Co s vysloužilými bateriemi z elektromobilů? Engie je využila v bateriovém úložišti

Francouzská společnost Engie postavila v Nizozemsku úložiště elektrické energie vytvořené z vysloužilých baterií z elektromobilů Renault. Úložiště s výkonem 150 kW a kapacitou 90 kWh, nazývané E-STOR, bylo realizováno společností Connected Energy z britského Newcastlu a nachází se na území provozovatele přenosové soustavy TenneT.

Úložiště v Rotterdamu je první ze tří částí projektu od společností Engie a Connected Energy. První část je vnímána jako ověření konceptu, demonstrace technické a ekonomické životaschopnosti koncepce E-STOR a jeho využitím pro regulaci frekvence přenosové soustavy.

„E-STOR byl bez problému integrován do aktiv společnosti Engie a vytvořil již první příjmy za regulaci,“ uvádí Engie k zatím velice pozitivním výsledkům.

Projekt je součástí iniciativy „Re-Use Re-Power“ vytvořenou společností Engie. Navazující části projektu mají za cíl vybudovat mnohem větší úložiště elektrické energie. Ty se budou nacházet na druhé straně severní Evropy a napomáhat stabilizaci elektrizační soustavy.

„Jsme potěšeni pozitivními výsledky a zpětnou vazbou z první části projektu se společností Engie. Naše second-life E-STOR úložiště prokázalo technickou i ekonomickou stránku. Životnost 10 let je garantována s výhodou nižších nákladů oproti novým bateriím. Toto je jenom začátek rozmachu mnohem větších úložišť,“ uvedl ředitel společnosti Connected Energy, Matthew Lumsden.

„Využití second life baterií je známo pro svoji obtížnost provedení z důvodů různého stáří použitých baterií. Když bylo úložiště v Rotterdamu schváleno k poskytnutí podpůrných služeb nizozemskému TSO, tak společnost Connected Energy dokázala, že zvládne překonat tyto výzvy,“ uvedl projekt manažer Re-Use Re-Power, Marcel Didden.

Zdroj úvodního obrázku: eenewseuropa.com



3 odpovědí na Co s vysloužilými bateriemi z elektromobilů? Engie je využila v bateriovém úložišti

  1. AP napsal:

    Nerozumím technicky: jak vyčerpaná baterie může opět fungovat jako nová?

    • Jan Veselý Jan Veselý napsal:

      „Vyčerpaná“ znamená u EV pokles nominální kapacity o 20-30%. Jenž pořád ještě zbývá dost kapacity pro úložiště, kde horší poměr kapacity ke hmotnosti nevadí. A navíc je tu pořád ta možnost, že se battery pack rozebere a nechají se jen články v dobrém stavu, zbytek se pošle na recyklaci.

  2. Petr napsal:

    Pro tohle by byly ideální velké skladové budovy u měst vedle páteřních linek, kde nakonec robotická ramena průběžně nahrazují vyčerpané baterie těmi polovičně dobrými vyřazenými z vozů a dalších menších nasazení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *