Tesla Powerpack - Síťové baterie

Začínající nizozemská firma postaví v Číně závod na baterie za 1,6 mld. eur

Začínající nizozemská společnost Lithium Werks podepsala smlouvu o výstavbě závodu na akumulátorové články a  baterie v Číně za 1,6 miliardy eur (41,3 miliardy Kč). Agentuře Reuters to dnes řekl zakladatel firmy, nizozemský podnikatel Kees Koolen.

Na financování projektu se z poloviny budou podílet rozvojové banky, 15 až 30 procent peněz má přijít od čínských nebo regionálních finančních zdrojů a zbývající částku poskytne Lithium Werks a investoři.

Závod by měl od roku 2030 vyrábět ročně baterie s celkovou kapacitou uskladnění 500 gigawatthodin (GWh) elektrické energie, což je asi tolik, kolik vyrobí ročně nejvýkonnější vodní elektrárna v ČR, Dlouhé Stráně.

Koolen do Lithium Werks investoval 41 milionů eur a v současnosti ve firmě vlastní 50procentní podíl. Očekává však, že jak firma poroste, jeho podíl se bude snižovat.

Firma se zaměřuje na lithium-železo-fosfátové baterie velikosti přepravního kontejneru. Rychle se nabíjejí a jsou vhodné pro různá použití, včetně solárních a větrných farem. Koolen odhaduje, že trh s akumulátory bude nakonec mnohem větší, než trh s elektrickými vozy.

Závod se má nacházet na šedesátihektarovém pozemku v deltě řeky Jang-c’-ťiang. Postaven bude ve spolupráci s čínskou organizací Zhejiang Jiashan Economic & Technological Development Zone Industry Corporation, která zastavuje, pronajímá a provozuje pozemky a reality v hospodářské a technologické rozvojové zóně Ťia-šan.

Koolen je partnerem v investiční firmě EQT Partners a poradcem Uber International. Měl také důležité postavení ve firmě Booking.com v počátcích její přeměny na největší internetové stránky pro rezervaci hotelů.

Autor:



9 odpovědí na Začínající nizozemská firma postaví v Číně závod na baterie za 1,6 mld. eur

  1. Milan Vaněček napsal:

    Gigatovárny na baterie už porostou jako houby po dešti, pokrok už nikdo nezastaví. Jen by mě zajímal systém čínských investičních pobídek že Holanďané staví v Číně a ne v EU, Musk v USA, jen EU není akceschopná.

    • Petr napsal:

      Kromě náboženských fanatiků nikdo jiný pokrok nikdy nezastavoval.
      Ovšem něco trochu jiného jsou dotace, kdy musí těžce zdaněný poctivě pracující amorálně platit na umělé urychlení svého konce, a nějací vybraní většinou na základě žvanivosti dostanou dotace na „skákání“ do budoucnosti, která v polovině případů většinou v té formě ani nenastane, a plýtvání zdroji je proti přirozenému postupnému vývoji obrovské.

  2. loudil napsal:

    Výroba až od roku 2030 ?? Takové hlemýždí tempo ? Na tohle není Čína zvyklá ! Takovéto „fabričky“ se tam postaví běžně do dvou let .

    • Milan Vaněček napsal:

      Těch 500 GWh bude 25x více než teď vyrábí Musk v Nevadě. To jen tak pro srovnání.

    • Petr napsal:

      2030 není výroba, ale ten udávaný šílený vrchol výroby.
      Osobně se mi to moc nezdá, jestli tím nezvládnou zabrat skoro celý globální trh.
      Leda, že by nešlo jen o ty napsané kontejnery, a dodávali ty železité baterie i pro ekola a ebusy.
      V oblasti většiny energetiky a autobusů by šli s těmi baterkami do přímého střetu s plynem, který podle mě bude ještě minimálně 20 let levnější, zvláště když se poslední desetiletí vyhodilo takové příšerné množství peněz na megamrazničky LNG.

      • Milan Vaněček napsal:

        Určitě to trh nenasytí, je to na 10 milionů současných a tak jen na 5 milionů budoucích elektromobilů (vše ročně, rok 2030). A aut se ročně vyrábí ??? (tak 70 milionů).
        Plus energetika bude potřebovat ještě víc. A všiměte si, je to bez „úzkoprofilového“ kobaltu.

        • Petr napsal:

          Jenže tam se píše o kontejnerových bateriích, takže všechna vozidla kromě lodí můžete vynechat.

          Každá tepelná elektrárna a velká rozvodna si asi jeden kontejner vezme, ale později pro větší a trvalé šíření vidím alespoň 20 let problémů.
          Proti bateriím levnější plyn pro regulaci upřednostní všechny vyspělejší státy s dobrou logistikou a velká přístavní města i rozvojových států. Urbanizace pádí globálně všude (v Česku se to nezdá protože tady naopak nejpomaleji na světě).
          Takže nám zbyl jen chudý vnitrozemský venkov a pár měst Afriky, Jižní Ameriky a v Asii několik zemí jako Afghánistán.

          • Milan Vaněček napsal:

            Ten jeden článek baterie má velikost AA. Co z toho pak sestavíte, je další věc.

          • Petr napsal:

            Je nulová šance, aby to byl případ této nově draze stavěné továrny na kontejnerové baterie pro energetiku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *