a tím zase pokles výdajů za ropu, která je na jednotku energie dražší než plyn... Možnosti akumulace, dodávky z obnovitelných zdrojů, nebo třeba dostupné množství odpadu pro energetické využití ve spalovnách... Je toho o dost víc v proměnných.
Například elektrifikace dopravy může snížit spotřebu paliv. Vezměme si že natáhnete nad tratí trolej a místo dieselů budete jezdit s elektrickými lokomotivami, které budou brát proud z PPE do které přesměrujete onu naftu. Účinnost snadno bude dvojnásobná proti situaci se spalováním v lokomotivách.
Nedávno někdo spočítal cenu E-deieselu od Audi, no dostal se na ceny +- shodné s tím za kolik se dneska dá koupit nafta či benzín. Máme tu toho dost co je třeba uvažovat a odpovědi nebudou tak jednoduché jak se může zdát.
no a vzhledem k tomu, že německý soud umožnil německým městům uplatnit zákaz vjezdu aut s dieselem na jejich území a diesel tak v Německu končí se to teď jeví jako totálně slepá ulička....
E-diesel je jenom technologie jak se dělá palivo z vody proudu a vzduchu, spálit se může i v lokomotivách, kotlích či stabilácích, na ty se zákaz nevztahuje. Mrtvé to podle mne není, topit se bude pořád, na zvážení a rozbor je kolik stojí E-diesel a E-gas per MWht. Jak složité je nakládání a rozvod paliva. Obrovsky podle mne bude záležet na tom jestli bude jednodušší koordinovat výstavbu elektrické a plynové sítě tak aby se potkávaly v plynárnách, nebo bude jednodušší na pobřeží (či na moře) nasekat X rafinerek, natáhnout kabel a vyrábět kapalné palivo, které se bude transportovat loďmi po řekách, nebo vlaky po kolejích, které vedou do každé (dnes druhé) díry. Taky který z těch systémů bude flexibilnější. Otočit chod kompresorů na Hrušeckém zásobníku trvalo pár dní, otočit vlak je otázka hodin. (technicky pak 15 minut než objedete soupravu) Taky dráha je odolnější proti sabotáži, má více větví, sice to může být otrava a nepříjemnost, ale když to nejde přes Pardubice, tak to risknete přes Hradec. Na druhou stranu je nacpaná a kritické úseky se nemodernizují, ostuda je pokud po celém zbytku tratě mohou jezdit Nex kolem 1000t a pak je tam deset kilometrů kde mohou mít cca 500t.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se